Wazig zicht, paniekerig

gefermenteerd groentesap drink ik wel sinds drie dagen en daar ben ik erg blij mee...ik doe het in een wijnglas en het smaakt heerlijk en lijkt goed te verteren!

Andere groenten in het zuur heb ik nog niet geprobeerd...vandaag even naar augurken gezocht, maar ze hebben alleen de zoetzure variant...straks even in de biologische winkel kijken want ik vind het een goed idee!

 
@ Kanne

Prei kan inderdaad voor gasvorming zorgen. Mijn echtgenoot wil er om deze reden zelfs niet meer van eten. Heb je al witlof geprobeerd ?

Let op met de dosering van de kelp als je hiervoor kiest. In Nederland geldt geen ADH voor jodium. Zodoende worden de richtlijnen van het Amerikaanse ‘Institute of Medicine’ aangehouden. De algemene aanbevolen dagelijkse hoeveelheid jodium voor volwassenen werd vastgesteld op 150 microgram per dag. De maximale veilige jodium-dosis is 600 microgram/dag.

Waarom geen fruit ?

Zelf gebruiken wij hier onbespoten appels uit eigen tuin & sinaasappels. Ook gezond is onbespoten fruit uit de bessenfamilie. Veel mensen is niet bekend dat sinaasappels, grapefruits en kleine bessen heel wat gezonde stoffen bevatten die preventief op het vlak van kanker werken.

Bij klein fruit uit de bessenfamilie kan je denken aan :

> aardbeien, frambozen en bramen (bevatten nl. ellaginezuur)

> Blauwe bosbessen en Canadese bessen (bevatten anthocyanidinen)

> cranberry's (bevatten proanthocyaniden).

Sinaasappels en grapefruits zijn rijk aan limoneem.

Leuke link op het vlak van klein fruit is http://www.ahealthylife.nl/bessen-lekker-en-gezond-20-redenen-om-ze-te-eten/

 
Zelf inleggen in zuur. Ook in de biowinkel vind je alleen zoet-zuur. Niemand lijkt nog de pure smaak van zuur te kunnen waarderen!

Mike

 
Ik heb net even gezocht naar zelf groenten inleggen...het beste is dus in pure azijn?

Wortels ku je geloof ik eerst eerst koken en eventueel ook eerst zouten en dan in pure azijn...hoe lang voor het beter verteerbaar is?

En luchtdicht bewaren tegen schimmelvorming?

 
Azijn, Keltisch zeezout, evt. wat donkere, koudgeslingerde honing of complete suiker (Billington's, palmsuiker, kokosbloesemsuiker) en evt. kruiden voor meer smaak. Zo bereidden we ons eerder in het jaar vroeger voor op de winter en de daarmee gepaard gaande voedselschaarste.

Mike

 
oke, lijkt me leuk om te proberen,

kan het in zo'n pot van aman prana?

Of heb je van die weckpotten nodig?

 
Echte zure augurken zijn toch wel te krijgen:
Quote:
De zure augurken van Machandel zijn ingelegd in natuurazijn met mosterdzaad en zeezout.



http://beterbio.nl/pot-augurken-zuur-p12824/

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.469
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan