Dirtsa,
Wat heet stelligheid. Uiteraard heb ik ergens uitgangspunten. Zonder uitgangspunten ben je niemand, heb je geen identiteit en lijkt het me moeilijk om te bestaan.
Waar ik met de stelligheid op doelde, is de vastberaden manier van je eigen mening over hoe iets bij een ander werkt, etaleren. Natuurlijk kun je je mening poneren en verdedigen tot op zekere hoogte. Maar wanneer het richting overhalen of zelfs een vorm van dominantie lijkt te worden, terwijl je het over een ander hebt, vraag ik me af waarom iemand zich zo druk maakt en waar dat inzicht allemaal vandaan komt. Een beetje sparren kan best leuk en nuttig zijn, maar hier komt voor het vormen van mijn eigen mening ook een stuk gevoel (jaja) bij kijken en dat valt ook niet zo gemakkelijk om te zetten in onderbouwingen.
Onderscheid maak ik dus vooral wanneer ik voor een ander ga denken. Bij mezelf kan ik mijn gevoel inzetten, maar voor een ander vind ik het gevaarlijk om mijn eigen gevoel te projecteren op diegene. Je kunt namelijk niet voelen of ervaren wat een ander voelt of ervaart, laat staan dat je daarover kunt oordelen.
Daarnaast beslis ik niet voor anderen en ben ik sterk voor de vorm van een beschouwende, in plaats van een beslissende of betogende (in ieder geval vasberaden) manier van communiceren, wanneer het over anderen of over een grotere groep gaat. Van daaruit kwam ook mijn waarschuwing voor het té snel vertrouwen op iets dat niet voldoende onderbouwd is.
Maar ook dan ben ik vrij simpel: ik maak mijn punt en wil iemand dat niet accepteren of zelfs niet eens voor kennisgeving aannemen, dan zijn we even goede vrienden. Dan doe ik geen moeite om diegene kost wat kost te overtuigen. Wat mij betreft kunnen mensen namelijk prima naast elkaar leven met verschillende overtuigingen.
Waarom dit voor mezelf anders ligt, is omdat je toch ergens, desnoods niet onderbouwd, je achtergronden voor handelen vandaan moet halen. Hoewel ik dat ook het liefst vanuit beschouwend oogpunt zou doen, weet ik dat dat niet altijd mogelijk is. Daarnaast weet ik bij mezelf dat ik wel mijn eigen gevoel meeneem en dat weet ik bij een ander nooit. Het is dus meer bij gebrek aan beter.
Snap je de nuance van het verhaal? Het is enigszins gechargeerd, maar wel hoe het voor mij werkt. Als ik met iemand kan praten en overleggen, is het prima. Zodra het allemaal op een iets feller niveau eraan toegaat, hou ik op. Daar heb ik geen behoefte aan. Vergelijk de reactie van Dennis hierboven jegens mij met die van Mike. Beiden geven aan dat ik uit mijn hoofd moet komen. Toch zie ik verschil en heb ik meer de neiging om het gesprek aan te gaan met Dennis. Niet zozeer om wat hij zegt, maar om hoe hij het zegt. Verder niets ten nadele van je ongetwijfeld goede bedoelingen, Mike, maar met die manier van communiceren heb ik meer.
En over die eigen ideeën wat betreft wetenschap bijvoorbeeld: ik heb een idee en ik denk dat dat best veranderbaar is. Ik heb alleen bij dat idee ook criteria om het te veranderen en daar moet wel tot op zekere hoogte aan voldaan zijn of ik moet mijn citeria aanpassen. En nee, dat is ook absoluut niet even objectief. Maar als blijkt dat, ik noem nu even de wetenschap, toch totaal niet werkt, dan geloof ik dat ik me best zou openstellen voor iets anders. En dat doe ik ook als er iemand met een goed onderbouwd (maar niet kost wat kost overhalend!) verhaal aankomt.
Wat heet stelligheid. Uiteraard heb ik ergens uitgangspunten. Zonder uitgangspunten ben je niemand, heb je geen identiteit en lijkt het me moeilijk om te bestaan.
Waar ik met de stelligheid op doelde, is de vastberaden manier van je eigen mening over hoe iets bij een ander werkt, etaleren. Natuurlijk kun je je mening poneren en verdedigen tot op zekere hoogte. Maar wanneer het richting overhalen of zelfs een vorm van dominantie lijkt te worden, terwijl je het over een ander hebt, vraag ik me af waarom iemand zich zo druk maakt en waar dat inzicht allemaal vandaan komt. Een beetje sparren kan best leuk en nuttig zijn, maar hier komt voor het vormen van mijn eigen mening ook een stuk gevoel (jaja) bij kijken en dat valt ook niet zo gemakkelijk om te zetten in onderbouwingen.
Onderscheid maak ik dus vooral wanneer ik voor een ander ga denken. Bij mezelf kan ik mijn gevoel inzetten, maar voor een ander vind ik het gevaarlijk om mijn eigen gevoel te projecteren op diegene. Je kunt namelijk niet voelen of ervaren wat een ander voelt of ervaart, laat staan dat je daarover kunt oordelen.
Daarnaast beslis ik niet voor anderen en ben ik sterk voor de vorm van een beschouwende, in plaats van een beslissende of betogende (in ieder geval vasberaden) manier van communiceren, wanneer het over anderen of over een grotere groep gaat. Van daaruit kwam ook mijn waarschuwing voor het té snel vertrouwen op iets dat niet voldoende onderbouwd is.
Maar ook dan ben ik vrij simpel: ik maak mijn punt en wil iemand dat niet accepteren of zelfs niet eens voor kennisgeving aannemen, dan zijn we even goede vrienden. Dan doe ik geen moeite om diegene kost wat kost te overtuigen. Wat mij betreft kunnen mensen namelijk prima naast elkaar leven met verschillende overtuigingen.
Waarom dit voor mezelf anders ligt, is omdat je toch ergens, desnoods niet onderbouwd, je achtergronden voor handelen vandaan moet halen. Hoewel ik dat ook het liefst vanuit beschouwend oogpunt zou doen, weet ik dat dat niet altijd mogelijk is. Daarnaast weet ik bij mezelf dat ik wel mijn eigen gevoel meeneem en dat weet ik bij een ander nooit. Het is dus meer bij gebrek aan beter.
Snap je de nuance van het verhaal? Het is enigszins gechargeerd, maar wel hoe het voor mij werkt. Als ik met iemand kan praten en overleggen, is het prima. Zodra het allemaal op een iets feller niveau eraan toegaat, hou ik op. Daar heb ik geen behoefte aan. Vergelijk de reactie van Dennis hierboven jegens mij met die van Mike. Beiden geven aan dat ik uit mijn hoofd moet komen. Toch zie ik verschil en heb ik meer de neiging om het gesprek aan te gaan met Dennis. Niet zozeer om wat hij zegt, maar om hoe hij het zegt. Verder niets ten nadele van je ongetwijfeld goede bedoelingen, Mike, maar met die manier van communiceren heb ik meer.
En over die eigen ideeën wat betreft wetenschap bijvoorbeeld: ik heb een idee en ik denk dat dat best veranderbaar is. Ik heb alleen bij dat idee ook criteria om het te veranderen en daar moet wel tot op zekere hoogte aan voldaan zijn of ik moet mijn citeria aanpassen. En nee, dat is ook absoluut niet even objectief. Maar als blijkt dat, ik noem nu even de wetenschap, toch totaal niet werkt, dan geloof ik dat ik me best zou openstellen voor iets anders. En dat doe ik ook als er iemand met een goed onderbouwd (maar niet kost wat kost overhalend!) verhaal aankomt.