Aan de inhoud van dat filmpje doe ik niets af. Ik heb ook veel respect voor de makers ervan, ik kijk graag naar hun filmpjes. Dat Trump een verwaterde versie is van de beweging die in het filmpje wordt genoemd was mij van het begin af aan al duidelijk. Trump vervangt simpelweg het oude establishment door zijn nieuwe establishment en daarover maak ik me geen enkele illusie. Dat Israel hoe dan ook wint is eveneens een feit.
Waarom ik vooralsnog achter Trump blijf staan is het volgende:
Hij is niet veel anders dan Poetin. Maak je ook geen illusies over Poetin, ook hij is een establishment-politicus. Kijk naar hoe hij politiek voert: hij is bereid om met iedereen samen te werken, incl Netanyahu en anderen. De enige reden waarom de samenwerking met westerse leiders op niets uitloopt is omdat het westen hem demoniseert, dat ligt niet aan Poetin zelf. Poetin werkt ook met Erdogan en kijkt nu de andere kant op terwijl daar de complete infrastructuur plat ligt omdat zo'n beetje elke overheidsdienaar is opgepakt. Dat laatste is overigens in het voordeel van Poetin, omdat Erdogan nu veel te veel verwikkeld zit in binnenlandse perikelen en door zijn eigen toedoen geen legermacht meer overhoudt om ooit nog een conflict met de Russen aan te durven.
En zo werkt politiek dus. Poetin beschouw ik als een moreel persoon, maar hij is ook een bikkelharde politicus die niet de moraalridder uithangt naar anderen en mensenrechtenschendingen negeert als het hem uitkomt. Zijn politiek is uitsluitend nationalistisch, de belangen van Rusland gaan voor alles. Als hij al in het buitenland actief is, zoals in het geval van Syrie, dan is dit geen morele beslissing om Assad en Syrie te helpen maar om het terrorisme daar aan te pakken voordat het een weg vindt naar Rusland. Poetin begrijpt dat de wereld niet perfect is en dus ook de wereldleiders niet. Hij doet zijn best om vriendschappelijke betrekkingen te onderhouden met ieder van hen, zonder een moreel oordeel te vellen over hun functioneren.
Stel je nu eens voor dat iemand vanuit de 'liberty movement' aan de macht zou komen in Amerika? Iemand als jij en ik. Wij moeten niets hebben met Israel en binnen de kortste keren zouden wij daar slaande ruzie mee krijgen. En dan, wat bereik je dan? Niets, en daarom moeten wij ook de politiek niet in. Waar de 'liberty movement' zeer goed in is - en dat moeten ze ook vooral blijven doen - is kritiek leveren vanaf de zijlijn. Diezelfde kritiek zou echter wel eens minstens zo desastreus als politiek beleid kunnen uitpakken als de politiek waar ze kritiek op leveren! Wij zouden nl. ook in de verleiding kunnen komen om 'regime change' te willen uitlokken, om zo onze favoriete leiders aan te kunnen stellen.
Politiek gaat over het maken van deals en je hebt je zakenpartners niet voor het uitkiezen. Je speelt met de kaarten die je krijgt, niet die je graag zou willen krijgen. Trump gedraagt zich nu presidentieel, hij zit in zijn nieuwe rol en de scherpheid van de campagne gaat er nu af. Dat hij zich nu positiever uitlaat over Hillary en Obama stoort mij geenszins, dat hoort gewoon bij zijn nieuwe positie als president. Het zijn maar woorden, we moeten hem beoordelen op zijn daden.
Met Arend Zeevat heb ik nu al enkele weken dezelfde discussie. Hij haalt artikel na artikel en filmpje na filmpje aan waaruit zou blijken dat Trump en iedereen om hem heen zo fout als de hel is. Ik vind dat voorbarig. Al dat gespeculeer en al die aannames over kandidaten die hij MOGELIJK gaat aanstellen zeggen mij helemaal niets. Ook de critici hebben een hoop loze woorden, maar ik ga uit van de daden. De benoemingen tot nu toe vallen me niet heel erg tegen. Ik vind ze allemaal prima, m.u.v. Pompeo. Het wordt pas echt een probleem als John Bolton Minister van BuZa wordt, dan haak ik definitief af! Ook Giuliani is helemaal nog niet benoemd, dus waarom wacht iedereen niet gewoon af tot alle posities in zijn kabinet ingevuld zijn en de poppetjes bekend zijn voordat je er op gaat schieten?
Trump is geen ideale kandidaat, zoals Ron Paul dat misschien wel was. Maar als hij zich ontpopt tot een nationalist die de belangen van Amerika voorop stelt en niet de politieman van de wereld gaat spelen ben ik al blij. De 'liberty movement' moet hem kritisch in de gaten blijven houden en er zal zeer zeker genoeg zijn om kritiek op te hebben. Laten we echter niet vergeten dat het een allesbepalende keus was tussen een wereldoorlog onder Hillary en geen wereldoorlog onder Trump. Daarnaast vind ik de grootste winst de mentaliteitsverandering onder Amerikanen, waardoor de terugkeer naar een nieuw conservatisme mogelijk is en ze eindelijk ontwaken uit de verstikkende collectivistische en progressieve psychose die politieke correctheid heet. Hier in Europa gaan populisten hetzelfde doen en ook zij zullen niet perfect zijn, maar nog altijd vele malen beter dan wat we normaal van de politiek kunnen verwachten.
Het is een kwestie van plussen tegen minnen afzetten en ik zie nu in ieder geval nog meer plussen dan minnen. Iemand die het voor mijn gevoel heel goed verwoordt is Ryan Dawson en ik eindig dan ook met hem:
Mike