Ik beantwoord je laatste twee reacties wel in één keer
.
Quote:
Biologische voeding vindt men duur. Nee, kijk eens hoeveel geld ze uitgeven aan alleen al suikerproducten. Het enige wat suiker voedt is de genotzucht.
Ja, inderdaad. Ze (mijn ouders) geven wel heel veel uit aan allerlei koekjes, cakejes, broodbeleg, toetjes en dat soort dingen. Uiteindelijk kom je volgens mij juist goedkoper uit als je al die dingen skipt en in plaats daarvan gezond gaat eten!
Quote:
En wat moeten andere mensen daar wel niet van denken als je opeens anders gaan doen. Er is moed voor nodig om van de norm af te durven wijken, zowel in je denken als in je voelen als in je doen. Het zit niet in de aard van veel mensen om echt je eigen gang te gaan. Hoewel, ik vraag me wel eens af. Zijn de meeste mensen echt kuddedieren of zijn ze juist gevormd/gemanipuleerd tot kuddedieren?
Ja, in het begin durfde ik in de klas als iemand jarig was en trakteerde, nog niet te weigeren. Terwijl ik het wel wilde. Niet normaal hoe erg de druk dan wel niet is! Want mensen zeggen dan al gauw 'Waarom? Jij kan het wel hebben, hoor.'
Ik vraag me dat ook wel eens af. Misschien is het beide wel waar. Als je ziet hoeveel mensen dezelfde kleding dragen en allemaal dezelfde muziek luisteren (de muziek die 'in' is. Ik persoonlijk vind die muziek vaak niet erg mooi maar ja)... dan kan het bijna niet anders dat ze door de media hartstikke gemanipuleerd zijn (onbewust, dat dan wel).
Quote:
Vaak helpt het als mensen door een grote uiterlijke gebeurtenis in hun gevoel geraakt worden.
Dat denk ik ook ja. In ons gezin is dat nog amper voorgekomen. We leven allemaal nog, hebben geen erge ziektes, er is verder nooit iets gebeurt wat heel ingrijpend was. Mijn ouders denken dus ook gezond te leven omdat hen nog nooit echt iets overkomen is. Vandaar dat ze niet echt bereid zijn hun voedingspatroon te wijzigen (ze hebben ook geen overgewicht, integendeel zelfs).
Quote:
Als je zo verstandig blijft leven en eten, dan heb je nog wel een jaar of 100 voor de boeg, schat ik zo.
Ik hoop het wel ja!
Eigenlijk zou ik het liefste gelijk nadat ik mijn diploma gehaald heb vertrekken. Maar mijn moeder wil dat liever niet, die wil dat ik eerst ga studeren...
En dan te bedenken dat veel mensen 100 jaar wel héél oud vinden. 70 of 80 wordt een normale leeftijd gevonden om dood te gaan
.
Quote:
Nee, je hebt zeker geen broodbakmachine nodig. Een kwartiertje kneden met de hand, flink lang laten rijzen op een warme plaats en een hete oven, meer heb je niet nodig. Oja, ingrediënten zijn ook wel handig als je je ouders ervan wilt overtuigen dat je ook echt een brood aan het bakken bent...
Dat klinkt best makkelijk eigenlijk
. En zeker nu het vakantie is heb ik zat tijd daarvoor! Als ik weer naar school moet, is dat wat moeilijker, maar misschien kan ik dan wel in de weekenden voor de hele week bakken!
Ik word al helemaal enthousiast eigenlijk!
Quote:
Maar op een bepaald niveau is er niks wat je absoluut zeker kunt weten, helemaal niks. En uiteindelijk zullen wij ook verder groeien en tot een nog grotere waarheid komen. Of misschien zullen we bepaalde dingen toch bij moeten stellen. Maar ook al weten we het nooit allemaal absoluut zeker, dat neemt niet weg dat we handvatten nodig hebben voor het alledaagse leven hier en nu. Daarom vind ik het ook goed om wel overtuigingen te hebben en kennis te delen. Maar het zal altijd zo blijven dat iedereen zijn eigen waarheid heeft. Daarom ontstaan er ook wel eens discussies hier op het forum.
Daar heb je inderdaad gelijk in. Ze zijn natuurlijk zoals ze zijn en geloven wat ze geloven. Waarschijnlijk vinden zij juist weer dat ik rare en verkeerde keuzes maak. Maar ze respecteren me wel. Ze laten me nog best veel mijn gang gaan, tot op een zekere hoogte dan. Daar ben ik blij om. Ik zal hen ook moeten respecteren. Dat is idd moeilijk, maar wel het beste.
Ik denk dat ik mijn ouders ga vertellen dat ik liever geen dingen meer wil eten die in margarine gebakken zijn. Maar dit keer zal ik het op een aardigere manier zeggen, dus meer als 'Ik zou liever geen dingen meer willen eten die in margarine gebakken zijn, want margarine bevat stoffen die ik liever niet binnen wil krijgen.' Zoiets. En dan hoop ik natuurlijk dat ze zeggen 'Oké.' of iets dergelijks. En vervolgens eet ik dan zulke dingen ook niet meer, hoe lekker ze ook zijn.
Helaas eten we hier thuis nog niet bepaald vaak vlees of vis. We eten het sowieso niet elke dag, en ook niet altijd biologisch (als we niet-biologisch vlees eten, eet ik het niet mee hoor). Ik denk dat ik het hoogstens twee keer per week binnenkrijg. De rest van de dagen eten we vleesvervangers zoals een kaassouflé of een ei. Een ei eet ik wel, een kaassouflé niet. Ik ben dus bang dat ik niet altijd genoeg vetten binnenkrijg...
Erg mooi en duidelijk wat je verder schreef. Ik ben het er helemaal mee eens
. Ik heb inderdaad al wel een voorbeeld waarin mijn gezondheid verbeterd is. Mijn eczeem is er dan nog wel, maar mijn verkoudheden zijn weg. Ik was echt ontzettend vaak verkouden voor ik beter ging eten. Ik werd erg gek van en mijn omgeving ook, want als ik weer eens onder een toets zat te snotteren ergerde iedereen zich dood. Toen ik beter begon te eten (het is nog steeds niet ideaal, maar al véél beter) verdween ook mijn verkoudheid als sneeuw voor de zon! Heerlijk is dat!
Wat je over kinderen en pubers zegt, daar herken ik mezelf en mijn omgeving ook helemaal in. Mijn oudste broertje is inmiddels ook aan het puberen en wat die allemaal wel niet koopt... inderdaad allerlei energiedrankjes en snoep en zo. Ik ken naast mij echt niemand die weleens wat gezonds koopt! Ook wat ze mee naar school nemen is eigenlijk nooit gezond (heel zelden een stuk fruit, maar of dat zo gezond is is ook nog maar de vraag).
Ik vind het trouwens ook altijd leuk om in de supermarkt te kijken wat de mensen voor en achter me in hun karretje hebben liggen
. Ik ga namelijk best vaak zelf naar de supermarkt, want biologische roomboter hebben ze in de supermarkt waar mijn ouders heen gaan niet. Dus haal ik dat zelf in een andere.