A1 en A2 melk en caseine

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Bedankt voor jullie reacties. Jammer dat die kaas niet ongepasteuriseerd is. Dan blijf ik wat kaas betreft bij Remeker.

@edwin: dat weet ik. Ik haalde voorheen de boter bij Matthijs en nu al een tijdje rechtstreeks bij de Beekhoeve (sturen ze op). Maar ik hoop dat Matthijs van z'n A2 melk ook boter maakt of laat maken. (Krijg net mail van hem dat dit niet het geval is).

Ik heb de laatste tijd meer last van de Beekhoeve boter. Naast hoofdpijn en vermoeidheid ook sinusitis. Flink met de netipot in de weer de laatste tijd.

Nu gaf de Beekhoeve als mogelijke verklaring dat er soms verse room wordt toegevoegd, die dan niet volledig gefermenteerd is. Misschien heb ik net zo'n batch te pakken dan. Ze willen een volgende keer in de gaten houden dat alle zuivel voor de boter 24 uur gefermenteerd wordt.

Als ik geen A2 alternatief vind, ga ik dat proberen.

Mark

@naief
Ghee heb ik ook aan zitten denken. Ik gebruik dat al om in te bakken.
Wel duurder, maar dat is elk alternatief voor A1 boter denk ik.

Ook schapenboter of geitenboter zijn opties.

Matthijs had het nog over Guernsey boter, maar hij zei dat deze wel gepasteuriseerd is. Hij wil misschien in de toekomst zelf rauwe A2 boter gaan maken.

Beetje rouleren met deze opties denk ik.
Eens kijken waar ze die Guernsey boter verkopen.
Website alvast gevonden: http://www.guernsey-butter.com/guernsey-boter/onze-boter/

Mark

Maak je de ghee zelf Mark?

De Guernsey boter is heel lekker, onlangs in een restaurantje gegeten. Het is knalgeel en heeft een vetpercentage rond de 86, een aanrader dus :-)

@bananenjam,
nee, ik maak de ghee niet zelf. Ik vraag me af hoeveel pakjes boter je nodig hebt om een pot ghee van 500 ml vol te krijgen en of het dus loont (financieel gezien) om het zelf te maken. Heb jij daar ervaring mee?

Ik kan goed aan ghee komen hier, dus dat is het probleem niet.

Goed om te lezen dat Guernsey boter een aanrader is. Ik zag dat een restaurant hier in Breda het ook gebruikt. Heb jij het zelf wel eens gekocht en zo ja, waar?

Ik heb ze al gemaild, want de webshops die ze noemen, verkopen het niet voor zover ik kan zien.

Mark

@jasper

De Beekhoeve heeft ook o.a. Blaarkoppen lopen, maar niet alle Blaarkoppen geven A2/A2 melk. Dat moet dan getest worden.

Dus ik weet niet of die boter die jij noemt alleen A2 caseïne bevat. Ik denk dat als ze het getest zouden hebben en de hele kudde A2/A2 zou zijn, dat ze er wel mee zouden adverteren, net zoals Matthijs.

Mark

Ghee is 99,9% vet, boter is ongeveer 80% vet.
Je verliest 20% aan water en eiwitten, het verlies is afhankelijk van het vetpercentage van de boter.

Let wel dat vet lichter is dan water,
om 500ml te vullen met ghee heb je maar ongeveer 400 gram vet nodig. (soortelijk gewicht van vet is ongeveer 0,8)

Bedankt Jp, dat valt reuze mee! Dat zou nog minder dan 2 pakjes boter zijn.

Ik vond hier al hoe je het zelf kan maken en da's ook niet bepaald moeilijk. Al blijft er bij haar toch niet veel over van de 1,5 kg boter die ze gebruikt.

Die gaat op m'n to do lijst ?

Mark

Nou heb nog nooit de Guernsey boter gekocht, maar vond het wel leuk om te zien dat de kleuter het graag at, voor roomboter krijg ik hem z'n bed niet meer uit ;-)

Wat betreft de ghee...ik ben heel perfectionistisch, maar met koken dus totaal niet, ik ben dol op makkelijke voedende dingen.
Wat ik dus doe: twee pakjes roomboter in een hoge kom smijten, in de oven op 100C ofzo, dan ga ik wat anders doen en als de eiwitten en andere zooi op de bodem ligt giet ik het vet in een pot. Wellicht mag ik het dan geen ghee noemen, maar makkelijker kan het niet, i love it ;-)

Wat ik dus doe: twee pakjes roomboter in een hoge kom smijten, in de oven op 100C ofzo, dan ga ik wat anders doen en als de eiwitten en andere zooi op de bodem ligt giet ik het vet in een pot.

Da's ook een goed idee! Waarschijnlijk koeken de eiwitten dan ook niet aan door de relatief lage temperatuur. Lijkt me dat dit hetzelfde resultaat oplevert, zeker als je het met een koffiefilter filtert.

Ik ga eens wat experimenteren binnenkort.

Mark

Bedankt, Vivianne,
Ik neem nu schapenyoghurt van de Weerribben en als botervervanger ga ik waarschijnlijk zelf ghee maken. De boter voor die ghee hoeft dan ook niet meer per sé van rauwe melk te zijn omdat ik het toch verhit.

Maar als ik geitenboerderijen tegenkom die de geiten goed voer geven en die ook geitenboter verkopen, wil ik dat wel eens proberen. Net zoals de A2 boter van Guernsey koeien.

Mark

Bedankt Vivianne, dat ga ik eens doorlezen en kijken of er wat in de buurt zit.

M'n eerste pot ghee gemaakt overigens. Duurt een eeuwigheid voordat het doorgelopen is via een koffiefilter, maar dan heb je ook wat!

Mark

Hoi Mark, mocht het je tijd besparen, ik maak zelf ook ghee en doe dit niet meer via een koffiefilter omdat mij dit veel te lang duurt. Meestal doe ik:
- 3 pakjes boter in een steelpannetje
- dit langzaam verwarmen tot het gaat pruttelen
- de eiwitten er boven af scheppen met een lepel
- meestal ook af en toe roeren op de bodem omdat het anders wat kan aankoeken en opeens er grote bellen komen
- zodra de boter helder geworden is en het water eruit is verdampt dan zet ik het viur uit.
- een beetje laten afkoelen en dan in een glazen pot gieten. Als je het niet laat afkoelen bestaat de kans dat het glas kapot gaat
- een klein restant waarin nog wat eiwitten zitten die op de bodem dreven giet ik niet mee. Door te spelen met het lager/korter te laten koken krijg je een beetje een lekkere croissantgeur aan je ghee.

Meestal duurt het totaal bij mij zo'n uurtje denk ik, maar een groot deel van de tijd doe je niets anders dan wachten op bivoorbeeld het smelten van de boter.

Ik vind dit makkelijker dan het werken met een koffiefilter in elk geval.

Ps: rauwe boter gebruik ik hier niet voor, maar wel Demeter kwaliteit omdat je anders waarschijnlijk gehomogeniseerde boter hebt en ik weet niet of dat van invloed is op de ghee

Bedankt Lampje, jouw methode is vrijwel hetzelfde als die ik vond on-line, maar dan zonder het koffiefilter.

Ik had nu de oven-methode van forumlid bananenjam geprobeerd. Werkte op zich goed, maar dan blijft al die drab onderin liggen wat meekomt als je het in een pot schenkt. Vandaar het koffiefilter.

Volgende keer ga ik jouw methode eens proberen.

Ik zat ook al te denken dat het wel demeter kwaliteit boter moet zijn. Ik wou eigenlijk de grasboter van Zuiver Zuivel nemen, maar dat is volgens mij niet demeter en wel gehomogeniseerd. De gouden boter van hun is wel demeter, maar kennelijk niet (volledig) grasgevoerd dan?

Mark

Ik nam eigenlijk altijd de grasboter maar omdat ik sterk het vermoeden heb dat deze gehomogeniseerd is (net als hun slagroom volgens mij) koop ik sindsdien idd alleen hun demeter variant. Wel jammer dat ze die combi niet hebben, én grasboter én demeter.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan