Ademhaling

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Bedankt, mocht je nog tijd hebben om meer filmpjes te posten, heel graag :D

Leuke "simpele" oefeningetjes, ik ga hier mee aan de slag.

Ja, ik zal er nog wel meer opzetten, het is voor mij ook heel handig, kan het ook op mijn telefoon kijken etc.

Ik zat eerst zo van, beetje lullig voor Eric Goodman om zijn product gratis op internet te gooien, maar volgens mij valt het wel mee, ik heb nu 14 views, en die komen denken allemaal van dit forum.

Intuition,

Ik lees echt bijna alleen maar goede ervaringen met die foundation training. Ik heb dus nog een paar vraagjes voor je.

- is het de bedoeling dat je dit dagelijks een half uur doet ofzo? Of zijn er echt uitgewerkte schema's waar je je aan houdt? Hoeveel tijd ben je er dagelijks gemiddeld mee bezig als je het echt goed wilt aanpakken?

- heeft Eric ook oefeningen die zich specifiek op de nek (forward neck) richten?

Quote:
Als je echt iets simpels wilt wat ook echt supergoed werkt, dan raad ik je de frolov breathing device aan. Simpel, je kunt het bijna niet fout doen en je zult zeker een CP boost krijgen.

@Janse, kun je aangeven hoe jij het Frolov device gebruikt. Als in, hoeveel water en wat voor tempo met in- en uitademen en pauze en hoe lang?

Ik zou beginnen met 10ml water (of sole).

Je neemt een diepe buikademhaling (zo diep als je maar kunt) en ademt bijvoorbeeld in 15 sec langzaam uit. Je neemt geen pauze na de uitademing, maar adem direct weer zo diep mogelijk in door je buik, 15 sec rustig uitademen etc etc.

Ik doe meestal sessies van 10-20 minuten.

Na een paar trainingen wordt het een makkie voor je om 15 sec uit te ademen. En zo ga je langzaam opbouwen naar 17-20-30-60 of meer sec.

Ik kan nu met 20 ml diep inademen, daarna 60-70 sec uitademen voor 10-20 minuten.

Quote:
Intuition,

Ik lees echt bijna alleen maar goede ervaringen met die foundation training. Ik heb dus nog een paar vraagjes voor je.

- is het de bedoeling dat je dit dagelijks een half uur doet ofzo? Of zijn er echt uitgewerkte schema's waar je je aan houdt? Hoeveel tijd ben je er dagelijks gemiddeld mee bezig als je het echt goed wilt aanpakken?

Ik lees ook alleen maar positieve ervaringen inderdaad. Ik heb een paar vrienden met onderrugklachten, allemaal hele "skeptische" mensen, die nooit in hun leven yoga zouden doen. Maar ik heb ze zeg maar gedwongen dit toch uit te proberen, en ze zijn nu allemaal van hun onderrugklachten af, en zijn heel enthousiast.

Ik zal vanavond misschien nog even de rest van de eerste dvd erop zetten. Het is de bedoeling dat je al deze oefeningen eerst doet, en op de tweede dvd staan sessies die je dagelijks kan doen. Maar het gaat eerst om dat je de oefeningen op de eerste dvd goed doet, dat is nog best moeilijk, veel mensen maken kleine foutjes, kleine details.

Pak een spiegel, trek je shirt uit, en kijk naar je houding, en vergelijk dat met het filmpje. Of laat andere mensen kijken.

Ik denk dat de meeste mensen pas na een week de founder (de allereerste oefening) helemaal goed doen. Ik zoveel mensen met zulke korte hamstrings, dat het gewoon praktisch onmogelijk is de eerste keer. Maar hoe vaker je het doet, hoe langer je hamstrings worden, hoe sterker je onderrug, en hoe beter het gaat.

Ik denk dat als je het 30 min. per dag doet, je heel goed bezig bent, maar er zijn mensen die het 2 uur per dag doen. Mijn eigen doel is om nu de hele eerste DVD nog een keer helemaal te doen de komende 3 weken (30 minuten per dag). De afgelopen maanden deed ik eigenlijk vooral de founder (de allereerste oefening) en daar heb ik al hele goede ervaringen mee, maar ik ben nog nooit echt gedisciplineerd de hele DVD langs gegaan.

Als je je er echt in wilt verdiepen, dan is dit een hele goede video:

(lang interview met mercola)

en deze is ook wel leuk:

Quote:
- heeft Eric ook oefeningen die zich specifiek op de nek (forward neck) richten?

Bedoel je met forward neck, dat je hoofd te veel naar voren hangt zeg maar (computerhouding) ?

In dat geval, heb ik er hele goede ervaringen met foundation training, ik denk dat bijna elke oefening van Eric Goodman dat direct of indirect probeert te corrigeren. Dit is misschien een goede:

Maar ik zou gewoon bij het begin beginnen, en de hele dvd gaan masteren, dan kom je er vanzelf.

Hallo Allemaal,

Ik heb met mijn buteyko coach geskypet en het bleek dat ik 1 oefening fout deed, terwijl ze me die bij me thuis had laten doen...

Ze raad ook af om vanaf internet oefeningen te gaan doen, omdat als iemand bijvoorbeeld diabetes heeft en het ademhalen verkeerd doet, diegene een hypo kan krijgen en met andere ziektebeelden is er ook goede begeleiding nodig in dit verband. Je moet echt buteyko met begeleiding van een goede coach doen. Je kan ook reinigings reacties krijgen en daarvoor moet je het ook met een coach doen. Mijn coach doet ook Jin shin jyutsu, dat is een chinese manier om je energie weer goed door je meridianen te laten stromen, dit helpt ook bij de reinigings reacties. Dit zegt ze niet uit financieel oogpunt, want toen ik haar vertelde over mijn zieke vriendin die het geld niet heeft voor de buteyko, bood ze direct aan haar gratis een half jaar te begeleiden en ik moest haar steeds vragen om de factuur naar mij te mailen. Ze is ook goedkoper dan andere buteyko coaches die niet eens naar je toekomen maar alles via skype doen. Er was er eentje op internet die 60 Euro vraagt voor 1 sessie op skype. Zij doet een half jaar voor 350 Euro. 2 x in de week skypen en ze komt dus ook nog naar je toe.

Als iemand door haar gecoacht wilt worden, kunnnen we aan Mike of Poekie vragen e-mail adressen uit te wisselen en dan zal ik haar website aan je mailen.

groetjes

Quote:
Bedoel je met forward neck, dat je hoofd te veel naar voren hangt zeg maar (computerhouding) ?

Ja, dat bedoel ik. De schouders heb ik al behoorlijk netjes terug door een goed krachttraining schema (en myofascial release, foam rollen, spieractivatieoefeningen etc) en ook de nek gaat hierdoor steeds rechter staan. Vooral direct na de training loop ik echt keurig netjes recht, maar gedurende de dag zakt dat weer wat af.

Ik moet er gedurende de dag ook op blijven letten dat ik bijv niet onderuitgezakt op de bank ga zitten, niet teveel op de ipad (zoals nu).

30 minuten per dag is prima te doen en ga ik zeker volhouden. Dit ga ik lekker elke ochtend doen als ik uit bed kom, want op dat moment is mijn postuur altijd op z'n slechtst. Lijkt me ook een lekkere manier om fris de dag te beginnen.

Ik ga vanavond het interview met Mercola bekijken!

Quote:
Ja, dat bedoel ik. De schouders heb ik al behoorlijk netjes terug door een goed krachttraining schema (en myofascial release, foam rollen, spieractivatieoefeningen etc) en ook de nek gaat hierdoor steeds rechter staan. Vooral direct na de training loop ik echt keurig netjes recht, maar gedurende de dag zakt dat weer wat af.

Ik herken dit wel. Soms doe ik heel lang foundation training niet (druk, studie, geen tijd, je kent de smoesjes vast wel), als ik dat heb, doe ik er ongeveer 3-4 dagen over, om weer mijn rug te krijgen zoals ik weet dat het kan bij foundation training.

Dan komt er een soort van kracht en flexibiliteit in mijn onderrug die mij recht op laat staan (dus ook de bovenrrug en nek). Mijn borst staat dan perfect. Ik ga dan ook automatisch sommige houdingen die slecht voor je zijn op een andere manier aanpakken, zoals je mobiel gebruiken etc. Of als ik een bord uit de vaatwasser pak, bol ik mijn rug niet, maar breng ik mijn kont naar achter, en maak ik mijn rug lang.

Allemaal kleine dingetjes, die automatisch "goed" gaan, het is heel grappig, ik ben benieuwd naar jouw ervaringen daar mee.

Janse, die nek die naar voren staat heeft ook te maken met je bijnieren:

Quote:
Allemaal kleine dingetjes, die automatisch "goed" gaan, het is heel grappig, ik ben benieuwd naar jouw ervaringen daar mee.

Yep, heb ik exact hetzelfde! Ineens ga je keurig netjes rechtop zitten op de bank ipv onderuitgezakt, je houdt je telefoon hoger voor je gezicht ipv onderaan je buik met een dubbelgeknikte nek en nog veel meer van die dingetjes die je ineens automatisch goed gaat doen.

Quote:
Janse, die nek die naar voren staat heeft ook te maken met je bijnieren:

Grappig, het is dus ook nog eens goed voor de bijnieren wat ik allemaal doe 8) je zou eerder verwachten dat het meer met de schildklier temaken zou hebben, want die bevindt zich natuurlijk in dat gebied.

Quote:
Yep, heb ik exact hetzelfde! Ineens ga je keurig netjes rechtop zitten op de bank ipv onderuitgezakt, je houdt je telefoon hoger voor je gezicht ipv onderaan je buik met een dubbelgeknikte nek en nog veel meer van die dingetjes die je ineens automatisch goed gaat doen.

Bedoel je door foundation training ? Dan heb je snel progressie !

Er staan nu 2 nieuwe videos bij de playlist trouwens.

Nee, ik bedoel door de krachttraining (vooral na een (zware) deadlift en/ofFarmers walk). en andere oefeningetjes die ik buiten de krachttraining doe voor mijn houding.

Ah, okay, ik dacht al, gaat wel heel snel. Nou, ik ben benieuwd wat voor effecten foundation training dan heeft (of de combinatie).

Quote:
Ik zou beginnen met 10ml water (of sole).

Je neemt een diepe buikademhaling (zo diep als je maar kunt) en ademt bijvoorbeeld in 15 sec langzaam uit. Je neemt geen pauze na de uitademing, maar adem direct weer zo diep mogelijk in door je buik, 15 sec rustig uitademen etc etc.

Ik doe meestal sessies van 10-20 minuten.

Na een paar trainingen wordt het een makkie voor je om 15 sec uit te ademen. En zo ga je langzaam opbouwen naar 17-20-30-60 of meer sec.

Ik kan nu met 20 ml diep inademen, daarna 60-70 sec uitademen voor 10-20 minuten.

Dan begrijp ik waarom ik het altijd benauwd kreeg want ik deed ook nog verminderd ademen via het apparaat.

Hoe ging je CP ontwikkeling met Frolov?

hallo Mayk en anderen, interview met Buteyko himself: http://www.buteyko-methode.eu/achtergrondinfo/filminterviewbuteyko.html
Quote:
Dr. K.P. Buteyko vertelt over de ontdekking van zijn methode

Duur: 37:30

Opgenomen: 1989, TV Kiev

Interessant.

Buteyko had zelf een vorm van ernstige hoge bloeddruk die hij met verminderde ademhaling in korte tijd heeft verholpen bij zichzelf.

Pdf-jes:

http://www.breathdance.org/BreathDance/BBM_&_KPB_files/Buteyko interview.pdf

http://curezone.com/upload/PDF/Books/book_big_ch_1_5.pdf

http://www.buteyko.ie/images/pdf/Dr_Buteykos_Book.pdf

http://www.totalhealthmatters.co.uk/StressManage.pdf

http://www.academia.edu/2046607/The_Buteyko_breathing_technique_for_asthma_a_review

http://www.teleosis.org/pdf/ButeykoMethod

Tizz,

Als je dan ook nog verminderd ademhalen doet wordt het inderdaad erg lastig :lol:

De CP stijgt goed door de frolov, maar ik deed een combinatie van frolov, verminderd ademhalen en sporten met neusademhaling toen ik de MCP van 34 had.

Quote:
Grappig, het is dus ook nog eens goed voor de bijnieren wat ik allemaal doe [8)] je zou eerder verwachten dat het meer met de schildklier temaken zou hebben, want die bevindt zich natuurlijk in dat gebied.

Nee, ik bedoelde dat je nog steeds iets last kan hebben van je bijnieren en dat daarom je nek naar voren staat. En dat als je bijnieren helemaal op orde zijn je nek vanzelf goed gaat staan.

Ik heb zelf een tijdje fitness krachttraining gedaan voor een betere houding met een speciale cursus van het universitair sportcentrum hier. In het begin werkte het goed en ik kreeg een veel betere houding. Maar na een tijd merkte werden mijn schouders van voren weer naar voren getrokken en van achteren bleef ik wel sterkere spieren houden (ik bleef netjes de oefeningen doen). Mijn schouders werden dus aan twee kanten in model getrokken en kwamen alleen maar meer vast te zitten.

Ik ben dus bang dat deze vooruit gang tijdelijk is (dit zeg ik alleen maar om je te waarschuwen en kijk maar of dat bij jou ook gebeurd).

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan