A1 en A2 melk en caseine

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Even wat anders maar heeft wel met melk te maken;-)

Maar ik zat pluijms eetbare wereld te kijken( dat programma waarvan Mike's broer regisseur is geloof ik). En René pluijm maakte toch een statement over hoe gezond rauwe melk is, echt geweldig! En dat gewoon zo in de main stream media.

Meuzik, MRIJ-koeien zijn een gekruist, maar wel wat ouder ras. Of ze A1 of A2 zijn weet ik niet, maar hoe valt zuivel bij jou in het algemeen? Mogelijk kun je caseine helemaal niet goed verteren, A1 of A2.

Mike

downunder

Lid
Ik haal mijn melk in Ingen bij de Haan (Weston Price), super lekker! Weet iemand of dit A1 of A2 is?

Downunder, de Haan uit Ingen heeft net weer 8 koeien van de week verkocht die niet volledig A2 waren. Volgens mij is hij hard op weg om volledig A2 koeien te hebben.

@ Mike

In principe valt zuivel goed bij mij. Althans, ik heb geen waarneembare maag/darm-klachten. Ik voel me goed bij zuivel, dat in elk geval.
Maar ik heb dus nog wel een onrustige huid.
Hoe kun je het best bij jezelf vaststellen dat caseïne niet goed valt? (Naast zuivel in het algemeen helemaal uitbannen)

Hoe kun je het best bij jezelf vaststellen dat caseïne niet goed valt? (Naast zuivel in het algemeen helemaal uitbannen)

Het feit dat je dit vraagt, betekend dat je het zelf waarschijnlijk NOG niet kunt. Ik zou zeggen, niet tobben, maar vraag het aan Marijn

Het feit dat je dit vraagt, betekend dat je het zelf waarschijnlijk NOG niet kunt. Ik zou zeggen, niet tobben, maar vraag het aan Marijn

Ik ga er vanuit dat gevoeligheid voor caseïne/zuivel waarneembaar is. Aan bepaalde klachten die je bij jezelf merkt.

De boerin van Hoeve Overa in Breda heeft me laten weten dat een aantal van hun koeien A2 melk geeft. Als je er interesse in hebt, dan dien je dat van te voren aan te geven, zodat het niet vermengd wordt met de A1 melk van de andere koeien.
Je kan contact opnemen via facebook www.facebook.com/hoeve.overa

Of Mike vragen om mijn mailadres, dan stuur ik je hun mailadres. Het is een privemail van de boerin, vandaar dat ik het niet hier weg zet.

De boerin van Hoeve Overa in Breda heeft me laten weten dat een aantal van hun koeien A2 melk geeft. Als je er interesse in hebt, dan dien je dat van te voren aan te geven, zodat het niet vermengd wordt met de A1 melk van de andere koeien.

Ik was hier gisteren en wat met haar gepraat. Ze was erg aardig en ze wil, omdat ik er naar vroeg, gaan proberen om yoghurt te maken van A2 melk.

Maar nu vroeg ik wat de koeien te eten krijgen en dat is maïs, gras en krachtvoer. Nu las ik in het Monsanto topic dat 'gangbare' krachtvoer vaak GMO is en in dat geval ook bespoten met bijv. Roundup. Klopt dit? Dan ben ik minder enthousiast uiteraard.
Het is geen biologische boerderij. De mais zou dus ook GMO kunnen zijn.

Mark

Mathijs de Haan (eco boerderij in Ingen) heeft ondertussen toch 100% A2 melk?
Als enige in NL. Wel zo handig al hij dat hier bevestigt

Ik had Matthijs al gemaild of hij A2 boter heeft, want dat vind ik eigenlijk nog belangrijker. A2 yoghurt neem ik nu al schapenyoghurt voor.

Ik blijk toch meer problemen met A1 boter te hebben dan gedacht. Hoofdpijn en vermoeidheid als ik wat meer boter eet. Dat had jij destijds al getest bij mij, Marijn, die exorfine-belasting.

Ik dacht dat boter nog wel kon, maar ik neem wel aardig wat boter op een dag, dus dan maar op zoek naar A2 boter.

Mark

als iemand maiskuil voert dan is dat geen gmo-mais Mark. Gmo mais is altijd verwerkt in de brok of evt. als losse korrel. Het is beter gewoon te vragen of ze gmo-vrije brok voeren ja of nee.
En een bedrijf is niet A1 of A2. Het gaat om 2 genenparen. Een koe is A1A1 of A1A2 (of A2A1) of A2A2. Veel holsteinkoeien zijn A1A2. Maar ook elke boer heeft wel A2A2 koeien, hoeveel? 10%? 20%? Ik weet het niet. Maar dat holsteinkoeien grotendeels A1A1 zijn is gewoon grote onzin. Sunny boy, de meest gebruikte holsteinstier ooit, was bv A2A2.
Waar het om gaat is als jij perse A2A2 melk wil, je boer nodig hebt, die zijn dieren laat testen en het dus zodoende weet.
Boter Mark, wordt doorgaan gemaakt van melk uit de tank, zoek niet verder. De Haan is zover ik weet de enige in nederland met een volledige A2A2 koppel

als iemand maiskuil voert dan is dat geen gmo-mais Mark. Gmo mais is altijd verwerkt in de brok of evt. als losse korrel. Het is beter gewoon te vragen of ze gmo-vrije brok voeren ja of nee.
En een bedrijf is niet A1 of A2. Het gaat om 2 genenparen. Een koe is A1A1 of A1A2 (of A2A1) of A2A2. Veel holsteinkoeien zijn A1A2. Maar ook elke boer heeft wel A2A2 koeien, hoeveel? 10%? 20%? Ik weet het niet. Maar dat holsteinkoeien grotendeels A1A1 zijn is gewoon grote onzin. Sunny boy, de meest gebruikte holsteinstier ooit, was bv A2A2.
Waar het om gaat is als jij perse A2A2 melk wil, je boer nodig hebt, die zijn dieren laat testen en het dus zodoende weet.
Boter Mark, wordt doorgaan gemaakt van melk uit de tank, zoek niet verder. De Haan is zover ik weet de enige in nederland met een volledige A2A2 koppel

De melk van Matthijs de Haan is volledig A2, dat gaat voor groot deel naar de kaasfabriek en dat wordt apart gehouden en daardoor ook volledig A2 kaas.

Mark,

De boter die Mathijs de Haan verkoopt is niet van zijn eigen boerderij. Het is de boter van De Beekhoeve in Kamerik.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan