Ademhaling

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Is het niet zo simpel dat als je nooit een koolhydraatrijk dieet hebt gehad, je ook niet aan de de lever/galreiniging moet?

En dat alle technieken, voeding en dergelijke zich richten op terug naar de originele blauwdruk waar wij door onze genen, vulling, opvoeding, stress en dergelijke ver van zijn afgedwaald.

En dan moet je er ook nog uit zien te filteren wat voor jou werkt, welke prioriteiten er liggen en hoe je dat aan moet pakken.

Stel dat je de Buteyko adem methode kunt zien als een eerste hulp middel bij chronische problemen, maar leert het je ook echt onbewust ademen of puur natuur ademen nadat je problemen opgelost zijn! Laat het lichaam is gewoon zelf ademen.

Stel je ademt in onder in de buik, de buik zet wat uit en je ademt verder omhoog naar het middenrif en dan naar de borstkast, dus gewoon ademen met een golf, en je ademt omgekeerd weer rustig uit, dan masseer je alle organen in dat gebied met deze rustige golfademhaling. Bij de Buteyko adenhaling beweeg je bijna niks, al zal het goed zijn voor even om aandoeningen te verhelpen, maar wat daarna, je hebt niks voor niks organen en een borstkast! Zelfs adem in houden veroorzaakt stres op den duur.

Buteyko was een geleerde die keek en zocht naar waar hij voor opgeleid was.

Ik ben zo blij met deze topic. Ik geloof er ook 100% in. Heb zelf jaren lang verkeerd geademd en door de tips hier (bijvoorbeeld om altijd door de neus te ademen), gaat het steeds beter met mijn ademhaling en verdwijnt mijn chronische uitslag rond mijn knieën langzaam maar zeker. Nog niet helemaal weg, maar ik geef het nog een jaartje de tijd om te verdwijnen.

Janse, de Frolov Breathing Device... ik heb niet het geduld om er dagelijks 15 minuten door te ademen. Mijn zoontje vind het wel erg leuk om ermee te ademen omdat het zo'n leuk geluid maakt ;). Ik vind het lastig om dus door mijn mond te ademen hiermee, het voelt een beetje onnatuurlijk. Tips?

Quote:
Stel dat je de Buteyko adem methode kunt zien als een eerste hulp middel bij chronische problemen, maar leert het je ook echt onbewust ademen of puur natuur ademen nadat je problemen opgelost zijn! Laat het lichaam is gewoon zelf ademen.

Het is nou juist de bedoeling dat door de buteyko/frolov oefeningen je normale (onbewuste) ademhaling weer gezond wordt. Door te oefenen om minder te ademen zal het ademhalingscentrum in de hersenen zich na verloop van tijd ook gaan aanpassen zodat je na verloop van tijd een natuurlijke rustige ademhaling krijgt.

Anders hadden de oefeningen ook geen zin. Stel je gaat 2-3x per dag 20 minuten oefenen mode ademhaling te verminderen. Prima, maar als je die andere 23 uur gewoon blijft hyperventileren, dan schiet je natuurlijk niets op. Vandaar dat de MCP na het wakker worden zo belangrijk is. Je weet dan exact hoe het er voor staat met je ademhaling.

Dus je hebt ook gelijk. Eerst moet je de ademhaling weer normaal en gezond zien te krijgen. Als je lichaam en hersenen zich hebben aangepast aan de gezonde ademhaling is het inderdaad de bedoeling dat je je lichaam weer "gewoon laat ademen", zoals je zelf ook al zegt.

@Lay,

Je hebt er niet het geduld voor? Je hoeft er ook niet speciaal tijd voor te maken en voor te gaan zitten, het kan gewoon terwijl je tv kijkt, of achter de pc zit. Ik zie het probleem niet?

Het werkt natuurlijk alleen als je er ook iets mee doet :wink:

Dus nee, ik heb verder geen tips voor je ongeduld. Ik vind het niet onnatuurlijk of gek aanvoelen. Ik vind het juist heerlijk en voel me na een kwartiertje frolov Erg goed.De ademhaling blijft ook daarna nog een paar uurtjes heerlijk rustig.

Maar misschien werkt het voor jou wel anders en voel jij je beter bij Buteyko-oefeningen.

@Janse

Thanks voor je reactie. Ik bedoelde natuurlijk geen tips voor mijn ongeduld, maar voor het feit dat ik het onnatuurlijk vind aanvoelen. Ik begrijp ook wel dat ik het zelf moet doen. Ik dacht dat ik het misschien verkeerd deed. Ik ga gewoon doorzetten en kijken of het iets bij me verandert en of het natuurlijker gaat aanvoelen! Thanks nogmaals voor al je tips en ook je geduld om mij en de rest keer op keer van uitleg te voorzien.

Quote:

Stel je ademt in onder in de buik, de buik zet wat uit en je ademt verder omhoog naar het middenrif en dan naar de borstkast, dus gewoon ademen met een golf, en je ademt omgekeerd weer rustig uit, dan masseer je alle organen in dat gebied met deze rustige golfademhaling. Bij de Buteyko adenhaling beweeg je bijna niks, al zal het goed zijn voor even om aandoeningen te verhelpen, maar wat daarna, je hebt niks voor niks organen en een borstkast! Zelfs adem in houden veroorzaakt stres op den duur.

Buteyko was een geleerde die keek en zocht naar waar hij voor opgeleid was.

Precies, Amancay, je verwoordt exact het ongemakkelijke gevoel dat ik van het begin af aan heb gehad met deze methode! 1 pagina terug schreef ik zelf nog:

Quote:
Waarom krijg ik toch steeds het idee dat die Buteyko zich richt op gestresste mensen en stress bevordert d.m.v. verkeerde voeding en verkeerde slaaphoudingen om de stress op te lossen? Dit is toch in tegenspraak met elkaar? Hij zit op een interessant spoor als het gaat om de O2-CO2 verhouding, maar op andere punten slaat hij de plank weer volledig mis! Snap je nu waarom ik de grootst mogelijke moeite heb gehad om zijn theorie te accepteren? Net nu ik 'om' was omtrent zijn CO2-verhaal stuit ik weer op dit soort tegenstrijdigheden!

Ik ga echter ook mee in de conclusie: als het maar werkt. Maar dan moet hier niet worden verkondigd dat het indrukken van de borstkas door slapen op je zij of op je buik een goede zaak is, omdat dit de ademhaling bemoeilijkt!

Mike

Toch valt het wel mee, probeer het maar eens. Je ademt niet met je buik, maar nog lager. Het is de bedoeling dat je je tussenribspieren EN je buikspieren ontspant. Het gevolg is dat je je adem voelt bij je stuitje. Je organen worden daarmee toch wel wat gemasseerd.

Maar zo ademen kan natuurlijk ook op je rug, als je daar de voorkeur aan geeft.

Als je graag op je rug slaapt, kun je maar het best je mond dichtplakken met papieren pleister (stukje omvouwen om het er weer gemakkelijk af te krijgen), anders heb je grote kans dat je mond openvalt als je slaapt.

Nog iets over de O2-CO2 verhouding, iemand die alleen of te veel hoog in zijn borst ademt of met zijn mond in en uitademt verspild C02. Als hij daarna weer fout inademt krijgt het lichaam zowel tekort aan O2 als CO2.

Maar als er nu eens een gewone diepe golf ademhaling domineert, het lichaam verwijd de bloedvaten en de wet van massa-actie vult het plasma en draagt het over naar de hemoglobine ongeacht wat de CO2 5% voorstanders geloven.

