Weston Price Congres 2016

Geslaagde dag, vooral vanwege het ontmoeten van gelijkgestemde mensen. Ook leuk om Mike eens te zien.
Malcolm Kendrick, prachtkerel. Wel wat zwaarlijvig voor iemand die weet dat je de kh beter kunt laten staan, maar ik ken zijn achtergrond dan ook niet. Lastige tweede presentatie, maar doortastende conclusies.
Dave Wetzel, dat hij een mooi product maakt bij Green Pasture geloven we op z'n blauwe ogen; de verdediging n.a.v. recente beschuldigingen was denk ik niet nodig (wel aardige achtergrondinfo).
Fred Neelissen, overtuigt mensen ervan na te denken over het verwijderen van hun amalgaamvulling(en), ga ik ook zeker doen. Pientere man.
Tanja, wat een mooie vrouw. Had stiekem gehoopt op een grote pan bouillon op het podium, maar presentatie/recept zijn ook praktisch.
Mike in een bescheiden rol als gespreksleider, niet zo zeer als spreker. Enthousiasme spatte ervan af.

Twee kanttekeningen: het is een erg lange zit als je bedenkt dat de aandacht bij passieve toehoorders gemiddeld na 20 minuten weg is. Gooi er wat eerder interactie in, of doe tussendoor wat luchtigs (muziek, comedy). En het eten, dat was meer dan aardig, maar de verwachtingen waren te hoog geschapen (echt een onderdeel van het programma) en veel mensen hebben geen warme hap kunnen bemachtigen hoorde ik.

Al met al, een waardevolle ervaring, waarvoor veel dank.
 
De 'hype' rondom de lunch kwam voort uit hetzelfde enthousiasme. Het spijt mij dat Antropia dat deze keer onvoldoende heeft kunnen waarmaken. Niet zozeer de smaak van de lunch, maar de hoeveelheid. Het stoofvlees was na verloop van tijd op, terwijl er nog de nodige mensen niet opgeschept hadden. We hadden doorgegeven aan Antropia dat er deze keer 200 congresgangers waren, 100 minder dan vorig jaar. Je zou mogen verwachten dat als ze 300 man aan kunnen 200 een makkie zou moeten zijn, maar helaas zijn de verwachtingen van de lunch voor sommigen niet ingelost. Dit was ook voor ons als organisatie een tegenvaller en teleurstelling en we zullen zeker met Antropia in.gesprek gaan om te voorkomen dat dit volgend jaar weer gebeurt.

Mike
 
Zeker een geslaagde dag, dank en respect voor de organisatie.
Lof voor de sprekers, erg interessante onderwerpen, Malcom Kendrick te verstaan maar volgende keer iets minder snel praten graag:)
Lunch viel tegen, volgende keer neem ik zelf eten mee.
Niettemin een zeer geslaagde dag.

Ellen
 
Lunch viel tegen, volgende keer neem ik zelf eten mee.

Op basis van je ervaring van gisteren kan ik me voorstellen dat je dit zegt. Het is echter niet de bedoeling dat mensen zelf eten nemen naar ons congres. Je betaalt o.a. voor de lunch, maar dan is het ook de bedoeling dat je waar krijgt voor je geld. Dat is niet voor iedereen het geval geweest en wij betreuren dit zeer. Dit kan en mag in toekomstige congressen niet weer gebeuren en dus zullen wij met Antropia in overleg gaan om alle gedachten over het zelf meenemen van eten overbodig te maken, net zoals bij de vorige twee edities het geval was. We hebben toen geen enkele wanklank gehoord en dat is ook zoals het moet zijn.

Mike
 
Voor mij was het de eerste keer dat ik op het congres was. Ik was samen met een collega die een van de mensen in mijn omgeving is die open staat voor de WAP leefwijze. In eerste instantie om af te vallen. Nu zou ook zij niet meer anders kunnen. Onze functie in het ziekenhuis is ook de reden dat wij zien hoe fout het gaat en beseffen dat het anders moet. Wat wij in ons ziekenhuis wel ervaren is een poging om complementaire zorg te gaan aanbieden naast de reguliere zorg. Meer aandacht voor de patiënt met bijvoorbeeld yoga.
Een van onze artsen geeft ook al presentaties op congressen over de toepassing van alternatieven als curcuma, zuurzak en abrikozenpitten. Het is een lichtpuntje.

Het congres: wij hebben enorm genoten. Heel informatief en voor ons best redelijk te volgen door onze achtergrond en functie in het ziekenhuis.
Ook wij hadden ons verheugd op een heerlijk stoofgerecht maar dat was helaas helemaal op. Meer dan jammer vonden wij het niet maar hadden beide geen goed woord over voor de medewerkers van Antropia die de rij van zo'n 15 man zonder mededeling wachtend aan hun lot overlieten. Pas na vragen of het nog werd aangevuld kregen wij te horen dat het op was, jammer. Overigens hebben wij echt geen honger gehad, er waren voldoende hapjes om de dag prima door te komen.

Wat niet een kritiekpunt is maar ik wel wil aangeven is dat het niet bij te schrijven is. Je krijgt zoveel te verwerken dat de kans groot is dat je het verhaal niet juist of compleet op papier krijgt. Misschien is er toch een manier om de strekking van de presentaties ergens te kunnen terugvinden.

Samengevat vonden wij het beide een topcongres en zullen als het even kan volgens jaar zeker weer aanwezig zijn.
 
Ook ik betreur het ten zeerste dat de lunch dit jaar niet het niveau haalde van voorgaande jaren en vind het onacceptabel is dat er onvoldoende stoofvlees was voor iedereen en wat een tekortkoming dat het personeel van Antropia daarop zo slecht heeft gereageerd.

Gelukkig hebben jullie het desondanks als een succes ervaren. Ik heb genoten van de de dag, de sprekers en vooral van mensen en alle fantastische producenten en de bevlogen producenten die op deze dag bij elkaar zijn gekomen.

en Jasper dank je voor je compliment ?

Wimck, misschien vind je het leuk om deze lezing van Malcolm Kendrick nog eens op het gemak te bekijken:
 
Genoten!

Blij met het initiatief voor het Congres van Mike, onder de indruk van de presentatie van Malcolm Kendrick, geanimeerd door de intermezzo's van Fred Meijroos, geïnformeerd door Dave Wetzels van Green Pasture over de kwaliteit van zijn levertraan, geschrokken van de impact van amalgaanvullingen gebracht door Fred Neelissen en ge-nourished door de bottensoep van Tanja.
 
Was weer een fijne, leerzame dag!
De lunch was goed/lekker maar kon niet tippen aan die van vorig jaar.
Toen was er ook veel meer keuze.
En erg jammer te horen dat er niet voldoende was voor iedereen, dat heb ik daar niet meegekregen.
 
Ik ben de voorgaande jaren wel geweest. Dit jaar voor het eerst niet. Dit had voor mij te maken met de datum en andere prioriteit gesteld dan voorgaande jaren.

Ik zou een WAPF dag met workshops ook wel wat vinden (of een familiedag). Hoewel daar dan geen rare types rond moeten lopen die me vragen of mijn kind teveel kleurstof gehad heeft als ie lekker aan het spelen is ?.

Vorig jaar vond ik het interessant maar ook veel informatie die ik al kende. Dat maakt ook dat ik dit jaar een andere keuze gemaakt heb.

 
Voor wie ook een reden was om deze keer over te slaan dat er informatie voorbij zou komen die je al wist: jullie hebben wat gemist! De twee presentaties van Malcolm Kendrick bevatten absoluut nieuwe info of op z'n minst nieuwe invalshoeken. Laat dit nooit een overweging zijn om niet te komen, want je mist essentiele kennis!

Mike
 
Het was zeker een mooie interessante dag! Ik vond de presentatie van Malcolm Kendrick absoluut het meest interessant. Erg leuk om Dorothe te leren kennen (vorig jaar ook kort gesproken). En gepraat met Mike.Fijn je eens in levende lijve gesproken te hebben! Ideetje over een Wapfdag 2.0 :)

Joost
 
Hoi Joost,
Dank je. Ja, ik had al geschreven dat ik het leuk vond jou en je vrouw te hebben ontmoet (jou dus voor de 2e keer inderdaad, ook vorig congres).

Ik houd me ook aanbevolen voor een WAPFdag 2.0.

Dorothé
 
http://volzicht.nl/hersenvoedsel-terugblik-op-westonprice-dag/
Mooi verslag van het congres door Karin van VolZicht.
 
Uiteraard ben ik Karin zeer dankbaar voor dit verslag, maar ik mis nog een paar belangrijke feiten. Wat Karin (en anderen) niet mee hebben gekregen uit Malcolm Kendricks tweede presentatie is dat als het lichaam in vecht-of-vluchtstand zit het zich voorbereidt op potentieel bloedverlies (verwondingen) door grote hoeveelheden stollingsfactoren aan te maken. Als de stress langdurig aanhoudt blijft het bloed zich dus verdikken en kunnen er op termijn bloedproppen ontstaan, die op een bepaald moment ook belangrijke aders naar het hart of de hersenen kunnen blokkeren en zo een hart- of herseninfarct kunnen veroorzaken.

Kendrick noemde nitrietoxide (NO) als natuurlijke bloedverdunner. NO wordt door je lichaam zelf aangemaakt, maar voedselbronnen van NO worden door Kendrick ook zeer aanbevolen. Tijdens het afsluitende vragenrondje vulde ik Kendrick aan met kennis waar hij niet over bleek te beschikken, die ik weer heb opgedaan dankzij publicaties van de WAPF. Ik zei dat wij als consumenten niet zo hysterisch moeten doen over kleurzout (natriumnitriet) in het vlees. Slagers zijn er blij mee, want het geeft een mooie rode kleur en glans aan het vlees. Als wij hier problemen mee hebben als consument, dan moeten we eerlijk zijn en ook accepteren dat vlees na verloop van tijd dof, grijs en uiteindelijk groen zal kleuren, want ook wij consumenten willen graag die rode glans zien en daarvoor dient dus dat natriumnitriet. Bovendien zei ik dat de vermeende 'kankerverwekkende' eigenschappen van kleurzout (colorosa) gebaseerd zijn op 1 ENKELE STUDIE, that's it! Het allermooiste moet echter nog komen: ik zei ook dat als je natriumnitriet vermengt met vitamine C je...tromroffel....het zeer gunstige nitrietoxide krijgt dat de stollingsfactoren in het bloed tegengaat!

Dat van die bloedstolling als stressreactie is een zeer cruciaal onderdeel van de presentatie van Kendrick, dus bij deze heb ik het hier uitgelegd in heldere en duidelijke taal. Ik hoop dat hiermee ook eens en voor altijd de onterechte angst voor natriumnitriet (E250) is weggenomen. Kendrick vulde nog aan dat vit. C van crucuaal belang is als bouwstof van de beschermende slijmvlieslaag rondom de vaatwanden (en het maagdarmkanaal). Daarnaast is vit. C een voedingsbron van de bijnieren, die je weer beschermen tegen (aanhoudende) stress en dus de bloedstolling waar Kendrick het over had. Voor wat betreft kleurzout is het dus niet een kwestie van dit vermijden, maar het aanvullen met voldoende vit. C!

Verder mis ik in het verslag van Karin het vragenuurtje dat ik met Dave Wetzel van Green Pasture had op het podium. De lange-keten omega-3 vetzuren en vit. A in zijn producten zijn van cruciaal belang voor de gezondheid van de hersenen en in het verlengde daarvan de ogen!

Mike
 
Goede aanvulling Mike, het verslag is idd niet volledig, er staat echter ook niet in dat ze een nagenoeg vegetarische lunch had ?
 
Hou maar op over die lunch, ik schaam me dood! Gelukkig krijgen we heel veel complimenten over het programma, ikzelf ben hier ook heel tevreden over.

Mike
 
Volgende keer gewoon WAPF frikadellen met friet! (grapje natuurlijk)
 
Ik heb best aardig gegeten op het congres. Heb vlees kunnen krijgen en heb lekker rauwe melk erbij gedronken. Echter moet ik wel zeggen, dat vorig jaar het vlees veel zachter was. Dat was zo lekker, dat wij dat thuis meteen ook gemaakt hebben. Nu vond ik het best lekker, maar ik vind dat ik thuis beter eet.

Dorothé
 
Mooi voorbeeld van brainfood deficiëntie.
Vandaag in de krant:

Natuurlijk voedsel is helemaal niet beter dan eten uit een pakje, zegt de Wageningse hoogleraar voedseltechnologie 'Met bewerkt voedsel is helemaal niks mis.'
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.551
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan