Ademhaling

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Ik dacht dat op de rug slapen de beste houding was. Maar ik weet wel dat ik in de zwangerschap op het laatst niet meer op de rug kon liggen ivm zuurstofgebrek, misschien werkt dat ook zo zonder zwangere buik, maar dan niet zo merkbaar?

Hoezo is op je rug slapen niet goed?

Kan maar op 1 manier echt fijn liggen en dat is op de rug ;)

Op me zij voel ik een onaangename druk en ligt gewoonweg niet lekker,althans voor mij dan.

Ik kreeg extra zuurstof toegediend vanwege Buteyko-ademhaling.

Met veel plezier las ik zojuist jullie draadje over de Buteyko-ademhalingstechniek. Al meerdere keren bezocht ik jullie forum. Vandaag kwam ik hier terecht, omdat ik informatie zocht over het boek van Peskin: 'Het verzwegen verhaal over kanker', een intrigerend boek, maar op een manier geschreven, die intuïtieve alarmbelletjes doet rinkelen. Wat ik op het forum las, bevestigt de juistheid van de alarmbelletjes. Fijn, die bevestiging en al die informatie. Ik weet nu het boek te plaatsen en kan selectief verder lezen (als ik hier nog zin in heb).

Maar nu over de Buteyko-ademhaling. Al langer wil ik deze techniek weer op gaan pakken en bovengenoemd boek zet me hier nu versneld toe aan ivm het effect van zuurstof op de lichaamscellen.

In 2009 leerde ik deze techniek op een cursus. In hetzelfde jaar werd ik geopereerd. Na de operatie, op de uitslaapkamer, begon het apparaat dat de zuurstof meet, steeds te piepen, omdat het zuurstofgehalte in mijn bloed te laag was. Ofschoon ik aangaf, dat het aan mijn manier van ademhalen lag, kreeg ik toch steeds weer zuurstof toegediend.

's Avonds was ik snipverkouden (slijmvorming als gevolg van te veel zuurstof). Ik paste intensief de Buteyko-ademhaling toe en de volgende morgen was het over.

Een jaar later werd ik weer geopereerd. Weer begon nadien de zuurstofmeter te piepen. Deze keer kon ik stelliger zeggen, dat het aan mijn manier van ademhalen lag en dat ik beslist geen extra zuurstof wou. Deze keer werd het gehonoreerd.

Ik vind dit altijd een mooi voorbeeld van de invloed van deze techniek en daarom wou ik hem met jullie delen.

Groet, Karin

Quote:
Ademhalingstechniek Wim Hof Methode

Heleen Oude Weernink Heleen Oude Weernink

De Wim Hof Ademhalingstechniek leg ik uit in deze video.

Hoe het werkt en wat je kunt doen. Succes met oefenen.

Wel adviseer ik je om naar een ademcoach te gaan die ook kijkt hoe je het doet. Adem vanuit je lage buik, zodat het middenrif goed naar beneden gaat. Dat vergeten mensen wel eens..

Neem ook even een kijkje op: http://www.herleva.nl

Hallo Firra en Lievergezond,

Ik doe ongeveer 5 weken buteyko ademhaling. Ik ben heel erg ziek door lyme, maar na 4 weken begonnen er al klachten te verbeteren.

Ik kon helemaal niet tegen zonlicht in mijn ogen, daar konden mijn hersenen niet tegen, daar werd ik helemaal naar van. Ik zat al 10 jaar met mijn rug naar de zon. Opeens kan ik met mijn gezicht naar de zon zitten en tegen de zon in mijn gezicht. Ik heb al 30 jaar verschrikkelijke hoofdpijnen met overgeven en diaree. Met mijn butyeko oefeningen krijg ik een dreigende aanval gewoon weg, al een stuk of 6 keer. De derde verbetering is meer energie. De vierde verbetering is dat ik me helderder voel in mijn hoofd, heerlijk. De vijfde verbetering is dat ik meer kracht heb met praten, met volume en ik ben weer verstaanbaar en houd het praten langer vol, fantastisch. Ik voel me al een stuk beter.

Mijn coach was zelf 30 jaar lang erg ziek met veel dezelfde klachten als mij. Zij is in 2009 begonnen met buteyko en heeft ook vorige maand een workshop bij Wim Hof gevolgd en integreert nu een oefening van Wim Hof erbij die ik 's morgens voor het ontbijt moet doen. Toen ik begon was mijn CP (controle pauze) 8, na de oefening van Wim Hof was mijn cp een keer 210!!! Dus dan is je co2 heel erg verhoogd en kon ik 210 seconden mijn adem inhouden. Over het algemeen is mijn cp VOOR een oefening 17 en erna 23. Ik oefen 5 keer op een dag. Je moet slapen met je mond afgeplakt, zodat je co2 niet vermindert. Met praten moet je er aan denken door je neus in te ademen en niet door je mond. Gapen mag je ook niet, dan vermindert ook je co2.

Mijn coach is helemaal opgeknapt en kan weer werken na 5 jaar buteyko. Je moet wel gediciplineerd zijn en er altijd mee bezig blijven, maar mijn coach hoeft het niet meer 5 keer per dag te doen. Haar cp is standaard in de 40. Ik ben hier zo blij mee en wilde het toch hier op het forum delen, omdat het andere mensen ook kan helpen (vandaar lievergezond).

Ik verwacht helemaal beter te worden door de buteyko net zoals mijn coach, ik ben heel gediciplineerd en doe mijn oefeningen elke dag. Als er visite is zeg ik gewoon dat ik mijn oefening moet doen en even niet kan praten.

Mijn coach komt idd naar je toe om verschillende dingen goed uit te leggen en aan je te leren en verder skypet ze 2 keer per week met je.

Ik raad het vanuit mijn ervaring iedereen aan.

groetjes

Aangezien mayk hierom vroeg, hier mijn post over buteyko en de rol van suikerverbranding hier.

Het klopt inderdaad dat er door suikerverbranding meer CO2 vrijkomt dan door vetverbranding. Dit kan handig zijn, aangezien je op met suikerverbranding dan een soort van standaard kacheltje ontwikkelt die CO2 aanlevert. Vergelijkbaar met meer staan (ipv zitten) en meer bewegen etc.

Uiteraard, moet je hier altijd blijven luisteren naar je eigen lichaam. Niet iedereen reageert goed op suikers (uit honing, melk of fruit) of koolhydraten. Let vooral goed op je stoelgang als je honing en fruit toevoegt aan je dieet. Ik meet ook mijn bloedsuikerwaardes (zijn vrij betaalbare apperaten tegenwoordig).

Ik heb zelf hele goede ervaring met buteyko. Maar ik mis de discipline als ik het druk heb op de universiteit. Nu ik weer meer vrij ben de afgelopen dagen, doe ik heel veel buteyko oefeningen, vooral tijdens het wandelen.

Ik doe ook een soort van yoga, die mij ook heel erg helpt om mijn CP hoger te krijgen. Google: Foundation Trainig of Eric Goodman. Er zijn heel veel fimpjes. Deze oefeningen verbeteren je houding, wat heel erg goed is voor je ademhaling.

Quote:
k kon helemaal niet tegen zonlicht in mijn ogen, daar konden mijn hersenen niet tegen, daar werd ik helemaal naar van. Ik zat al 10 jaar met mijn rug naar de zon. Opeens kan ik met mijn gezicht naar de zon zitten en tegen de zon in mijn gezicht.

Cool, ik kom er steeds meer achter dat er bijna niks is dat de bijnierfunctie zo sterk verbetert als buteyko. Je kunt je helemaal gek slikken aan de adrenal en andere pilletjes, maar zolang je de oorzaak (hyperventilatie) niet aanpakt blijft het dweilen met de kraan open.

Quote:
Over het algemeen is mijn cp VOOR een oefening 17 en erna 23.

Dan maak je al goede vorderingen, maar je bent er nog lang niet. Lekker door blijven gaan! Vergeet vooral de MCP niet (DIRECT nadat je wakker wordt). Dit is de belangrijkste meting.

Quote:
Toen ik begon was mijn CP (con

Quote:
trole pauze) 8, na de oefening van Wim Hof was mijn cp een keer 210!!!

Dit is geen goede meting. Wim laat je eerst een flinke tijd zo hard mogelijk hyperventileren (je wordt zelfs duizelig in je hoofd, wat Wim gek genoeg als iets positiefs ziet 8O ). Tja, niet gek dat je daarna zo lang zonder adem kunt als je eerst je CO2 niveau door hyperventilatie tot het absolute minimum laat dalen.

Quote:
Ik verwacht helemaal beter te worden door de buteyko net zoals mijn coach, ik ben heel gediciplineerd en doe mijn oefeningen elke dag

Hoeveel oefen je per dag? Welke oefeningen?

Quote:
Het klopt inderdaad dat er door suikerverbranding meer CO2 vrijkomt dan door vetverbranding.

Ik kan het zo snel niet meer vinden, maar volgens mij zegt Buteyko (of misschien was het Artour Rakhimov) dat dit verwaarloosbaar is. CO2 rijke voeding of dranken zorgen voor een absolute minimum aan verhoging van CO2 in je lichaam, vooral als je er gewoon bij blijft hyperventileren.

Met een goede ademhaling kun je wel veel beter weg komen met een dieet hoog in suikers door de sterk verbeterde insulinewerking.

Quote:
Foundation Trainig of Eric Goodman. Er zijn heel veel fimpjes. Deze oefeningen verbeteren je houding, wat heel erg goed is voor je ademhaling.

Thanx, ik zal straks eens kijken naar die Eric goodman. Ik ben ook nog steeds bezig met mijn lichaamshouding weer goed te krijgen dmv verschillende oefeningen en vooral dmv krachttraining. En stapje voor stapje gaat het me nog lukken ook! 8) en inderdaad, zonder perfecte lichaamshouding wordt het zeer moeilijk om goed te kunnen ademen!

Quote:
Nu ik weer meer vrij ben de afgelopen dagen, doe ik heel veel buteyko oefeningen, vooral tijdens het wandelen.

Wat versta jij onder "veel" oefenen? En welke oefeningen doe je vooral?

"Dit is geen goede meting. Wim laat je eerst een flinke tijd zo hard mogelijk hyperventileren (je wordt zelfs duizelig in je hoofd, wat Wim gek genoeg als iets positiefs ziet 8O ). Tja, niet gek dat je daarna zo lang zonder adem kunt als je eerst je CO2 niveau door hyperventilatie tot het absolute minimum laat dalen."

Mee eens. Studies met Wim Hof hebben ook laten zien dat hij hypoxia opwekt door zijn ademhalingsoefeningen. Dat is dus precies het omgekeerde wat buteyko nastreeft. Deze oefeningen van Wim Hof lijken het lichaam wel een natuurlijke cortisol/adrenaline boost te geven.

"Ik kan het zo snel niet meer vinden, maar volgens mij zegt Buteyko (of misschien was het Artour Rakhimov) dat dit verwaarloosbaar is. CO2 rijke voeding of dranken zorgen voor een absolute minimum aan verhoging van CO2 in je lichaam, vooral als je er gewoon bij blijft hyperventileren."

Deel mee eens, als je door blijft hyperventileren, dan heeft het geen zin. Artour heeft het wel eens gehad over het effect van bicorbante etc. maar dat is iets anders. Suiker is niet CO2 rijk, maar (bloed) suiker verbranding bevordert wel CO2 productie op een cellulair niveau. Als je tegelijk op je ademhaling let, bevorder je CO2 niveau van twee kanten.

"Thanx, ik zal straks eens kijken naar die Eric goodman. Ik ben ook nog steeds bezig met mijn lichaamshouding weer goed te krijgen dmv verschillende oefeningen en vooral dmv krachttraining. En stapje voor stapje gaat het me nog lukken ook! 8) en inderdaad, zonder perfecte lichaamshouding wordt het zeer moeilijk om goed te kunnen ademen!"

Ja, deze foundation training filmpjes hebben me echt zoveel gebracht qua houding, niet te beschrijven, een goed houding geeft een soort natuurlijk zelfvetrouwen waar je niks voor hoeft doen.

De DVD set van hun kost wel 60 dollar trouwens. Als jullie willen kan ik wel een filmpje van die dvd set op vimeo zetten. Die fimpjes op youtube zijn lang niet zo goed.

"Wat versta jij onder "veel" oefenen? En welke oefeningen doe je vooral?"

1 á 2 uur per dag, wat ik doe is de volgende oefening:

tap met duim naar je vingers. (engels: tab your thumb to your finger, hoe vertaal je dat ? :P )

De eerste stap die je zet tap je je wijsvinger naar je duim.

De twee stap, middelvinger naar duim

Derde stap, ringvinger naar duim.

Vierde stap, pink naar duim.

En herhaal.

Bij de eerste stap, adem je in. Ik houdt me altijd voor dat ik een bloem ruik, dat geeft voor mij de minst geforceerde inademing.

Na 4 stappen. Adem je uit. En dan nog eens vier stappen.

Dus in een ritme: Adem in, 2, 3, 4, Adem uit, 2 ,3 ,4.

En daarna doe ik 0, 4 of 8 seconden rust (geen ademhaling). Hangt er een beetje vanaf. In de ochtend doe ik meestal geen rust. In de avond, doe ik tot op 8 seconden rust.

Het fijne van deze oefening is dat je na een tijde in een ritme, een beat gaat ademhalen. Hoe meer je het doet, hoe minder je erover hoeft na te denken.

Tussendoor, doe ik dan founders (van foundation training), en als ik dan na een 30-60 minuten weer thuis ben, voel ik me echt super energiek.

Quote:
De DVD set van hun kost wel 60 dollar trouwens. Als jullie willen kan ik wel een filmpje van die dvd set op vimeo zetten. Die fimpjes op youtube zijn lang niet zo goed.

Ik heb even snel wat van hem bekeken op youtube en moet zeggen dat ik er nog niet heel enthousiast van wordt, maar zet maar op vimeo als je wilt. Ben benieuwd.

Quote:
tap met duim naar je vingers. (engels: tab your thumb to your finger, hoe vertaal je dat ? )

De eerste stap die je zet tap je je wijsvinger naar je duim.

De twee stap, middelvinger naar duim

Derde stap, ringvinger naar duim.

Vierde stap, pink naar duim.

En herhaal.

Dus gewoon 4 stappen rustig inademen, 4 stappen uitademen en dan 4-8 (6-12 stappen?)seconde niets. Ik snap niet zo wat het tappen met je vingers toevoegt?

Heeft deze oefening je CP goed omhoog gekregen?

Quote:
Ja, deze foundation training filmpjes hebben me echt zoveel gebracht qua houding, niet te beschrijven, een goed houding geeft een soort natuurlijk zelfvetrouwen waar je niks voor hoeft doen.

Inderdaad, een perfecte lichaamshouding is echt geweldig. Ik ben er nog niet helemaal, maar vooral na de krachttraining loop ik super recht. Precies, the body is the mind. Als je de lichaamshouding aanneemt van een loser is de kans ook erg groot dat je je voelt als een loser. En andersom werkt het natuurlijk precies zo!

Hallo Intuition en Janse,

Dank jullie wel voor jullie informatie. Ik ben vanwege de pinkster niet thuis en sta even jullie posts te lezen, omdat ik erg benieuwd was naar reacties. Als ik weer thuis ben (dinsdag) hoop ik tijd te hebben om me in alles te verdiepen en de oefeningen die ik geleerd heb te beschrijven en te lezen over de foundation training van Eric Goodman, daar heb ik namelijk nog nooit van gehoord.

Intuition, doe jij niets met verminderd ademen? Dat moet ik namelijk wel veel doen. (2 keer per dag een kwartier). En dan nog 2 keer per dag een andere oefening, maar ik ben natuurlijk nog maar net begonnen en mijn coach doet het al 5 jaar. En ook af en toe een oefening met stappen doen, maar anders dan die van intuition.

Ik zeg net tegen mijn man dat het ongelooflijk is hoe goed ik me voel, zo helder in mijn hoofd en dat ik tegen de zon in mijn gezicht kan. Ik voel mij een ander mens, heerlijk.

Ik ga nog wel met mijn coach praten over de wim hof oefening. Ik moet dan 4 keer 40 keer veel in ademen met mijn middenrif en weinig uitademen. Zij is daar denk ik ook nog zoekende mee. Ze heeft het tenslotte 5 jaar zonder de wim hof ademhaling gedaan en ik wil liever niets verkeerd doen.

Dank jullie wel en ik ga de oefening van intuition ook eens proberen.

groetjes

Quote:
Intuition, doe jij niets met verminderd ademen?

De oefening van intuition komt ook neer op minder ademhalen, al is het geen echte buteyko oefening. 4 stappen (rustig!) inademen, 4 stappen uitademen, gevolgd door 8 seconde pauze betekent dat je op een 4-5 kleine ademhalingen per minuut. Een stuk minder dan de gemiddelde mens (tegenwoordig) ademt dus.

Toch lijkt me dit niet de ideale oefening, als ik jou was hield ik het gewoon bij de "verminderde ademhaling" oefening zoals je geleerd hebt bij je buteyko coach.

Als je echt iets simpels wilt wat ook echt supergoed werkt, dan raad ik je de frolov breathing device aan. Simpel, je kunt het bijna niet fout doen en je zult zeker een CP boost krijgen.

http://www.normalbreathing.com/frolov-breathing-device.php

http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=frolov+breathing&_sacat=0&_from=R40

Quote:
Ik zeg net tegen mijn man dat het ongelooflijk is hoe goed ik me voel, zo helder in mijn hoofd en dat ik tegen de zon in mijn gezicht kan. Ik voel mij een ander mens, heerlijk.

En dan heb je nog maar een CP van 23. Je gaat je nog vele malen beter voelen als de CP verder stijgt 8)

Hallo Janse,

Mijn ochtend cp, direkt na het wakker worden, is hoger; gemiddeld tegen de 30. 1 keer was het 44 seconden, maar mijn coach zegt dat dat niets zegt, omdat het om het gemiddelde gaat, maar ik was er heel blij mee.

Zo leuk dat jij veel van Buteyko weet, als ik weer thuis ben, ga ik alle links van je bekijken, dank je wel.

Ik heb deze week maar 1 keer een b-12 injectie gekregen i.p.v. 2 keer en het gaat nog goed. Ik hoop dat ik de hydrocortison ook kan af bouwen met behulp van mijn andere behandelaar die het gaat testen. Door buteyko gaat je fysiologie helemaal weer goed werken, je schildklier gaat beter werken enz. Je krijgt een opwaartse spiraal van je gezondheid, terwijl de meeste mensen door hun lage cp in een neerwaartse spiraal zitten. Mijn buteyko coach had een lintworm die er uit is gegaan en de borelia bacterie in haar hersenen en die is er ook uit gegaan. Verder zoveel erge klachten die ik hier niet kan vertellen vanwege haar privacy, maar ze was erger ziek dan mij!...en nu helemaal beter.

groetjes

@janse Ik doe geen 8 seconden pauze hoor. Ik doe 0 of 4 of 8 stappen pauze. Ik laad het leiden naar mijn honger tot ademen. Ik probeer een lichte honger naar adem te krijgen, en als ik dat voel, dat ritme te blijven aanhouiden.

Die vinger oefening heb ik een keer van een tai-chi leraar geleerd. Volgens mij heeft het met accupunctuur te maken. Ik ben zelf eigenlijk helemaal niet van de accunpunctuur (laat ik het zo zeggen: ik heb er geen ervaring mee, en ik weet er heel weinig over), maar deze vinger oefening maakt me heel erg ontspannen.

Daarnaast, helpt het met in een ritme te komen. Ik hoef op deze manier niet te tellen. Het gaat nu helemaal automatisch, als ik 's ochtends wakker wordt, ga ik naar buiten, en zonder me te hoeven concentreren kom ik in dit ritme terecht, ik hoef alleen even op de play knop te drukken.

@mayke Ik zie het als ademhalingsoefening en beweging in één. Volgens artour is beweging het belangrijkste voor de MCP. Dus ik probeer 1 tot 3 uur per dag te wandelen. Ik vind het wel handig om dan ook meteen een ademhalingsoefening te doen.

Ik heb trouwens deze week mijn MCP terug naar 30 seconden gekregen. Ben ik heel blij mee. Mijn slaap is ook meteen korter. Het was eerst 9-10 uur en dan was ik nog moe, en nu is het 7-8 uur en ben ik fit als ik wakker wordt.

Quote:
Als jullie willen kan ik wel een filmpje van die dvd set op vimeo zetten. Die fimpjes op youtube zijn lang niet zo goed.

Heel graag, intuition!

Heb jij echt grote verschillen gemerkt in je houding hierdoor? Heb jij nu een perfecte lichaamshouding?

Quote:
Ik heb trouwens deze week mijn MCP terug naar 30 seconden gekregen. Ben ik heel blij mee. Mijn slaap is ook meteen korter. Het was eerst 9-10 uur en dan was ik nog moe, en nu is het 7-8 uur en ben ik fit als ik wakker wordt.

Goed bezig! Ik zat ooit op de 34 MCP, maar ben weer een stuk terug gezakt door te weinig (niet) oefenen. Discipline om steeds weer die oefeningen te doen keer op keer op keer vind ik het lastigst. Ik ben echt een luie donder eigenlijk. :lol: ik weet hoe super goed dit is en hoe belachelijk gezond je er van wordt, maar toch vind ik het lastig om er keer op keer weer zoveel tijd aan te besteden.

Ik krijg wel heel vaak complimenten over mijn lichaamshouding. Ik studeer heel veel, dus ik moet het wel dagelijks doen om mijn houding goed te houden. Ik heb zeker ook nog niet zo'n goede houding als Eric Goodman. Vooral mijn liezen trekken nog heel te veel aan mijn bekken. De oefening van foundation training daarvoor doe ik iets te weinig omdat ik die niet zo leuk vind :P

Ik ben de eerste drie filmpjes van de dvd aan het uploaden.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan