Welke probiotica

Voor de volledigheid dit stukje er ook nog bij.

De bijnieren en de spijsvertering

Bijnieruitputting heeft allerlei spijsverteringsklachten tot gevolg. In principe kunnen er problemen optreden met de vertering van allerlei voedingsmiddelen. De vertering van koolhydraten en vetten kunnen problematisch worden, maar vooral de vertering van eiwitten zijn vaak een probleem. Dit zijn de beruchte allergieën en intoleranties voor gluten en melkeiwitten, maar denk ook aan notenallergieën. Niet zo verwonderlijk allemaal, want je lichaam maakt minder maagzuur en galvloeistof aan waardoor eiwitten en andere stoffen (zoals bijvoorbeeld oxaalzuur en fytinezuur) niet of onvoldoende afgebroken kunnen worden.

Een belangrijk afvalproduct van eiwitvertering dat voor veel problemen kan zorgen is urinezuur. Het dankt zijn naam aan het feit dat dit zuur via de urine geloosd hoort te worden. Urinezuur ontstaat door vertering van purine, een eiwit dat veel voorkomt in dierlijke voeding, met name orgaanvlees en vette vis. Laat dit je overigens niet ontmoedigen om orgaanvlees en vette vis te consumeren, want dit zijn juist twee extreem voedzame voedingsmiddelen. Behalve als je nieren en bijnieren te zwak zijn, dan kunnen ze de purine niet goed genoeg verwerken en het urinezuur niet voldoende via de blaas lozen, waardoor het achterblijft in het bloed. Het lichaam heeft dan geen andere keuze dan het urinezuur af te zetten in de gewrichten, waar het allerlei ontstekingsprocessen bevordert.

Je kunt ook tekorten aan verteringsenzymen in de lever en alvleesklier ontwikkelen, bijvoorbeeld een tekort aan het eiwitsplitsende enzym pepsine of het eiwitenzym protease, het vetoplossende lipase of het koolhydraatenzym amylase. Deze tekorten aan verteringssappen en enzymen worden in de hand gewerkt door een trage schildklier. Allemaal heel vervelend voor jou, maar voor jouw overleving een goede beslissing van de schildklier, want je gaat door de voortdurende stress veel te hard en om niet uit de bocht te vliegen is het verstandiger wat gas terug te nemen. De schildklierwerking wordt onderdrukt door zowel overactieve als onderactieve bijnieren. Een eiwitrijk voedingspatroon met weinig vetten en veel koolhydraten is rampzalig voor je schildklier en zal je problemen alleen maar verergeren, omdat het de schildklier uitput van zijn vitamine A- en schildklierhormoonreserves.

Er kunnen ook tussenstadia plaatsvinden waarbij je schildklier afwisselend overgeactiveerd wordt door de bijnieren om vervolgens trager te gaan lopen. Je kunt het dan bijvoorbeeld afwisselend bloedheet en daarna ijskoud krijgen. Dit ervaar je bijvoorbeeld als je griep hebt, omdat elke vorm van ziekte een grote wissel trekt op je bijnieren en schildklier. Maar sommige mensen ervaren dit zonder griep en het duidt op een disbalans tussen de bijnieren en de schildklier. Naarmate de jaren verstrijken en je verkeerde patronen en gewoontes niet afnemen, zullen de klachten toenemen. Deze worden vervolgens toegeschreven aan de ‘ouderdom’ of ‘genetische’ factoren. Als men het helemaal niet meer kan verklaren zit het ‘tussen de oren’ en ben je rijp voor schildklierslopende antidepressiva op basis van het uiterst giftige fluor.


http://www.voedingisgezondheid.nl/Bijnieren_ebook.html
 
Zonne,

Momenteel denk ik dat ik zelf last heb van Candida. De laatste maanden is het niet al te goed gegaan. Ik merk het gewoon aan verschillende dingen. Ik moet zelf weer even een stapje terug doen en iets meer focus op de bijnieren en maagzuur tekort samen net de darm flora. Mede om die reden ben ik ook weer de prescript assist gaan nemen.

Mijn symptomen:

Een verkoudheid die niet door wil zetten en enigszins sluimerend aanwezig is.

Een rode huid in gezicht (rosacea)
Rode ogen en zand gevoel.
Wat maag klachten (gerommel)
En verder denk ik een vaginale infectie of iets te hebben.

Enkele van deze symptomen zijn nu wel verminderd. Maar weet je, ik maak mezelf er niet druk om. Want als je je druk maakt erom word het alleen maar erger (stress) snap je?
 
L Glutamine
Prescript assist
Vitamine c hoog gedoseerd.
Enzymen van now
Gelatine/bottenbouillon.



Lijstje lijkt op wat ik doe, alleen heb ik geen enzymen van now, maar co-enzym Q10 (dit op aanraden van een natuurarts, waar ik binnenkort nog een uitgebreider onderzoek laat doen). Wat nu beter is, de enzymen van Now of co-enzym Q10 weet ik niet, maar mijn gevoel zegt nu dit.

Goed idee van het navragen vd prescipt. Ik begrijp dat de oude formule veiliger is.

Ik heb nu omdat hij nog niet binnen was probiotica gepakt van Orthica. Werkt ook goed.
 
Super celticmyst !

Ik vraag me af waarom jullie eigenlijk EN glutamine EN gelatine nemen. In gelatine zitten toch ook eiwitten ( waaronder glutamine ) ? Of ben ik nu in de war met gelatinaat ?
 
Het gaat bij gelatine om de substantie. Ik nam de glutamine als extra ondersteuning van darmslijmvlies.
 
@zonne: ja klopt zoals jij het zegt zo bedoel ik het. Dat er andere oorzaken zijn en het dan weinig zin heeft om als eerst de darmen aan te pakken. Ik ben van mening dat wanneer je de oorzaak aanpakt het vanzelf ook wel goed komt met die darm.
Ik heb sowieso een helicobacter pylori in mijn maag die voor problemen zorgt. Mijn amylase is bij elk bloedonderzoek sterk verhoogd en dat komt zeer waarschijnlijk door galstenen.
Qua oorzaak begint ik steeds 'warmer ' te worden denk ik dan hoor. Iets met methylatie, genen(mthfr-5) er klopt bij ons allemaal in elk geval iets niet in de lijn lever/neurotransmitters/GSH/ in de familie.

@binc:ja nog steeds hooikoortsklachten helaas. Ben ooit eens bij een bioresonantie arts geweest en ik zou van mijn klachten af zijn. Nou niet dus. Maar ja bij mij werkt niets haha ben ik inmiddels wel gewend.?
 
Ik denk dat nu het moment in Nederland aangebroken is dat de samenstelling van de prescript gaat veranderen.


https://www.facebook.com/ron.fonteine/posts/1682679665187035
 
Waarom zit iedereen op Facebook? Ik zit niet op facebook en ga het ook niet doen.
dus kan deze info niet lezen.
 
Het komt erop neer dat de probiotica waar het hier oa om ging door leefbewust uit het assortiment gaat. Dit omdat zoals in dit topic besproken de samenstelling ook in Nederland inmiddels gaat veranderen. Dit was nog niet het geval. Baal er zelf ontzettend van want had echt veel effect van dit product.
 
Het zou kunnen dat het vernieuwde produkt toch beter werkt. Ik zal eens op hun website kijken wat er eerst in zat. En wat er nu inzit.
Ik zit zelf ook vaak na te denken over de produkten die ik slik. Ik (en jij) begin ergens aan en dan maar afwachten of we er iets van merken.
Voor mezelf vraag ik me af of de standaard probiotica wel voldoende is voor mij. Misschien moet er wel verder worden gezocht naar ook andere bacterien in de darm als er een disbalans is.
Hoeveel merken zijn er wel niet met probiotica en allemaal vinden ze hun eigen produkt het beste.
Vandaag kreeg ik (zoals elke dag) mail van GoedGezond- tekst - 1 portie yoghurt per dag tegen ontstekingen.
Jij neemt veel yoghurt toch? Dan zou dat voldoende moeten zijn ( volgens bartjes)
 
Liesje, over de vernieuwde Prescript zijn erg veel negatieve berichten te vinden op internet, vandaar dat Binc, denk ik, liet weten dat vanaf nu alleen de vernieuwde versie te koop is in Nederland ook.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.530
Berichten
538.159
Leden
8.661
Nieuwste lid
MamavanJ
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan