Quote:
Cortisol is a stress hormone that temporarily suppresses the immune system, reducing the body’s natural inflammatory response to viruses and bacteria.
Hier zit de auteur toch echt verkeerd. Als het immuunsysteem (over)actief wordt, veroorzaakt het hitteprocessen, waaronder ontsteking, maar ook bijv. koorts en zweten. De functie van cortisol is het immuunsysteem in bedwang houden, dat is wat anders dan onderdrukken.
Er is in principe niets mis met ontsteking, zoals de auteur ook terecht stelt, maar bij een overactief immuunsysteem, zoals in het geval van 'autoimmuun'aandoeningen, moet je blij zijn met de ontstekingsremmende werking van cortisol. Mensen ontwikkelen echter geen 'autoimmuun'ziektes als er voldoende cortisolproductie is, deze ontstaan juist door een TEKORT aan cortisol, oftewel bijnieruitputting.
Het gaat dus heel duidelijk om balans. Te veel ontsteking is net zo slecht als te weinig ontsteking. vandaar dat je ziet dat als de bijnieren beginnen te helen er 'slapende' ontstekingen de kop op kunnen steken die soms helemaal tot aan de kinderjaren teruggaan. Het lichaam heeft dan door verzwakte bijnieren en vaak ook een onderactieve schildklier al die tijd niet de hittemechanismes op kunnen wekken om te kunnen ontsteken.
Andersom kan er om dezelfde reden ook een overactief immuunsysteem ontstaan, waarbij er juist sprake is van te veel hitte en het lichaam een al ontstekingen gaat vertonen. De functie van cortisol is om de boel in balans te houden.
De bijnieren hebben sowieso als functie om op de juiste momenten overactieve uitstotingsmechanismes te 'onderdrukken'. Denk bijv. aan histamine. De bijnieren produceren een enzym genaamd 'histaminase' dat overtollige histamine opeet. Ik had vroeger overmatige histaminereacties in de vorm van jeuk, niezen, hoesten, tranende ogen, voorhoofdholte-ontsteking. Dan kun je, net als Didy van der Veer, de schuld geven aan 'biogene aminen' en een anti-histaminedieet gaan volgen, maar dat is natuurlijk gekkenwerk. Die hele weg van eleiminatiedieten moeten we niet willen bewandelen, beter is het om niet met de symptomen aan de slag te gaan, maar met de oorzaak: bijnieruitputting. Vandaag de dag kan ik biogene aminen eten tot ik blauw zie, maar krijg geen histaminereacties meer. Waarom? Omdat ik mijn bijnieren heb geheeld, daarom! Histamine is een uitstotingsreactie die in ieder geval via de longen en luchtwegen loopt, maar soms ook via de huid en via de traanbuisjes van de ogen. En waarmee houden klachten van de longen en luchtwegen samen? Juist ja, bijnieren!
Deze auteur stelt dat cortisol het immuunsysteem onderdrukt. Dit is te kort door de bocht. Cortisol reguleert het immuunsysteem en het is daarmee een heel belangrijk hormoon. De reguliere medische 'wetenschap' weet dit. Niet voor niets behoren corticosteroiden tot haar grootste successen. Deze werken als een paardenmiddel bij het tegengaan van ontstekingen. Cortisol synthetisch nabootsen en in grote doses afvuren op een ontstekingshaard, DAT is pas onderdrukking!
O ja, en virussen bestaan natuurlijk niet, een andere misvatting van deze auteur.
Mike