Ademhaling

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Een maand geleden begon bij mij een lampje te branden omtrent een positieve rol van CO2 in de ademhaling. Toch bleef bij mij de hardnekkige overtuiging overheersen dat CO2 niet meer is dan een afvalproduct van onze ademhaling. Gisteravond sprak ik met bizzkwiekje over de Buteyko-methode en vandaag plaatste janse een inzichtelijke post die me verder aan het denken zette.

Het zal janse, jenneke, bizzkwiekje en alle andere Buteyko-aanhangers verheugen dat ik langzaam maar zeker alsmaar meer overtuigd begin te raken van de argumentatie die Buteyko's conclusies ondersteunt! Dit is wat ik inmiddels heb geleerd:

Zuurstof bindt zich aan hemoglobine voor transport naar de cellen. Er is CO2 voor nodig om de zuurstof te ontbinden van de hemoglobine en pas dan komt de zuurstof beschikbaar voor de cellen. Ik heb ergens gelezen dat een gezond CO2-gehalte in het bloed zo'n 6% moet zijn. Ik was er al eerder achter gekomen dat er wel degelijk meerdere rollen zijn weggelegd voor CO2 in het bloed, vaatverwijding is er een van.

Over dat laatste gesproken: mensen met hyperventilatie moeten altijd in een zakje ademen, omdat ze door hun versnelde ademhaling teveel CO2 uitademen en dit via dat zakje weer terug inademen. Hoe rustiger dus de ademhaling, hoe meer CO2 je binnen houdt i.p.v. uitademt. De reden waarom mij dit fascineert is omdat Buteyko tegen de stroom in durft te denken en ook mijn hardnekkige overtuigingen omverwerpt. Het komt er nl. op neer dat het zure koolgas het basische zuurstofgas tot op zekere hoogte dient te neutraliseren. Hyperventilatie is een te alkalische ademhaling! Als de zuur-base-theorie omver wordt geworpen via dit soort constateringen dan moet ik wel mijn ogen en oren wijd open zetten voor dergelijke theorieen.

Aangezien CO2 zorgt voor vaatverwijding zou astma (constrictie van de bronchien) dus ook wel eens het gevolg kunnen zijn van een tekort aan CO2 en dus eveneens een te zuurstofrijke en basische ademhaling! Nu wordt mij ook ineens duidelijk waarom een te diepe, zuurstofrijke ademhaling wel eens averechts zou kunnen werken. Ik zie ook een link met stress, vooral in het geval van astma en hyperventilatie, die beiden door stress worden opgewekt.

Vertaald naar voeding kan ik ook interessante koppelingen maken, waar janse ook al mee bezig was. Een ketogeen voedingspatroon is wat de mens vele miljoenen jaren heeft aangehouden. Hierdoor at hij relatief weinig plantaardige koolhydraten en veel vetten en eiwitten uit dierlijke bron. De inname van koolstof uit koolhydraten was dus laag en het voedsel zorgde dus niet voor een hoog CO2-gehalte in het bloed. Daar staat echter tegenover dat de vetten dermate rustgevend uitwerkten dat de vroege mens minder gestresst was en dus rustiger ademde, waardoor er minder CO2 werd uitgeademd. Zo kon die 6% CO2 beter zijn werk doen, zonder dat er CO2-voedselbronnen waren van betekenis.

De moderne mens eet echter veel koolhydraten en krijgt dus relatief veel CO2 binnen via de voeding. Kanker voedt zich met de overtollige glucose die dit in het bloed teweegbrengt, maar ook met de overtollige CO2. Dit heb ik, zoals jullie weten, heel lang gezien als een krachtig argument tegen Buteyko, maar nu zie ik het andersom: koolhydraatrijke voeding veroorzaakt stress, waardoor je te snel en te veel gaat ademen en dus te veel CO2 uitademt en te veel glucose opbrandt. Door de stress kom je in een vicieuze cirkel terecht, want de behoefte aan glucose en CO2 uit koolhydraten stijgt dan, wat weer leidt tot een hogere inname van koolhydraten. Om uit deze vicieuze cirkel te komen is het van belang om rustiger en langzamer te ademen, waardoor je meer CO2 binnen houdt, en meer vetten te eten, waardoor je minder gestresst bent en daardoor minder glucose nodig hebt en minder CO2 uit voeding consumeert.

Dit leek heel lang voor mij een onoverbrugbare tegenstelling, maar door telkens vanuit verschillende invalshoeken meer te weten te komen over de relatie tussen CO2 en zuurstof, zie ik e.e.a. nu als logische uitvloeisels van elkaar! De conclusie moet dan ook zijn: eet minder koolhydraten en meer vetten en leer beter ademen, zodat de verhouding tussen CO2 en zuurstof beter klopt en de CO2 beter zijn werk kan doen als het gaat om ontkoppeling van zuurstof van hemoglobine en daarmee zuurstoftoevoer naar de cellen en vaatverwijding, zodat er geen vernauwing ontstaat, zoals bij astma. Interessant om te moeten constateren dat meer ademhaling leidt tot MINDER zuurstoftoevoer naar de cellen, ik heb de grootste moeite gehad om dit als feit te kunnen accepteren!

Opnieuw is hiervoor een ZUUR verantwoordelijk en daarom bleef dit mij intrigeren! Ik zat echter te wachten op iemand die mij dit helder en duidelijk kon uitleggen, maar uiteindelijk zijn het stukjes en beetjes geweest die door janse, jenneke en bizzkwiekje zijn aangedragen die ik uiteindelijk zelf als een puzzel bij elkaar heb gepast. Het kan even duren, maar dan heb je ook wat!

Er is echter nog 1 ding dat mij wel nog dwars zit over de Buteyko-methode: in dit artikel wordt als volgt gesproken over een Buteyko-dieet:

Quote:
Een klassiek “Buteyko-dieet” bestaat uit volle granen en groenten.

Dit lijkt me weer een typich geval van teveel doorslaan richting een te hoge CO2-spiegel d.m.v. koolhydraatrijke voeding. En dit artikel gaat over diabetes! Is dit een algemeen gedeelde opvatting ('eet meer CO2 in de vorm van koolhydraten') onder Buteyko-aanhangers of is deze conclusie geheel voor rekening voor de auteur van dit stuk?

Verder wil ik de volgende 2 artikelen van de WAPF-site nog even onder de aandacht brengen:

http://www.westonaprice.org/notes-from-yesteryear/100-years-before-weston-price

http://www.westonaprice.org/fat-soluble-activators/nutritional-adjuncts-to-the-fat-soluble-vitamins

Het eerste artikel gaat o.a. over het belang dat Noord-Amerikaanse Indianen hechtten aan een neusademhaling en op de rug slapen, al vanaf de baby-tijd. Verder praatten ze zo weinig mogelijk en verspilden ze daarmee dus letterlijk nauwelijks CO2! Ook wordt het Bohr-effect tussen neus en lippen door genoemd.

Het tweede artikel gaat o.a. over het belang van een zekere mate van koolhydraten uit voeding in relatie tot de vetoplosbare vitamine K2. Over CO2 in het bloed valt te lezen:

Quote:
The study showed that patients on a low-carbohydrate diet generated less carbon dioxide, breathed more slowly, and required less time on a ventilator.

Nu pas snap ik dat precies de juiste verhouding CO2 (door deze weliswaar zo weinig mogelijk uit koolhydraten te verkrijgen, maar daar ook weer niet in te overdrijven, iets wat ik overigens al van het begin af aan heb beweerd) ervoor zorgt dat de ademhaling rustig wordt en de CO2 dus binnen blijft en zijn balancerende werk kan doen t.o.v. zuurstof. Ik ben weer een flink stuk wijzer geworden! Ik ging uit van een schijnbare tegenstelling en moest me dus ook bevrijden van een gangbare opvatting die niet blijkt te kloppen! Dank gaat uit naar hen die mij maar tegengas bleven geven m.b.t. de Buteyko-theorie! Ik weet nu al welk woord er door het hoofd van janse heen gaat als hij dit leest: HALLELUJAH! :wink:

Mike

Ik vind je een kanjer mike. En ben blij dat je deze methode kunt onderbouwen met waps en dat het historisch te weerleggen is. Ik zag dat het kwartje viel gisteren. Slijm is ook een poging van de longen en neus om zuurstof inname te beperken . Dus wellicht raak je dat nu ook kwijt. ( met de tip die ik je gaf voor de nacht)

Als je wil kan ik je de techniek leren. Mocht je nu toch het verslag willen leZen dan zeg het maar. Er is ook een boekje dat heet close your mouth schrijver even niet uit mijn hoofd. En een boekje dat heet leef gezond adem rustig een anker boekje.

Quote:
Het zal janse, jenneke, bizzkwiekje en alle andere Buteyko-aanhangers verheugen dat ik langzaam maar zeker alsmaar meer overtuigd begin te raken van de argumentatie die Buteyko's conclusies ondersteunt!

Wat verwacht je nou eigenlijk, Mike? Een aai over je bol of zo?

Het zal mij worst zijn of jij de Buteyko nu ineens geweldig vindt of niet, dat maakt voor mijn waardering voor deze methode niets uit, hoor. Ik kan zelf denken en beoordelen.

Ik hoop dat je hiervan geleerd hebt om in het vervolg niet meteen grof en bot zaken de grond in te boren die jij toevallig nog niet begrijpt.

Met het verkeerde been uit bed gestapt, Jenneke? Ik heb herhaaldelijk gevraagd of iemand van jullie mij kort, helder en duidelijk deze methode uit te leggen, maar niemand slaagde hierin. En ik ben echt niet traag van begrip, ik leer snel! Pas toen ik het hier met meerdere mensen op dit forum en buiten dit forum meerdere malen over heb gehad, heb ik stukje bij beetje een steeds scherper beeld gekregen. Daarnaast: ooit gehoord van het spreekwoord 'beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald'? Wie is hier nu bot en grof?

Mike

Ik geloofde in het verhaal van Buteyko en ik geloof in het verhaal van Weston Price. Dat Mike nu beide kan terugbrengen naar 1 theorie, maakt het voor mij nog veel sterker. Het een sluit haarfijn aan op de ander, het moest alleen nog begrepen worden door je te verdiepen in beide materie. Het feit dat jij MIke moeite hebt gedaan om je werkelijk in de materie te verdiepen en de overeenkomst nu te kunnen uitleggen is weer een onderbouwing voor beide methodes. Want Buteyko gaf aan dat als je ademhaling hoog blijft, je waarschijnlijk je voeding moet aanpassen samen met andere factoren om tot een beter uitslag te komen. En nu snap ik waarom. Dus MIke ook ik ben blij met mensen die niet vanzelfsprekend iets aannemen omdat het gezegd wordt door anderen. Nu komt het bij elkaar en versterken ze elkaar. is toch een win win situatie?

Helemaal mee eens, Bizzkwiekje. Hetgeen mij weer terugbrengt bij deze nog niet beantwoorde vraag over koolhydraten in de voeding:

Quote:
Is dit een algemeen gedeelde opvatting ('eet meer CO2 in de vorm van koolhydraten') onder Buteyko-aanhangers of is deze conclusie geheel voor rekening voor de auteur van dit stuk?

Is het mogelijk dat Buteyko zo pro-CO2 is dat hij hierin doorslaat en daarom koolhydraatrijke voeding adviseert? Je ziet nl. vaker dat het geloof in 1 enkele voedingsstof zo sterk is dat men hierin doorslaat. Wie kan mij meer vertellen over de ideeen van Buteyko over voeding en dan met name CO2 in voeding?

Mike

hey mike, dit staat ongetwijfeld in het dossier dat ik je had gegeven. als ik het terug heb zal ik het voor je op zoeken.

Kun je mij even een email sturen dan kan ik je mijn adres gegevens geven om het eventueel op te sturen.

ik denk dat als je meer CO2 in je bloed nodig hebt dit door anders te ademen kan maar ook door anders te eten. Maar Buteyko moest het doen met wat hij onderzocht had, nl de ademhaling. Ik vind het wel leuk om uit te zoeken. dus ik ga me er in verdiepen om je later een antwoord te kunnen geven. Er is vast een verklaring voor.

Ik heb dit al gevonden en daar word ik niet vrolijk van:

Quote:
So what is the best diet for asthmatics?

According to Professor Buteyko, foods that increase one’s breathing most include animal protein, saturated fat, dairy, chocolate, excess caffeine and alcohol, and foods you are allergic to. Milk, shellfish, nuts and wheat are among the most common foods that cause allergies.

But the very first commandment of Buteyko nutrition is – Do not overeat. Excess food puts enormous burden on not only the digestive system, but on the whole body. Our digestive system’s struggle is reflected in increased breathing volume, which in turn would easily trigger asthma or allergy symptoms. Notice how your breathing rate goes up after consuming big fatty meals. Some people experience frequent sighs, yawns or inability to take a deep breath – common signs of distressed breathing. People with a low Control Pause should be especially careful not to overeat, to not eat 2-3 hours before bed and to make wiser food choices overall.

For healthy breathing, a ratio of 80% alkalizing -20% acidifying foods should be maintained. Alkalizing foods are mostly fresh fruit and vegetables, so eat plenty!

A bit of good news is that the higher your Control Pause, the more tolerant you will become to different food groups, even less healthy ones. With higher CP, digestion optimizes and food allergies ease, so an occasional indulgent dinner won’t have such profound affect on a person with an over 40 second CP as it would on a person with a very low CP. But, even better news is that a person with an over 40 second CP would typically naturally gravitate toward healthier, raw, vegetarian, unprocessed food choices.

Het lijkt erop dat Buteyko inderdaad te pro-CO2 uit koolhydraten is, zoals ik al vermoedde. Hij gaat ook uit van de foutieve zuur-base-theorie en beveelt een voedingspatroon aan dat 80% basisch en 20% zuurvormend is en natuurlijk neigt het naar vegetarisme. Vetten zijn belangrijk voor een sterk en doorlatend celmembraan en CO2 koppelt zuurstof los van hemoglobine, dus het een vult het ander aan!

Jenneke's chagrijnige reactie zou dus wel eens afkomstig kunnen zijn van haar geloof in alles wat Buteyko beweert, incl. zijn kijk op voeding. Ik heb met haar al meerdere keren de degens gekruist over granen. Er is maar 6% CO2 in het bloed nodig en de celwanden horen alleen al voor 50% uit verzadigd vet te bestaan. Dat zijn de vetten die jij hoort te eten!

Mike

Quote:
Is het mogelijk dat Buteyko zo pro-CO2 is dat hij hierin doorslaat en daarom koolhydraatrijke voeding adviseert? Je ziet nl. vaker dat het geloof in 1 enkele voedingsstof zo sterk is dat men hierin doorslaat. Wie kan mij meer vertellen over de ideeen van Buteyko over voeding en dan met name CO2 in voeding?

Mike,

Hier gaan Buteyko en Artour rakhimov helaas de mist in. Je hoeft ook alleen maar naar hun bleke gezichten te kijken om te zien dat ze geen verstand hebben van voeding. Volgens hun zijn het vooral dierlijke eiwitten die de ademhaling opjagen.

Ikzelf merk hier echter niet zoveel van. Maar begrijpelijk is het natuurlijk wel. Jij weet als geen ander dat er enorm veel mensen zijn met maagzuurtekort. Als je zware dierlijke eiwitten niet goed kunt verteren, dan kan het een belasting voor je lichaam zijn (dus weer die stress!) wat weer een snellere ademhaling tot gevolg heeft.

En dan hebben we natuurlijk nog het eeuwige "melk is slecht voor je" gezeur. WELKE melk!?!?!

Het "Do not overeat" argument ben ik het wel mee eens. Als ik mezelf echt bomvol eet gaat mijn ademhaling sneller. Dat merk ik duidelijk bij mezelf. Hoe en waarom weet ik niet echt.

Voeding is zeker erg belangrijk voor een gezonde ademhaling. Mensen die vast blijven zitten op een bepaalde cp (controle pauze) hebben vaak veel baat bij levertraan/visolie of magnesium. Ook een slechte darmflora kan een probleem zijn om een gezonde ademhaling te krijgen.

Oja, voor ik het vergeet, HALLELUJAH! :lol:

Ik heb meditatieles gevolgd en je leerde dat rustig uitademen heel belangrijk is. Het inademen gaat vanzelf gemakkelijker dan het uitademen dus daar hoef je geen aandacht an te besteden. Hoe vaker je mediteerde hoe minder ademhaalmomenten je hebt. Veel boedistsche monniken halen vaak slecht 2 keer adem in een minuut.

Bij het miditeren voelde de hele groep mensen zich op veel vlakken beter na een tijd. Het kan misschien mede komen door een verbeterde ademhaling.

Ik hield me er nooit mee bezig maar ik merkte dat ik toch beter ging ademen door mijn neus en slaap daardoor stukken beter. Het uitademen gaat vaak nog wel moeizaam. Hoe beter ik me voel hoe beter het uitademen gaat. Cp is 10sec dat is niet zo best. Maar ik kan wel gemakkelijk 2 minuten me adem inhouden als ik een hap lucht neeem, daar heb ik dan weer geen moeite mee.

Ik vraag me nog wel af waarom ik zo moeite heb met rustig uitademen. Is dat iets wat ik aangeleerd heb, of komt dat doordat ik nog steeds ziek ben (candida/hypoglycemie)?

Janse,

Al die tijd vermoedde ik al dat de Buteyko-methode wel eens specifiek zou kunnen zijn gericht op gestresste, hedendaagse personen. Jouw post bevestigt mijn vermoeden. Het is vooral de moderne, chronisch gestresste mens die te vaak ademhaalt en hierdoor CO2 verspilt. Deze stress verhindert dat men goed vetten en eiwitten kan verteren, waardoor de schijn ontstaat van vegetarisme als 'gezonde' voeding, terwijl dit alleen maar meer stress en tekorten oplevert, waardoor de ademhaling nooit zal stabiliseren!

Theoretisch zal iemand die goed rustgevende en bloedsuikerstabiliserende dierlijke vetten en eiwitten kan verteren rustiger en langzamer ademhalen en dus geen noodzaak hebben voor de Buteyko-methode. Ik ben zo iemand, maar ik noemde het woord 'theoretisch' niet voor niets. Met bizzkwiekje had ik het laatst over grote hoeveelheden slijm die van jongs af aan liggen opgeslagen in mijn gezichtsholtes. De afgelopen jaren heb ik weliswaar al veel van dit slijm geloosd, met name in de ochtenduren, maar er zit nog meer dan genoeg! Dit is dik en taai slijm dat al jarenlang dun en waterig wordt en met name via de neus wordt afgevoerd.

Deze erfenis uit het verleden maakt dat ik overdag een neusademhaler ben, maar 's nachts een mondademhaler word, met snurken tot gevolg, omdat het slijm als ik horizontaal lig de luchtwegen van mijn neus blokkeert, waardoor ik wel gedwongen ben om door mijn mond te ademen. In dit artikel, dat ik al eerder had aangehaald, staat het volgende te lezen:

Quote:
Catlin’s book helped explain my own health problems, which persisted even though I was following a nutrient-dense diet, as I did not get the benefit of good airway development when starting life.

De vorderingen die ik op dit gebied heb geboekt bestaan uit een minder nasaal, meer open stemgeluid (o.a. te horen als ik zing!) en het uitblijven van een 'verkoudheid' van 365 dagen per jaar die vroeger voor mij standaard was. Toch wil ik versneld van die slijmvoorraad af, dus ik denk inderdaad dat de Buteyko-methode mij vooral 's nachts kan helpen. Bizzkwiekje, ik ga je mailen en luister graag naar je tips!

Mike

Leuke discussie. Vorig jaar ging ik altijd in de morgen een beetje joggen, ik ging dan direct door mijn mond ademhalen en was vrij snel uitgeput :( Van de week wilde ik met mijn hond even weer wat aan de conditie gaan doen en ben weer wat gaan joggen. Wat me opviel is dat ik moeiteloos door mijn neus kon ademhalen en totaal niet uitgeput :P wel komt er veel vloeibaar/waterig noem het maar snot uit me neus.

Dus ik geloof wel dat als je gezondheid in orde raakt je automatisch beter gaat ademhalen.

In een van de boeken over de Buteyko-methode las ik een zinnetje waar bij mij een lichtje ging branden;

'Het lichaam in rust verbrandt normaal gesproken vet. Een jachtige ademhaling ( ademen door de mond, te hoge ademhaling, overdreven buikademhaling) wordt door het lichaam gezien als teken van verhoogde paraatheid (toestand van stress) en het lichaam gaat over op verbranding van glucose'.

Volgens mij gaat gezondheid gepaard met gezond eten maar zeker ook met gezond ademhalen.

Zonder goede ademhaling.....geen gezondheid.

De meeste mensen ademen verkeerd en de mondademhaling (ook 's nachts) wordt gezien als teken van ongezondheid. Oude zieke mensen die de hele dag in bed liggen ademen zelfs met de mond open, net als een vis die naar adem hapt.

Hoe de ademhaling moet zijn, zie je bij een baby....geruisloos, stil en bijna geen beweging in de borstkas of buik. Zo stil dat je als moeder-zijnde soms de schrik van haar leven krijgt als ze de baby niet ziet ademen in de wieg (wat mij vaak overkwam)

Bij een slapende kat ziet je een lichte beweging van de buik, katten hebben een zelf genezende gave en dat doen ze met hun ademhaling. Ze gaan in trance, de ademhaling is minimaal en na drie dagen zijn ze bijna genezen als dit mogelijk is natuurlijk. Katten vermenselijken en dat is tegennatuurlijk.

Hallo Charade

De uitademing moet eigenlijk zolang mogelijk duren, met meditatie kan je dit oefenen

Maar niet je aandacht in de buik richten.....meer in het bekken, het heiligbeen, de benen en de voeten.

Beweeg de buik zo min mogelijk, de ademhaling van de ware mens is een ademen met de hielen. De adem van een gewoon iemand zit in de keel.

