Angststoornis, spanningen en prikkelbare darmen

Een kostenbesparende tip m.b.t. magnesiumspray (komt van dit forum, maar weet zo even niet wie dit zei): je kunt ook magnesiumvlokken kopen en dit oplossen in (zo puur mogelijk) water; geeft hetzelfde effect.
 
@Heksje, ik neem aan dat je mergpijpjes, staart en schenkel ook kunt vervangen door botten - of zijn botten mergpijpjes? Dit is namelijk wat beter te betalen.

@Paradogma: goede tip!
 
Maakt niet uit User, ik hoop dat je andere manieren vind om ermee om te gaan en wellicht als je er ooit aan toe bent en er voor open staat dat het je nog kan helpen.

Het meeste baat heb ik om voeding te eten met een laag glycemische index omdat ik heb gemerkt dat ik erger last krijg van spanningen in mijn lijf als ik voeding eet met een hoge glycemische index.
Ik eet havermout s"morgens wat ik klaar maak in bottenbouillon, iedere dag een paar eitjes.
Qua avondeten veel groenten {van de goeie groenten en die ik verdraag} ,afwisselend goed puur vlees, kip, of vis. En wat basmati rijst.

Dat is het, heel simpel.
 
Glycemische index is totaal nieuw voor mij. Wat doe je bij de havermout? Rauwe melk?

Hoe ben jij er btw achter gekomen dat je moet letten op de glycemische index?
 
@Mtje Nog ever terugkomend op jouw verhaal:

ik zou testen of jouw DPPIV enzym op peil is. Dit enzym breekt exorfinen af. Als dit niet of niet voldoende gebeurt, gaan de exorfinen de receptoren bezetten in je hersenen en kunnen daar schade aanrichten. Van vermoeidheid, ADHD, burn out tot psychoses. Dan dus met gluten en zuivel stoppen en dit enzym gaan nemen.

Kan je - zonder het te testen - ook hier wat aan proberen te doen? Bijvoorbeeld een supplement nemen? Want volgens mij mag je ook geen spelt eten bij een DDPIV dieet. En aangezien ik veel eet vind ik zo snel niet een vervanger daarvoor. Hoor het graag :)

 
En nog even een vraag: hoe staat Weston Price tegenover het eten van speltbrood? Wordt dit aangeraden of afgeraden? Een vervanger hiervoor vinden lijkt me namelijk erg lastig - aangezien ik veel eet.
 
Weston Price stond niet negatief tegenover granen, maar in zijn tijd bestond geen verelde tarwe. Oudere varianten van tarwe als kamut, einkorn en spelt zijn dus betere opties, maar dan wel in de zuurdesemvariant.

Mike
 
Dankjewel voor het antwoord! Ik lees tegenstrijdige uitspraken over spelt. Zo staat bijvoorbeeld in het boek van Saskia van As (Darmklachten) dat niet alleen tarwe maar ook spelt zorgt voor een hogere insulinespiegel. En dat er gekozen moet worden voor stoffen die laag staan op de glycemische index (zoals bijvoorbeeld groenten en eitwitrijke producten). Vandaar dus eigenlijk de vraag. Mijn buik verdraagt het in ieder geval goed.
 
Trouwens voor degenen hier op het forum die op zoek zijn naar vervangers voor broodbeleg: op de site van puurmieke staan enkele 'gezonde' varianten:

https://puurmieke.nl/voeding/gezond-beleg

De amandelpasta is erg aan te raden!
 
Graanproducten zorgen voor insulinepieken, ook volle graanproducten met 'langzame koolhydraten', dat klopt.

Mike
 
Als je dan iets v brood wil wat is dan de meest verstandige keuze???
Dacht dat zuurdesem dat wel is en spelt/rogge nog weer beter is dan volkoren... Af en toe zuurdesem noten/rozijnen plakje met roomboter is ook lekker en makkelijk op werk/school.
 
@Dancealot: zelf bak ik speltbrood met als gist een biodesem. De bio desem is een volledig gerijpt desem voor het produceren van origineel natuurdesembrood. Het is zeer geschikt ter vervanging van gist. En het is vrij van giststammen, koemelkeiwit, tarwegluten en dierlijke vetten. Wel staat bij de ingredienten: "volledig gerijpte desemcultuur uit tarwebestandsdelen".

In hoeverre deze gist goed is durf ik dus niet te zeggen - aangezien er staat dat de desemcultuur gerijpt is uit tarwebestandsdelen. Maar tot nu toe verdraag ik het goed.
 
Kiembrood is ook een goede optie, dat bevat nauwelijks nog gluten. Rogge kiembrood van Terrasana neem ik vaak.

Mark
 
Mijn capsules met visolie zijn bijna op. Nou wilde ik al een tijdje levertraan gaan nemen - omdat dit volgens mij beter is, en dan wel in capsulevorm ivm de smaak. Een lepel levertraan behoort niet tot de mogelijkheden - moet er letterlijk van kokhalzen.

Hebben jullie nog aanraders voor een goede levertraan? Het liefst eentje die je niet proeft bij 'het per ongeluk opboeren'. Levertraan en prikkelbare darmen gaat denk ik wel goed samen?

Iemand ervaring met deze?
http://www.vitavie.nl/webshop/Visol...stress/Blue_Ice_Fermented_CLO_-_120_Caps.html
 
Vraag me trouwens wel af of levertraan echt nodig/beter is dan een normale omega 3 olie (van het merk AOV). Deze heb ik nu: https://aov.nl/720-vegetarische-omega-3.html
 
En of deze beter is, want naast omega-3 bevat gefermenteerde levertraan de vetoplosbare vitamines A, D en K. Met boterolie is het product zelfs nog effectiever, zoals Weston Price ontdekte.

Mike
 
Bedoel je dat er een variant is waarin ook boterolie zit? Want die zie ik zo snel niet. Of moet je dat los ernaast tot je nemen?
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
529.791
Leden
8.655
Nieuwste lid
Monique vdf Jacobs
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan