Mike, ik heb ergens een stuk gevonden over jouw trip naar Schotland meen ik en wou toch iets vragen. Hier de citaat:
och denk ik met weemoed terug aan mijn vakantie vorig jaar oktober in Cornwall, waar ik rauwe Jersey-melk dronk van deze boer, een naamgenoot van mij, ook een Mike:
Zijn melk had een botervetgehalte van maar liefst 6,9%! Hij verkocht deze in verpakkingen van 2 pints (ongeveer een liter), waarvan maar liefst de helft (1 pint, een halve liter) pure room was! WOW!
Mike, je hebt het erover dat deze Jersey melk zoveel room had dat de helft van de melk room is.
Nu lees ik op internet dat er gemiddeld 20 liter melk voor één kg roomboter nodig is maar dat zal wel de commerciële Holstein zijn die heel vet arm melk geeft.
Hoeveel liter melk zou je bij deze oer Jersey-melk nodig hebben voor één kg roomboter te maken. Toch niet twee liter?
Buffelmelk heeft een vetpercentage tussen de 8 á 9,5 %, ben bezig een karn te kopen om mijn eigen gefermenteerde boter te maken. Zou het zo kunnen zijn dat ik heel weinig melk nodig heb voor roomboter?
Ja ja, langzaam maar zeker wordt ik een echte boer en dat bevalt me heel goed.
Alvast bedankt voor je tijd.