Graag deel ik met jullie onze dagelijkse WWG1WGA-protest:
We wonen aan een doorgaande weg in een mooi dorpje in Noord-Holland. Al bijna een jaar hebben we de Friese vlag aan de gevel wapperen, om zo te laten zien dat we onze Nederlandse boeren steunen. De boeren die langsrijden geven vaak een toeter als dank. Mooi is dat!
Op 14 juni hebben we daar de Amerikaanse vlag aan toegevoegd. Een cadeautje van ons aan POTUS als steunbetuiging en blijk van dankbaarheid.
Slechts een enkeling vroeg naar de ongebruikelijk combinatie van de vlaggen aan onze gevel.
Hebben jullie familie in Friesland en Amerika??
Als ik vervolgens uitlegde waarom die vlaggen er hingen, werd ik met ongeloof aangestaard. Bijna hilarisch hoe naïef sommigen er op reageerden.
Een paar weken geleden hebben we de Nederlandse vlag omgekeerd opgehangen en later nog voorzien van de tekst Freedom. Twee dagen later hingen onze buren ook hun omgekeerde Nederlandse vlag uit. Ineens waren we geen eenling meer. SAMEN tegen de regering geeft een goed gevoel!
Inmiddels hebben we onze vlag weer vervangen door een nieuw exemplaar: een STOP SPOEDWET vlag wappert aan onze gevel. Vanaf het begin van de lange straat is ie al zichtbaar, prachtig vind ik dat. Van de week stak een onbekende man lachend zijn duim naar me op, al wijzend naar de vlag.
Daar word ik heel blij van.
En vanochtend, jawel....verder op in de straat hebben andere buren ook hun Nederlandse vlag omgekeerd opgehangen! Eindelijk! Het doet me iedere keer denken aan dat mooie filmpje over die dominostenen. Het kleine steentje zijn wij en die valt tegen een iets grotere steen aan, zodat ie omvalt en tegen een nog grotere steen aan valt, die vervolgens ook omvalt en zo verder. En samen met al die kleine steentjes krijgen we die grote steen omver! WWG1WGA.
Tot ziens morgen in Den Haag!
Oja, voor degenen die zich afvragen of dat vlaggen verhaal zo maar mag volgens de Nederlandse wet.
Ja, dat mag!
Lees hier het
vlaggen protocol van de Rijksoverheid.