Ik heb weer eens een paar vragen. Deze keer is het niet eenvoudig om het thema aan te spreken, omdat het nogal een gevoelig thema is. Omdat ik niet weet waar het te plaatsen, doe ik het hier. Het gaat ja uiteindelijk om gedrag van mensen wat bestemd wordt door opvoeding, systeem, omgeving en ook media.
Bij mij op het werk zitten bijna allemaal jongeren. Natuurlijk wordt er zoal over het een en ander gesproken. Globaal genomen vinden ze dat het heel normaal is om verschillende sekspartners te hebben, gewoon alleen maar voor de lustbevrediging. Er wordt ook open gesproken over geslachtsziektes. Allemaal zonder schroom. Ik ben anders opgevoed en denk er dus anders over. Ze vinden dit maar raar en zeggen dat het aan het leeftijdsverschil ligt. Dat kan best zijn. Ik heb natuurlijk andere waarden en normen. Toch laat mij dit niet los.
Zijn waarden en normen wel relevant? Wat is uiteindelijk een waarheid, kan die door waarden en normen wel gevormd worden. Hoe stonden de traditionele natuurvolkeren hier tegenover. Ik weet dat een paartje vaak 3 jaar van te voren al hun voeding moest aanpassen, als ze kinderen wilden krijgen en er moest ook vaak 3 jaar tussen elke geboorte inzitten. Dit impliceert, dat ze toch wel een vaste serieuze partner hadden. Ik weet natuurlijk niet of ze het ook van te voren deden, zonder de intentie om kinderen te krijgen. Natuurlijk doen paren het niet alleen maar daarom, dat is logisch. Als je in de dierenwereld kijkt, zijn er dieren die bijeen blijven en andere absoluut niet.
Is volgens waarden en normen denken verkeerd of verouderd?
Ik kom er met mijn verstand niet uit, omdat ik natuurlijk volgens mijn opvoeding denk.
Wat vinden jullie hierzo van?
Dorothé