Vandaar dat Buteyko het lopen tijdens het vasthouden van de adem adviseert, maar je kan beter de uitademing tijdens het lopen oefenen. Ik ben zelf niet zo voorstander om de adem vast te houden, doe veel liever de lange uitademing en mijn bloeddruk daalt gelijk.

(dit doe ik altijd als ik mijn bloeddruk opmeet...een trucje maar werkt altijd)

De inademing mag maar een tel duren, de uitademing vele malen langer :D

Er is ook nog de oefening met het veertje...maar die ken je denk ik al....als je meditatie-lessen volgt.

Groetjes Peti

Quote:
Theoretisch zal iemand die goed rustgevende en bloedsuikerstabiliserende dierlijke vetten en eiwitten kan verteren rustiger en langzamer ademhalen en dus geen noodzaak hebben voor de Buteyko-methode. Ik ben zo iemand, maar ik noemde het woord 'theoretisch' niet voor niets.

Simpel, meet je cp en je precies hoe het staat met je ademhaling en of je buteyko oefeningen nodig hebt.

Quote:
Deze erfenis uit het verleden maakt dat ik overdag een neusademhaler ben, maar 's nachts een mondademhaler word, met snurken tot gevolg, omdat het slijm als ik horizontaal lig de luchtwegen van mijn neus blokkeert, waardoor ik wel gedwongen ben om door mijn mond te ademen.

Volgens Buteyko ontstaat slijm juist doordat je teveel ademhaalt. Waarschijnlijk slaap je meestal op je rug. In deze positie ga je automatisch meer ademhalen dan wanneer je bijvoorbeeld op je buik of op je zij ligt, omdat je dan niet de druk van een hard bed hebt dat op je borst duwt.

Als je neus blokkeert, doe dan de "neusopener".

Een maand geleden schreef ik nog:

Quote:
Uit het boek "leven zonder astma" van Dick Kuiper:

wanneer u niet door de neus ademt bent u (en waarschijnlijk nog meer dan anders) aan het hyperventileren. Een gevolg van mondademhaling is vaak dat de neus dicht gaat zitten. Om hem weer open te krijgen (zodat u weer beter door uw neus kunt ademen) maken we gebruik van een techniek die we de "neusopener" noemen.

Adem rustig in en uit (zoveel mogelijk door uw neus). Nea een rustige ademhaling sluit u uw neus. Houd uw adem in. U kunt daarbij zachtjes rondlopen of uw hoofd schudden om zo wat meer co2 te produceren. Adem weer wanneer u een duidelijke aandrang daartoe voelt. Doe dit dan heel rustig, en door uw neus. Ga nooit zo ver dat u zwaar moet ademhalen om "bij te komen". Het extra co2 dat u vastgehouden heeft omdat u niet ademde, zorgt ervoor dat de luchtwegspiertjes in de neus zich ontspannen, zodat u weer gemakkelijk door uw neus kunt ademhalen. Deze techniek kunt u enkele malen herhalen totdat uw neus weer voldoende open is.

Het is eventjes oefenen, maar het werkt echt ALTIJD. Als ik overdag of 's nachts een beetje een verstopte neus heb, doe ik deze oefening en kan ALTIJD binnen 1 a 2 minuten weer helemaal vrij ademhalen door de neus.

http://www.normalbreathing.com/art-stuffy-nose-clear.php

Leer dit dus te gebruiken. Zoals ik al zei, het is even oefenen, maar het werkt ALTIJD.

Al zit je neus nog zo verstopt en vol met slijm, het werkt.

Quote:
De afgelopen jaren heb ik weliswaar al veel van dit slijm geloosd, met name in de ochtenduren

Dat komt omdat je vooral 's nachts ligt te hyperventileren. De mcp (morning controle pause) is het belangrijkst. Meet maar eens je cp gedurende de dag een paar keer, en dan ook 's morgens DIRECT na het wakker worden.

Quote:
'Het lichaam in rust verbrandt normaal gesproken vet. Een jachtige ademhaling ( ademen door de mond, te hoge ademhaling, overdreven buikademhaling) wordt door het lichaam gezien als teken van verhoogde paraatheid (toestand van stress) en het lichaam gaat over op verbranding van glucose'.

Dat is inderdaad een hele interessante. Bedankt, Peti!

Quote:
Een klassiek “Buteyko-dieet” bestaat uit volle granen en groenten.

Dit lijkt me weer een typich geval van teveel doorslaan richting een te hoge CO2-spiegel d.m.v. koolhydraatrijke voeding.

En toch heb ik volgens mij weleens ergens gelezen dat je volgens Buteyko supergezond kunt blijven op een dieet van ALLEEN VLEES, als je ademhaling maar goed is (dus een cp van 60 of meer volgens Buteyko). Ik kan het alleen echt nergens meer vinden. Klopt dit? Jenneke? Peti? Bizzkwiekje?

Verder heeft Artour Rakhimov niet zo heel erg veel met voeding die rijk is aan co2.Voor een goed co2 gehalte is ademhaling veel belangrijker.

Of zoals hij zelf zegt:

Quote:
You can eat tons of supplements and super-foods, drink canisters of herbal drinks, have hundreds of colonic irrigations, and practice yoga for many hours every day, but if your body oxygen level remains the same, you will suffer from the same symptoms and require the same dosage of medication.

En ook hij zegt:

Quote:
All chronic pain, suffering and diseases are caused

from a lack of oxygen at the cell level.

Daar zijn we het in elk geval over eens. Alleen van gezonde voeding weten ze niet veel.

Ik denk dat de combi Wapf en gezonde ademhaling weleens bijzonder goed kan werken. vooral ook voor mensen die moeite hebben om in de vetverbranding te komen

Quote:
En toch heb ik volgens mij weleens ergens gelezen dat je volgens Buteyko supergezond kunt blijven op een dieet van ALLEEN VLEES, als je ademhaling maar goed is (dus een cp van 60 of meer volgens Buteyko). Ik kan het alleen echt nergens meer vinden. Klopt dit? Jenneke? Peti? Bizzkwiekje?

Volgens mijn Buteykolerares maakt het niet uit wat je eet, wanneer je eenmaal een controlepauze hebt van 60. Je kunt dan alles verteren. Blijkbaar verlopen alle processen in je lichaam dan optimaal en is je darmflora supergezond.

Verder zei ze dat je vanzelf gezonder gaat eten als je CP stijgt. Aan voeding werd dan ook vrijwel geen aandacht besteed tijdens de cursus, maar wel werd gezegd dat je natuurlijk moest eten (zonder kunstmatige toevoegingen).

Hallo Janse, je kunt als het ware al van de lucht alleen leven als je de ware ademhaling kent, maar voordat Mike zijn favoriete woordje hieronder zet, het vraagt wel een hogere bewustzijnsniveau. Het is het bewustzijn van IK BEN en daar zijn we nog lang niet.

Wij zitten nog in een veel lagere bewustzijnsniveau, het bewustzijn van Ik-ben-ik. Niks verkeerd mee want we zijn hier om ervaringen op te doen, om te leren wat juist is voor ons en wat niet….eigenlijk net als voeding. Je neemt het goede ervan op en de rest laat je los.

Het is het kleine ikkie dat nog moet eten, daarom hebben we hier op aarde de spijsvertering nodig

Het grote IK heeft genoeg aan lucht en licht, maar zover zijn we nog allang niet. Het begin is er met de juiste voeding, want het werkt ook omgekeerd. Door gezond te eten groeit ook je bewustzijn en heb je steeds minder voedsel nodig.

Mijn interesse is altijd al geweest de reden waarom we ademen? Wat is het doel ervan?

De adem heeft voor mij iets magisch…..als je nadenkt dat je adem je eerste relatie is met zuurstof, iets wat hier steeds weer op gehamerd wordt, maar ook is de adem het laatste wat je lichaam verlaat bij het overgaan. Toch wel iets om over na te denken.

De adem is mijn vriendje….mijn hulp, mijn redder in de nood. De adem houd mij gezond voor zover dit mogelijk is, het helpt in ieder geval dat ik nooit meer die benauwdheid van een verkoudheid voel. Verkeerd ademen staat in verband met verkoudheden, want het is vreemd dat verkoudheid altijd het gezicht of borst betreft, ons bovenlichaam.

De adem zit dan te hoog, je kunt wel honderd keer een reiniging doen maar zolang je ademhaling te hoog zit is het dweilen met de kraan open. Adem met je hielen en je neus gaat vanzelf open.

Dr. Buteyko noemt dit de ‘oppervlakkige’ ademhaling, dit betekent dat je niet met de ademhaling moet bemoeien en daar ben ik mee eens. We willen altijd helpen en zo ook willen we helpen met de ademhaling, we steken onze buik alvast naar voren maar dit is fout.

We hoeven niks te doen, alleen onze aandacht in het onderlichaam te plaatsen, en onze keelspieren als het ware ‘dichtknijpen’ in gedachten……dit is de ‘ luie ademhaling’ zoals Buteyko al zei.

Deze uitspraak van Meester Okada past precies in dit plaatje:

‘ De voeten zijn het brandhout en de buik is de kachel’.

Adem met je voeten en je buik houdt de boel draaiend.

Quote:
Volgens mijn Buteykolerares maakt het niet uit wat je eet, wanneer je eenmaal een controlepauze hebt van 60. Je kunt dan alles verteren. Blijkbaar verlopen alle processen in je lichaam dan optimaal en is je darmflora supergezond.

Gisteren zag ik een docu op de VARA en daar zei een vrouw van het Kenniscentrum dat het ook niet uitmaakt wat je eet, maar je eetpatroon, hoeveel en hoeveel calorieën. Vette bullshit. Ik heb nu zoveel verhalen gelezen van mensen die beter werden van bepaalde voedingsmiddelen links laten liggen, zoals diabetici. Die hele calorieënvisie klopt ook niet, want zelfs als je weinig eet en vetvrij, maar de verkeerde producten kiest zul je niet afvallen en gefrustreerd raken. Valt echt niet tegenaan te sporten hoor.

Sinds ik geen chemische additieven meer eet, geen suikers, geen transvetten en geen geraffineerde voedingsmiddelen, ben ik slanker geworden (op de juiste plekken :))en ik was al niet dik! En ik eet heel VEEL, en VEEL vet!! Ik dacht nog: ik ga zo vet worden, want ik was ook besmet met dat calorie-denken en vetdenken. Je kunt mij niet vertellen dat producten met chemische zoetstoffen niks doen met je darmflora, hoe goed je ademhaling ook is. Daarbij, ademhaling wordt beïnvloed door wat je eet. Teveel suikers of opwekkende middelen zoals chocola kan je ademhaling opjagen. Niet andersom. Ik geloof niet in het hyperventilatiesyndroom, alleen in het hyperventielatiesymptoom, maar dat heeft altijd een onderliggende oorzaak.

KORTOM: het maakt zeker wel uit wat je eet, dat is juist de essentie. Ik heb twee ademhalingscursussen gedaan en zo'n ademhalingstherapeut heeft altijd een bepaalde visie alsof alles in orde komt als je ademhaling goed zit. Durf breder te kijken! Weet je dat er ook "daarbuiten" mensen zijn die weer twijfelen aan elke ademtherapie. Dit is namelijk een symptoom en niet een oorzaak. Als jij goed in je vel zit en goed eet, zul je vanzelf ook ontspannen zijn en goed ademhalen. Ademtherapie is symptoombestrijding. Je raakt de kern niet. Het is net als een paracetamol slikken voor een hoofdpijn. Een handig hulpmiddel, geen oplossing. Een goede darmflora maakt een mens ontspannen en dat geeft een goede ademhaling, een goede ademhaling geeft niet een goede darmflora - dat wordt bepaald door WAT je eet!

Louise, ons lichaam is niet gebouwd om chemische troep op te ruimen. Toen ons lichaam werd ontworpen (wat had ik hier graag bij willen zijn…) was er geen sprake van onnatuurlijk eten, onze lever kan heel veel opruimen maar het klinkt logisch dat je dan geen troep moet eten, anders lopen ook je darmen veel schade op. Het is gewoon eigen schuld….dikke bult.

De ademhaling wordt anders zodra je anders ga eten, daar ben ik met je eens, want je lichaam gaat terug naar zijn oorspronkelijke staat, maar de adem speelt wel degelijk een rol in onze spijsvertering.

Een verkeerde ademhaling gooit alles in de war in je lichaam….alle processen in je lichaam hebben te lijden van een verkeerde ademhaling, zo ook je spijsvertering.

Het eten wordt ons gegeven door de natuur, niet kant-en-klaar gemaakt in fabriek. Alles word je gegeven….lucht, licht, water en voeding.

De adem help je met het juiste voedsel te kiezen want hoe bewuster je wordt hoe minder eten je nodig hebt om gezond te zijn….je kan het dan heerlijk simpel houden. Zelf ben ik dol op kefir, voor mij is dit al maanden mijn dagelijks voeding en voel me er uitstekend bij en zo ook mijn ademhaling en uithoudingsvermogen varen er wel bij :-)

Dit forum staat vol met reinigen, sommige doen het elke dag (wat mij een heidens karwei lijkt) ik heb geleerd om mijn adem gebruiken en mijn lichaam reinigt zich zelf maar dan wel met de goede voeding :wink:

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan