"Dit is geen goede meting. Wim laat je eerst een flinke tijd zo hard mogelijk hyperventileren (je wordt zelfs duizelig in je hoofd, wat Wim gek genoeg als iets positiefs ziet 8O ). Tja, niet gek dat je daarna zo lang zonder adem kunt als je eerst je CO2 niveau door hyperventilatie tot het absolute minimum laat dalen."
Mee eens. Studies met Wim Hof hebben ook laten zien dat hij hypoxia opwekt door zijn ademhalingsoefeningen. Dat is dus precies het omgekeerde wat buteyko nastreeft. Deze oefeningen van Wim Hof lijken het lichaam wel een natuurlijke cortisol/adrenaline boost te geven.
"Ik kan het zo snel niet meer vinden, maar volgens mij zegt Buteyko (of misschien was het Artour Rakhimov) dat dit verwaarloosbaar is. CO2 rijke voeding of dranken zorgen voor een absolute minimum aan verhoging van CO2 in je lichaam, vooral als je er gewoon bij blijft hyperventileren."
Deel mee eens, als je door blijft hyperventileren, dan heeft het geen zin. Artour heeft het wel eens gehad over het effect van bicorbante etc. maar dat is iets anders. Suiker is niet CO2 rijk, maar (bloed) suiker verbranding bevordert wel CO2 productie op een cellulair niveau. Als je tegelijk op je ademhaling let, bevorder je CO2 niveau van twee kanten.
"Thanx, ik zal straks eens kijken naar die Eric goodman. Ik ben ook nog steeds bezig met mijn lichaamshouding weer goed te krijgen dmv verschillende oefeningen en vooral dmv krachttraining. En stapje voor stapje gaat het me nog lukken ook! 8) en inderdaad, zonder perfecte lichaamshouding wordt het zeer moeilijk om goed te kunnen ademen!"
Ja, deze foundation training filmpjes hebben me echt zoveel gebracht qua houding, niet te beschrijven, een goed houding geeft een soort natuurlijk zelfvetrouwen waar je niks voor hoeft doen.
De DVD set van hun kost wel 60 dollar trouwens. Als jullie willen kan ik wel een filmpje van die dvd set op vimeo zetten. Die fimpjes op youtube zijn lang niet zo goed.
"Wat versta jij onder "veel" oefenen? En welke oefeningen doe je vooral?"
1 á 2 uur per dag, wat ik doe is de volgende oefening:
tap met duim naar je vingers. (engels: tab your thumb to your finger, hoe vertaal je dat ?
)
De eerste stap die je zet tap je je wijsvinger naar je duim.
De twee stap, middelvinger naar duim
Derde stap, ringvinger naar duim.
Vierde stap, pink naar duim.
En herhaal.
Bij de eerste stap, adem je in. Ik houdt me altijd voor dat ik een bloem ruik, dat geeft voor mij de minst geforceerde inademing.
Na 4 stappen. Adem je uit. En dan nog eens vier stappen.
Dus in een ritme: Adem in, 2, 3, 4, Adem uit, 2 ,3 ,4.
En daarna doe ik 0, 4 of 8 seconden rust (geen ademhaling). Hangt er een beetje vanaf. In de ochtend doe ik meestal geen rust. In de avond, doe ik tot op 8 seconden rust.
Het fijne van deze oefening is dat je na een tijde in een ritme, een beat gaat ademhalen. Hoe meer je het doet, hoe minder je erover hoeft na te denken.
Tussendoor, doe ik dan founders (van foundation training), en als ik dan na een 30-60 minuten weer thuis ben, voel ik me echt super energiek.