Ademhaling

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Quote:
Een handig hulpmiddel, geen oplossing. Een goede darmflora maakt een mens ontspannen en dat geeft een goede ademhaling, een goede ademhaling geeft niet een goede darmflora - dat wordt bepaald door WAT je eet!

Quote:
Het eten wordt ons gegeven door de natuur, niet kant-en-klaar gemaakt in fabriek. Alles word je gegeven….lucht, licht, water en voeding.

Quote:
je kunt als het ware al van de lucht alleen leven als je de ware ademhaling kent

Louisa, Peti,

Volgens mij is de "fout" die jullie maken dat je voeding en ademhaling als 2 verschillende dingen ziet.

ADEMHALING = VOEDING

Je ademhaling gaat alleen niet via de maag, en het is niet in vaste of vloeibare vorm. De zuurstof (ook een VOEDINGS-stof) die je inademt komt via de longen in het bloed en maakt dus net als voeding deel uit van de stof-wisseling. Dat je niet op je ademhaling hoeft te kauwen betekent nog niet dat je het geen onderdeel uit maakt van VOEDING.

Het is dus weer het bekende En-En verhaal. Daarom ben ik het er ook niet mee eens dat je van ademhaling alleen kunt leven. Je hebt EN longen gekregen (ademhaling) EN een maag,lever,galblaas,darmen (om vast en vloeibaar voedsel te verteren).

Buteyko en Rakhimov concentreren zich teveel op ademhaling en begrijpen niet veel van echte gezonde voeding.

Gelukkig hebben wij hier bij Wapf wel verstand van gezonde voeding. En sinds kort dus ook eindelijk van gezonde ademhaling. Ik denk dat dit weleens de perfecte combinatie kan zijn en dat je door gezonde voeding EN gezonde ademhalinig weleens vele malen sneller kunt helen dan met alleen gezonde voeding OF alleen gezonde ademhaling.

Quote:
Zelf ben ik dol op kefir, voor mij is dit al maanden mijn dagelijks voeding en voel me er uitstekend bij en zo ook mijn ademhaling en uithoudingsvermogen varen er wel bij

Haha, geweldig dit 8)

Bedoel je echt dat je al maanden lang niets anders eet/drinkt dan kefir?

Quote:
Waarschijnlijk slaap je meestal op je rug. In deze positie ga je automatisch meer ademhalen dan wanneer je bijvoorbeeld op je buik of op je zij ligt, omdat je dan niet de druk van een hard bed hebt dat op je borst duwt.

:?: Zie dit artikel, dat ik nu voor de derde keer in deze thread aanhaal. Hierin staat duidelijk beschreven dat de Noord-Amerikaanse Indianen hun kinderen al van jongs af aan leerden om door hun neus te ademen EN op hun rug te slapen. Hoe verklaar je dat dan? Op je rug slapen lijkt mij de meest natuurlijke manier, want als je in een foetuspositie slaapt heb je inderdaad de druk van het bed die op je borst duwt en dus de ademhaling BEMOEILIJKT!

Mike

Quote:
Hierin staat duidelijk beschreven dat de Noord-Amerikaanse Indianen hun kinderen al van jongs af aan leerden om door hun neus te ademen EN op hun rug te slapen

Jij slaapt op je rug En met je mond OPEN. Niet erg handig dus.

Quote:
als je in een foetuspositie slaapt heb je inderdaad de druk van het bed die op je borst duwt en dus de ademhaling BEMOEILIJKT!

Yep, en hoe MINDER je ademhaalt hoe beter, weet je nog?

Ik kan het artikel over de noordamerikaanse indianen op een of andere manier niet openen, maar ik meen me te herinneren dat deze indianen wel met een heel dik kussen onder hun hoofd sliepen. Hoe meer rechtop je slaapt, hoe minder je ademhaalt.http://www.normalbreathing.com/l-6-best-sleep-positions.php#.USilYIy9KSM

Quote:
De ademhaling wordt anders zodra je anders ga eten, daar ben ik met je eens, want je lichaam gaat terug naar zijn oorspronkelijke staat, maar de adem speelt wel degelijk een rol in onze spijsvertering.

Dat ontken ik niet. Ik zeg alleen dat het zeker wel uitmaakt WAT je eet itt de Buteyko-lerares. Vette onzin dat het niet uitmaakt wat je eet zolang je ademhaling goed is! Zelfs als het puur natuur is. Als ik een bak rauwe cacao nibs opeet, word ik echt gejaagd en adem ik niet meer zo relax hoor...

@Jenneke: ademhaling is geen voeding! Voeding heeft invloed op je ademhaling, je spijsvertering, je gezondheid en je welzijn. Ademhaling heeft invloed op je welzijn, je spijsvertering en je gezondheid, maar niet op je voeding.

Quote:
Buteyko en Rakhimov concentreren zich teveel op ademhaling en begrijpen niet veel van echte gezonde voeding.

Dat is precies mn punt ja! Al die ademtherapieën kijken niet verder dan ademhaling. Over voeding hoor je ze niet of amper (geen cafeine of prik soda hooguit) Ik heb er al verscheidene meegemaakt en ze doen je geloven alsof een goede ademhaling en dan wel HUN methode de oplossing is voor alles. YEAH RITE! Ik geloof ook niet in chronische hyperventilatie als syndroom/aandoening, wel als chronisch symptoom... Je moet eens op het forum van hyperven kijken en zien hoe ze daar geloven dat hun aandoening CHS is...

De reden waarom ik op mijn rug slaap en met mijn mond open heb ik al eerder uitgelegd: door slijmvorming al vanaf jonge leeftijd slibt door de horizontale positie mijn neus 's nachts dicht, waardoor ik een gedwongen mondademhaler word. Het maakt overigens niet uit of ik dan op mijn rug slaap of op mijn zij, mondademhalen doe ik dan toch.

Het klopt inderdaad dat je met een dik kussen onder je hoofd moet slapen, iets wat ik ook doe. Wat ik echter bedoel met een bemoeilijkte ademhaling is dat je borstkas in een foetuspositie als het ware wat in elkaar wordt gedrukt, terwijl de Indianen van mening waren dat deze juist open moest liggen d.m.v. een rugpositie.

Is het werkelijk de visie van Buteyko dat je op je zij of op je buik hoort te slapen? Op je buik slapen is nog erger, dat is bijzonder slecht voor je rug en drukt de borstkas nog veel verder in elkaar.

Waarom krijg ik toch steeds het idee dat die Buteyko zich richt op gestresste mensen en stress bevordert d.m.v. verkeerde voeding en verkeerde slaaphoudingen om de stress op te lossen? Dit is toch in tegenspraak met elkaar? Hij zit op een interessant spoor als het gaat om de O2-CO2 verhouding, maar op andere punten slaat hij de plank weer volledig mis! Snap je nu waarom ik de grootst mogelijke moeite heb gehad om zijn theorie te accepteren? Net nu ik 'om' was omtrent zijn CO2-verhaal stuit ik weer op dit soort tegenstrijdigheden!

Mike

Louisa,

Ik geef je helemaal gelijk omtrent je opmerkingen over voeding! Gisteren schreef ik nog op de vorige pagina van deze thread:

Quote:
Je ziet nl. vaker dat het geloof in 1 enkele voedingsstof zo sterk is dat men hierin doorslaat.

Het doet me heel erg denken aan dr Batman, die van mening is dat werkelijk alles is op te lossen met water. Ook hier heb ik recentelijk mijn kritische kanttekeningen bij geplaatst:

https://www.fatsforum.nl/topic/water-dr-batmanghelidj#post-40945

Als het toch allemaal zo simpel was! Gewoon meer water drinken en minder ademen en je bent er. Inderdaad, Louisa, YEAH RIGHT!

Mike

Ik had ook iedere ochtend slijnvorming. Maar eigenlijk nu ik er bij nadenk heb ik er al een half jaar geen last meer van. Ik denk dat ik er van af ben gekomen door de meditatie. Ik mediteer nu één jaar en heb maar 3 maanden les gevolgd.

Beide neusgaten zijn deze winter ook vrij gebleven. Ik heb nog wel een droge mond als ik opsta en weet niet of dat nog komt door slechte te ademhaling.

Peti: De techniek met een veertje ken ik niet

Quote:
Het klopt inderdaad dat je met een dik kussen onder je hoofd moet slapen.

Dit wist ik niet.

Ik slaap wel met een kussen onder mijn hoofd, maar ik dacht dat het beter zonder was.

Soms is het toch lastig uitmaken wat nou goed is.

Dank Mike en toevoegend aan de eerdere discussie over het belang van gezondheid via ons ademhalingssysteem versus spijsvertering het volgende voor mij opmerkelijke citaat uit de tekst waar Mike naar verwijst:

Quote:
Some 80-90 percent of all of the body’s metabolic energy production is created by oxygen, with only 10-20 percent created from food and water. Furthermore, the respiratory system is responsible for eliminating 70 percent of the bodily metabolic waste. In 1924, Nobel Laureate Dr Otto Warburg linked lack of oxygen with cancer. “Summarized in a few words, the prime cause of cancer is the replacement of the respiration of oxygen in normal body cells by a fermentation of sugar."

http://www.westonaprice.org/notes-from-yesteryear/100-years-before-weston-price

Hallo Charade

Hier een stukje tekst over het veertje of haartje:

'Om de geest harmonisch te laten worden moet men zich in zijn kamer opsluiten, zijn zitplaats verwarmen, een tien cm. hoge hoofdkussen opschudden, zorgvuldig gaan liggen, zijn ogen sluiten, het hart alsmede de hele kracht in het midden verzamelen, een haartje of veertje onder de neusgaten leggen en zorg dragen dat het bij het ademen niet beweegt.

Na 300 ademhalingen al komt men in de toestand dat de oren niks horen en de ogen niks zien. In deze toestand kan koude noch hitte (de Ijsman) op het lichaam inwerken, ook kunnen bijen en schorpioenen iemand geen schade toebrengen'.

En dan nog deze tekst:

'Men zet zich op de juiste neer en dan zwijgend zijn ademteugen tellen, tot tien, tot honderd en dan tot duizend. Dan wordt het lichaam zo onwankelbaar vast, de ziel zo stil en rustig als een lege hemel. Als men langer in deze toestand blijft, houdt langzamerhand het ademen op en als inademen en uitademen tot stilstand zijn gekomen, alsof de adem door de 84.000 haarporiën als wolken naar buiten en als nevel naar binnen trok, dan wordt het duidelijk dat alle sinds de eeuwigheid bestaande ziekten vanzelf verdwijnen en allerlei beschadigingen en zwakheden als vanzelf ophouden'.

Deze tekst is niet van mij, maar komt uit het boek HARA

Sorry maar ik geloof hierin al ben ik nog lang zover niet, het is zeker simpel maar voor mij doeltreffend en voor een ander...die moet aan de bica.

Quote:
@Jenneke

Je bedoelt Janse :wink:

Quote:
@Jenneke: ademhaling is geen voeding! Voeding heeft invloed op je ademhaling, je spijsvertering, je gezondheid en je welzijn. Ademhaling heeft invloed op je welzijn, je spijsvertering en je gezondheid, maar niet op je voeding.

Jazeker heeft ademhaling wel invloed op je voeding. Alles heeft met elkaar temaken. Een goede ademhaling zorgt voor veel zuurstof op celniveau. Ik weet niet hoelang je al meeleest op dit forum, maar er zijn hele topics over zuurstof,h2o2,ozon etc. Erg belangrijk dus, die zuurstof.

Een goede ademhaling zorgt dus voor voldoende zuurstof in de cellen. Kankercellen, "slechte bacterien", candida etc houden van een anaerobe omgeving en zijn dus aan te pakken met zuurstof.

Een goede zuurstofrijke darmflora zorgt o.a. voor een betere opname van voedingsstoffen. Verder is er geen sterkere bloedvatenverwijderaar dan co2. Bij een goede ademhaling kan de zuurstof/Voedingsstoffen dus ook nog eens beter door je lichaam vervoerd worden.

Ademhaling heeft dus ALLES temaken met voeding.

Quote:
Ik geef je helemaal gelijk omtrent je opmerkingen over voeding! Gisteren schreef ik nog op de vorige pagina van deze thread:

Je ziet nl. vaker dat het geloof in 1 enkele voedingsstof zo sterk is dat men hierin doorslaat.

So what? Maak je niet zo druk om die Buteyko. Zoals ik al vaker heb gezegd snapt hij werkelijk niets van voeding en andere dingen, maar WEL van ademhaling.

Andreas Moritz snapt ook niets van voeding, maar WEL van lever/gal reinigingen

James Wilson snapt ook niets van voeding, maar WEL van de bijnieren.

Pak gewoon de handige dingen die WEL kloppen eruit en gebruik dat. Alle andere onzin over veganistische voeding, zuur-base theorien etc moet je gewoon niet naar kijken en niet langer energie aan verspillen.

Quote:
Dit wist ik niet.

Ik slaap wel met een kussen onder mijn hoofd, maar ik dacht dat het beter zonder was.

Soms is het toch lastig uitmaken wat nou goed is.

Ik weet het ook niet. David Wolfe zegt dat het gebruik van een hoofdkussen gelijk staat aan drugs, zo verslavend :-) Volgens hem kan je lichaam pas tot rust komen als je helemaal horizontaal ligt en met je hoofd dus ook plat,of zelfs lager dan je lichaam. Pas als je helemaal horizontaal ligt stopt je lichaam pas met adrenaline produceren. (Volgens David dan he)

Beste.

Jullie bekijken de ademhaling erg technisch, ik heb die kennis niet maar ik wil wel graag even laten weten dat mijn problemen van altijd luchtweg-verkouden, altijd snotteren, altijd een droge mond snachts en nog veel meer opgelost zijn door gebruik te gaan maken van de Buteyko ademmethode, ik heb meer energie, slaap beter en ja ook ik heb snachts met een tape op mijn mond geslapen om te leren en te wennen de mond dicht te houden, ook snurken is bijna weg en wat de theorie ook zal zijn; het lost problemen op en daar was het mij om te doen. Even terzijde, eten deed ik altijd al gezond en biologisch, ik at wel altijd teveel en daar heb ik (nu ik beter slaap door de ademmethode) geen behoefte meer aan.

Groeten Ad.

Kijk, je bent goed bezig, Ad :-)

Je hoeft ook niet te begrijpen hoe alles (technisch :-) ) in elkaar zit, als het maar werkt, toch?

Wie geneest heeft gelijk. En dat de Buteyko-methode geneest, dat mag ondertussen wel duidelijk zijn.

@Janse: David Wolfe snapt alleen iets van geld verdienen, dus hem maar niet gebruiken als bron over kussens.

Hoe weet je of je je CP goed meet?

Ik weet pas achteraf of ik goed meet, als ik niet diep in hoef te ademen was het goed. Comfortabel (dus zonder stress) kan ik best wat langer doorgaan, echte stress begint pas later.

JP,

Ja, die David weet zeker veel van geld verdienen. Toch vind ik dat hij ook wel veel zinvolle dingen te melden heeft.

Over de CP:

Ik weet wat je bedoelt. Dit moest ik in het begin ook even oefenen.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

Quote:
Practice shows that this first desire appears together with an involuntary push of the diaphragm or swallowing movement in the throat. If you release the nose and start breathing at this time, you can resume your usual breathing pattern (in the same way as you were breathing prior to the test).

http://www.normalbreathing.com/index-measure-CP.php#.USoRDYy9KSM

In de ochtend opstaan met een droge mond geeft vaak aan dat men door de mond andemt, maar bij mij is dat niet het geval. Mijn lichaam zweet niet, heeft weinig speeksel en heeft een droge huid en mijn oorsmeer zit vast. Het is dus meer een soort aandoening.

sinds het mediteren gaat het ademen door de neus gewoon gemakkelijker.

Ik kan spontaan moe worden en merk dat dan al a op aan de uitademing. Het uitademen voeld dan als een blokkade. Het uitademen zegt dus wat over de conditie op dat moment.

Ja, bedankt, daar heb ik wat aan.

Als de grote lijnen en hoofdpunten van wat iemand vertelt fout zijn, wat is de rest dan waard? Natuurlijk kan er wat zinvols tussen zitten, maar dat zal je dan goed moeten checken. De waardevolle info van David Wolfe wordt ook door anderen verkondigd, zonder het raw vegan sausje.

Om Andreas Moritz als voorbeeld te nemen, die weet zeker veel van lever/gal reinigingen, maar alleen in combinatie met een koolhydraat rijk dieet. Hij heeft dus geen lange termijn ervaring i.c.m. een vetrijk dieet. Dezelfde reiniging zou dan heel anders kunnen uitpakken en zelfs schadelijk kunnen zijn. (slecht een voorbeeld! geen idee of dat zo is, dat is juist het probleem)

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan