Wazig zicht, paniekerig

Dat is positief, dat je de verslaving voorbij lijkt te zijn Alexandra! Het zou goed kunnen, je bent al een tijd goed op weg! Ik heb geen vulling meer in huis, alleen soms brood voor als mijn moeder langskomt, maar vaak genoeg neemt ze zelf ook wat mee. Maar als ik bij anderen ben is het makkelijker om iets slechts te pakken, al gaat dat nu ook beter bij mij. Op verjaardagen eet ik alleen nog blokjes kaas en komkommer, geen gebak etc.

 
Quote:
Ik heb het artikel gelezen, maar vernietigend is het absoluut niet...heb je het wel helemaal gelezen, ook het einde...en de reacties?

Ik heb twee boeken van D'adamo bestudeerd en dus niet alleen maar even doorgekeken. Het artikel zemelt maar door op een negatieve manier en raakt kant nog wal...het klopt niet eens en dat geeft de schrijfster uiteindelijk ook toe...


Ik weet niet welk artikel jij hebt gelezen, maar ik lees vooral dat de werkelijke oorzaak waarom mensen goed of slecht reageren op bepaalde voedingsmiddelen een allergie of intolerantie is voor specifieke eiwitten, veroorzaakt door een regelrechte epidemie van maagzuurtekort, een degeneratief verschijnsel dat mensen van ALLE bloedgroepen treft! Zie ook jouw eigen ervaring:

Quote:
In elk geval zie ik niet meer wazig, ben ik niet meer depressief (dat werd ik van de caseine in de melk) heb ik geen last meer van mijn maandelijkse perioden en verklaart het alle ongerijmdheden die ik eerder tegenkwam.


Je reageerde op een EIWIT, in dit geval caseine. Punt bewezen, nietwaar?

Quote:
Het principe om onderscheid te maken op basis van je bloedgroep vind ik zo gek nog niet, waarom zou iedereen hetzelfde moeten zijn?


Omdat iedereen dit is, punt. Als iedereen fysiologisch zo verschillend zou zijn, zou de een wel een lever (of een willekeurig ander orgaan) hebben en de ander niet, of dit orgaan zou zich op verschillende plaatsen bevinden bij verschillende mensen. De reden waarom we anatomie kunnen studeren is omdat ALLE organen zich op PRECIES DEZELFDE plek bevinden in de menselijke anatomie!

Het onderzoek van Price wees uit dat verschillende volkeren op verschillende lokaties en in verschillende ecosystemen en klimaten weliswaar een grote varietiet aan voedselkeuzes vertoonden, maar dat onder de miscroscoop ALLE volkeren gemeen hadden met elkaar dat ze grote hoeveelheden vetoplosbare vitamines uit dierlijke bron tot zich namen, plus mineralen. In essentie is er dus geen verschil, ook al lijkt dit er op het eerste gezicht wel te zijn!

Quote:
Om het nu meteen allemaal te verwerpen vind ik jammer.


Misschien jammer voor jou, maar wel de juiste weg, want D'Addamo bedient zich van pseudo-wetenschap!

Mike

 
Je link doet t niet Lits.

Pff, de eerste verjaardagen en feestjes bij anderen.... Wat een spullen sleepte ik mee zeg! En dan aankomen bij een toch al overvolle koelkast en dan moest ik mijn spullen dus ook nog kwijt.... Ik sleep dus eten en drinken met me mee, overal waar ik naar toe ga. En het wordt ook steeds simpeler. Op het werk eet ik als lunch 2 koude hard gekookte eieren, lekker makkelijk. Voorheen maakte ik eiermuffins en die vroor ik dan in. Zodat het er niet zo "saai" uitzag. Blijft lekker hoor, met creme fraiche!

Melk en slagroom, een blok kaas en ik kan ieder feestje aan. Het merendeel gaat trouwens mee naar huis, want ik zorg dat ik niet mis hoef te pakken.

 
Ja, dat is de beste van t beste. Levertraan met boterolie! Green pasture is volgens mij de enige die op dit moment door de kritische ogen van dit forum heen komt.

 
Ik ben het er niet mee eens dat iedereen hetzelfde is, inmiddels is immers bewezen dat mensen met bloedgroep A dikker bloed hebben dan mensen met bloedgroep o, dan kunnen de organen wel op dezelfde plek zitten, maar het bloed transporteert alles overal naartoe...

overigens is nooit bewezen dat datgene wat D'adamo zegt niet waar is...

maar ik wil er wel over ophouden en me weer terugtrekken van dit forum, het is tenslotte niet mijn forum.

Ik heb een goede tip om de koolhydraatbehoefte af te zwakken:

glutamine, meng 500 ml in een glas water als je behoefte hebt aan koolhydraten

 
Je hoeft je van mij niet terug te trekken van dit forum, hoor, heb ik ook nooit op aangestuurd. Sterker nog, ik schreef nog:

Quote:
Hee Repelsteeltje, je bent er weer, leuk!


Mike

 
"Ik heb een goede tip om de koolhydraatbehoefte af te zwakken:

glutamine, meng 500 ml in een glas water als je behoefte hebt aan koolhydraten"

Hoi Repelsteeltje, je schrijft 500 ml klopt dat wel (is een halve liter)?

 
Ik snapte het eerst ook niet maar ik neem aan dat hij bedoeld dat je een paar gram glutamine op moet lossen in 500 ml water.

Inderdaad een goede tip. Ook voor jou San!

 
Kan wazig zien ook te maken hebben met suikertekort ? Ik had het vorige week opeens, wazig zien. Stukje bittere chocolade genomen en 10 minuten later zag ik weer goed.

 
Als ik op mijn eigen ervaring en lichaamsgevoel afga, dan ben ik het niet helemaal eens met het idee dat Weston Price goed is voor iedereen... Ik heb een flink aantal darmspoelingen en leverreinigingen achter de rug, in combinatie met sapvastenkuren met gefermenteerde groentensappen, en toen langzaam mijn voeding weer opgebouwd, maar ik kan nog steeds niet tegen (veel) vlees, en kokosvet valt me ook soms te zwaar. Ik ontgifte heel goed met de sapvastenkuur en leverreiniging! Heb echt behoefte aan veel groenten, matig fruit, vis, eieren, gezond omega3/6 mengsel in mijn verse sap, en soms gewoon ook iets dat gemaakt is met (noten)meel, als er maar geen gluten in zitten. Kan slecht tegen lactose, nu aan het uitproberen of rauwmelkse kaas wel te verdragen is. Ik merk dat het bloedgroependieet (A+) me veel meer energie geeft dan wanneer ik veel eiwitten en vetten eet. Bij mijn echtgenoot (O) is dat precies andersom! Dus ik volg mijn eigen intuïtie maar. Cruciaal is bij mij ook zeker de suikerverslaving! Dus ik moet vooral die meelsoorten eten die veel eiwitten bevatten.

... zit het nu terug te lezen ... of ... is dit nu wel geheel passend in Weston Price?! Soms weet ik het ook even niet meer ... < zucht >

Weten jullie inmiddels ook dat tarwe - vooral de sterk veredelde versie - dezelfde werking heeft in je lijf als suiker? Of het nu volkoren tarwe is of niet? Ik kan er sowieso niet tegen maar het boek "Broodbuik" gaf me toch informatie die ik niet eerder gehoord en gelezen had.

 
Quote:
Weten jullie inmiddels ook dat tarwe - vooral de sterk veredelde versie - dezelfde werking heeft in je lijf als suiker? Of het nu volkoren tarwe is of niet?


You are preaching to the choir.

Mike

 
Quote:
Cruciaal is bij mij ook zeker de suikerverslaving! Dus ik moet vooral die meelsoorten eten die veel eiwitten bevatten



Anaclara,

Mijn ervaring is dat door een dieet zoals jij dat beschrijft je nooit van je suikerverlaving afkomt.

Tarwe heeft dezelfde werking als suiker in je bloed maar fruitsappen en allerlei glutenvrije meelsoorten zijn niet veel beter wat dat betreft.

En rauwe groentesappen zijn ook niet echt aan te bevelen o.a door de goitrogenen.

 
@Mike

Okee - maar het mag ook wel wat minder bot ;-) klinkt niet zo aardig, vind ik, maar begrijp dat je van direct houdt.

@Pike

Ik heb toch een andere ervaring. Ik heb nl. na het nuttigen van groentensappen op mijn nuchtere maag 's ochtends tot minstens 12 uur geen trek. En bij het nuttigen van hoogwaardige plantaardige eiwitten - waar overigens ook dierlijke eiwitten inzitten zoals ei! - ook niet. Als ik een week lang geraffineerde suikers en tarwe mijdt, en ook geen meelsoorten nuttig met een hoge glycemische index (ga ervan uit dat iedereen op dit forum weet wat dat is ;-) ), dan táán ik niet naar suikers! Mijns inziens heeft het dus vooral te maken met de glycemische index.

Wat je zegt over goitrogenen, begrijp dat dit vooral in soja, knolgewassen en kolen zit en dat er een hele kleine correlatie is vastgesteld tussen schildklierproblemen en goitrogenen. Als je ze met mate nuttigt, hoeft dit geen problemen op te leveren. En dat is in mijn geval dan ook het geval, ik nuttig ze (zeer) matig en varieer vooral erg veel met verschillende soorten groenten. Fruit eet ik veel minder maar eet het dus wel. Soja eet ik sowieso niet, voor zover dat te voorkomen valt want het wordt tegenwoordig overal in verstopt - zelfs in biovoeding! Van veel eiwitten raak ik nogal eens verstopt, hoeveel ik ook gezonde vetten ernaast nuttig en genoeg drink ... maar ja, heb dan ook niet voor niets een hormonale disbalans die m.i. met alleen voeding niet op te lossen is, althans: tot nu toe niet...

 
Quote:
Wat je zegt over goitrogenen, begrijp dat dit vooral in soja, knolgewassen en kolen zit en dat er een hele kleine correlatie is vastgesteld tussen schildklierproblemen en goitrogenen



Dat zal wel zo zijn dat er maar een hele kleine correlatie is vastgesteld maar in de praktijk is het vaak anders. Ik weet zeker dat ik mijn waarschijnlijk toch al matig presterende schildklier, om het zo maar eens te zeggen, behoorlijk verder heb verzwakt met al die rauwe groente sappen. Het is dan niet de oorzaak van het probleem maar maakt deze wel erger. Zo makkelijk zijn die dingen namelijk niet uit te zoeken . Mijn schildklier bloedwaarden waren b.v. helemaal oke maar uit een 24 uurs urine onderzoek bleek iets heel anders.

Daarbij zitten er in rauwe groente ook andere anti nutrienten;

http://www.ahealthylife.nl/hoe-om-te-gaan-met-anti-nutrienten/

De glycemische index. Tja daar ben ik het ook niet helemaal mee eens. Fructose is b.v. laag op die index maar is zeker in geisoleerde vorm erg slecht voor je.

Ik ken mensen die dat jaren hebben genomen inplaats van suiker, met slechte gevolgen, omdat hun natuurarts dat aanbeveelde vanwege de lage score op die index.

 
Anaclara, je eet dus gewoonweg niet wapf. Geeft niet, maar ga voor jezelf eens stil staan waardoor het komt dat je je de voeding niet kan verteren. Ik geloof namelijk niet dat je op basis van bloedgroepen anders moet eten. In jouw geval, eerst je vetten ophogen en met je verslavingen aan de gang gaan! Gelijktertijd je vertering omhoog gooien, want anders heb je geen goede vervanging.

Je bent nu 8 maanden lid, schrijft vervolgens even voor ons allemaal neer dat het boek "Broodbuik" je heeft laten inzien dat tarwe niet goed voor je is en vindt Mike bot? Ik vindt hem nog heel aardig in deze :lol:

 
Ik kreeg vandaag ineens allemaal berichten binnen op mijn mail...was nog gelinkt aan dit onderwerp en begon natuurlijk mee te lezen.

Het valt mijzelf op dat ik al een tijd geen wazig zicht heb gehad, maar een paniekerig gevoel heb ik nog te snel. Het helpt dat ik nu drie keer per week een yogales volg (bikram yoga)

Nu sinds ruim drie maanden gestopt met roken en geen alcohol gedronken. (behalve tijdens de vakantie in oktober...toen heb ik ook frietjes met mayo en wat rijst en sla gegeten)

Het bloedgroependieet...tja...misschien inderdaad prettig voor mij om een reden te hebben waarom sommige mensen het toch zo goed lijken te doen op al die suikers en groenten...en ik helaas niet! Misschien gewoon jaloers op mensen die wel al die koolhydraten kunnen verteren? (ik heb nu niets meer met het bloedgroependieet overigens)

Samen met het stoppen met roken en de twee vakanties met familie afgelopen najaar vond ik het erg lastig om me aan wapf te houden...en heb af en toe gezondigd met aardappels en basmati rijst en ongeweekte nootjes dus het ligt aan mij.

Het is gewoon erg saai om alleen maar bouillon en vis en vlees te eten...(melkprodukten willen nog steeds niet lukken bij mij-helaas) vooral met verjaardagen...en dalijk is het weer kerst...iedereen verklaart mij inmiddels voor gek met al die in hun ogen rare voedingsgewoonten en in mijn omgeving ben ik de enige die zo probeert te eten...herkennen jullie dit?

Ook kost het veel tijd om twee of drie keer per dag warm eten klaar te maken en is het toch een stuk duurder dan rijst of brood of melk...niet dat ik het er niet voor over heb hoor!

Daarbij durf ik bijna geen bes of geen wortel meer te eten en vraag ik me af of ik dan weer niet te streng wordt?

Want wie van jullie eet er eigenlijk elke dag alleen maar vis en vlees met een weinig kapotgekookte groenten? (ik heb dat de hele zomer volgehouden, maar dacht dat een handje nootjes-amandeltjes-walnoten en af en toe wat gedroogd fruit wel moest kunnen-dus niet!)

Zondigen jullie nooit?

Met een handje nootjes, een stukje chocolade, een glas wijn, wat sla met komkommer, wat fruit?

Dat vind ik wel heel knap hoor...misschien ben ik gewoon niet streng genoeg voor mezelf?

Ik heb wel eindelijk de capsules besteld van green pasture met levertraan en boterolie, wordt door fed-ex bezorgd, misschien helpt dit? Want dat was erg duur...

Op deze manier met eten bezig zijn levert soms ook stress en onzekerheid op voor mij, maar het loslaten is geen optie (darmproblemen).

Ik vond Mike niet bot in dit topic, maar misschien is het voor hem wel moeilijk om geduldig te blijven met al die mensen die zo lopen te stumperen, dat kan ik me ook wel voorstellen trouwens, elke beginneling gaat telkens opnieuw dat hele proces door waar hij zelf al lang mee klaar is...

Ik trek alles zelf eerst in twijfel en moet alles aan den lijve ondervinden...en kaqn wat koppig ijn, maar ik sta wel open voor advies...

Dus hier nog wat aanvullende informatie:

De hele zomer ongeveer drie maanden lang at ik:

haring,makreel, zalm en andere vissen,

lamsvlees, rundvlees, kip, kalkoen, eieren en veel ghee en kokosolie,regelmatig ui en knoflook

af en toe wat honing en olijfolie over hele zachte sla en wat bataat en pompoen, heel af en toe wat wortel of een ander gekookt knolletje en gekookte broccoli,

maar ik viel 4 kilo af en woog 57 kilo bij 1.75.

Tijdens de vakantie veel dorade gegeten, geluierd en wat gezondigd en drie kilo erbij en na de vakantie wat nootjes en basmati rijst en chocola en weer twee kilo erbij tot 62 kilo

Helaas zorgen al die planten voor erg veel gas en gerommel in mijn buik,

dus nu weer terug naar vis, vlees en bouillon-af en toe wat lever...

Maar eten jullie dan nooit eens wat rijst of een banaan of een glas wijn of zoiets?

Hier nog een zijsprongetje:

En weston price die maalde toch tarwemeel voor de ondervoede kinderen?

Ik heb broodbuik ook gelezen, al voor ik bekend was met weston price, dus ik ben geen voorstander van tarwemeel, maar het is wel wat verwarrend allemaal.

En hier eindelijk mijn vraag:

Mijn ayurvedische leraar zei dat je best bvb basmati rijst kunt eten samen met voldoende vet en eiwit...ongeveer 30-40-30...omdat de suikerspiegel dan minder omhoog gaat omdat de koolhydraten en vetten en eiwitten gezamenlijk worden opgenomen...klopt dit?

En wat ik dus ook heel graag wil weten:

Zijn jullie echt allemaal zo streng?

 
Ik denk dat je inderdaad een beetje streng bent, maar misschien heb je dat nu nog nodig? Zelf eet ik zeker af en toe een stukje zwarte chocolade, basmati rijst of een worteltje bij mijn vette stoofpot, lust een glas goede wijn en bessen zijn gezond.

Beetje genieten is ook heel goed voor je.

 
Argh, ik krijg het topic niet gevonden. Maar we hebben toch ergens een topic waarin we onze "zonden" opbiechten? Misschien krijgt iemand anders het gevonden.

Ik schreef het al in mijn voorsteltopic, 1 december ga ik met de familie uit eten. Brunchen. Er zal weinig tot niets wapf bij zitten. In ieder geval niet grasgevoerd vlees en dergelijke. En met mijn moeders verjaardag gaan we naar het pannekoekenhuis. En met kerst neem ik mijn eigen eten mee. Zo schipper ik heen en weer en doe eet ik 95% wapf en smikkel ik ook van een lekker stukje minimaal 85% chocolade.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.143
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan