Vakantie

Ik ga elk jaar terug naar een dorpje in een dal in het Zuiden van Frankrijk waar ik al 8 jaar kom sinds ik en mijn vriend er eens zijn neergestreken met de tent. De camping is op loopafstand van het dorp (kunnen we te voet boodschappen doen) en ligt aan een riviertje waar we elke dag in kunnen baden. We zien elk jaar veel mensen terug die de jaren ervoor er ook al kwamen. Het begon redelijk goedkoop in een tijd dat de camping nog van de gemeente was: jammer genoeg is dat nu niet meer zo. Verder hebben we inmiddels wel de luxe van electriciteit. Het begon ermee dat ik mijn probiotica koud moest houden tegen terugkerende blaasontstekingen, maar die electriciteit is toch wel verdomde handig voor andere dingen ook (dingen koel houden in die hitte, en voor yoghurtsmooties en een klein oventje). Het liefst lees ik aan 1 stuk door voor mijn tent en ik voer verder weinig meer soeps uit als het niet hoeft behalve eten kopen. Dit heeft uiteraard ook met mijn lage energieniveau van doen, maar ik weet niet hoe het zou zijn als ik een spring in het veld zou zijn.

 
http://www.degroeneeenvoud.nl/

O.a.:

‘Beurtvaart’

In juni organiseren we een reis van Dokkumer Nieuwe Zijlen naar Amsterdam, een soort beurtvaart maar dan anders…

In de eerste week varen we via de Friese wateren naar Amsterdam, verblijven daar enkele nachten en gaan in de andere week via het Wad van Amsterdam naar Dokkumer Nieuwe Zijlen. Het is mogelijk deze twee weken aan elkaar te koppelen voor een fantastische en zeer afwisselende tweeweekse reis.

Week 1: We vertrekken op maandag 10 juni 2013 vanuit Dokkumer Nieuwe Zijlen en varen door het prachtige Friese landschap naar Harlingen ofwel richting Lemmer om via het IJsselmeer Enkhuizen aan te doen (met bezoek Openluchtmuseum) en vervolgens via het Markermeer naar Amsterdam met aansluitend twee dagen b&b aan boord.

Week 2: Op maandag 17 juni 2013 vertrekken we vanuit Amsterdam, zeilen via Markermeer en IJsselmeer richting Waddenzee, bezoeken enkele Waddeneilanden, Terschelling, Ameland en misschien ook Schiermonnikoog, vallen wellicht hier en daar droog en meren op zondag 23 juni 2013 weer aan in Dokkumer Nieuwe Zijlen.

Data en kosten:

week 1: 10-16 juni 2013, kosten: € 375 incl. maaltijden, koffie en thee (kinderen 4-12 jaar € 250)

week 2: 17-23 juni 2013, kosten € 475 incl. (kinderen 4-12 jaar € 325)

Als beide weken aan elkaar geknoopt worden is de overnachting tussen beide weken inbegrepen.

 
Bij welkom staat:

'Groene Eenvoud staat voor een leefstijl waarin eenvoud en natuur richtinggevend zijn: zuinig met energie en grondstoffen, kiezen voor groene energie en zo mogelijk zelf opwekken, kiezen ook voor ecologische producten, zowel op tafel als in woon- en leefomgeving, weinig afval produceren en veel hergebruiken, organisch afval composteren en afvalwater ter plekke zuiveren, maar vooral…genieten van de eenvoud der dingen, de schoonheid van de natuur en haar ritmes! Dat is de filosofie van waar uit we werken en onderweg zijn.'

 
Ik heb vakantie altijd iets onnatuurlijks gevonden. Er even tussen willen betekent volgens mij dat je iets in je gewone leven niet goed doet. Waarom hebben we eigenlijk vakantie nodig? We laden onze levens vol met werken, stress en volle agenda's en ter compensatie moeten we op vakantie om even bij te komen? Dat is toch eigenlijk idioot?

 
Je hebt wel een punt Moondust, er is teveel stress in het gewone leven, maar ik vind een andere omgeving weleens verfrissend, ook woon ik niet (meer) dichtbij de zee, wat ik dan echt moet inhalen inderdaad. Ook hou ik van kamperen, de hele dag buiten zijn en een beetje improviseren, geen tv, computer en de hele dag met m'n voeten in het gras. Dat zie ik mijzelf niet het hele jaar doen, tenzij ik het nomadenbestaan oppak :-)

 
Nou, ik moet eerlijk zeggen dat ik een keer niet aan vakantie toe ben.

Op de een of andere manier leef ik veel relaxter als ooit te voren :D

 
Zou het niet zinvoller zijn om ontbrekende elementen in ons leven niet pas tijdens vakantie op te zoeken, maar op de een of andere manier te integreren in ons dagelijkse leven?

 
Dit is even een beetje random maar ik dacht ik doe een klein verlagje van mijn vakantie tot nu toe.

Ik ben momenteel in amerika route 66 aan het rijden, erg interessant. Je ziet echter enorm veel intensieve landbouw en je ziet ook dat dit ten koste gaat van de veeteelt. Het is ook vrij moeilijk om aan goed voedsel te komen. Het is wel mogelijk, er zijn een paar voedselketens die biologische producten verkopen. Je kan hier ook in verschillende staten rauwe melk in de winkels kopen. Dit is van boerderijen die hun grasland voeden met zeemineralen en de koeien zijn vaak van goede rassen. Als je de fles melk rechtop laat staan zie je dat letterlijk 1/3 van de hele inhoud room is. Ook is er in restaurants vaak "Grass-fed" vlees en ook beenmerg te krijgen. Kortom het grootste deel van amerika is mcdonalds maar de goede producten dié er zijn zijn vaak beter dan in Nederland.

 
Mcdonalds is dan wel weer goed als gratis wifipunt.... We maken er regelmatig gebruik van.

Wij zijn net gisteren terug uit Noorwegen, dat valt tegen zeg wat je daar biologisch kunt kopen. In de supermarkt vonden we gelukkig 1 merk (Røros) crème fraiche of slagroom (weet nog niet zeker wat het nu was) het was in ieder geval wel 30% vet, lekker man.

Maar biologisch vlees of groente/fruit konden we niet vinden. Gelukkig hadden we heel veel mee in de camper.

Melk hebben we wel kunnen vinden, niet altijd biologisch maar na doorvragen bleek het bedrijf wel goed bezig te zijn.

Dus we hebben wel de hele reis (6 weken) yoghurt kunnen maken. De laatste keer hebben we 16 liter melk gekocht en een gedeelte ingevroren. Want het viel ons wel op dat de melk die we kochten in Noorwegen na 5 dagen al niet meer lekker was om te drinken.

De Noren zelf vonden we bijzonder stug, er was weinig interactie. Zelfs de diverse boeren waar we waren toonde geen interesse in ons of onze eetwijze.

1 (Noorse) boer gaf aan dat de Noren zichzelf niet bewust zijn van dat de voeding niet zo goed meer is. 5% van Noorwegen is bewoond en 95% is nog echte natuur. En die natuur ziet er hartstikke goed uit, dan hoef je je toch niet druk te maken over.....

Maar ze vergeten dat de voeding die ze kopen niet meer uit die 'echte' natuur komt maar onder handen is genomen door mensen, triest maar waar. Echte producten zijn mondjesmaat verkrijgbaar.

En alles is hartstikke duur. We betaalden bijvoorbeeld € 2,60 voor een liter melk, een bakje slagroom/creme fraiche: € 4,75. Biologische eieren: € 0,90 per ei. De Noren zullen er niet zo van hikken hoor, ze hebben daar een hoog salaris, dus voor hun is alles in verhouding.

Lia

 
Ik had juist verwacht dat noorwegen heel goed eten had. De melk hier is heel goed:

http://i1063.photobucket.com/albums/t513/Gadsie/6CAD9B9F-B841-40C7-AB99-F4DC78CBC2D0-534-000000EAA3520E4C.jpg

Daar word ik nou blij van :)

 
Nee die houd het bij z'n cornflakes, maar ik heb het geprobeerd en dat moet ie het zelf maar weten he :). Niet alle melk is hier rauw hoor, het is niet legaal in alle staten. In sommige staten mag je het zelfs niet eens bij een boer kopen maar moet je een aandeel van een koe kopen voordat je rauwe melk mag drinken. Als ze het pasteuriseren is het op een zo laag mogelijke temperatuur en zo kort mogelijk.

 
Wat een mooi weer,

vandaag en hoop ik nog vele andere dagen.

We boffen nog steeds met het weer.

De warmte geef mij het ultieme vakantie-gevoel

Iedereen vind toch vakantie prettig.....

ik ken haast niemand die vakantie afschuwelijk vind

maar waar komt toch dit heerlijk gevoel vandaan?

Is het omdat je een paar weken

niet in het gareel van het leven hoef te lopen?

Dat je in de vakantie mag doen en laten wat je wil!

Of dat we eindelijk rust hebben?

Vakantie is voor mij....even 'thuis' komen.

Klinkt raar, want ik ben toch al thuis...

maar het aardse thuis is werken

terwijl het andere 'thuis' voor mij het paradijs-gevoel is

wegdromen...een loom gevoel....zon en warmte

niks-doen....geen zorgen

niet op de tijd letten.....leuke dingen doen

Net wat ik zeg; 'het paradijs-gevoel'.

Hier op aarde heerst de tijd, maar wat is nu tijd?

Tijd heeft verleden, heden en de toekomst

ze zeggen weleens dat tijd een illusie is

maar dit betekent:

meer dan in die zin dat tijd voor ons moeilijk te begrijpen is.

Want ook 'illusies' bestaan, vergeet dat niet

als iets niet bestond, zou het ook geen illusie zijn.

Tijd heeft verschillende kanten

als men gelukkig is, vliegt de tijd.....gaat de tijd zo voorbij

maar als je ongelukkig bent,

gaat de tijd zo vreselijk langzaam.

Tijd is de werking van het bewustzijn, het menselijke bewustzijn

Het tegenovergestelde van tijd is duur.

Duur is niet deelbaar,

het heeft geen verleden, geen heden, geen toekomst

Je kunt haast zeggen dat duur het eeuwige Nu voorstelt.

Als ik zou proberen om wat meer in 'duur' aanwezig te zijn,

zouden alle wezens en dingen nu in mijn bewustzijn aanwezig zijn

verleden, heden, toekomst zouden dan met mij aanwezig zijn

in het eeuwige NU.

Vakantie is voor mij even 'duurzaam' zijn

we hebben vakantie nodig,

tijd is dan even tijdloos.

Een hele fijne vakantie voor iedereen die nog op vakantie gaan

 
Ik ga ook nooit op vakantie. Ik zeg altijd dat vakantie het genieten van mijn eigen huis is. Even niet bezig zijn met studeren of andere dingen die moeten, maar gewoon eens opnieuw kijken hoe mooi mijn eigen huisje is. En als ik daarmee klaar ben, zoek ik het dichtstbijzijnde park op en ga ik genieten van het groen. En daarna het dichtstbijzijnde natuurgebied. Of de dichtstbijzijnde archeologische binnenstad. Ik kan daar prima een dagdeel doorheen lopen en dingen zien die ik nog niet eerder gezien heb, ook al heb ik er al 20x eerder gelopen. Daarvoor hoef ik echt niet ver weg.

Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik mijn vakantie vaak ook volplan met dingen die ik anders niet red, dus ik heb ook altijd wel grote klussen in en om huis enzo.

Maar het "niets moeten van anderen" is voor mij ideaal. Wat ik van mezelf moet, kan ik nog wel handelen (nouja, meestal dan), maar een stop op het externe moeten... Heerlijk.

Alleen het weer. Ik kan niet zo heel goed meer tegen 30 graden enzo. Al ga ik nu toch nog wel even lekker naar buiten. Ik moet eigenlijk schilderen, maar dat kan toch niet met deze temperaturen. Dus dan kan ik beter lekker in mijn tuin gaan zitten :) En dat is voor mij vakantie. Gewoon, vakantie in eigen huis. Heerlijk, goedkoop en gezond!

 
Pinklady, het 'paradijs-gevoel' kan je overal toepassen....zo geniet ik nu ook van mijn huisje, mijn tuin, mijn dieren en even niks moeten :-) Het is meer het gevoel van 'niks moeten'.

In de schaduw is het heerlijk vertoeven, vandaar dat ik graag mijn bomen in de tuin wil houden. Zij zijn mijn parasol...

 
Heb zometeen een weekje vrij, zegt mijn zus:"fijn, heb je lekkere dagen in het verschiet." Ik:" Prima dagen om me in huis op te sluiten en niets te kunnen doen...."

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.469
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan