Zoet en vet
Ik heb erg veel gesnoept in mijn jeugd en daarna ook, vooral koekjes en chocola. Als kind hield ik ook wel van echt snoepwinkelsnoep, maar daarna niet meer. Op de boterham hield ik niet van boter, wel van leverworst en zoet, vooral chocolade beleg. Ik hield niet van melk, wel van eieren. Ik hield van veel soorten vlees en vooral het vette vlees. Ik hield niet van 'stokken' en 'elastieken' in het vlees, zoals ik het toen noemde. Ik hield wel van kluiven, maar niet van minibotjes, pezen en droog taai vlees dat je niet fijn gekauwd kunt krijgen. Vis vond ik ook lekker, maar ik had een hekel aan graatjes.
Wat groente betreft hield ik vooral van rauwe groente en aardappels met veel jus én appelmoes! Aan veel gaar-gekookte groente had ik een hekel. Het valt me sowieso op dat veel kinderen niet van groente houden, in ieder geval niet van gekookte groente. Gebakken groente vond ik vaak wel lekkerder. Verder was ik dol op friet met veel saus en veel soorten snacks. Op de boterham mochten wel eens haring in tomatensaus, knakworstjes of smac, heerlijk allemaal!
Verder scoorde de combi van vet en zoet ook altijd goed. Denk aan pannenkoeken, wafels, oliebollen en zo. Ik heb ook een tijd gehad dat ik suiker over de friet deed. Chips vond ik ook lekker, vooral alle mogelijke vormen van kaas-chips. Dit terwijl ik verder absoluut niks van kaas moest hebben. Kaas was de duivel. Over het algemeen had ik graag genoeg zout op mijn eten.
Ik herinner me opeens dat we een tijd lang samen met iemand een varken lieten slachten en dan bijvoorbeeld een kwart of half varken in de vriezer hadden. Dan krijg je er dus ook heel veel spek bij. Soms liet ik een pak spek ontdooien in de magnetron en bakte ik die in de pan gaar. Ik verbaasde me erover hoe lang ik vol bleef van al die plakken spek. Heden ten dage eet ik nog altijd veel liever een karbonade of een vette worst, dan kipfilet of biefstuk. Wat dat betreft is er weinig veranderd.
Voor vet was ik beslist niet bang en op het werk in de kinderopvang heb ik ook nog nooit een jong kind meegemaakt die bang is voor vet, integendeel. Er zijn er wel bij die niet van boter houden, maar over het algemeen gaat boter erin als zoete koek. Vooral jonge kinderen eten de boter zo van hun mes en soms betrap ik kinderen die 'stiekem' met hun vingers uit het kuipje aan het eten zijn. Maar dit is helaas wel halvarine.