Yoghurt maken

• Onderwerp starter Onderwerp starter ruud
  • Startdatum Startdatum
Over smaak... ;)

Ik vind de boter erg romig en vettig en verre van penetrant en geiterig. Idem wat betreft de yoghurt. Ook de kwark is erg zacht van smaak. Hoe verser, hoe beter. Na een paar dagen in de koelkast ontstaat dan ineens die typische geitenlucht. Is ook een fermentatieding denk ik, én een zeer goede geitenboerderij om de hoek!

Hilda

Corneliahz,

Mischien wel zeker het overwegen waard om eens een keer bij een biologisch geitenboer iets te kopen.Kan best wel eens kloppen wat je zegt. Ongepasteuriseerde geitenmelk drinken en roomboter halen. Ga het zeker weer proberen.Eerst een goede geitenboerderij om de hoek hier vinden maar dat komt wel goed denk ik.

@corneliahz zit jij ook in amsterdam? de geitenkwark daar (ams bos) is heerlijk - echt zoooo yummy! wou dat ik het rauwmelks kon krijgen!

Ik ben aan het kijken naar yoghurt makers enz. Ik begrijp dat ik zelf een omgeving kan maken om yoghurt mee te maken. Maar als ik zo'n apparaat bekijk, zoals die van Tribest YL-210, dan zitten daar gelijk potjes bij. Dat is makkelijk.

Maar in de omschrijving staat dat die potjes 175 ml zijn, terwijl de foto's een ander formaat potjes laat zien. Wie heeft er zo'n model en zitten daar nu redelijke potjes bij? Kun je daar een prima portie yoghurt in kwijt of is het maar mager (niet de yoghurt)?

Aschwin,

Om yoghurt te maken heb je geen yoghurtmachine/maker nodig.

Het kan dus zonder dat je een stroom vretend apparaat gebruikt.

Ik zal hier nog eens vertellen hoe wij yoghurt maken, en die lukt elke keer weer, een heerlijk dikke yoghurt:

Heel belangrijk: werk met schone attributen, spoel bijvoorbeeld de pot/fles met gekookt water na en droog hem goed af.

Verwarm rauwe, biologische melk tot ca. 40 graden niet hoger. Dan blijven alle goede voedingsstoffen behouden.

Doe er dan 3 a 4 eetlepels biologische, yoghurt bij. Verkrijgbaar in de natuurwinkel en als je de yoghurt van Demeter kiest zit je goed.

Roer het goed door of keer de pot een paar keer om en om.

Zet de pot nu weg in bijvoorbeeld een plaid. Draai het deksel er niet te stevig op.

Wij zetten de pot weg in een koelbox. Want een koelbox kan spullen koud houden maar ook warm.

Zet de yoghurt 24 uur warm weg. Ga niet tussendoor kijken want dan koelt het af, laat de koelbox 24 uur gesloten.

Daarna zet je de pot ca. 8 uur in de koelkast want daar verdikt de yoghurt.

Dit is heel belangrijk want de yoghurt moet afkoelen. Als de yoghurt afgekoeld is is het voor consumptie geschikt.

Wij maken de yoghurt meestal 's avonds. Dan is het de volgende avond gereed, dan een nachtje in de koelkast en smullen maar.

Wij gebruiken de lege grote potten waar kokosolie van AmanPrana in gezeten heeft. Die zijn 1,6 liter.

We maken meestal 3 potten tegelijk, dat is wat in de koelbox past.

En zelfgemaakte yoghurt van biologische rauwe melk blijft rustig 2 weken goed.

Het zuurt alleen nog verder.

Ik heb een yogourmet. Daar kan 1 of 2 liter in gemaakt worden. Ik gebruik dan wel een andere bakje dan het meegeleverde van plastic dus bij mij is het 1 liter per keer. Maar ik kan dus niets zeggen over de Tribest.... Het is ook wel makkelijk om je eigen warme plek te creeren - warm houden in dekens en bijv in de oven met alleen het lampje aan.

Ok, bedankt voor de reacties. Ik wist wel dat je dekens kon gebruiken of een koelbox of een andere methode om de warmte te conserveren, maar zo'n apparaat is ook een optie. Vandaar dus mijn vraag over de potjes en de inhoud ervan.

Dan nog een vraag voor de kenners: naast een normale yoghurt gebruiken, kun je volgens mij ook andere culturen erbij doen. Goed voor de flora van de darmen, of niet? En kun je dan bijvoorbeeld zo'n mix van 14 culturen probiotica er in doen of gaat dat niet goed?

goede vraag! ben ik ook benieuwd naar... ik heb begrepen dat het de smaak aantast. maar ik weet niet of iemand hier het geprobeert heeft?

De laatste week heb ik een aantal keren geprobeerd om zelf yoghurt te maken van rauwe melk. Het gaat steeds beter en doe de yoghurt in de koelbox met een deken erom. Werkt prima bij mij. Bij het laatste resultaat van vanmorgen zag ik dat bovenop de yoghurt een dikke ietwat gelige laag zat. Bovenop was het korrelig van structuur en smaakte het zuur. Daaronder was het zacht en heel erg romig. De yoghurt zelf is ook heel dik.

Dit had ik nog niet eerder gezien. Er is vast wel iemand die weet hoe dat komt en wat dat is. En of ik het gewoon op kan eten.

Gif-vrij,

Wij hebben dat ook wel eens gehad, rond volle maan. En gisteren was het volle maan. zou kunnen dat het daarmee te maken heeft.

Hou dat maar eens in de gaten.

Wij roeren het er gewoon doorheen.

Waarom lukt het bij mij niet :twisted:

Gisteren heb ik het op de Poekie-manier geprobeerd. Dus verwarmen tot 40 graden, 4 eetlepels yoghurt in een lege pot kokos. Roeren en wegzetten in een koelbox. 24 uur wachten en daarna een nachtje in de koelkast.

Resultaat: Dunne waterige yoghurt.

Ik herinner me dat het wel echt heel belangrijk was bij de Poekie-manier dat je van tevoren alles goed met heet (misschien wel best gekookt) water doorspoelt voor je er de rauwe melk indoet.

De poekie manier, klinkt heel leuk. :twisted: Ik ga nu toch de eer aan mijn man geven, die maakt nl. altijd de yoghurt.

Hij geeft aan dat de temperatuur (naast hygiënisch werken, idd Lievergezond) heel belangrijk is.

Evan, doe er in de koelbox in de wintertijd een deken bij in. Dat doen wij deze tijd ook, het koelt 's nachts nog te veel af en dus de koelbox met yoghurt ook. Een deken erbij stabiliseert de temperatuur. Zomers doen we het zonder deken, de yoghurt maken dus he?

Je kunt een volgende keer ook de verwarmde melk in een pot in een pan met water zetten. Met water van 40 graden, het water net onder de rand van de pot. Die pan dan in een dikke deken, 24 uur.

Ik zou de yoghurt niet wegdoen, laat het nog een dag of 4 staan in de koelkast. Onze yoghurt 'dikt' altijd nog een paar dagen door.

Het vast een keer lukken, joh.

Poekie,

Oke, bedankt voor de tips! Ik denk dat het dan bij mij moet liggen aan de hygiene. De pot of pan uitkoken doe ik eigenlijk nooit. Ik heb zelfs een yoghurtmachine, maar ook hier lukt het me maar moeilijk mee. Ik gebruikte dan van die speciale zakjes met poeder om yoghurt mee te maken. Hierdoor zat mijn yoghurt altijd vol met klontjes en ook nog steeds niet dik genoeg. Om deze reden eet ik eigenlijk al tijden de Jersey-yoghurt. Deze is wel heerlijk en lekker dik, maar ik wil gewoon rauwe yoghurt hebben. Het zal me lukken, ga het vandaag nog een keer proberen en heel hygienisch werken en een deken gebruiken.

Op de Poekie manier dus :mrgreen:

Quote:
naast een normale yoghurt gebruiken, kun je volgens mij ook andere culturen erbij doen. Goed voor de flora van de darmen, of niet? En kun je dan bijvoorbeeld zo'n mix van 14 culturen probiotica er in doen of gaat dat niet goed?

Ja, volgens mij moet dat kunnen. Een jaar geleden heb ik dat eens geprobeerd. Ik gebruikte toen die probiotica met 14 stammen van Gerrit (ben even de naam kwijt). Ik kreeg toen een beetje hetzelfde resultaat als ik altijd krijg. Yoghurt, maar dan veel te dun naar mijn zin. Ik liet het toen vaak uitlekken door een theedoek, maar wat een gedoe allemaal. Ik ga dit dus binnenkort ook nog een keer proberen, maar dan ga ik heel hygienisch te werk. Volgens mij moet het dan wel lukken!

Wij koken de potten en pan ook niet uit hoor.

We wassen en drogen ze wel heel goed af.

Laten de potten nog even na drogen en zetten ze dus goed droog weg.

Succes, het gaat je deze keer gewoon lukken.

Ik doe inderdaad een fleece plaid om de yoghurt voordat ik het in de koelbox zet. Bij de voorbereiding kook ik water en alle attributen die ik gebruik (zelfs de pan) spoel ik van tevoren af met kokend heet water. Ik droog daarna niet af met een theedoek.

Als de melk 40 graden is doe ik er 3 tot 4 scheppen yoghurt in. Ik roer heel zachtjes en kort in de pan. Daarna doe ik de melk/yoghurt in melkflessen (van de rauwe melk).

Als het in de fles zit kan ik dus niet meer roeren en zet het zo weg.

Na 24 uur roer ik ook niet, schudt wel de fles een paar keer zachtjes om, en zet het zo in de koelkast. Na een nachtje koelkast heb ik stevige yoghurt.

Als ik de yoghurt in een kom doe en ga flink roeren dan wordt de yoghurt heel dun.

Dus misschien zit daar het probleem als je dunne yoghurt krijgt. Teveel roeren.

Wij roeren ook bijna niet, alleen in het begin..

We doen de starter in de potten. Dan de warme melk erbij, even met een houten spatel doorroeren.

De deksel er op, gewoon vastgedraaid en dan in de koelbox met deken.

Als wij de yoghurt dan in de blender doen om te gebruiken voor een smoothie dan wordt het inderdaad dunner.

Dit ga ik ook proberen! Nog 1 vraag: Wanneer je de eerste keer yoghurt maakt snap ik dat je yoghurt van bv demeter als starter gebruikt. Doe je dat iedere keer of gebruik je een volgende keer de zelfgemaakte yoghurt als starter?

De volgende keer gebruik je een restant van je eerder gemaakte yoghurt.

Dat kan ca. 10x, je merkt het wel aan de yoghurt zelf.

En soms is de zelfgemaakte yoghurt zo maar een keertje op, zo lekker is-tie.

succes

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan