Ademhaling

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Ik dacht dat er hier voorgestaan werd vooral naar de praktische uitwerking te kijken en niet wetenschappelijk..

Elia heeft een CP van boven de 60 sec!!
Niemand van de buteyko 'ers hier (incl ik, CP21) komt er ook maar iets in de buurt..

Elia, een goede CP meting moet sochtens gedaan worden, als je wakker word EERST CP meting dan pas opstaan.
Op een analoge tik klok is goed te tellen.
Ik pak altijd de telefoon erbij, zo uit het hoofd tellen is niet slim, zeker bij hoge CP gaat dat veel afwijken.

Wil je dat eens doen?

Elia heeft een CP van boven de 60 sec!!

Hoi Maarten, dat was dus mijn vraag of het hier (daadwerkelijk) om een ControlePause (CP) ging en niet om een maximale pause (MP).
Het verschil in de praktijk (want daar heb ik het uiteraard net als jij ook over) is niet zomaar iets om overheen te stappen.

Ik denk dat het niet om een standaard cp gaat. Ik ben de laatste tijd ook bezig met Buteyko, maar ben ook geinteresseerd in wim hof. Ik heb gisteren zijn online cursus aangeschaft en heb die ademhaling geprobeerd. Binnen 10 minuten zat ik rond de 1 minuut zonder ademen en vanochtend al bijna 2 minuten(cp, geen mp). Dit kan echter alleen na de ademhalingsoefening en is niet blijvend. Een paar keer normaal ademhalen en je zit weer denk ik weer op je "normale" cp. Net als bij Buteyko eigenlijk dat ik na een oefening ook een hogere cp heb. Bij Buteyko kom ik na oefenen maar tot een cp van 30-35 ongeveer, hoewel ik wel het gevoel heb dat deze langer wat hoger blijft.
Ik vraag mij nog af of het bij de Wim Hof methode wel de bedoeling is om de cp gedurende de hele dag hoger te hebbem zoals dit bij Buteyko wel het doel is.
Al met al wel interessant dat twee theorieen beide haaks op elkaar lijken te staan, maar ook beide goede resultaten lijken te boeken!

Lampje.

Elia zei wel dat hij het niet net na een oefening deed dus misschien is dat een kwestie van vaak oefenen en dat het vanzelf steeds langer. Lijft hangen?

Maar in de theologie van buteyko klopt het wel dat het voor heel even blijft hangen

Al met al wel interessant dat twee theorieen beide haaks op elkaar lijken te staan, maar ook beide goede resultaten lijken te boeken!

Interessant, maar heel vreemd/raar..
Net of er geen natuurwetten zijn hier omtrent..

Er is inderdaad een verschil tussen de Controle Pauze en Maximale Pauze. Voordat ik me in de Buteyko methode ging verdiepen had ik ook wel eens de CP gemeten. Ten minste, dat dacht ik, maar dat bleek dus de MP te zijn.

Ik heb gisteren zijn online cursus aangeschaft en heb die ademhaling geprobeerd. Binnen 10 minuten zat ik rond de 1 minuut zonder ademen en vanochtend al bijna 2 minuten(cp, geen mp).

Ik ken de details niet van de Wim Hof methode. Wat ik er wel van heb begrepen is dat je met de oefeningen veel in- en uitademt. Met veel/vaak/diep uitademen verliest het lichaam veel CO2. Dat is geen theorie die afkomstig is van Buteyko, maar dat is gewoon te meten. Net als dat er andere bloedwaarden te meten zijn. Het ademcentrum in ons lichaam reageert op de hoeveelheid CO2. Als dat boven een bepaalde grenswaarde komt wordt het lichaam geprikkeld om te ademen, zodat het bij de uitademing CO2 verliest. Hierdoor komt het CO2 gehalte weer 'op peil'. Door even niet te ademen stijgt de hoeveelheid CO2 weer.

Bij een paar minuten diep in- en uitademen verliest het lichaam veel CO2. Hierdoor kan het lichaam langer zonder ademen. Pas als het lichaam weer zoveel CO2 heeft aangemaakt dat de 'grenswaarde' bereikt wordt komt er een nieuwe ademprikkel. Hoe meer CO2 het lichaam verliest door diep te ademen, hoe langer het daarna zonder ademen kan.

Dit is hoe ik de 'hoge CP' van Elia verklaar.
Ten eerste is het dus de vraag of het wel de CP is en niet de MP. Ten tweede is het de vraag of dit gemeten wordt nadat eerst al het CO2 eruit is geblazen.

Bovenstaande is niet gebasseerd op Buteyko of Wim Hof, maar op het Bohr-effect.

Dat is inderdaad ook het vreemde, het Bohr effect is volgens mij iets wat inderdaad al veelvuldig bewezen is. Logischerwijze lijkt het mij dan ook dat wanneer ik volgens de Wim Hof methode adem dit schadelijk zou moeten zijn. Echter lijkt uit de praktijk dat dat niet het geval is. Zou het kunnen zijn dat de ademmethode van Wim Hof iets triggert in het lichaam en dat dát zorgt voor de verbetering? Terwijl bij Buteyko de oefening zelf zorgt voor de verbetering? Ik heb overigens nergens nog gelezen dat Wim Hof met een CP werkt. Wel lees ik vaak dat hij zegt dat zijn ademmethode de zuurstof in het lichaam en naar de organen vergroot, iets dat dus haaks lijkt te staan op het Bohr effect.
Maatgoed, ik zal het wel gaan zien, of mijn CP hoger wordt naarmate ik vaker de ademmethode van Wim Hof gebruik én uiteraard of ik nog andere zaken merk, want dat is misschien wel belangrijker dan het cp getal.

De ademhalingsmethode van Wim Hof komt er inderdaad op neer dat je veelvuldig diep in en uit ademt, hoewel hij er wel de nadruk op legt om niet volledig uit te ademen, dat is volgens mij alleen aan het eind van de oefening wanneer je je adem gaat inhouden. Tijdens het in- en uitademen zal er dus altijd wel een beetje CO2 achterblijven in de longen.

Edwin.

Ten eerste is het dus de vraag of het wel de CP is en niet de MP. Ten tweede is het de vraag of dit gemeten wordt nadat eerst al het CO2 eruit is geblazen.

nee hoor dat heeft hij allang verteld aan het begin.

Elia schreef

Janse, ik deed dat testje net even snel, achter de pc. Ik ben geen Buteyko kenner dus ik deed het direct na het lezen van de door mij aangehaalde tekst. Dus niet na een Wim Hof ademhalingssessie.

Dus dat is gewoon duidelijk.

dus ik deed het direct na het lezen van de door mij aangehaalde tekst.

Dat testje deed ik ook toen ik er voor de eerste keer mee bekend werd. Maar de uitvoering deed ik fout. Daardoor dacht ik de CP te meten, maar het bleek de Maximale Pauze te zijn. Bij Elia kan dat ook het geval zijn. Ik zeg niet dat het zo is, maar het zou zo kunnen zijn.

U ademt nog steeds rustig in en uit en na een normale uitademing knijpt u voorzichtig de neus dicht en start de stopwatch. Bij de eerste aandrang om weer te ademen stopt u de klok. Dit aantal seconden is uw controlepauze. Klik op de stopwatch boven.

De interpretatie van wat de eerste aandrang is om te ademen is nogal ruim.

Hoi Maarten,

sorry, ik moet je teleurstellen. Zoals ik zei deed ik de test na het lezen van dat kleine stukje tekst. Ik heb toen ruim een minuut mijn adem ingehouden. 1:06 op precies te zijn. Daarna moest ik wel een diepe ademteug nemen. Inmiddels is mij duidelijk geworden dat dit dan om MP gaat en niet CP. Ik heb het dus inderdaad verkeerd geinterpreteerd. Vanochtend, op jouw verzoek na het ontwaken, de test opnieuw gedaan en kom ik maar tot 48 seconden. Dit scheelt dus aanmerkelijk.

Maar goed, ik ben een paar dagen gedoken in de materie rond CO2, ATP, mitochondrien, aerobe dissimilatie en,...ik geloof het allemaal wel. Eigenlijk boeit het me niet. Ik houd het gewoon bij het uitvoeren van de WHM. Lekker simpel en ik voel dat het werkt! :)

hoi Elia, voor zover je cp 48 seconden telt is de hamvraag wat je cp voor de oefeningen bij Wim Hof geweest is. Daarnaast:, er zijn meer dingen die een cp omhoog gooien dan sec alleen ademhalingsoefeningen. Dat zijn bijv. lichaamsbeweging, innerlijke rust, voedingswijzen, vasten, spiervorming, koudewarmtetherapie etc.

Hai Lievergezond,
Tja, dat is dus nooit gemeten. Ok, dat zou goed kunnen. Ik doe in ieder geval het volgende:
lichaamsbeweging: 2x per week intensief, ben redelijk gespierd
koude/warmte therapie: dagelijks koud douchen/paar keer per maand zwemmen in een meer. Regelmatig sauna bezoeken
vasten: maandelijks een dag
innerlijke rust: dagelijks meditatie

voor zover je meting en je verhaal klopt

Vanwaar opeens deze opmerking Lievergezond? Voor zover mijn verhaal klopt??? Doordat ik aanvankelijk een onjuiste meting heb gedaan ben ik meteen een potentieel leugenaar?

O=Buteyko over reinigingsreacties: “Six times between 1983 and 1987, when I was training intensively, I was completely poleaxed. This was when I had pauses of twenty two and twenty four seconds - despite the received wisdom that major cleansings occur only when the pause reaches multiples of ten seconds. While I was using the Method the stones accumulated in my kidneys passed out so violently that my ureter got blocked. I even had to be operated on. Over the four years I was also hospitalised three times for dermatological problems: the accumulated toxins and poisons were just streaming out through my skin.”
“Don’t compare your case with mine. Remember, I was a victim of severe radiation exposure. Nobody ever used to be cured of that. Lots of my workmates have been six feet under for years.” http://www.doctorbuteykodiscoverytrilogy.com/cleansing-reactions.php

In 1999, on the recommendation of his personal physician, Prince Charles sought help from Konstantin and Ludmila Buteyko. Once he learned to reduce his breathing, he was no longer affected by allergies, and since that time, the Prince's Foundation for Integrated Health has actively promoted the Buteyko™ Breathing Normalization method as a natural and holistic cure for allergies. http://www.breathingcenter.com/allergy-buteyko-breathing

In 1999, on the recommendation of his personal physician, Prince Charles sought help from Konstantin and Ludmila Buteyko. Once he learned to reduce his breathing, he was no longer affected by allergies, and since that time, the Prince's Foundation for Integrated Health has actively promoted the Buteyko™ Breathing Normalization method as a natural and holistic cure for allergies. http://www.breathingcenter.com/allergy-buteyko-breathing

Allergies can affect anyone. Charles, Prince of Wales, is a famous case. He is reported to have been allergic to the horses he rode, and even to his own parade uniform. Like many people, he tried to control his symptoms using prescription medications, as well as alternative medicine.

Nothing worked, and his symptoms persisted. In 1999, on the recommendation of his personal physician, Prince Charles sought help from Konstantin and Ludmila Buteyko. Once he learned to reduce his breathing, he was no longer affected by allergies, and since that time, the Prince's Foundation for Integrated Health has actively promoted the Buteyko™ Breathing Normalization method as a natural and holistic cure for allergies. http://www.breathingcenter.com/allergy-buteyko-breathing

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan