Met je laatste opmerking ben ik het wel weer eens, het vorig stukje niet. Het is niet nodig om in mensen te gaan graven. Centraal moet een problematiek van de cliënt staan en daar moet aan gewerkt worden. Niet wat een zgn. therapeut als probleem ziet. Dan kan een diepgaande therapie wel jaren duren.
Dan wordt het alleen maar erger en erger.
Zo kan een probleem van de een, een kracht van de ander zijn. Bv. assertief zijn kan als kracht gezien worden, maar ook als probleem. Als iemand niets durft EN DAT ALS PROBLEEM ERVAART, moet hij aangezet worden tot assertiever gedrag. Echter, iemand die zeer assertief is, EN DAT ALS PROBLEEM ERVAART, moet daarop gecoacht worden. Steeds moet gekeken worden naar de dieper liggende gedachten erachter. Die zijn meestal heel anders dan de eerste vraagproblematiek. Maar teruggaan naar jeugd etc. is vaak alleen maar zeer schadelijk. Men kan wel altijd bij mensen problemen uit het verre verleden vinden. Voor je het weet, ben je door een therapie in een trauma geraakt. Dan heeft de therapeut weer meer werk!
Ik heb het op mijn (niet meer actieve) website uitgelegd.
http://www.empowarance.com/
Er zijn ook hele goede boekjes te verkrijgen zoals:
Bert van Dijk
De mythe van perfectionisme
Waarom gaat het nou nooit eens vanzelf - De mythe van het leien dakje
Waarom niet iedereen mij leuk hoeft te vinden - De mythe van de lovejunk
De rampenfantast - De mythe dat altijd alles fout gaat (een goeie voor mij
)
De mythe van de moraalridder - ten strijde tegen fatsoenrakkers, betweters en hufters
Ook goed, van Theo Ijzermans en Roderik Bender:
Hoe maak ik van een olifant weer een mug?
Beren op de weg, spinsels in je hoofd.
En de topper onder de Nederlandse boeken hierover:
Jan Verhulst - Gezond verstand als therapie.
Ik heb er nog wel meer in mijn boekenkast, maar het is teveel om op te noemen.
Dorothé