Afgelopen week kreeg ik een rondleiding in een jeugdgevangenis. In principe probeert men je daarbij zo veel mogelijk bij de gedetineerden vandaan te houden, maar in dit geval kwam er onverwachts een groep langslopen. Kan natuurlijk gebeuren. De jongens begonnen direct: "Ooh, allemaal lekkere dames" en weet ik veel wat. Nu vind ik het niet heel schokkend, maar een man met enig fatsoen zegt dat in ieder geval niet in het bijzijn van hen - en gaat daar ook niet de volgende 100m mee door.
Het ergste vond ik nog wel dat degene die de rondleiding gaf, aangaf dat ze al blij was dat één van de jongens "dank je wel, schoonheid" zei en niet iets als slet, hoer, etc.
Voor mensen in zo'n inrichting is het een hele prestatie als ze jongeren zo ver krijgen dat ze dat beetje fatsoen kunnen tonen. Oké, het zijn de jongeren met de grootste (externaliserende) gedragsproblemen die we hebben - en die problemen hebben ze niet voor niets. Maar dan nog. Persoonlijk vind ik het toch om te huilen dat jochies van 12 - 14 jaar dat soort taal tegen me - en volgens de medewerker tegen alles dat een vrouw is, hoe ze er ook uitziet - uitslaan.