Laat je adem komen met gemak dan relaxt het hele lichaam, bij de Buteyko methode ga je toch stres oplossen met stres, oke het kan werken, maar je leert hier niet om ontspannen adem te halen nadat je weer beter bent, de reflex die je dan krijgt om weer in te ademen of uit te ademen met een ontspannen golf ademhaling. En wie zegt dat je op een zo natuurlijke manier ademen dat je dan nog 02 of C02 verspild? Misschien bouw je zowel een buffer op aan 02 die je kunt gebruiken wanneer het nodig is. En op een natuurlijke manier ademen is niet overdreven diep in ademen of overdreven uit ademen. Je ademt in tot zeg maar driekwart en je ademt uit tot zeg maar driekwart van je mogelijkheid met een rustige volle golfademhaling. Je zult ook wel eens adempauzes hebben tussen de ademhalingen door, maar niet bewust gestuurd.

SO CALLED "HEALTHY BREATHING" TECHNIQUE

A leading medical doctor advocates breath holding exercises. He is also about 40 pounds overweight and recommend foods that many are allergic to. Go figure. Breath holding exercises may relax initially but over time restrict natural breathing. Most of us got into emotional, energetic and personal power breathing trouble in the first place because of some sort of breath holding. The breath holding "hunger-for-air" illness model approach conditions the body to function with less air and this can have temporary benefits but I have not seen it to increase a coordinated lung volume, breathing ease, and nervous system balance to any great degree. I believe that if you breathe bigger, easier and in balance, the oxygen cost of breathing goes down. If you hold back your deepest easiest effortless breathing, if you inappropriately interrupt the natural ebb and flow of healthy respiration, the oxygen cost of breathing goes UP.

YOGA AND BREATH HOLDING

The so called yoga breathing count where you breathe in hold the breath for several counts and breathe out and hold the several counts are in my opinion training us to hold our breathing even more than we do already. Breath holding can give some relief from hyperventilation but at the cost of tightening the stomach muscles, worsening the startle response and over time making inviting shallow breathing. I understand the Hale Clinic in the UK used to teach a Russian breath holding technique for asthma and they no longer do that. I often hear of yoga teachers and personal power experts advocating a pattern of say the 2:4:6:4 ratio; 2 inhale: 4 hold : 6 exhale: 4 hold; or 2:4:16:4 ratio; or whatever numbers they think are good or fit their ego. I totally disagree and caution everyone to not hold their breath nor try such difficult lengths of breathing extensions. Your diaphragm can support the voice best when it keeps moving. Listen to people's voices. See if they sound deep, full and resonant or thin, dry or raspy.

ATHLETES AND BREATH HOLDING

Sports related asthma is becoming epidemic. I understand that a few swimming coaches train students to not breathe. Your cells, particularly your muscle cells, undergo a chain of reactions known as cell respiration. "Respiration" in this sense, does not directly mean breathing, but rather a breakdown of the body's main source of energy, glucose. (sugar.)

Your cells can perform two types of respiration: aerobic (meaning "with oxygen") and anaerobic (meaning "without oxygen"). Aerobic respiration is the usual and preferred way for your cells to produce energy, but when you hold or in any way make your breath less so, you are depriving your body of oxygen and your cells have to resort to anaerobic respiration.

When that happens, the energy-producing process is kicked over to an alternate pathway called lactic acid fermentation. That burning, sore sensation you feel right after vigorous activity? That's a build-up of lactic acid -- it hurts.

To compare you could say that aerobic respiration yields 40 ATP, adenosine triphosphate. This is the molecule your cells use for most of their energy. Lactic acid fermentation yields 2 ATP.

Fermentation will happen to some of your cells when you workout. But as I understand it, when you hold your breath, this lactic acid fermentation occurs in most of your oxygen-deprived cells, and it makes that burst of energy you want very short lived -- not to mention potentially painful.

So, make sure your breathing is as big and easy as it can be. Then go have a great workout.

BLOOD PRESSURE

Holding your breath when you perform stomach crunches may cause your blood pressure to spike higher than it normally would during resistance training. In a study, people who voluntarily held their breath during abdominal exercises had higher peak blood pressure elevations compared to when they breathed during the exercises. Then there is Valsalvas maneuver where the people hold their breath to force out a bowel movement and die on the toilet from a heart attack.

EYESIGHT & BREATH HOLDING

"Don't hold your breath while using your eyes"

The eyes MUST have oxygen. One can turn oneself temporarily blind by holding the breath long enough. Breathe freely; not studied, controlled, or even thoughtful breathing, but easy breathing such as a dog enjoys when it throws itself on the floor to sleep. Breathing exercises can be very helpful but should send one towards better breathing. Many do not.

In my eye-training studio I once worked with a cataract case whose vision we had improved by our method to such an extent that I called in a doctor, who worked sympathetically with us, to examine the eyes with his powerful ophthalmoscope. One eye the doctor found to be entirely cleared of cataract. The lens of the other eye was still a little too cloudy to see the retina - to get the red reflex. 'Take a long breath' I said to the pupil. The doctor exclaimed aloud that that single breath had temporarily cleared the last vestige of film in the eye, so that the retina could be seen readily. Each time the pupil remembered to breathe, the remaining shreds of sediment were dissipated. Each time he held his breath a little murk clouded the lens once more. If deep breathing will do this for a seriously affected eye, one can realize how great the benefit to normal or nearly normal vision." "How to improve your sight" by Margaret Darst Corbett.

"About breath holding effecting the vision? It seems to all come down to staying relaxed and comfortable. Clear vision needs constant movement to function correctly. There is a perpetual vibration that, in effect, causes the illusion that everything you are viewing is in a state of movement. This oppositional movement of the world in front of your nose, is essential to clarity. As soon as we hold still, the vision fails to remain clear and the mind fails to recognize the input. That is why blinking and breathing and brushing your visual field with your nose are the first steps to good vision. When we hold the breath, we hold still. This effects the vision immediately. Also, less O2 exchange effects the vision immediately. The tension needed to hold the breath can also diminish clarity. Happy eyes work effortlessly, and a generous easy deep breath relaxes the eye muscles, leaving them free to vibrate effortlessly, follow your attention and interest, and support your amazing imagination.

@Amancay,

Hoe kom je toch op het idee dat de Buteyko-ademhaling een stress-ademhaling is? De basis is ONTSPANNING, zoals ik al eerder heb gezegd. Bij een Buteyko-cursus wordt juist gezegd dat je NIET op je ademhaling moet letten, en dat je het vanzelf moet laten komen. Je gaat vanzelf steeds lager adem halen, daar hoef je je niet voor in te spannen.

Lees het hele draadje nog maar eens door.

Jenneke met Buteyko train je je lichaam een hoger kooldioxidegehalte te accepteren, De training bestaat uit een serie oefeningen, die gericht is op het opbouwen en vasthouden van een hoger kooldioxidegehalte in het menselijk organisme. In de klassieke Buteyko Methode werk je in de oefeningen met zowel Verminderd Ademen als de Maximale pauzes.

Je dwingt met ademoefeningen het lichaam tot iets, dus dwang, oke het is goed voor mensen met aandoeningen, maar wat ik bedoel is ga je door met deze oefeningen als je beter bent of laat je het lichaam daarna natuurlijk ademen vanuit beneden met een golf omhoog met ook de borstkast erbij. Of blijf je steeds de Buteyko oefeningen doen.

De Klassieke Buteyko Methode is erop gericht, om het kooldioxidegehalte in het menselijk organisme naar zijn optimale niveau te brengen (rond de 40 mmHg), waardoor de ademhaling rustiger en stil wordt. Dit kun je bereiken door het lichaam te trainen een hoger kooldioxidegehalte te accepteren. Je kunt het een beetje zien zoals een schaatser zijn bovenbeenspieren traint, om langer met een zuurstofschuld diep te kunnen zitten. Zo train jij je lichaam om een hoger CO2-gehalte te accepteren, waardoor je ademhaling rustiger wordt en de processen in je lichaam beter functioneren. De training bestaat uit een serie oefeningen, die gericht is op het opbouwen en vasthouden van een hoger kooldioxidegehalte in het menselijk organisme. In de klassieke Buteyko Methode werk je in de oefeningen met zowel Verminderd Ademen als de Maximale pauzes. Daarnaast zijn er nog specifieke oefeningen, die meer gericht zijn op een bepaalde aandoening

De Buteyko maakt gebruik van de kumbhaka ademhaling uit de Yoga (pranayama). Dit is het opschorten van de adem na de uitademing.

Het is raadzaam om niet in je eentje met de Buteyko Methode te gaan experimenteren, maar je in dit proces te laten begeleiden door een Buteyko Trainer.

Met de Buteyko Methode adem je altijd door de neus en NOOIT door de mond

Door intensief (veel en actief) ademen ontstaat er een te groot verlies van kooldioxide. Dit betekent feitelijk dat je meer ademt, dan het lichaam fysiologisch nodig heeft. Volgens Buteyko gaat het lichaam hierop reageren door een verdedigingsmechanisme in stelling te brengen. Dit mechanisme zorgt voor verkrampingen en vernauwingen, zodat wordt voorkomen dat er een te veel CO2 naar buiten gaat. Bijvoorbeeld door verkramping en vernauwing van de luchtwegen ontstaat er astma en door verkramping van de bloedvaten ontstaat hoge bloeddruk.

@Amancay,

Ik weet wat Buteyko is, als je het hele draadje had gelezen, zou je weten dat ik een cursus heb gedaan. Ik heb geen idee wat je nu eigenlijk duidelijk wilt maken met je posts.

Als je weet wat de Buteyko ademhaling is, en als je goed leest in mijn post Jenneke zou je zien dat ik schrijf dat met de Butyeko oefeningen je je lichaam in het begin gaat stressen met zowel Verminderd Ademen als de Maximale pauzes. Dus je gaat bewust je ademhaling controleren dus op je ademhaling letten. Hopelijk leid dit dan tot het vanzelf laten komen, maar met steeds op de achtergrond verminderd ademen, als doelstelling, dus niet ontspanning als doel.

Stel dat je de Buteyko adem methode kunt zien als een eerste hulp middel bij chronische problemen, en als de problemen opgelost zijn ga je dan door met de Buteyko adem methode,

met steeds elke dag de oefeningen doen, of vindt je dan zelf je ontspannen ademhaling zonder nog de Butyeko ademhalingen te doen.

Dus ik vroeg je of je door gaat met deze oefeningen als je beter bent of laat je het lichaam daarna natuurlijk ademen vanuit beneden met een golf omhoog met ook de borstkast erbij. Of adem jij steeds dan voortaan laag onderin zonder ook maar ooit je middenrif of borst erbij te betrekken.

@Amancay, oh, was dat de vraag.

Volgens Buteyko hoef je niet meer te oefenen als je CP minstens 60 is.

Quote:
Laat je adem komen met gemak dan relaxt het hele lichaam, bij de Buteyko methode ga je toch stres oplossen met stres, oke het kan werken, maar je leert hier niet om ontspannen adem te halen nadat je weer beter bent, de reflex die je dan krijgt om weer in te ademen of uit te ademen met een ontspannen golf ademhaling.

Wat ben ik blij met jouw recente posts, Amancay! Dit is dus PRECIES mijn probleem met de Buteyko-methode al vanaf het moment dat ik hiervan hoorde. Een jaar geleden schreef ik op de eerste pagina van deze thread:

Quote:
Als mensen constant zitten te hyperventileren, dan zitten ze te hoog met hun adem. Oftewel: ze hebben een oppervlakkige stressademhaling. Is dan niet de remedie het tegenovergestelde, nl. een diepe buikademhaling? Hoe kan het lichaam nu meer zuurstof krijgen als je deze niet diep inademt? Het niet diep genoeg inademen is nu juist de oorzaak van het probleem!

En:

Quote:
Yoga is vele duizenden jaren ouder en gaat uit van een diepe, ontspannen ademhaling. Daar hecht ik meer waarde aan dan een of andere Rus die hyperventilatie tegen gaat met een soort van gematigde hyperventilatie.

Deze opmerking van jou sluit ook aan op mijn intuitieve gedachtes/gevoelens:

Quote:
Je dwingt met ademoefeningen het lichaam tot iets, dus dwang

De methode is altijd op mij geforceerd overgekomen. Zoals wel vaker bij mij het geval is heb ik instinctieve weerzin tegen iets, maar mis ik op dat moment de kennis om mijn intuitie goed te onderbouwen, het enige wat dan blijft is dat knagende gevoel dat er iets niets klopt. Het woord 'stress' in relatie tot de Buteyko-methode is meerdere malen bij me opgekomen en heb ik hier ook meermaals gebruikt, maar nu verschaf jij de noodzakelijke onderbouwing, omdat je veel meer weet van ademhaling dan ik, waarvoor dank, dank, dank!

Betekent dit dat ik qua stellingname over de Buteyko-methode weer terug bij af ben? Nee. Het is mij inmiddels wel duidelijk dat mensen die te hoog in hun ademhaling zitten (stress) en daarmee dus inderdaad teveel CO2 verspillen allereerst op hetzelfde niveau het probleem moeten oplossen. De Buteyko-methode is voor hen minder stressvol dan hun normale stressademhaling en als hierdoor hun probleem is opgelost, dan more power to him!

Dit lijkt me echter allesbehalve een normale manier van ademhalen. De diepe golfademhaling waar Amancay het over heeft is dat m.i. wel. Zoals ik al eerder schreef:

Quote:
Waarom krijg ik toch steeds het idee dat die Buteyko zich richt op gestresste mensen en stress bevordert d.m.v. verkeerde voeding en verkeerde slaaphoudingen om de stress op te lossen? Dit is toch in tegenspraak met elkaar?

Het lijkt soms wel of ademhalen de vijand is als je leest wat sommige Buteyko-aanhangers hier schrijven! Ik zie de Buteyko-methode een beetje als Ritalin tegen adhd: hyperactiviteit bestrijden met speed, waardoor je uiteindelijk weer rustiger wordt. Het is een ademhalingsmethode die even oppervlakkig is als de oppervlakkige ademhaling die deze bevordert. 'Heilzaam' op de korte termijn voor wie te hoog zit in zijn/haar ademhaling, maar absoluut geen oplossing op de lange termijn.

Zelf heb ik overdag van nature deze diepe golfademhaling. Mijn stemgeluid is ook diep en mijn zangstem eveneens. Mijn probleem is dat 's nachts mijn neus dichtslibt en ik noodgedwongen een mondademhaler word. Ik denk dat de Buteyko-methode mij in dat opzicht kan helpen, dus mijn positie is in zoverre wel veranderd dat ik ook wel een bepaald therapeutisch nut hiervan in ben gaan zien, maar de posts van Amancay bevestigen EXACT wat ik al die tijd diep van binnen al wist: in essentie klopt er niets van deze manier van ademhalen. Amancay, kun je me de link geven naar het kritische Engelstalige artikel dat je in je post hebt geciteerd?

Mike

Quote:
Your cells can perform two types of respiration: aerobic (meaning "with oxygen") and anaerobic (meaning "without oxygen"). Aerobic respiration is the usual and preferred way for your cells to produce energy, but when you hold or in any way make your breath less so, you are depriving your body of oxygen and your cells have to resort to anaerobic respiration.

Dit is natuurlijk een ijzersterke passage! Ik schreef zelf al eerder:

Quote:
Het lijkt mij dat je eerst en vooral moet zien te voorkomen dat je weefsels en cellen door CO2 verzuren en de enige manier om dit te doen is te zorgen voor zuurstofrijk bloed en niet koolstofrijk bloed, zoals Buteyko nastreeft. Hoe je het ook wendt of keert, koolstof is en blijft een afvalproduct van de zuurstofademhaling. Dat CO2 in een bepaalde mate een positieve rol kan spelen is mij inmiddels wel duidelijk geworden, maar we zijn toch echt een op zuurstof gebaseerd organisme en het laatste wat we willen is een te hoge CO2-concentratie op celniveau, een van de kenmerken van kanker!

Mike

Ha ha ha, die artikelen zijn ook van de hand van een Mike, naja, dan moet hij wel gelijk hebben :wink:

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan