The Iceman

Als hij door t ziekenhuis loopt heeft hij wel gewoon een jas aan, dus gaat niet overal op zijn t shirt naar toe.

En zijn ademhaling is ook.niet buteyko, je ziet hem op het bed diep en snel door de neus inademen en gelijk uit via de mond.

Hoe hij het doet.. Zijn prestatie is ongelooflijk knap.

Maar als hij (gewoon) eet.. De suikers transvetten geraffineerd zout.. Ect. Zou hij zijn lichaam niet ongelooflijk aan het uitputten zijn??

Misschien moet de iceman jouw voorbeeld maar volgen, Mike. Hij is namelijk ook het grootste deel van zijn leven vegetariër geweest.

Quote:
Hoe gezond leef jij verder? Eet jij biologisch, vegetarisch?

Nee, ik heb geen dogma daarin. Ik drink mijn biertjes, af en toe rook ik een sigaret. Ik ben 25 jaar vegetariër geweest. Daarna begon ik weer met vis en vlees te eten. Nu gaat dat weer weg. Ik houd me vooral bezig met het gezond houden van mijn ziel. Ik denk dat dat de grootste gezondheidstroef is van de mens: om zijn hartewens in te gaan.

Quote:
http://www.bliss-magazine.be/nl/pagina/45-359/wim-hof_-ijskoud-de-sterkste.html

Leuk interview trouwens

Gezond houden van je ziel? Ik denk dat het beter is je lichaam gezond te houden! Of te krijgen in de meeste gevallen...

Dan probeer je je lichaam voortdurend verder te pushen naar een nieuw record en dan rook je af en toe een sigaret?!

Hoe kan het toch dat het zo moeilijk is voor mensen om zelfs de dingen waarvan iedereen weet dat het rotzooi is te laten staan..

Ook koud douchen kan je ook juist ziek maken. Hofs heeft al een heel goed immuunsysteem en kan er tegen maar niet iedereen kan dit.

Dit is de ademhaling methode. Ik weet niet of die hyperventilatie goed is maar als je dit doet kom je wel in je zelf.

Ademen is voor mij ‘het lijntje naar boven’, ademen is voor mij ‘de oeroude religie’. Ademen is voor mij God. Het is de Adem die mij beschermt tegen alles.

Hoeveel mensen hebben deze ‘oude’ religie nog? We zitten vast in onze bovenlichaam, daar dwalen we nu al eeuwenlang rond terwijl de adem ontstaat in het onderlichaam, daar in het bekken waar het leven begint. De geboorte van een kind laat ons dat duidelijk zien.

Angst begint met het verliezen van het vertrouwen in de adem, je ziet jezelf afgescheiden van je natuurlijke goddelijke aard. Het is het ‘ik tegen de wereld’. Wij gaan ademen met bewegingen want dat geeft ons houvast, we gaan ons met de adem bemoeien….. terwijl de adem vanzelf moet gebeuren, zonder beweging van onze kant…net zoals ons hart zonder beweging van onze kant blijft kloppen, en de maag voedsel verteert zonder onze inmenging.

Dat is wat Dr. Buteyko bedoelde met ‘oppervlakkig ademen’. Zo min mogelijk beweging van onze kant, laat de adem vanzelf opkomen, laat de adem ontstaat in je bekken, geef je longen een moment van rust.

Als wij zo leren ademen, dan begint de verandering in ons leven, want de adem beschermt ons en geeft ons gezondheid. Waarom zouden we anders ademen?

De adem is een Godsgeschenk, als je hiervan gebruik maakt dan kan je bergen verzetten

Adem werkt heel nauw samen met gedachten, waak altijd over je gedachten want zodra je maar even twijfelt of piekert zit je zo weer vast in je bovenlichaam, de adem zit veel te hoog met alle ellende die ermee gepaard gaan.

Levensstaat is een bewustzijnsstaat, en het hangt van ons bewustzijn af hoe ons lichaam reageert. Als we vanuit onze bovenlichaam ademen, zitten we nog vast aan de wetten van de aarde en daarmee zullen wij ons lichaam extra moeten voeden.

De Iceman kan zich heel wat veroorloven op dat gebied omdat hij leeft vanuit een ander bewustzijnsstaat. Hij laat zich ademen, hij geeft zijn lichaam over aan de adem (aan God) en kan daarmee het onmogelijke.

Eigenlijk is dit gegeven zo oud als de wereld alleen wij weten dit niet meer, omdat we afgedwaald en vast zitten in ons bovenlichaam. Het bekende verhaal van bijna iedereen….

Nu ben ik gestopt met koud douchen, want ik begon me er eigenlijk zwakker door te voelen. Het voelde aan als of de kou de kracht uit me lichaam haalde.

Nu was ik me even met een washandje.

Quote:
“Ik heb mijn weerbaarheid ten aanzien van koude en warmte zelf aangeleerd. Geïnspireerd door de Tibetaanse Tumotechniek (innerlijk vuur) wilde ik op zoek naar een meer tastbare vorm van yoga. Alles wat ik las over esoterie vond ik namelijk niet tastbaar genoeg en het vulde mijn zielsleegte niet. Koude deed dat wel. Koude is genadeloos: hard, maar rechtvaardig. Het laat je zien wie en wat je bent, waarna je je kunt gaan ontwikkelen.

http://www.historien.nl/interview-met-iceman-wim-hof/

Dat vetgedrukt stukje.

Dit is precies hoe ik ook altijd heb gedacht(nou ja gedacht, wel gevoeld). Ook toen ik nog nooit van Wim Hof gehoord heb. Als het buiten stevig sneeuwt, extreem hard waait zodat er ware sneeuwjachten ontstaan en bovendien erg hard vriest, vooral in de bergen kan dat heel goed, dan krijg ik ook een bepaalde associatie dat kou inderdaad genadeloos sterk is, maar op een of andere manier ervaar ik dat deze kracht ook een deel van mij is, echt heel bijzonder gevoel is dat.

Gezondheid,

Gezondheid neem jij ook koude douches?

Het idee alleen al vind ik doodeng, maar misschien wel eens een idee om het uit te proberen.

Ik weet nu al dat ik me kapot schrik dan, maar dat is dan ook de bedoeling.

Ik heb het vaak zo koud, maar juist dan moet je het ook doen.

Lievergezond,

Dat ga ik denk ik wel keer uitproberen.

Als ik met behulp van meditaties samen met de confrontatie met de koude aanga dan kan ik mijn immuunsysteem misschien wel sterker maken.

Maar ik ben er wel even voorzichtig mee en voorlopig doe ik dat nog niet. Ik laat mijn immuunsysteem eerst even flink sterker maken door mezelf goed te blijven voeden met gezonde vetten.

Gezondheid,

Hier heeft men het bij 37-38 min. ook over je bewustzijn richten op dat je koude kan trotseren: dit doen monniken ook.

Nu snap ik wel waarom Wim Hof(The Iceman) zo indrukwekkend iemand is. Hij is iemand die wel mediteert, maar de dualiteit niet als vijand ziet, terwijl de zweverige moderne meditaties zoals de moderne "mindfulness" puur op eenheid is gericht. En nee, we zijn niet allemaal een.

En verlichting bereik je alleen als je de dualiteit omarmt. Wim Hof is zelf ook over eens dat moderne mensen de koude(een van de dualistische principes) als vijand zien, maar volgens hem moeten we de koude juist als vriend zien waardoor we kunnen groeien, anders gezegd, omarm de dualiteit van de natuurkrachten en neem het en ervaar de kracht van de koude helemaal aan den lijve waardoor je spiritueel kunt groeien. Je groeit door dualiteit, niet door eenheid.

En Lievergezond, ik ga dat oefenen, dat confrontatie met de koude.

Gezondheid,

Mooie woorden, Gezondheid! Het gaat er niet om kou te ONTkennen, maar te ERkennen als afzonderlijke kracht, op basis van vriendschap en niet vijandschap. Pas dan kun je er 1 mee worden.

Mike

Gezondheid, mijn ervaring is dat het spirituele wereldje helemaal niet op eenheid is gericht al beweren ze van wel. Spirituele mensen zijn doorgaans op hun versie van liefde, vrede, naastenliefde, goedheid, etc. gericht en erkennen niet hun donkere kant. Kortom, ze focussen slechts op het ene einde van het spectrum.

Gezondheid wrote:
En nee, we zijn niet allemaal een.

natuurlijk is alles wel één. Zeg maar waar de exacte grens ligt tussen het ene het het andere. Die grens is onmogelijk te bepalen.

Gezondheid wrote:
En verlichting bereik je alleen als je de dualiteit omarmt.

Verlichting bereik je als je de dualiteit niet meer als dualiteit ervaart. Kortom, je bent verlicht als je geen dualiteit meer ziet. Dat is totaal iets anders dan de dualiteit omarmen. Dualiteit omarmen is het eerste stadium, dualiteit niet langer zien het laatste stadium.

Gezondheid wrote:
Je groeit door dualiteit, niet door eenheid.

Door de illusie van dualiteit groeien we naar eenheid. De eenheid die we altijd geweest zijn. Eenheid doet niets, eenheid is er altijd en overal.

Quote:
mijn ervaring is dat het spirituele wereldje helemaal niet op eenheid is gericht al beweren ze van wel. Spirituele mensen zijn doorgaans op hun versie van liefde, vrede, naastenliefde, goedheid, etc. gericht en erkennen niet hun donkere kant. Kortom, ze focussen slechts op het ene einde van het spectrum.

Hier ben ik het mee eens. Ik noem dit 'spirillusionisme', wat zich kenmerkt door vluchten naar het licht, uit angst voor de duisternis en door ontkenningsgedrag.

Mike

Ik ontkende ook de duisternis en bleef angst ontkennen maar het was er toch echt. Nu ik de duistere krachten erken heb ik ook minder angst en ben ik er weerbaarder tegen en hoef ik niet telkens een vluchtweg te zoeken.

Doelloos mediteren is ook zinloos. Je wordt zweverig zonder doel en het lost ook niks op.

De angst blijft en je voelt je alleen prettig op moment dat je mediteert en zogenaamd verlichting ervaart maar zodra je terug komt is er niks verandert.

Ik heb naast warme douche ook geprobeerd koud te douchen(op allerkoudst) en dat was wel een leerzaam maar tegelijkertijd ook euforisch moment. Al voordat ik ging douchen deed ik wat ademhalingsoefening om meer in ontspannen staat te komen, vervolgens deed ik dit ook toen ik de confrontatie met de koude aanging. Ik ging diep ademhalen en op het moment van uit ademhalen probeerde ik mijn lichaam zo goed mogelijk te ontspannen/voelen, zo ging ik langzaam onder de koude douche en ik kan vertellen dat koude mijn geweldige leraar is. In het begin voelt het koudst aan, maar dat verschilde wel per lichaamsdeel, zo kon ik goed afleiden welk deel van mijn lichaam geblokkeerd was of waar niet zo goede bloeddoorstroming was. Vooral plekken die het koudst aanvoelen of die je vooral in het begin liever niet met het ijskoude water in aanraking komt als je onder de koude douche staat, moet je die proberen te ontspannen, zo kan je je geblokkeerde gebieden in je lichaam deblokkeren en je moet gewoon rustig ontspannen ademhalen. Je merkt ook als de geblokkeerde gebieden oplossen dat de koudste plekken in je lichaam ook veel minder koud gaan aanvoelen, er stroomt meer bloed doorheen wat voorheen nog een vernauwde bloedstroming had.

Je hoeft niet perse aan kou te lijden, je kunt ook in de kou erin ontspannen, wel adviseer ik voordat je dit gaat doen eerst leren te ontspannen zonder confrontatie met de kou, want veel mensen zijn zo gestrest dat ze moeilijk vinden te ontspannen, laat staan onder de koude douche. Leer eerst de basis van hoe je moet ontspannen, daarna vooral lekker de confrontatie met de kou aangaan, zodat je in de kou zelf erin kunt ontspannen. Reken maar dat dit veel met je immuunsysteem doet, in positieve zin dan :-)

Gezondheid,

Daarnaast is dit ook een goede manier om je yang-kant te ontwikkelen. We zijn veelte yin. Zoals ik met autisme en autisme is "in jezelf" gekeerd zijn, dat geeft aan dat ik ook veel te Yin ben net zoals de meeste mensen trouwens. Koude leert mij meer Yang te worden.

Gezondheid,

Het kan ook negatief werken als je een redelijk zwak immuunsysteem hebt.

Het kacheltje in jezelf kan dan uitgeblust raken.

Ik merk wel dat ik meer mentale kracht krijg als ik meer in de kou ben. De kou brengt me in beweging en het is aangenaam als ik me sterk voel.

Ik heb een tijd in een koude omgeving gewerkt maar als je zelf zwakker wordt dan is kou een ziek maker. Voel je je krachtig dan geeft kou een extra energie.

Kortom ik probeer mijn grenzen te ontdekken om steeds krachtiger te worden. Zodra het minder wordt doe ik een stap terug.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan