Hierbij een tip voor iedereen die een eigen 'yoghurt machine'/'yoghurt warmhouder' wil maken maken. Mike (fatsnotbad) had het eerder in dit topic o.a. over het ombouwen van een koelbox met een warmteelement erin. Mike had het over een prijs van ruim €70,-
Voor iedereen die een goedkoper warmte element wil: Gebruik gewoon een gloeilamp. 40Watt zal waarschijnlijk meer dan voldoende zijn. Gebruik verder een temperatuurregelaar met temperatuursensor. De gloeilamp sluit je aan op de 230v uitgang van de temp.regelaar en op de regelaar stel je digitaal de gewenste temperatuur in.
Regelaar:
Mini Temperatuurregelaar incl. temp.sensor op ebay: €18,- incl. verzendkosten
Andere Regelaar:
Omron temperatuurregelaar incl. temp.sensor op DealExtreme: €14,25 incl.verzendkosten (wel even geduld hebben, levertijd is circa 3 à 4 weken)
Expert tip:
Voor een betere warmteverdeling in de koelbox (warmtebox dus :wink
plaats je er eventueel een
ventilatortje bij. Kun je uit een oude computer halen, of voor circa 2 Euro kopen op DealExtreme (deze is 12volt, dus gebruik hiervoor een adapter van een oud electronisch apparaat, bijv. een oude kruimeldief ofzo. Die dingen zijn vaak 12Volt. Je kunt ook een 230v ventilatortje kopen, maar die zijn al snel €20 à €25 incl. verzendkosten)
Tweede optie:
Gebruik evt. een
warmte-element van een aquarium (ca. €5 à €7 op ebay) en vul de yoghurt/fermentatiebox met een laag water. Je kunt dezelfde temperatuurregelaars van hierboven gebruiken, alleen zou ik dan de temperatuursensor met een stuk krimpkous waterbestendig maken.
Kijk evt. op instructables.com voor meer ideeën. (zoek op: 'yoghurt' of 'fermentation')
Momenteel maak ik zelf nog geen yoghurt, dus ik heb bovenstaande nog niet zelf gemaakt. Als het zover is, zal ik het hier posten.