Viruswaanzin/Viruswaarheid

Lieve mensen,

Elke dag kan je genieten van het theater, je moet alleen weten waar je moet kijken en waar je op moet letten. Het theater is bijna alles omvattend, een voordeel van een overheid die zijn handen niet thuis kan houden. Elke bemoeienis levert een schouwspel op. Natuurlijk kan het ook het bloed onder je nagels vandaan halen, maar daarom schrijf ik dit stuk ook, om je een perspectief te geven hoe je de pesterijen, de bemoeizucht, de privacyschending en de oneindige hypocrisie ook kan zien: als een clownsshow.

Ik deel wat passages uit mijn briefwisseling met de NCTV; deze gaat over het inzageverzoek dat ik deed en waarop ik een boekwerk ontving waarin er werd toegelicht in welk analyses ik allemaal voorkwam.

“Het recht op inzage houdt in dat een betrokkene het recht heeft op een volledig overzicht van zijn of haar persoonsgegevens, in een begrijpelijke vorm. Dat wil zeggen in een vorm die de betrokkene in staat stelt om kennis te nemen van zijn of haar persoonsgegevens en te controleren of zij juist zijn en zijn verwerkt in overeenstemming met de AVG.”

Een paar woorden vallen op: ‘volledig overzicht’ en ook ‘in begrijpelijke vorm’.

Hoe deze begrippen zich tot elkaar verhouden is onduidelijk. Volledig is volledig, maar ‘begrijpelijke vorm’ geeft een donkerbruin gevoel dat volledig niet echt volledig betekent, maar volledig in de zin van wat de NCTV als volledig wil delen (namelijk de andere gedeelten niet volledig).

Begrijpelijke vorm, wie bepaalt dat? Ik moet dan vooral denken aan de film ‘A few good men’ met de legendarische uitwisseling tussen Tom Cruise en Jack Nicholson, waarin Jack uiteindelijk door het lint gaat en door de zitting schreeuwt: “The truth? You want the truth? You can’t handle the truth!”

In realiteit wil de NCTV natuurlijk helemaal niet dat de burger het werk van de NCTV controleert, dat zou de rollen omdraaien!

“Het recht op inzage betekent echter niet dat de betrokkene ook recht heeft op citaten, teksten, alinea’s en/of documenten waarin de persoonsgegevens worden genoemd.”

Hier komt de aap uit de mouw, ‘volledig’ is natuurlijk helemaal niet volledig. Hoe kan ik nu controleren of mijn gegevens op een juiste manier zijn verwerkt en correct zijn weergegeven en voldoen aan de AVG als ik niet kan zien waar, door wie en in welke context die gegevens verwerkt worden? Het is alsof die gegevens weliswaar mijn eigendom zijn en weliswaar door overheidsdiensten worden gebruikt, maar dat de overheid eigenlijk vindt dat ik als onderdeel van de maatschappij niet moet zeuren over ongewenst deel uitmaken van het publieke domein. Overigens werd de brief ondertekend door ‘Privacy Team NCTV’, want die gasten snappen natuurlijk heel goed hoe privacy werkt en hebben geen zin in een eervolle vermelding in het weekoverzicht.

“Bovendien geldt daarbij dat ten aanzien van de ontvangen informatie van de politie dat de NCTV niet kan overgaan tot inzage in de informatieproducten. Er geldt namelijk op grond van artikel 7 lid 2 Wet politiegegevens een geheimhoudingsplicht voor de NCTV op de politiegegevens die door de politie zijn versterkt.”

Ah, het is dus geen onwil van de NCTV, ze mogen gewoon niet in verband met de Wet politiegegevens. Maar, hoe zit dat dan met de politie? Mag die dan wel al die persoonsgegevens verwerken? Waarom werden die rapporten überhaupt gedeeld met de NCTV? Zou het kunnen dat deze rapporten in opdracht van diezelfde NCTV werden gemaakt? Zou het ook kunnen dat de politie die taak kreeg omdat die WEL herleidbare persoonsgegevens mogen verwerken? Zou het kunnen dat dit weer een opdracht is van de NCTV aan de politie om datgene uit te voeren waar de NCTV geen bevoegdheid voor heeft? Dit zijn natuurlijk retorische vragen.

“In sommige gevallen voegt de NCTV ter ondersteuning aan het recht op inzage wel (delen van) kopieën van documenten of (alinea’s van) teksten bij het besluit op het inzageverzoek, om aan de betrokkene een indruk te geven van de aard en vormgeving (look en feel) van de verwerking. Daar waar dit bij zou kunnen dragen aan de look en feel zijn in het besluit op uw inzageverzoek citaten en alinea’s opgenomen.”

Oh, ik moet het meer zien als een extra service, een geste, dat als er wel een citaat of alinea gedeeld wordt het erom gaat een look en feel te verschaffen, zeg maar een context waarin die gegevens zijn verwerkt. Maar dat was toch het hele doel van een inzageverzoek? Opdat de persoon in kwestie kan controleren of de persoonsgegevens op een juiste manier zijn verwerkt?

“Vooruitlopend op een eventueel bezwaar is uw e-mail alvast doorgestuurd naar de afdeling binnen het Ministerie van Justitie en Veiligheid die is belast met bezwaar- en beroepszaken.”

Dat is dan wel weer een extra service! Dat doen ze bij de NCTV stukken beter dan het CBG; het CBG meende dat het geen doorzendplicht had omdat we het niet op de juiste manier hadden gevraagd (schorsing van de mRNA-injecties). Wellicht moet de NCTV toch actiever aansturen, het CBG is een beetje lui en eigenzinnig.

“Wij gaan ervan uit u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.”

Dit is de winnaar van de week! Het doel van het inzageverzoek is mij informeren. Het doel is een volledig beeld te krijgen omdat de citaten niet worden verstrekt. De reactie van de NCTV is het ontzeggen van die citaten. Toch gaan ze er daar vanuit dat ik hiermee voldoende geïnformeerd ben. Zij bepalen namelijk wat en wanneer voldoende is. Leuk hoor burgers die vragen stellen over het functioneren van de staat, maar de burger moet natuurlijk niet vergeten wie er hier aan wie verantwoording heeft af te leggen.

Ik zou elke week een dergelijk stuk kunnen schrijven, over de absurditeit en weigerachtigheid om open en transparant te zijn, maar wat ik vooral hoop dat men hier uithaalt, is de clownsshow die de overheid is.

Wij blijven doorvragen. In liefde en met geduld, tot alles boven water is.

We zijn heel dankbaar dat, als je ons werk waardeert, je ons ondersteunt in onze strijd voor liefde en waarheid. De websites met al onze dossiers en uitzendingen in de lucht houden is niet gratis, evenmin als de rechtszaken die nog lopen. Noodgedwongen betalen we op dit moment een aantal van deze zaken van onze persoonlijke rekeningen, daarom zijn we erg dankbaar voor jullie donaties.

Blijf in liefde en geniet van het komende spektakel.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.576
Leden
8.677
Nieuwste lid
Spell66
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan