Ademhaling

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Hoi Janse

Als je 20 seconden kan wachten met inademen vind ik toch dat je al goed op weg bent. Ik kan wel een minuut doen over een uitademing, dat werk voor mij beter. Dit doe ik ook als ik mijn bloeddruk meet....altijd goed :-)

Heb jij de cursus gevolgd?

Mijn Engels is niet zo goed....dus ik hou het bij boeken :-)

Hai Peti en Janse

Interessant topic! ik heb ook een tijdje gebruik gemaakt van de frolov device, maar door laksheid mee gestopt :) Ik merkte wel dat mijn CP gestaag omhoog ging. Ik wil best wel eens meer leren over de hara ademhaling waar jij het over hebt Peti. Is er een boek dat je aan kunt raden over dit onderwerp?

Hoi Gannicus.

Het is mijn eerste boek over ademhaling wat ik heel wat jaren geleden gekocht hebt, het blijft mijn lievelingsboek maar het is best pittig.

Het heet ' HARA, Het dragende midden van de mens' geschreven door K. von Durckheim. Het gaat ook over de Japanse filosofie

Er staan wat oefeningen in, niet veel maar het was voor mij een openbaring. Gezond worden door de adem, niet afhankelijk te zijn van dokters en therapeuten, van dure en giftige medicijnen, geen dure preparaten...ik ben er nog iedere dag dankbaar voor, want mijn vroegere ademhaling was knudde.

Vroeger heel veel verkouden geweest, altijd keelpijn, benauwd, gauw moe...hele erge migraine aanvallen gehad...en dat was ik zo zat...daarom ben ik zo dankbaar. Want vergeet niet dat gedachten en ademhaling samenwerken. Denken aan gezondheid werkt mee aan een gezonde ademhaling. Negativiteit en je kan het schudden.

In het boek "De Chi revolutie" staat er ook een Taoïstische ademhalingsoefening in. Deze ademhaling kan je helpen om Chi(of Qi) beter door je lichaam laten stromen. Chi(of Qi) betekent levensenergie(via adem) die door je meridianen(energiekanalen) stromen en daardoor heb je meer energie, voel je je goed en fit. Ook uithoudingsvermogen verbeterd en met Yoga ook ideaal voor lenigheid. Ik geef zelf meer voorkeur aan Tao Yoga(Yin Yoga) dan de moderne yoga wat we tegenwoordig wel eens zien want de beste therapeuten hebben vastgesteld dat zeer veel moderne yoga-beoefenaars(zelfs de zeer lenige) nog net zo ernstig geblokkeerd en gespannen zijn als mensen die niet aan yoga doen, niet vreemd want ook de moderne yoga focust veel te veel op inspanning, ook bleek de meeste yoga-beoefenaars geen goede ademhaling te hebben wat indirecte gevolg is van teveel inspanning in moeilijke yogahoudingen. Je hoeft je niet keihard voor in te spannen om gezond en betere conditie te krijgen, dat kan ook door in bepaalde yogahoudingen te zitten en daar erin te ontspannen zoals bij Tao Yoga, laat de ademhaling het werk doen, daardoor lossen de Chi-blokkades(spanningen, blokkades enz) op en verbeter jij je energetische conditie wat niet alleen goed is voor de sport en lichamelijke prestaties maar zeker ook de conditie van je inwendige organen waardoor je veel minder kans op griezelige ziekten oploopt en meer uit je voeding kunt halen. Door hogere energiepeil kunnen organen beter hun werk doen en meer goede voedingsstoffen eruit halen.

De oude Chinezen gingen ervan uit dat Chi goed door je energiekanalen moet kunnen stromen wil je een goede gezondheid verkrijgen.

Het boek "De Chi revolutie" is trouwens ook een aanrader!

Mercola heeft Buteyko ook ontdekt:

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2013/11/24/buteyko-breathing-method.aspx?e_cid=20131124Z2_SNL_Art_1&utm_source=snl&utm_medium=email&utm_content=art1&utm_campaign=20131124Z2&et_cid=DM34180&et_rid=345682750

Mike

Quote:
Ik geef zelf meer voorkeur aan Tao Yoga(Yin Yoga)

Daar ben ik nu inmiddels ook mee gestopt, heb nu een veel betere manier gevonden om stress aan te pakken.

Gezondheid,

Blijft toch een interessant onderwerp, dat ademhalen. Ik had al een tijdje het gevoel dat ik toch wel een van de weinige ben op dit forum die echt zwaar overtuigd is van het belang om minder adem te halen.

Daarom ben ik maar "stiekem" zelf volop met buteyko en alles wat daarbij komt kijken aan de slag gegaan. Het BLIJFT me maar aantrekken, al die info over buteyko en ademhaling, dus had besloten om gewoon keihard aan de slag te gaan hiermee.

In het begin een beetje rommelig, vooral ook omdat ik geen cursus heb gehad en alles zelf heb moeten uitvogelen. Ook is Buteyko iets wat veeeeel oefenen is dagelijks, en voor mij ook niet altijd gemakkelijk om elke dag de discipline op te brengen hiervoor.

De laatste tijd gaat het echter redelijk goed en ik begin het denk ik echt door te krijgen nu.

De ochtend CP weerspiegelt je gezondheid (dus DIRECT nadat je wakker wordt), dus hier concentreer ik me vooral op. Deze is bij mij gestegen van ongeveer 12-14 sec tot vanmorgen 32! Een nieuw record! 8)

Ik ben zeer gemotiveerd om door te trainen tot mijn MCP echt hoog wordt (60sec of misschien wel meer hopelijk). Dit is voor mij DE belangrijkste aanvulling op Wapf!

Ik ben iemand die niet zo heel snel verschil merkt als ik bijv supplementen neem of de voeding verander. Nu met gezonde ademhaling begin ik echter WEL mooie verschillen te merken. En dat terwijl ik pas op een MCP van 32 zit, volgens buteyko nog niet al te best.

Hier een paar dingen die ik duidelijk merk:

- een veel betere vertering! De dagen dat ik extra veel werk aan ademhaling besteed heb ik meestal de PERFECTE ontlasting, waarbij je eigenlijk gewoon geen wc papier nodig hebt! Dit is kenmerkend voor mensen met 50+ CP, dus ben al redelijk op weg.

- vaker naar het toilet. Niet dat ik ooit last heb gehad van verstopping of zoiets, maar het valt me op dat als ik 's morgens gelijk uit bed ademhalingsoefeningen doe dat ik vaak binnen 10 minuten naar het toilet moet. Terwijl meestal de eerste ontlasting pas komt nadat ik iets gegeten of rauwe melk gedronken heb. Kan interessant zijn dus voor mensen die vaak last van verstopping hebben.

- een betere lichaamshouding, dit is ook iets wat ik zeeeer interessant en belangrijk vind. Ik heb nog lang niet een perfect postuur, maar hier probeer ik hard aan te werken en ademhaling draagt hier zeker aan bij! Met een slechte lichaamshouding is het namelijk ONMOGELIJK om goed te kunnen ademen.

- elk jaar krijgt de herfstdepressie me weer een beetje te pakken. Het viel mijn moeder een aantal jaar geleden op dat het me steeds gebeurde in de herfst. Meestal flink aan de levertraan etc, maar nooit heeft het echt geholpen. Ook dit jaar heb ik weer een paar weekjes gehad dat ik me wat neerslachtig voelde, chagrijnig, moe, prikkelbaar. Alleen ben ik er dit jaar weer SUPERSNEL uit geklommen. Gezonde ademhaling heeft hier zeer zeker bij geholpen!

Ik weet bijna 100% zeker dat ik dit uit mezelf m'n hele leven al doe! Als je het bijv. hebt over vaker naar het toilet gaan: wat dacht je van 4-6 keer per dag en de eerste vrijwel meteen na het wakker worden en opstaan? Ook is er met m'n vertering niets mis, ik kan nog een baksteen verteren! En depressie? Ik zou niet weten wat dat is!

Mike

Weet je wat het ook is? Zuurstof is mannelijk en al deze dingen (ontlasting, vertering en geen depressies) zijn gebaseerd op het explosieve en warme MANNELIJKE principe. We zijn dus met z'n allen te yin, incl. jij, Evan! Lees hier meer over in de topic De relatie tussen mensen en varkens.

Mike

Goed bezig evan! En interessant!

De ademhaling oefeningen die je doet, is dat gewoon herhaaldelijk de PC uitvoeren En de frolov gebruiken?

Merk je tijdens dagelijkse bezigheden ook een andere ademhaling?

Of probeer je deze ook bewust laag een langzaam te houden?

Quote:
Als je het bijv. hebt over vaker naar het toilet gaan: wat dacht je van 4-6 keer per dag en de eerste vrijwel meteen na het wakker worden en opstaan? Ook is er met m'n vertering niets mis, ik kan nog een baksteen verteren! En depressie? Ik zou niet weten wat dat is!

Ik ga ook meestal tussen de 2-4x per dag met soms enkele uitschieters. Het viel me alleen op en wilde het even als tip vermelden voor de vele mensen die hier meelezen.

Jij lijkt er een soort wedstrijdje van te willen maken. Ik deel alleen maar mijn fantastische ervaring zodat andere mensen er misschien ook wat aan hebben.

Quote:
Weet je wat het ook is? Zuurstof is mannelijk en al deze dingen (ontlasting, vertering en geen depressies) zijn gebaseerd op het explosieve en warme MANNELIJKE principe. We zijn dus met z'n allen te yin, incl. jij, Evan!

Helemaal mee eens! Maar dat wist ik (en jij ook) allang dat ik te yin ben. Daar hebben we vroeger heel wat email uitwisselingen over gehad.

Heb al mijn leven lang moeite met mezelf 100% te UITen. Ziedaar het tekort aan mannelijke energie. Zie ook het gedeelte over lichaamshouding. Zo heel slecht is mijn houding nou ook weer niet vergeleken bij de gemiddelde mens, maar het is wel interessant om te zien dat het vooral mijn nek (en dus ook het hoofd) is die nog de neiging heeft om wat naar voren te staan. Alsof je je hoofd loskoppelt van je lichaam dus.

Hee, de nek is dus niet in balans. Nek, keelchakra (uiten), schildklier etc etc.

Wat ook interessant is wat Fred Neelissen me pas steeds zei. "Zo, wat ben je krachtig". "Jeetje, wat een energie".

Grappig is dat hij niet de eerste was die dat zegt. Een aantal jaar daarvoor ook al bij zo iemand geweest (volgens mij bioresonantie of NES scan of zoiets). Die meneer meette/mat(?) mij ook door en noemde toen een beetje verbaasd een getal. Ik vroeg hem wat het betekende en hij zei toen zoiets als "Nou, jij BARST van de energie!".

De mannelijke/explosieve energie zit er dus wel degelijk bij mij, dat voel ik ook. Nu nog zien uit te vinden hoe ik deze veeeeel beter kan leren UITen.

Quote:
Jij lijkt er een soort wedstrijdje van te willen maken. Ik deel alleen maar mijn fantastische ervaring zodat andere mensen er misschien ook wat aan hebben.

Nee hoor, verkeerde interpretatie. Ik UIT me echter zeer krachtig en aangezien jij dit niet doet, reageer je heel yin en komen mijn woorden bij jou over als 'too much'. Over het algemeen heb ik dit soort misverstanden met vrouwen.

Mike

Oké, verkeerde interpretatie, kan gebeuren. Maar zeker niet "too much" hoor, dat is dan weer een misverstand van jou. :wink:

Quote:
Goed bezig evan! En interessant!

De ademhaling oefeningen die je doet, is dat gewoon herhaaldelijk de PC uitvoeren En de frolov gebruiken?

Merk je tijdens dagelijkse bezigheden ook een andere ademhaling?

Of probeer je deze ook bewust laag een langzaam te houden?

Thanks!

Nee, het is niet steeds de CP uitvoeren. De CP is niks anders dan een simpel testje hoe het ervoor staat met je ademhaling. Niets meer, niets minder.

Tijdens dagelijkse bezigheden merk ik inderdaad vaak een betere ademhaling. Maar ik ben er nog lang niet hoor, dit is pas het begin. Het begint inderdaad met je bewust te zijn van je ademhaling. Let er eens op wat er gebeurd met je ademhaling gedurende de dag. Wat gebeurt er als je gestresst bent, wat als je teveel gegeten hebt, wat als je alcohol drinkt, koffie, thee, wat gebeurt er als je op je rug gaat liggen, wat gebeurt er tijdens een stukje fietsen etc.

En inderdaad altijd zo laag mogelijk ademen. Breath into your balls! :mrgreen:

Eigenlijk is het zo logisch als wat. Als de ademhaling diep van onderen moet Komen (kundalini-energie, van onderen naar boven), dan is de weg die de ademhaling naa boven aflegt veel langer. Je hoeft dan niet zo vaak te ademen. Zit je ademhaling echter heel hoog, dan is de weg korter en moet je vaker ademhalen.

Mike

Quote:
Zuurstof is mannelijk en al deze dingen (ontlasting, vertering en geen depressies) zijn gebaseerd op het explosieve en warme MANNELIJKE principe.

Nou dan is het bij mij perfect. 's ochtends sta ik op en ik kan direct zitten.

Janse, wat voor info heb je allemaal kunnen vinden over de buteyko ademhaling. Ook daadwerkelijke oefeningen ? Gebruik je de frolov nog ?

Ik ben ook wel benieuwd Janse. Heb je een goede site met meer info? Ik vind alleen vrij algemene info over de Buteykomethode en cursusaanbod. Ik adem sinds kort alleen in en uit via de neus, en mijn ademhaling gaat nu meer via mijn buik. Dit komt ook door de yoga waar ik sinds kort mee ben begonnen. Ik heb heel lang last gehad van regelmatige benauwdheid, en dat is nu in korte tijd al bijna niet meer voorgekomen.

Zonne,

Zoals al vaker gezegd heb ik de meeste info van normalbreathing.com. Er is volgens mij geen enkele website te vinden waar meer informatie over echte gezonde ademhaling staat dan hier. Ga je hier eens een aantal uurtjes inlezen en je komt al een heel eind.

http://www.normalbreathing.com/learn.php

Ik gebruik de frolov inderdaad dagelijks. Elke ochtend als ik uit bed kom en elke avond voor ik ga slapen ongeveer 15-30 minuten. Echt een super simpel dingetje, maar ook zeer effectief. Daarnaast doe ik de gewone buteyko reduced breathing oefeningen heel vaak per dag. Probeer dit op mijn werk elk uur 10 minuten te doen.

Verder is bewegen erg belangrijk, maar dan wel met neusademhaling. Ademen door je mond is ALTIJD hyperventilatie.

Maar er zijn ook veel andere factoren die invloed hebben op je ademhaling. Focale infecties, ontstoken keelamandelen, wortelkanaalbehandelingen, voetschimmel, te weinig aarden, voedingstekorten (vooral magnesium), op je rug slapen (ja, vreemd, maar toch is het zo), tekort aan lichaamsbeweging, slechte lichaamshouding zijn een aantal dingen die je CP (en vooral de belangrijke MCP) laag kunnen houden.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan