Advies gevraagd a.u.b. - insuline-resistent

Quote:
I only had time to give them ideas for one meal, and had them start by cutting carbs from breakfast because that is the time of day we are most able to switch our dormant fat-burn enzymes from off to on.



Marianu,

Vergeet vooral bovenstaande tip van "dr.cate" niet

 
Had ik gelezen Pike, maar als ontbijt neem ik op wat citroensap en kefir in mijn smoothie na geen koolhydraten en dat al bijna een jaar lang.

Tijdens de lunch bestaan mijn koolhydraten uit een sneetje roggekiembrood of af en toe een quinoa-cracker en kefir. om 15:00 uur weer kefir en blokje kaas.

Avondeten, groente in veel vet en room en vet vlees. Heel af en toe een toetje (gemaakt met mascarpone, billingtons, ei en slagroom).

Rond 20:00 uur beetje griekse yoghurt, kefir of beetje mascarpone.

Tussendoor drink ik water of jiaogulan-thee.

Mijn valkuilen zitten hem dan denk ik toch in de extra's: stukje gebak bij verjaardagen 1 a 2 keer per maand of af en toe dat toetje.

Ik ga toch die voedingstabel eens een tijdje ga bijhouden om te kijken hoe het nu daadwerkelijk gesteld is met mijn koolhydraatinname. Ik denk namelijk dat dat wel meevalt maar misschien is die stiekem toch te hoog, gezien mijn buikomvang maar blijft groeien.

Ik moet wel zeggen dat ik nu niet meer bang ben om te craschen om te weinig koolhydraten. Strakker de teugels aanhalen maar.

 
Quote:
Mocht dit inderdaad een "definitief antwoord" blijken te zijn, dan betekent het gelukkig ook een doorbraak in de angst voor "low carb". Dat zou ik heel fijn vinden!!!


Dan heb je de strekking van het stuk niet goed begrepen. Er wordt zeer krachtig gewaarschuwd voor een te lage kh-inname, waarbij 50 gram per dag wordt gezien als het abolsute minimum (ben ik het roerend mee eens). Jij staat meer het beginstadium van Atkins voor, 20 gram per dag. De moderne, op glucose draaiende, mens trekt dit niet meer, omdat deze vaak al met voedingstekorten en een hormonale onbalans geboren wordt, de degeneratie waar Price voor waarschuwde. WAPF is dan ook geen koolhydraatarm voedingspatroon. Die limiet van 100 gram per dag heb ik ontleend aan Atkins e.a., niet aan het officiele WAPF-advies.

Mike

 
Nou, zo lees ik het niet hoor. Er wordt een mogelijke oorzaak aangewezen van extreme vermoeidheid bij lowcarb gaan, gelegen in de aanmaak van reverse T3, die het T3 gehalte naar beneden brengt. Dit gebeurd alleen, volgens het artikel, bij TE ABRUPT stoppen met koolhydraatinname. De schrijfster concludeert vervolgens vanuit de ervaring in haar eigen praktijk, dat, hoewel zij vele clienten heeft begeleidt in de overstap naar lowcarb, deze probleematiek zich bij haar clienten nog nooit hebben voorgedaan.

Zij koppelt dit gegeven aan het feit dat zij om praktische redenen haar clienten rustig aan laat afbouwen, waarbij, zoals Pike ook al nadrukkelijk aangeeft, het accent ligt op het koolhydraatarm starten van de dag.

Ik lees nergen iets over het antal grammen dat zij aanhoudt als richtlijn, ze zegt alleen 'low carb'.

Ik denk dat de route naar vetverbranding nu wel duidelijk is geworden. Afbouwen van koolhydraten naar 50 gram per dag. Blijkt dit nog niet het gewenste resultaat te geven, dan is het een kwestie van verder afbouwen naar max 20 gram per dag.

 
Sorry, zie nu wel 50 gram staan als de gens waaronder zich de problemen kunnn voordoen. Maakt verder voor mijn conclusie niet uit, maar even voor de volledigheid....

 
Ik zelf denk dat 20 gram voor de meeste mensen niet realistisch is, of ze hier nu gelijk aan beginnen of geleidelijk. 50 gram is het absolute minimum dat voor de meeste mensen werkt. De 'marge' zit dus tussen 50 gram minimaal en 100 gram maximaal.

Ikzelf kan prima leven op 20 gram als ik dat wil, maar ik weeg niets. Mijn stijl is om overal mee weg te kunnen komen, vanuit een steeds sterker wordend lichaam. En daarmee bedoel ik: soms niet eten (vasten), andere keren wel; soms een stevig ontbijt, andere keren licht of geen ontbijt; soms laat in de avond een flinke maaltijd, meestal geen late avondmaaltijd; soms te weinig eten, soms te veel eten; soms koolhydraatrijk eten (bij hoge uitzondering!), meestal koolhydraatarm eten; soms voedselgroepen (vet, eiwitten, koolhydraten) combineren, andere keren slechts 1 voedselgroep of een combi van 2.

Wat ik hiermee wil aantonen is dat de jager-verzamelaar van weleer evenmin kieskeurig kon zijn. Soms at hij wel, soms at hij niet. Soms at hij veel, soms weinig. Enzovoorts. Ik imiteer dit en merk dat het me sterker maakt en ik hierdoor prettiger leef. Het betekent dat ik me ook wel eens kan 'laten gaan' (binnen WAPF-grenzen, welteverstaan). Maar ja, je moet natuurlijk wel over de spijsverteringscapapaciteit beschikken om dit soort fratsen uit te kunnen halen. Dus: don't try this at home, this is for trained professionals! :wink:

Mike

 
Ik leef ook prima op 10 tot 20 gram koolhydraten per dag, al lange tijd.

Mooi zoals je dat doet, leven als een jager.

 
Toch is je systeem ergens nog niet helemaal stabiel Indigo als je van een aantal dagen kefirkuur 2 kilo aankomt. Ergens wringt er dan nog iets lijkt me.

Wat Mike beschrijft is mijn ideaalplaatje. Niet tellen, wegen etc, maar eten binnen de wapf-normen en daarin alle kanten op kunnen gaan. Met een lichaam die daar niet onder lijdt, maar doet wat t moet doen, verwerken, verteren en blijven draaien op een ontspannen manier.

Stap voor stap komen we er wel!

 
Ik heb een koolhydraatverslaving en zit in de premonapauze Alexandra, mijn hormoonhuishouding is aan het verschuiven. Ik heb te weinig testosteron en je hebt juist testosteron nodig om in de vetverbranding te komen en te blijven. En tijdens de kefirkuur kreeg ik wel 150 gram kh binnen! Dus niet zo gek dat ik aankwam! Die kilo's waren er ook snel weer af hoor toen ik weer lowcarb ging.

Juist om van de insulineresistentie / koolhydraatverslaving af te komen kies ik bewust voor de modus van vetverbranding. En ik heb me nog nooit zo goed gevoeld. Energieker, emotioneel stabiel. Daar geniet ik echt van!

 
Quote:
Wat Mike beschrijft is mijn ideaalplaatje. Niet tellen, wegen etc, maar eten binnen de wapf-normen en daarin alle kanten op kunnen gaan. Met een lichaam die daar niet onder lijdt, maar doet wat t moet doen, verwerken, verteren en blijven draaien op een ontspannen manier.

Stap voor stap komen we er wel!


Dat denk ik inderdaad ook, en vooral luisteren naar je lichaam. Het geeft vanzelf aan waar het behoefte aan heeft. Ik begrijp dat je met de richtlijnen van Lemmers afvalt maar het blijft naar mijn idee toch een soort manipulatie van je lichaam uit angst om aan te komen. Aangezien de meesten van ons van ver komen wat gezond eten betreft zal je je lichaam de tijd moeten gunnen om aam de nieuwe omstandigheden te wennen. Ook als dat in eerste instantie betekent dat je aankomt.

 
Ja Wommes, het ideaalplaatje is het dat je vanzelf in een gezonde balans geraakt door de richtlijnen van Weston Price te volgen. Op zichzelf geloof ik hier ook in, maar of het realistisch is als je insulineresistent bent? Nogmaals ik geloof zeker dat het mogelijk is, maar....

In het geval van insulineresistentie / koolhydraatverslaving hebt, is het heel moeilijk te weten welk signaal van je lichaam je wel moet volgen en welke niet!

Bij een insulineresitentie zal je lichaam om steeds meer koolhydraten vragen. Is dat wat het lichaam nodig heeft om te herstellen? Nou nee, bepaald niet....

Je kunt dit vergelijken met een alcoholverslaving of rookverslaving. Als je eenmaal verslaafd bent zal je lichaam continue om alcohol of nicotine blijven vragen. Je kunt dit alleen doorbreken door ermee te stoppen. Afbouwend of cold turkey, kan mij niet schelen, maar je zult er toch doorheen moeten en de roep van je lichaam om meer van heet "slechte" moeten negeren.

Zo is het ook met een koolhydraatverslaving c.q. insulineresistentie.

Verder brengt een overvloedige insuline-aanmaak ook nog een negatieve spiraal in je hormonenhuishouding te weeg. Zolang je (te) veel insuline in je lichaam hebt kan je hormoonhuishouding niet in balans gebracht worden. Bij een bijnieruitputting roept je lichaam om koolhydraten om het vuurtje brandend te houden, c.q. jezelf in de overlevingsmodus staande te houden, maar je bijnieren hobbelen feitelijk alleen maar verder achteruit.

Je bijnieren zijn weer een belangrijke factor / motor achter je hormoonbalans.

Dus, zeker, alles is mogelijk, er zijn veel wegen die naar Rome leiden. Maar als je gehinderd wordt door klachten, dan ben ik met mijn boogschutterascendant (recht op het doel af), degene die voor de kortste weg kiest.

Mijn lichaam en geest hebben mij duidelijk laten blijken dat ze erg blij is met deze keuze: WAPF + koolhydraatarm!

 
Quote:
En tijdens de kefirkuur kreeg ik wel 150 gram kh binnen! Dus niet zo gek dat ik aankwam! Die kilo's waren er ook snel weer af hoor toen ik weer lowcarb ging.



Ik heb begrepen dat er nauwelijks koolhydraten in kefir zitten, aangezien de lactose als het ware opgegeten wordt door het kefir plantje.

 
Boschje,

Indigo zegt: 'Zelf heb ik ervaring met een Kefirkuur. 5 dagen 3 liter per dag, eindresultaat 2 kilo zwaarder.

En tijdens de kefirkuur kreeg ik wel 150 gram kh binnen! Dus niet zo gek dat ik aankwam! Die kilo's waren er ook snel weer af hoor toen ik weer lowcarb ging.'

Laten we eens kijken Boschje: In 3 liter koemelk zit 140 gram koolhydraten, die 150 gram kh kunnen nooit in 3 liter kefir hebben gezeten. Je hebt gelijk Boschje.

Ik zie het aankomen op kefir als volgt: Kefir is ontzettend voedzaam op elk gebied ongeacht hoeveel koolhydraten erin zitten, het lichaam streeft eerst naar overvoed daarna naar evenwicht, was ze doorgegaan met de kefir kuur was ze weer wat afgevallen.

En een kuur duurt niet 5 dagen maar een maand of langer....

 
@Indigo, waren die twee kilo erbij geen vocht? Twee kilo in 5 dagen is volgens mij erg snel. Verder heb ik weleens gehoord dat je van koolhydraten iets meer vocht vasthoud.

 
@Amancay, kijk hier: http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/?q=kefir

Een liter Kefir weegt zonder fles 1100 gram.

In Kefir zit 4,5 gram koolhydraat per 100 gram.

1 liter Kefir bevat 49,5 gram koolhydraten.

3 liter bevat dus 148,50 gram koolhydraten.

Wat ook aan de hand kan zijn is dat Kefir niet zo'n goed idee was maar dat ik toch beter rauwe melk had kunnen nemen. Zie hier de post van Dia:

Quote:
inds ik hier op de kefir thread heb zitten lezen, ben ikzelf ook weer kefir gaan maken.

Met volle melk uit de natuur-winkel, want ik heb niet elke week rauwe melk.

Nu prik ik zelf regelmatig mijn glucose...en deze is sinds ik de kefir drink

erg hoog..

Heb gelezen dat de kefir de melksuikers omzet in galactose..maar dat is dus ook een suiker.

Duurt het langer voordat deze door het lichaam verwerkt is??

Met rauwe melk gaat m'n bloedsuiker ook wel omhoog...maar niet zoveel als met de

kefir.


@Cham, ja, dat kan goed zijn! Zodra je weer in de suikvergisting zit gaat je lichaam vocht vasthouden en dat laat het weer los zodra je weer terug bent in de vetverbranding.

Ik was in ieder geval door de inname van 3 liter Kefir wel uit de vetverbranding gegaan en in de suikervergistingstand terecht gekomen.

 
Ik hoef geen enkele moeite te doen om in 1 dag 1,5 kilo aan te komen.

Bijv. in 1 x 500 gram kwark (stop ik in mijn holle kies) met 200 mililiter slagroom (gaat er nog beter in dan koek): hoppa 1,5 kilo eraan in 1 dag.

Dan doe ik er een week over om dat er weer af te krijgen.

 
Quote:
Verder brengt een overvloedige insuline-aanmaak ook nog een negatieve spiraal in je hormonenhuishouding te weeg. Zolang je (te) veel insuline in je lichaam hebt kan je hormoonhuishouding niet in balans gebracht worden. Bij een bijnieruitputting roept je lichaam om koolhydraten om het vuurtje brandend te houden, c.q. jezelf in de overlevingsmodus staande te houden, maar je bijnieren hobbelen feitelijk alleen maar verder achteruit.

Je bijnieren zijn weer een belangrijke factor / motor achter je hormoonbalans.


Eigenlijk begrijp ik dit nog steeds niet helemaal.

Bij bijnieruitputting wordt hier meestal aangeraden om niet TE laag in koolhydraten te gaan. elke maaltijd moet dan bestaan uit vetten, eiwitten en koolhydraten. Maar wat is hiervan nou precies de reden? Waarom die koolhydraten?

- hebben de bijnieren koolhydraten nodig? Volgens mij niet toch? De koolhydraten lokken weer een insulinereactie uit en zorgen dus alleen maar voor meer stress waar de bijnieren niet op zitten te wachten. Verzadigd vet, zout en cholesterol is waar de bijnieren op zitten te wachten, niet de suikers.

- of heeft het alleen temaken met het feit dat de meeste mensen die bijnieruitputting hebben ook de eiwitten en vetten meestal niet goed kunnen verteren? Er zijn dan toch nog wat suikers nodig voor energie?

 
Indigo ik had je al gewaarschuwd over de galactose en dat je beter rauwe melk in plaats van kefir moest gebruiken voor de kuur zie: https://www.fatsforum.nl/topic/vragen-over-vetverbranding/page/2

Verder wat betreft de koolhydraten in rauwe melk of kefir maak je toch een grote fout, bij melk kun je dat nog na gaan bij kefir wordt dat moeilijker, wat de voedingswaardetabel door geeft over kefir klopt niet en waarom:

Het probleem met de aangegeven hoeveelheid koolhydraten op de verpakkingen van gefermenteerde levensmiddelen ontstaat doordat de overheid de fabrikanten de koolhydraten van voedsel "door verschil" Laat tellen.

Dat betekent dat ze al het andere, waaronder water en as en vetten en eiwitten meten.

Vervolgens "door het verschil," gaan zij er vanuit dat de rest koolhydraten zijn.

Dit werkt heel goed voor de meeste voedingsmiddelen zoals melk.

Echter om , yoghurt, karnemelk en kefir te maken, wordt de melk ingeënt met de melkzuurbacteriën. Deze bacteriën gebruiken bijna alle melk suiker genaamd "lactose" en zetten het om in melkzuur.

Het is deze melkzuur dat de melk verdikt en smaak geeft aan het product.

Deze bacteriën hebben het grootste deel van de melksuiker "opgegeten" tegen de tijd dat je het koopt (of als je het zelf maakt) .

Op het moment dat je het eet, hoe kan er dan nog veel koolhydraten inzitten? Het is het melkzuur dat dan wordt geteld als koolhydraten.

Daarom kun je tot een half kopje yoghurt, karnemelk of kefir drinken en je telt alleen 2 gram koolhydraten. Dr Goldberg heeft dit gemeten in zijn eigen laboratorium: http://www.lowcarbluxury.com/yogurt.html Een kopje zal ongeveer 4 gram koolhydraten bevatten. Een kopje is meestal 300 gram, dus 3 liter kefir zal dan ongeveer 40 gram koolhydraten bevatten.

En dan hebben we het niet over galactose.

En Indigo dit zei je eerst over kefir:

"En het is mijn ervaring dat het daarvoor nodig is om een stuk lager te zitten dan 100 gram KH per dag. Dus van mij mag je best melk drinken, maar met heel veel mate en kies in dat geval liever voor Kefir, want dat scheelt weer koolhydraten.

En dan zeg je weer: En tijdens de kefirkuur kreeg ik wel 150 gram kh binnen! Dus niet zo gek dat ik aankwam! Die kilo's waren er ook snel weer af hoor toen ik weer lowcarb ging."

Nogmaals: in kefir zit niet zoveel koolhydraten. Wel melkzuur en galactose etc.

 
Quote:
Indigo ik had je al gewaarschuwd over de galactose en dat je beter rauwe melk in plaats van kefir moest gebruiken voor de kuur zie: https://www.fatsforum.nl/topic/vragen-over-vetverbranding/page/2


Klopt helemaal, ik was eigenwijs en wilde het met Kefir uitproberen, ook vanwege het veronderstelde lagere koolhydraatgehalte. Ik wil gewoon alles zelf ervaren :roll:

Hoe verklaar jij dan de verhoogde glucosespiegel van Dia, Amancay? Ik neem dat toch wel serieus. Kefir doet blijkbaar toch iets anders dan rauwe melk.

Quote:
" Dus van mij mag je best melk drinken, maar met heel veel mate en kies in dat geval liever voor Kefir, want dat scheelt weer koolhydraten."


Ja, daar ben jij toch ook van overtuigd? Of begrijp ik je nu niet goed?

 
Bij Dia door de galactose, kefir is al voor verteert dus komt vlugger in de bloedbaan, en galactose is ook een suiker. En de lever moet ermee om kunnen gaan. Dan heeft het bij Dia te maken met haar lever.

Lees over galactose:

There is a sugar in yogurt (galactose) which is a monosaccharide and is legal. However, if a person/child is not healthy, the liver may not be able to change it to the useable sugar, glucose. There have been many research papers printed about galactose accumulation if this is the case. We do not want the accumulation of any sugar - we want the cells of the liver and the rest of the body to actively use the sugars and get the cellular energy the cells need. We do not want these metabolic pathways to be overwhelmed and have any sugar accumulate in the bloodstream. That is what happens in diabetes because of the accumulation in the bloodstream of glucose.

I think with children with gut problems and autism, 2 cups of undripped would be sufficient. I really do not know how much galactose still remains in dripped yogurt. Galactose will adhere to the casein of the dripped but I have no idea how much so I think 2 cups of undripped per day for children is enough. Even for adults, one should not top, at the very most 2-3 cups. With proper digestion and absorption (which we all aim for) we are feeding OUR CELLS the properly broken down lactose (glucose and galactose).

En Indigo ik drink liever volle rauwe melk dan kefir, bij kefir heb ik vaker honger. Ik zie kefir als een sacred food, die je beter matig kunt gebruiken. Vooral als middel voor de spijsvertering genomen bij ander voedsel.

En ik drink 1,5 a 2 liter buffelmelk per dag, bij melk kijk ik niet naar het koolhydraten gehalte. Als ik koemelk zou drinken zou ik 2 a 3 liter per dag drinken. Maar de laatste tijd merk ik dat ik minder nodig heb, en toch goed doorvoed ben.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.176
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan