@ Dorothé
Ik zag wel dat het een citaat is van "Ander Europa".
Mijn punt is het achterhaalde gebruik van "links" en "rechts". Elke politieke partij heeft wel standpunten die je (ouderwets) 'links' kunt noemen en ook hebben ze wel 'rechtse' opvattingen. Het is niet meer zwart-wit het één of het ánder.
In de jaren rond 1950 zei Willem Drees, de 'vader' van de sociaal-democraten, dat Nederland met bijna 10 miljoen inwoners vol was. Mensen moesten maar gaan emigreren, velen vertrokken ook (vooral boeren) naar Canada, Australië, Nieuw-Zeeland en ook wel naar Frankrijk. Niemand dacht daarbij dat het een rechtse politiek was. Moet je nu niet mee aankomen.
Hans Janmaat (Centrumpartij) werd vanwege dat standpunt (Nederland is vol) in 1986 bijna gelyncht door 'linkse' activisten. Hij werd volkomen geïsoleerd in de politieke arena.
Momenteel zijn er weer verschillende partijen die de instroom van immigranten (vaak onterecht vluchtelingen genoemd) weer (iets) willen beperken.
De aanduiding van oikofobe partijen, zoals Thierry Baudet ze noemt, in de betekenis van angst voor het eigene, zelfhaat, afkeer van het eigene, geeft een verklaring voor de grondhouding om alles wat vertrouwd is, de Nederlandse cultuur en tradities, het typische van ons land, op te geven in ruil voor alles wat anders is, alles wat van ver komt. Verschillende partijen zijn dan oikofoob en vrij veel mensen gaan mee in die ideologische stroming. Ze noemen zich dan 'progressief', wat ooit vooruitstrevend betekende. Ik noem het de vlucht vooruit.