Uit een app-groep waar ik in zit:
10 april is de eerste mars georganiseerd door de Nederlandse Police for Freedom.
Politie, militairen, militaire politie, brandweer en anderen die zich aan willen sluiten (zoals veteranen), staan op tegen schendingen van grondrechten.
Het initiatief is ook bedoeld om in de parallelle samenleving, die steeds zichtbaarder tot stand komt (zie ook eerdere posts), de relatie te herstellen tussen deze ambtsdragers en de bevolking.
De initiatiefnemer is Dennis Spaanstra, voormalig ME en rechercheur bij de politie (je kunt hem vinden op LinkedIn).
Steeds meer dienders hebben moeite met de wijze waarop rechten van de bevolking langdurig worden ingeperkt en met de wijze waarop het politie-apparaat wordt ingezet bij het handhaven daarvan. Dat valt onder meer af te lezen aan het groeiend aantal politiemensen en ME'ers dat op dit moment een getuigenis aflegt bij de Buitenparlementaire Onderzoekscommissie (http://bpoc2020.nl).
Maar ook, zo zegt Police for Freedom initiatiefnemer Dennis Spaanstra, aan het feit dat agenten in burger bijvoorbeeld meehelpen om gestrande demonstranten op te pikken, nadat zij door de ME naar afgelegen plekken zijn weggevoerd.
Als de staat haar machtsmonopolie misbruikt, dan is het zaak dat de handhavers daarvan zich daartegen verzetten. Dank gewaardeerde dienders!
Mike