Verkiezingen 15 maart

Het lijkt steeds gekker te worden. In Arnhem zoeken ze een nieuwe burgemeester en er zijn 21 mensen die op deze functie solliciteren. Na langdurig beraad tussen de (traditionele) partijen kwamen ze met een verrassende keuze. Ze kozen namelijk voor Ahmed Marcouch! Als dat gezien wordt als de beste keuze dan ben je toch zeer benieuwd naar die andere 20 kandidaten. Die moeten dan wel echt verschrikkelijk slecht zijn geweest.



http://www.bewiseman.nl/uncategorized/burgemeesterspost-als-afvalbak/

Mike
 
Ik begrijp je verontwaardiging, maar ik kan niet snappen waarom je je frustratie uit op Thierry Baudet. Hij zegt letterlijk dat alle baten van de gaswinning naar de staat zijn gegaan om de omvolking van NL te financieren middels de aanzuigende werking van een verzorgingsstaat die uit zijn voegen groeit, terwijl Groningen als niet meer dan een gewingewest is beschouwd dat wel de lasten mag dragen maar niet de lusten. Hij zegt letterlijk dat deze baten nu eindelijk eens ten goede moeten komen aan de Groningers zelf. Dat is toch exact wat jij ook hier betoogt, geen enkele andere politicus zegt dit!

Mike

Dit is wat veel politici zeggen. Meestal gebruiken ze dan ook nog het woord “ruimhartig”, voor extra punten. Ik heb in het partij-program van Baudet voor de verkiezingen niks over de gaswinning kunnen vinden. Nu een beetje vrijblijvend dingen zeggen, wat maakt het nog uit?

Het maakt toch niet uit wat Baudet, of welke politicus dan ook, zegt; wat er gaat gebeuren is dat olie uitgefaseerd wordt, en dat gas als transitie-brandstof ingezet wordt. Dat is wat is besloten door het Gasgebouw en dat is wat gaat gebeuren. Ik, en een handjevol mensen met mij, staan als een gek te springen en in de randstad denken ze, waar gaat dit over, terwijl ze in de trein stappen die van geld uit het FES (gefinancieerd uit aardgasbaten) betaald is.

Die trein gaat waarschijnlijk overigens niet naar Groningen, want dat is zo ontzettend ver. Nog een reden waarom Nederland Groningen dankbaar mag zijn: dankzij Gronigen kan Nederland zich even een groot land voelen: “heeeeeeeeeelemaal naar Groooooooooooningen, wat ontzettend ver!”
 
Met een dergelijk cynisme kom je nergens. Als je het nu over Rutte had gehad, of Pechtold, of willekeurig welke andere establishment-politicus, dan had ik het gesnapt. Dit is overigens wat FvD landelijk tijdens de verkiezingscampagne overal heeft geconstateerd: vergevorderd cynisme, tot het punt dat het allemaal niets meer lijkt uit te maken... Dit is dus wat ze proberen weg te werken, maar dan zullen ze wel woord moeten houden. Trump doet dat al in Amerika, het kan dus wel!

Mike
 
Als ik zeg dat gas tot transitie-brandstof is bestempeld, dan is dat in ieder geval niet cynisch bedoeld.

Trump, dat is degene die de CEO van Exxon tot minister heeft benoemd. Exxon is een van de twee bedrijven die Groningen naar de Filistijnen pompt. Dat is ook allemaal niet cynisch bedoeld. Het ís gewoon zo.

Trump is degene die de North-Dakota oliepijplijn weer geactiveerd heeft (om banen te scheppen zogenaamd). Overigens zijn er onlangs activisten (Indianen) bij Groningse actievoerders op bezoek geweest. Fun Fact.

Trump zet volledig in op fossiel, op fracken, etc. De situatie in de USA is echter niet helemaal vergelijkbaar met Nederland omdat daar de winst meer in het gebied zelf blijft. Al lees je daar ook bittere verhalen.

Als Baudet de Nederlandse Trump is, dan verwacht ik dat het alleen maar erger wordt.
 
Trump is niet feilloos en dat moeten we in deze overgangsfase ook niet verwachten. Hetzelfde geldt voor FvD. Er is bij populistisch rechts sprake van een blinde vlek voor de petrochemische industrie en voor Israel, zoveel is wel duidelijk. Je moet dus het kwade afwegen tegen het goede. Ik weet niet hoe goed je op de hoogte bent van wat Trump werkelijk allemaal bereikt heeft, maar neem het anders aan van iemand die er wel bovenop zit (moi): de voordelen wegen overduidelijk op tegen de nadelen!

Mike
 
En je ziet wel waar FvD in korte tijd toe in staat is - links, in de vorm van GL en PvdA, ziet nu ineens ook in dat als gemeentes per klaagzang betaald worden door het Rijk dit een 'perverse prikkel' is:

http://politiek.tpo.nl/2017/07/06/kamer-aanvoering-pvda-en-groenlinks-klaar-klaagsubsidie-lokale-discriminatiebureaus/

Mike
 
De blinde vlek betreft dan wel zo ongeveer het hele zichtveld, immers de petrochemische industrie _is_ zo ongeveer de hele samenleving: we reizen er mee, ons voedsel wordt er mee bereid, onze koelkasten, geluidsapparatuur, verpakkingsmaterialen, fototoestellen, TV's worden er van gemaakt, alle oorlogen in de oliegebieden zijn vanwege de olie of gas of vanwege pijpleidingen die het moeten vervoeren, deze oorlogen draaien op olie of gas als er tonnen staal over de zee verscheept worden via olie-slurpende tankers naar de oorlogsgebieden of via de lucht via kerosine-slurpende vliegtuigen. De nieuwste ontwikkeling is dat een oliemaatschappij, ik meen Shell, via benzineverbrandende autootjes benzine aan huis gaat leveren.

Om op Groningen terug te komen: al het gas moet eruit. Het zogenaamde “gasgebouw” is een constructie die in de jaren zestig is opgetuigd op een opzettelijk ondoorzichtige manier om de oliesjeiks woestijnzand in de ogen te strooien, maar het komt er op neer dat het een totale privaatpublieke samenwerking is, waarvan niemand meer kan navertellen hoe het in elkaar zit. Er zijn enkele diagrammen over te vinden met heel veel lijntjes.

Het resultaat is dat de olie- en gasbedrijven bepalen wat er gebeurt.

Je kan natuurlijk ook zoals Trump, gewoon de CEO van Exxon in je ministerraad opnemen.

Ik weet niet veel van Trump verder maar ik ben gestopt het te volgen, het enige dat ik zag waren tweets met kleutertaal, eerst dacht ik dat het een briljante strategie was, bedoeld om de gevestigde orde te derailleren, maar steeds meer ben ik gaan denken dat er helemaal niks achter zit.
 
Oei, je cynisme gaat zo ver en zo diep dat ik je er niet meer uit kan trekken. Dat is een keuze, ik doe er in ieder geval niet aan mee.

Mike
 
Hier de voltallige collectie posters waar FvD de afsluitende parlementaire BBQ mee opsierde:

MBKZDUC.jpg


Mike
 
Voor de stemmers op Partij van de Dieren, dit is dus waar je op hebt gestemd:

http://regio.tpo.nl/2017/07/06/ondertussen-utrecht-vvd-bitterballenmotie-weggehoond/

Mike
 
Hiermee leg je de verantwoordelijkheid in feite bij de Groningers zelf. Ze zijn immers cynisch en tja, dan vraag je er om. Ik snap dat best wel, je hebt gewoon geen zin om je kachel lager te zetten, en het is een ver van je bed show, (althans ik ga er van uit dat je niet in het gaswinningsgebied woont).
 
Spreek jij namens alle Groningers dan? Ik had het over jou en niet over de rest van Groningen. Wat is trouwens je alternatief? Moeten we allemaal terug naar paard en wagen voor ons vervoer en zelf met stokjes wrijven en kampvuurtjes maken? Ik heb een idee: laten we van Groningen een Amish-gemeenschap maken!

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.531
Berichten
538.699
Leden
8.661
Nieuwste lid
MamavanJ
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan