Blijft toch een interessant onderwerp, dat ademhalen. Ik had al een tijdje het gevoel dat ik toch wel een van de weinige ben op dit forum die echt zwaar overtuigd is van het belang om minder adem te halen.
Daarom ben ik maar "stiekem" zelf volop met buteyko en alles wat daarbij komt kijken aan de slag gegaan. Het BLIJFT me maar aantrekken, al die info over buteyko en ademhaling, dus had besloten om gewoon keihard aan de slag te gaan hiermee.
In het begin een beetje rommelig, vooral ook omdat ik geen cursus heb gehad en alles zelf heb moeten uitvogelen. Ook is Buteyko iets wat veeeeel oefenen is dagelijks, en voor mij ook niet altijd gemakkelijk om elke dag de discipline op te brengen hiervoor.
De laatste tijd gaat het echter redelijk goed en ik begin het denk ik echt door te krijgen nu.
De ochtend CP weerspiegelt je gezondheid (dus DIRECT nadat je wakker wordt), dus hier concentreer ik me vooral op. Deze is bij mij gestegen van ongeveer 12-14 sec tot vanmorgen 32! Een nieuw record! 8)
Ik ben zeer gemotiveerd om door te trainen tot mijn MCP echt hoog wordt (60sec of misschien wel meer hopelijk). Dit is voor mij DE belangrijkste aanvulling op Wapf!
Ik ben iemand die niet zo heel snel verschil merkt als ik bijv supplementen neem of de voeding verander. Nu met gezonde ademhaling begin ik echter WEL mooie verschillen te merken. En dat terwijl ik pas op een MCP van 32 zit, volgens buteyko nog niet al te best.
Hier een paar dingen die ik duidelijk merk:
- een veel betere vertering! De dagen dat ik extra veel werk aan ademhaling besteed heb ik meestal de PERFECTE ontlasting, waarbij je eigenlijk gewoon geen wc papier nodig hebt! Dit is kenmerkend voor mensen met 50+ CP, dus ben al redelijk op weg.
- vaker naar het toilet. Niet dat ik ooit last heb gehad van verstopping of zoiets, maar het valt me op dat als ik 's morgens gelijk uit bed ademhalingsoefeningen doe dat ik vaak binnen 10 minuten naar het toilet moet. Terwijl meestal de eerste ontlasting pas komt nadat ik iets gegeten of rauwe melk gedronken heb. Kan interessant zijn dus voor mensen die vaak last van verstopping hebben.
- een betere lichaamshouding, dit is ook iets wat ik zeeeer interessant en belangrijk vind. Ik heb nog lang niet een perfect postuur, maar hier probeer ik hard aan te werken en ademhaling draagt hier zeker aan bij! Met een slechte lichaamshouding is het namelijk ONMOGELIJK om goed te kunnen ademen.
- elk jaar krijgt de herfstdepressie me weer een beetje te pakken. Het viel mijn moeder een aantal jaar geleden op dat het me steeds gebeurde in de herfst. Meestal flink aan de levertraan etc, maar nooit heeft het echt geholpen. Ook dit jaar heb ik weer een paar weekjes gehad dat ik me wat neerslachtig voelde, chagrijnig, moe, prikkelbaar. Alleen ben ik er dit jaar weer SUPERSNEL uit geklommen. Gezonde ademhaling heeft hier zeer zeker bij geholpen!