Ik ben een denker, altijd al geweest. Ik herken die behoefte naar controle, naar voorbereiding, overzicht en op alles een antwoord willen hebben van te voren. Perfectionistisch ben ik ook. Ik neem geen genoegen met wat ik wel kan, maar ben gefrustreerd over dat wat ik niet kan (afmaken).
Wij hebben sinds 2008 twee tuinen. 1 Voor en 1 achter het huis. Daarvoor had ik geen behoefte om mijn vingers groen te laten worden. Maar ik wilde wel wat aan de tuin doen. Ik wilde resultaat, het moest niet zo blijven als het was en ik vond het zonde van de planten die er al stonden.
Op een gegeven moment was ik in de tuin bezig en ik realiseerde me dat ik het niet erg vond om vieze vingers te krijgen of om kruipende beestjes om me heen te hebben. Ik merkte zelfs dat ik leger werd in mijn hoofd en meer contact met mijn gevoel kreeg. Ik zat letterlijk midden in het leven en dat geeft energie en rust tegelijk.
Nu zijn we een aantal jaar verder. We hebben een compostbak, ik heb de nodige middelen om de tuin te onderhouden en zoek ook vaak de tuin op om mijn hoofd te legen.
Vorig jaar werd ik bewust van mijn drang om meer te doen met voeding en de natuur. Voeding was ik al een tijd lang mee bezig en dan is de natuur een logische bron (de enige bron eigenlijk). Ik kwam ook die blokkades tegen van wat, hoe, wanneer, wie enz. Controle. Maar ik heb ook meermalen meegemaakt wat 'flow' is en dat waren dan vooral momenten van loslaten geweest. "Universum, kom maar op, verras me maar". Want al kun je nog zo goed in je hoofd dingen voorbereiden, dan nog zijn er legio factoren waar je geen invloed op hebt.
Dus waarom energie vasthouden (piekeren, malen) als je ook gebruik kunt maken van flow? David Wolfe legt hier iets uit over 'The Holy Flow':
Wees dus dankbaar met wat het universum met je wil doen, welke kant het je op stuurt en waar je van betekenis kunt zijn. Want jij bent niet het centrum van het universum, maar je bent van betekenis in het centrum van anderen hun levens. Wees dankbaar dat je daar deel van uit mag maken.
Als je dat toelaat in je leven, dan kun je dingen meemaken (het avontuur) die nooit in je gedachten waren gekomen en die beter zijn dan wat je zelf had verzonnen voor jezelf.
De momenten dat je op jezelf wordt terug geworpen kunnen als negatief over komen, maar dat zijn momenten van bezinning, van leren, van aan elkaar knopen en weer terug in de flow springen met de lessen die je hebt opgedaan. Geef nooit, nooit, nooit op, want het moment na je diepste dal kan het moment zijn dat je op weg bent naar een nieuwe top. Het zou zonde zijn dat je net een ander niet tot dienst kan zijn omdat je beslist geen actie meer te ondernemen uit angst, uit twijfel, uit voorzorg. Jij bent beter dan dat, jij kunt het verschil maken in iemands leven, maar het is jouw verantwoordelijkheid om je daarvoor op te stellen.
Dus ga de natuur in, maak contact ermee (luister desnoods alleen naar vogeltjes) en stel je op om actie te ondernemen. Maak gewoon een babbeltje met een vreemde. Vraag aan een bekende of je ergens mee kunt helpen. Ga minder sturen, maar creeer kansen.