Moondust,
Geen idee, ik ben niet bij workshop van Wim Hof geweest. Wellicht dat
hier oefeningen van hem in staat, het is een E-book en ja, dat kost iets van 8 euro.
Quote:
En hoe bevalt het koud douchen? Hoe reageert je lichaam daarop? Zijn er oefeningen die helpen om niet rillerig te worden van het koude water?
Dat was in het begin koud natuurlijk en het mag dan ook wel erg koud voelen, maar door ademhaling en focus over mijn lichaam kon ik zo in de kou ontspannen, natuurlijk deed ik dit ook voordat ik ging douchen, ik heb dus wel van te voren op voorbereid door kwartier te mediteren(ademhaling). Zelf doe ik gewoon natuurlijke ademhaling, ik denk daar niet bij veel na, ik observeer mijn ademhaling die ik tot bij mijn buik voel en nu komt het: vooral tijdens het uitademhalen niet meteen weer inademhalen maar ontspan je gewoon, doe dit ook niet al te geforceerd, het is juist op dat moment waarbij je lichaam gemakkelijkst van binnenuit kunt voelen/ontspannen, ik meen dat ik dat ook bij Wim Hof zag, dat je sterkste resultaten kunt boeken door rustig langzaam uit te ademhalen en dat je even als je voor je gevoel bijna leeg uitgeademd hebt waarbij je niet ongemakkelijk bij voelt maar gewoon lekker erbij ontspant, je zo dieper in je lichaam in kan duiken.
En als je dit doet tijdens de confrontatie met de koude, dus als je in plaats van gespannen te raken bij aanraking van de kou, want dat doen meeste mensen he, ontspannen en koud hebben gaan erg moeilijk samen, maar als je juist in de kou ontspant dan heeft dat een geweldige invloed op je immuunsysteem. Vooral de plekken op je lichaam die het koudst aanvoelen, die je liever met alle geweld niet met de koude straal in aanraking wilt laten komen, moet je dat juist doen op het moment van uitademhalen als je longen bijna leeg zijn. Oefen dit trouwens eerst zonder confrontatie met de kou, leer eerst vooral tijdens het uitademhalen je lichaam goed te voelen, vooral op het moment voordat je naar de volgende in ademhaling gaat, let wel dat je hierbij niet ongemakkelijk mag voelen, inderdaad haast je tijdens het uitademhalen niet naar volgende in ademhaling, maar dit kun je best ontspannen doen en dat doe je door je uitademhaling te laten zijn zoals het is, op het moment dat je een klein beetje de neiging hebt om weer in adem te halen, kun je beetje bij beetje proberen zo dieper in je lichaam te gaan voordat je inademt.
Koud douchen doet wel goed met mij, ik heb dan het gevoel dat ik echt sterker van door word en voel dan ook veel beter achteraf.
Zoals Wim Hof zelf al zei:
Quote:
Koude is genadeloos: hard, maar rechtvaardig. Het laat je zien wie en wat je bent, waarna je je kunt gaan ontwikkelen.
En aangezien onze krijgersinstinct zo verschrikkelijk onderdrukt is door de verziekte maatschappij, lijkt mij dit een geweldige manier om je krijgersinstinct te aanwakkeren.
Gezondheid,