Het lichaam registreert alles wat we doen, denken en ervaren. Stressvolle situaties slaan zich op in de spieren van het lichaam. Het vecht of vlucht mechanisme wordt in een stresssituatie geactiveerd, de spieren rondom de core worden overladen met bloed en adrenaline en staan op het punt in actie te komen. De spieren rondom de onderrug en buik spannen aan om de organen te beschermen.
Deze kan zich stress kan zich opslaan in het lichaam. De spieren blijven in een chornische toestand van gespannenheid. Dit heeft ontzettend veel invloed op onze hormonen, lichamelijk welzijn, onze mentale gesteldheid en emoties. We kunnen als het waren niet meer volledig ontspannen omdat het lichaam zich nog niet heeft ontdaan van deze stress.
Het lichaam van elke zoogdier heeft een ingebouwd mechanisme. Dit mechanisme wordt bij deze dieren geactiveerd op het moment dat ze herstellen van een stress- of traumasituatie. Het lichaam begint te beven en te schudden waardoor alle spanningen, gifstoffen en het residu aan hormonen de spieren verlaten. Wij mensen hebben dit mechanisme ook(zie filmpje beneden)! Het is heel makkelijk te activeren. Zodra dit mechanisme is geactiveerd beginnen alle spieren rond de core te trillen en te beven. Al het residu aan stress verlaat het lichaam. Dit kan wel een half uur tot een uur duren. Vaak zijn er meerdere sessies nodig om alle opgebouwde stress los te maken.
Het is een zeer ontspannende ervaring, tijdens het trillen voel je je relaxter en relaxter worden(bij mij dan). Het is ook mogelijk dat er opgekropte emoties omhoog komen (in zo'n geval kan het minder prettig zijn). Na een sessie voel je je diep ontspannen, helder en tevreden, net zoals je je kan voelen na een massage of een diepe meditatie. De spieren rond de core zijn los gekomen en er ontstaat veel meer ruimte, hierdoor kun je dieper en vrijer ademhalen.
Zie dit filmpje: http://muvi.es/w1839
Hoe de trillingen precies opgewekt kunnen worden staat niet uitgelegd in deze film. Bij mij komen ze op gang door op mijn rug te gaan liggen met mijn benen gebogen en mijn voetzolen tegen elkaar op de grond. Ik span mijn billen en bekken aan en breng ze iets omhoog, mijn onderrug komt net van de grond, mijn midden-, bovenrug en hoofd raken de grond volledig. Ik duw mijn knieën uit elkaar waardoor er spanning ontstaat. Dan begint het al vrij snel te trillen. Ik hou deze positie een tijdje vast waarna ik mijn billen en bekken ontspan en mijn knieën weer wat meer naar elkaar breng. Dan komt het eigenlijk al volledig op gang. Ik adem langzaam en tot diep in mijn bekken.