De blinde vlek betreft dan wel zo ongeveer het hele zichtveld, immers de petrochemische industrie _is_ zo ongeveer de hele samenleving: we reizen er mee, ons voedsel wordt er mee bereid, onze koelkasten, geluidsapparatuur, verpakkingsmaterialen, fototoestellen, TV's worden er van gemaakt, alle oorlogen in de oliegebieden zijn vanwege de olie of gas of vanwege pijpleidingen die het moeten vervoeren, deze oorlogen draaien op olie of gas als er tonnen staal over de zee verscheept worden via olie-slurpende tankers naar de oorlogsgebieden of via de lucht via kerosine-slurpende vliegtuigen. De nieuwste ontwikkeling is dat een oliemaatschappij, ik meen Shell, via benzineverbrandende autootjes benzine aan huis gaat leveren.
Om op Groningen terug te komen: al het gas moet eruit. Het zogenaamde “gasgebouw” is een constructie die in de jaren zestig is opgetuigd op een opzettelijk ondoorzichtige manier om de oliesjeiks woestijnzand in de ogen te strooien, maar het komt er op neer dat het een totale privaatpublieke samenwerking is, waarvan niemand meer kan navertellen hoe het in elkaar zit. Er zijn enkele diagrammen over te vinden met heel veel lijntjes.
Het resultaat is dat de olie- en gasbedrijven bepalen wat er gebeurt.
Je kan natuurlijk ook zoals Trump, gewoon de CEO van Exxon in je ministerraad opnemen.
Ik weet niet veel van Trump verder maar ik ben gestopt het te volgen, het enige dat ik zag waren tweets met kleutertaal, eerst dacht ik dat het een briljante strategie was, bedoeld om de gevestigde orde te derailleren, maar steeds meer ben ik gaan denken dat er helemaal niks achter zit.