Quote:
Is een blikje makreel of sardines ook goed? Dan draai ik de lunch en de smoothie namelijk om. Ochtend vis, middag smoothie. Of geldt het zelfde principe in de middag eiwitten, vetten koolhydraten.
Jij hebt bijnieruitputting, geen twijfel over mogelijk. De bedoeling is dat AL je maaltijden bestaan uit vetten-eiwitten-koolhydraten, in die volgorde. Dit geldt ook voor tussendoortjes. Daarnaast mag er nooit meer dan 3 uur tussen je maaltijden zitten, liefst minder. Als viseiwit wel goed gaat, eet dat dan inderdaad. Eet echter altijd meer vet dan eiwitten en meer eiwitten dan koolhydraten.
Quote:
Ik merk dat ik behoefte heb aan zoet, dus ik denk dat mijn bloedsuiker op dit moment behoorlijk instabiel is. Het is maandenlang goed gegaan. Waar dit nu aan ligt, deze plotseling behoefte, weet ik niet.
In zijn boek Bijnieruitputting schrijft Wilson over dit soort gebeurtenissen. Ik heb het boek niet in het Nederlands gelezen, maar ik heb het hier met Rapunzel herhaaldelijk over gehad. Wilson stelt dat 1 enkele misstap (je te buiten gaan aan foute verleidingen) nog lang kan doorwerken. "It's not worth it," schrijft hij herhaaldelijk in zijn boek, het is het niet waard. Zo zet je met elke stap vooruit (tijdelijk) minimaal 2 stappen achteruit.
Quote:
Oja, en soms als ik wel eens zin in wat zoets heb eet ik in de avond nog wel eens een rijstwafel (sinds kort, ik heb ze maandenlang niet gegeten) met dik roomboter en yacon siroop.
Rijstwafels zijn geen voedsel. Er zijn proeven gedaan met ratten die enkel rijstwafels gevoerd kregen. De ratten overleden stuk voor stuk aan ondervoeding. Yaconsiroop is geconcentreerde fructose en nog erger dan suiker. Dit geldt eveneens voor andere alternatieve vormen van suiker, zoals agavesiroop, rijstsiroop, maissiroop, dadelsiroop, tarwestroop, casavestroop etc. Ik zie regelmatig mensen in natuurvoedingswinkels op zoek naar 'suikervrije' producten, die dan producten kopen met alternatieve zoetmiddelen die nog erger zijn dan suiker! De onwetendheid is groot, helaas.
Bedenk dat je boulimia is ontstaan door suikers en er ook weer door getriggerd wordt! Eet echter niet te weinig koolhydraten (een bekende valkuil!), maar kies liever voor kwalitatief goede kh in de vorm van glutenvrije granen als rijst en quinoa. Eet hiervan 100 gram per dag. Als de bloedsuikerschommelingen aanhouden kun je zelfs naar 150 of 200 gram p.d. gaan.
Mike