Mike, je brief prikkelt weer tot bezinning!
Ik zie het iets optimistischer misschien dan jij, hoewel, nee, meer als een proces van de lange adem.
Iedere beweging roept tegenbeweging op en de gevestigde machten zijn vooralsnog sterk. Je ziet het momenteel in het continu bestrijden van Wilders door ‘allen tegen één’. En in Amerika waar alle registers open gaan tegen Trump.
De tegenkrachten die je opsomt, ze zijn er allemaal.
Maar dat je slechts één kans hebt, nee, ik denk dat het toch meer een langdurig proces is. Zelfs bij een parlementaire meerderheid en een rol in de regering worden we geconfronteerd met saboterende krachten van het kartel in de (brede) ambtelijke top, de media, de semi-overheidsinstanties in het onderwijs, de gezondheidszorg, de vakbonden, het verzekeringswezen, de rechtspraak enzovoort t/m de machtige private bancaire sector.
Ook de tegenkrachten bij het ‘progressieve linkse’ deel van de bevolking (de mensen die stemmen op GroenLinks, D66, PvdA, VVD en ook de SP) zijn voorlopig nog sterk. En het agressieve islamitische veroveren van ‘de straat’ of: van de staat is misschien wel de grootste tegenkracht.
Afshin Ellian schreef in zijn column “Verkiezingen moeten ook over Nederlandse identiteit gaan” naar aanleiding van een rapport van het SCP, dat 40 procent van de Turkse en Marokkaanse Nederlanders zich niet thuis voelt in dit land, zich oriënteert op de ‘oemma’ (de islamitische wereldgemeenschap) die morele kaders biedt en hen het gevoel geeft dat men ergens onderdeel van is.
SCP: ‘Zij hechten groot belang aan het navolgen van de regels die uit de islam voortvloeien. De islam is in het leven van veel jongeren het belangrijkste ijkpunt, dat richting geeft aan bijna alle aspecten van hun leven’.
Er zijn mensen die nog een burgeroorlog verwachten in het proces naar verandering.
De staat van bewustzijn van de mensen en alles bij elkaar het collectieve bewustzijn van de bevolking geven uiteindelijk de doorslag. Hier ligt volgens mij het belangrijkste werk. En dat is zoiets als ‘het kwartje moet vallen’, waar je van buitenaf zelfs vrij weinig invloed op hebt.
“It is easier to fool people than to convince them they have been fooled” (Mark Twain).