De toename van het aantal coronapatiënten in de ziekenhuizen leidt tot frustratie onder IC-personeel, zeggen betrokkenen.
nos.nl
Onmacht op IC's: 'Ze hadden hier niet gelegen als ze waren geprikt'
..De toename van coronapatiënten in de ziekenhuizen leidt tot frustratie onder IC-personeel, zien betrokkenen. Van den Broek: "Ik werk ook op de spoedeisende hulp, daar komen ze binnen. Dan heb ik wel eens de
neiging iemand door elkaar te rammelen, ja. Maar je blijft professioneel."
..Ziekenhuizen hebben een zorgplicht en maken bij een opname geen onderscheid tussen gevaccineerd of ongevaccineerd. Wie in levensgevaar is, wordt geholpen.
Maar achter de schermen, in de koffieruimte, wringt het wel.
..Sommige artsen en verpleegkundigen voelen
onbegrip, nu iedereen vrij en zelfs zonder afspraak een vaccinatie kan halen.
.."Het gevoel '
dit is naar voor andere patiënten', dat leeft absoluut.
Het is niet eerlijk dat mensen die de gezondheidszorg afwijzen op het gebied van vaccinaties, zo veel van diezelfde zorg nodig hebben als ze worden opgenomen en daarmee anderen verdringen."
..Of het nou
eigen schuld is of niet.
..Van den Broek praat met zijn collega's erover. "
Wat als ze wel waren geprikt? Dan hadden ze hier niet gelegen."
.."Je kiest ervoor om in de groep van gevaccineerden of die van ongevaccineerden te zitten.
Die keuze heeft gevolgen.
.."Maar als iemand zegt 'het kan mij niet schelen, ik word er zelf niet ziek van', tja, dat klinkt een stuk
minder sympathiek."
..Van Dijk voelt zich als IC-hoofd schuldig naar hartchirurgen, die hun patiënten moeten vertellen dat de operatie weer niet doorgaat.
Ook vindt hij het moeilijk naar zijn verpleegkundigen, die door moeten buffelen. "De mensen zijn uitgeput."
..
Het is geen kwestie van extra bedden bijschuiven, benadrukt hij. "We hebben pakweg duizend bedden en er wordt niet opgeschaald, tenzij er een enorme crisis is.
.."Ik ga niemand dwingen tot vaccinatie", vervolgt Van Der Horst. "
Maar de keuze om niet te prikken, maakt dat anderen daar last van hebben. Dát zijn de feiten. Ik had gehoopt dat we nu meer gevaccineerden hadden, waardoor we niet zouden afkoersen op een mogelijk zorginfarct."
Tjonge jonge, de hetze is echt begonnen. Maak het vuur al maar klaar voor de heksenverbrandingen.
Dorothé