Medusa
Well-known member
VRIJSPRAAK IN ZAAK MUSEUMPLEIN 28-3-2021
Het was 28 maart 2021 toen we met meer dan 300 mensen besloten te gaan zitten op het Museumplein tijdens een van de zondagmiddagdemonstraties.
Wij werden allen aangehouden en kregen een boete van maar liefst € 250,-. Dat was volgens het OM nog mild want, zo gaf het OM tijdens de rechtszaak aan, de boete zou normaliter € 500,- zijn geweest. We kregen dus een korting.
Die dag waren er zo'n 1000 mensen aanwezig op het Museumplein. Dat wil dus zeggen dat maar liefst zo'n 30% werd aangehouden die dag.
Maar wat was er dan aan de hand die dag?
Nou, niet zoveel en dat werd ook door de driehoek bevestigd.
We stapten als groep naar de rechter en werden, vanzelfsprekend, in het ongelijk gesteld. Daarop begonnen velen de boete maar te betalen. Ze wilden er vanaf zijn. Geen onnodige energie meer verspillen aan deze zaak.
Maar een deel ging ook door en besloot in Hoger Beroep te gaan. De groep was zo groot dat er meerdere zittingen nodig waren. Ik was op 18 oktober aan de beurt.
De zitting waar ik zelf bij aanwezig was maakte veel indruk op me. Iedereen die er die dag was maakte gebruik van de ruimte om ook zelf (naast de advocaten) het woord te nemen. De persoonlijke verhalen waren divers en vormde toch een geheel.
Een groep gelijkgestemde zielen die opkomen voor hun vrijheid op het moment dat deze vrijheid in gevaar dreigt te komen.
Inhoudelijk leek het onmogelijk dat we zouden worden veroordeeld.
* Het noodbevel was onrechtmatig gegeven. Er was gewoon niet aangetoond dat er voldoende zorgvuldigheid wat betracht bij het afgeven van dat noodbevel.
* Als useful puppet werd de loco-burgemeester naar voren geschoven die dag. Iets was bij zeer ernstige onredelijkheden (zoals door het OM werd geschetst) niet mag.
* Er was valsheid in geschrifte gepleegd door meerdere versies van het noodbevel te maken en deze pas dagen na die bewuste 28e te laten ondertekenen.
* Uit de verschillende WOO documenten bleek al snel dat er totaal geen reden was voor een noodbevel. De sfeer was rustig die dag.
* Uit de WOO documenten bleek ook dat de noodverordening vooral werd afgegeven om een signaal af te geven. Iets wat niet is toegestaan.
Het was vooral het noodbevel dat er voor zorgde dat we als groep niet binnen de WOM (Wet Openbare Manifestaties) werden bekeurd maar in het strafrecht terecht kwamen.
Als je namelijk binnen de WOM gaat zitten en weigert te vertrekken van een demonstratie dan bega je een overtreding. Doe je dat binnen een noodbevel dan is dat een misdaad volgens artikel 184.
Ondanks al deze redenen bleef het OM standvastig en honderdduizenden euro's besteden aan het vervolgen van deze groep demonstranten.
Vandaag kwam de uitspraak: Vrijspraak voor iedereen.
Ik ben heel benieuwd naar de schriftelijke motivatie en hoe de rechter deze op papier heeft gezet.