Ademhaling

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Echt bizar.. dat het zo schommelt ook..

Gefeliciteerd rapunzel, en hoe is je CP nu?

@ Rapunzel: blijft een grappig verhaal van je zus der krullen! Bij chemo wist ik al wel dat die dat kon doen: een ander kapsel geven (niet alleen maar haaruitval).

& ik had vorig jaar ook ineens een heftige griep te pakken nadat ik begonnen was met ozonstoombaden nemen. Dan is ook de vraag: wat is hier nou aan de hand? Ik werd daarvoor nooit meer ¨ziek¨ van griepjes sinds 10 jaar al niet (wat ik al niet positief vond) en ineens ging mijn lichaam vechten als een gek.

Over ademhaling en zwangerschap (las ik net het volgende): je kunt als moeder ook beter zorgen dat je niet hyperventileert: want het kind neemt dezelfde koolzuurtolerantie over van de moeder. Las ik net op p. 164 van Ademhaling als medicijn van Marc Scheffer/ Mathilde-Holzapfel. Goh, ik wist niet dat koolzuurtolerantie via de zwangerschap van moeder op kind overging. Zo krijg je een volk in korte tijd aan het hyperventileren.

Quote:
About two thirds of the people who undergo reduced breathing experience a detox or cleansing reaction. Better volume breathing improves blood flow and the oxygenation of all tissues and organs. Cleansing reactions take place when the CP moves through 10, 20 and 40 seconds. It can also occur when the CP is two, four and six times its initial value.

Note: if you experience an increased feeling of coldness as you apply reduced breathing, cease the exercise and consult with an experienced practitioner. An increased sensation of coldness can indicate a drop in blood sugar levels and a snack is recommended.

Generally, cleansing reactions are an aggravation of your usual symptoms, are mild and can last from several hours to several weeks. For most people, these reactions last just one to two days.

Depending on the person, typical symptoms include:

Females may be emotional

Males may be depressed

Diarrhoea

Slight aches and pains

Mucus from the nose or lungs

More frequent visits to the bathroom

Loss of appetite

Increased yawning and fatigue

Insomnia

General feeling of unwellness

Short-term headache

Increased irritability or anxiety

More saliva

Metallic or coppery taste in the mouth and increased demand for water.

Quote:
To help reduce the intensity and duration of cleansing reactions, drink warm water regularly throughout the day and continue with reduced breathing by relaxation. (Drink ¼ teaspoon of sea salt dissolved in hot water to help restore essential minerals)

During the cleansing, your Control Pause will quickly decline. It will increase again when the cleansing reaction has passed, and you will feel much better.

On a positive note, everyone will experience improvements in their health, including: increased calmness and concentration; less anxiety, stress and uncontrolled thought activity; better moods, better sleep, more energy and improved well being.

http://www.buteykoclinic.com/books/anxietyfree-applying-buteyko-breathing.html

Mijn vriendin met het dode gevoel in haar gezicht en tong was voor de tweede keer met buteyko gestopt vanwege dat ze zo verdrietig was geworden, maar dat was waarschijnlijk geestelijke reiniging door de buteyko en door de drukte van haar gezin, toen kreeg ze helaas ook nog een dode arm, ze was heel erg geschrokken natuurlijk en heeft gauw weer contact opgenomen met mijn buteyko coach (ze krijgt gratis begeleiding), gelukkig is na een tijdje de buteyko oefeningen weer doen het gevoel in haar arm en gezicht weer terug gekomen. Nu heeft ze me bezworen dat ze nooit meer gaat stoppen met de buteyko,
gelukkig!

@Rapunzel, ik heb het boek zojuist besteld! Ik heb de afgelopen weken een paar keer hyperventilatie gehad, iets wat ik eigenlijk voorheen niet kende. Ik ben echt benieuwd naar het boek en wat het mij zal opleveren!

Wat goed, Niburu! Hyperventilatie is een afschuwelijk iets. In 2000 ongeveer had ik het zelf, dus ik kan er over meepraten. Je ademt dan inderdaad totaal verkeerd (zonder dat je er zelf erg in hebt). Buteyko is er fantastisch voor en voor zoveel dingen meer ook! Even voor de duidelijkheid: ik heb zelf nooit meer hyperventilatie gehad, na 2000.

http://adempauze.info/Buteyko/Controlepauze.html

Net gedaan en ik scoor ruim een minuut. Ik hoef dus niet aan de Buteyko. Mooi. Houd ik het bij de Wim Hof methode. ; )

@Rapunzel, dus in dit boek wordt duidelijk de Buteyko methode beschreven incl oefeningen zodat ik er zelf mee aan de slag kan?
Op welke manier ben jij van je hyperventilatie afgekomen, ook door de Buteyko methode of op een andere manier?

Niburu, dat wil je niet weten. Door seroxat en een psycholoog. Met die psych had ik een hele goede klik. De seroxat heb ik ongeveer 1 1/2 jaar geslikt en ik vond het heerlijk! Ik ben er ook zonder problemen in één keer mee gestopt. Achteraf bekeken zeg ik: mijn lever kon het spul niet aan en ik werd er gewoon high van! Dus ik was 1 1/2 jaar lang elke dag high. Ik lachte wat af in die tijd! Ik had altijd pret/binnenpret/lol. Ik gierde het voortdurend uit, zelfs op de fiets. Ik heb ook met spijt in m'n hart afscheid genomen van het spul. Maar het zal mijn lijf zeker geen goed gedaan hebben! Daar plukte ik later weer de vruchten van! :-(

elia,

zo netjes hoor, meer dan een minuut.
heb je het idee dat je voor dat je met de wim hof begon dit niet kon?
wat zijn in grote lijnen (of exact) je oefeningen dan?

Ha Maarten,
ik heb altijd al een behoorlijke longinhoud gehad. Longinhoud train ik niet zozeer met de WHM. Met de WHM bereik je dat je juist zuurstof buiten je longen gaat opslaan. Dit is een heel bijzondere ervaring. Ik kan inmiddels gemakkelijk 3 minuten mijn adem inhouden NADAT ik heb uitgeademd. De ademhalingsmethode is heel eenvoudig.
+/- 30 keer diep inademen en niet volledig uitademen (vanuit buik/middenrif). Je gaat je, door de overvloed aan zuurstof in je lijf, wat licht in het hoofd voelen of je begint te trillen of je voelt tintelingen door je lichaam. Gewoon ervaren en doorgaan. Niks aan de hand. Vervolgens adem je volledig uit en houd je dit ongeveer 10 tellen vast. Daarna herhaal je de techniek. En dat doe je een keer of 5.

That's all...Je zult je heerlijk voelen. Naderhand mediteren gaat super.
Kijk voor de methode gewoon even op Youtube. Daar vind je veel goeie videos. Probeer het! Succes!

Niburu,

Laat aub weten wat je van het boek vind.
Ben vooral benieuwd of alle oefeningen duidelijk uitgelegd staan.

Elia,

Dat is zeker netjes, meer dan een minuut! Maar kun je dat op elk moment van de dag, of kun je dat alleen als je met de wim hof methode bezig bent, en dus eerst een stuk of 30 keer diep in en uitademt?

Met de WHM bereik je dat je juist zuurstof buiten je longen gaat opslaan.

En daar ben ik het dan weer niet mee eens. Trillen en een licht gevoel in je hoofd vind ik nou ook niet echt goede aanwijzingen dat je goed bezig bent.

@ Niburu: Longinhoud: volgens mij staat het kunnen inhouden van de adem als ik het goed begrepen heb los van iemands longinhoud. Ik kan trouwens ook redelijk makkelijk mijn adem langer dan een minuut inhouden, maar dat is dan bij mij wel mijn maximale pauze, zeker niet mijn controlepauze: die zit bij mij nog steeds ergens rond de 20 seconden.

Er was op dit forum een onderwerp slaapposities: maar ik zet het nu hier maar neer: ik slaap altijd op mijn buik volgens de aanwijzingen van buteyko. Dat is voor mij in elk geval een voorkeurspositie qua slapen geweest. Alleen al ook omdat die positie de minste kans had om te leiden tot apneu, waar ik soms last van heb. ECHTER... ik zit nu in een traject van een manueel arts die mijn wervels en ribben weer recht plaatst. Alleen nu door die favo-slaappositie van mij gaan die nekwervels gelijk weer verkeerd zitten. Die banden om die wervels zijn opgerekt en dus zit het zo weer verkeerd. Dus nu moet ik of niet meer op mijn buik slapen of zo'n kussen organiseren dat ik met mijn hoofd naar beneden kan slapen in een uitsparing als ik op mijn buik lig. Geen idee of dat kan! Volgens de manueel arts kan het: hij had het over twee stapels handdoeken naast elkaar en daar dan je hoofd tussen.

Nog even dit: op de zij liggen (slapen): beter voor de wervels en de ribben is (ook): een kussen tussen de twee benen dan: volgens de manueel arts.

Janse, ik deed dat testje net even snel, achter de pc. Ik ben geen Buteyko kenner dus ik deed het direct na het lezen van de door mij aangehaalde tekst. Dus niet na een Wim Hof ademhalingssessie.
Over de WHM. Aan zoveel zuurstof in het lichaam is het gewoon niet gewend. Daardoor reageert het lichaam met tintelingen etc. Het is niet zo dat je zit te trillen ivm zuurstoftekort! Je hebt juist super veel zuurstof in je lichaam en je ervaart op dat moment complete rust maar wel wat tintelingen of een licht gevoel in het hoofd. Ik zou zeggen probeer het eens.

+/- 30 keer diep inademen en niet volledig uitademen (vanuit buik/middenrif). Je gaat je, door de overvloed aan zuurstof in je lijf, wat licht in het hoofd voelen of je begint te trillen of je voelt tintelingen door je lichaam. Gewoon ervaren en doorgaan.

Gewoon doorgaan en na nog een paar keer flauwvallen?
De symptomen die je noemt krijg je niet door een overvloed aan zuurstof, maar door een TEKORT aan zuurstof. Een diepe ademhaling veroorzaakt een groot verlies van CO2, waardoor de zuurstofafgifte vanuit het bloed naar de cellen afneemt. De cellen krijgen hierdoor een tekort aan zuurstof. Het klinkt leuk, diep ademhalen en een overvloed aan zuurstof krijgen, maar het tegendeel is waar.

Je kan ook niet meer zuurstof in het bloed krijgen dan wat het hemoglobine aan zich kan binden. Dat wordt zuurstofsaturatie genoemd en is bij de meeste mensen rond de 98%, dus al bijna maximaal. Vaker, dieper of meer ademen verhoogt dat percentage niet.

Inderdaad Edwin en Niburu, jullie hebben gelijk.

Maar toch heeft Ellie een CP van minimaal 60, dus daar ben ik dan wel weer jaloers op.

Ik zou zeggen probeer het eens.

Net even geprobeerd, en ik moet zeggen dat ik me er totaal niet goed bij voel. Inderdaad licht in je hoofd, maar ik vind dat nou niet echt een fijn rustgevend gevoel.

Daarna kon ik ook met gemak anderhalve minuut of meer zonder adem, maar dat is ook niet zo gek als je eerst alle CO2 uit je lichaam gepompt hebt.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan