antidepressiva

@Heen en weer

Het je ook wel eens stil gestaan bij een mogelijk verstoorde hormoonhuishouding. Je schrijft dat je een vrouw van middelbare leeftijd bent. Dan zou ik je ook zeker willen aanraden om het boek "De kracht van vrouwelijke hormonen" van Sylvie Demers te gaan lezen. Waarschijnlijk levert het je wel een enorme AHA-erlebnis op...

Zoals Pike hierboven al terecht verwijst: Magnesium speelt een hele belangrijke rol bij in het op orde houden / brengen van de hormoonhuishouding. De schildklier is daar natuurlijk ook direct bij betrokken.

Verder schrijf je dat je jezelf herkent als H.S.P. 'er. Ik ben op dit moment tot het voortschrijdende inzicht gekomen dat HSP-zijn een directe relatie heeft met een bijnieruitputting. Uiteraard heeft een bijnieruitputting ook een behoorlijk negatief effect op je hormoonhuishouding, dat kun je niet los van elkaar zien.

Als iemand last heeft van depressie denk ik aan ondersteuning met

magnesium (véééél magnesium), jodium, selenium, omega 3, zink, appelzuur en rhodioloa, met natuurlijk WAP voeding als basis, net zolang totdat je je goed voelt en je kunt afbouwen. Verder denk ik bij jou als vrouw van middelbare leeftijd ook meteen aan dr. Lee progesteroncreme als ondersteuning van je hormoonhuishouding. Je kunt daar niet vroeg genoeg mee beginnen (het liefst al in de pre-menopauze) als je al klachten hebt zoals jij.

Bedankt voor alle tips en informatie.

Ik ga eerst eens kijken voor magnesium of me dat zal helpen.

Mijn hormoonhuishouding is inderdaad ook verstoord, dat had ik nog niet genoemd ergens geloof ik. In ieder geval heb ik een serotoninetekort en nog een aar tekorten maar die weet ik niet uit mijn hoofd, zal eens kijken of ik dat terug kan vinden. Als alles goed is heb ik dat overzicht bewaard die ik kreeg vorig jaar.

Mijn bijnieruitputting speelt al ontzettend lang , als kind zijnde ben ik van kleinsa af aan misbruikt tot aan mijn 14de jaar ongeveer dus ik heb altijd stress gehad.

Progesteroncreme lijkt me niet wat dus ik wil eerst eens andere mogelijkheden gaan proberen.

Ik ben al door de overgang heen, daar zat ik al heel vroeg...op mijn 32ste..middenin.

Nou, dat was het weer voor nu. Fijn dat er zo mee gedacht wordt!

Hoe oud is jouw dochter ook alweer Marijan?

Ik heb net het boekje van de franse kinderarts Marianne Mousain-Bosc "magnesium, de oplossing" gelezen. Misschien ook iets voor jou? Het inspireert in ieder geval om niet te snel op te geven met magnesium ondersteuning en/of het misschien zelfs nog wel uit te breiden...

Zij combineert magnesium overigens met B6. In het boekje las ik ook dat er kinderen zijn met een verstoord magnesium metabolisme (is trouwens erfelijk) en dat je bij deze kinderen nooit kunt stoppen met het toedienen van extra magnesium.

Ze maakt in ieder geval duidelijk hoe belangrijk het is voor het op optimale wijze volgroeien van de hersenen en het zenuwstelsel van kinderen dat kinderen over voldoende magnesium kunnen beschikken. Als dat niet het geval is dan leidt dat tot blijvende schade. En omdat je schrijft dat je dochter een wat depressieve indruk maakt weet je in ieder geval zeker dat in dat geval haar systeem veel magnesium verbruikt.

Quote:
Progesteroncreme lijkt me niet wat dus ik wil eerst eens andere mogelijkheden gaan proberen.

Ik ben al door de overgang heen, daar zat ik al heel vroeg...op mijn 32ste..middenin.

Juist dan wél progesteroncreme!!!!! Waarom lijkt je dat niet wat? Het is bio-identiek en bewezen totaal ongevaarlijk. (Zie de wetenschappelijke verhandeling van Prof. Sylvie Demers hierover.)

De combinatie bijnieruitputting en in de overgang zijn maakt dat je lichaam niet of nauwelijks nog progesteron aanmaakt. Als je nog wat lichaamsvet hebt maakt hoef je je over oestrogenen niet zo'n zorgen te maken, maar als je broodmager bent dan kan een oestrogeen tekort ook nog meespelen.

Een te laag hormoongehalte of een verstoord gehalte tussen oestrogeen en progesteron geeft een waslijst aan klachten waarbij vermoeidheid en depressiviteit bovenaan staan.

Quote:
Magnesium smeren we al 1,5 jaar of zo, dus ja, dan..

Heb je een idee hoeveel magnesium er op die manier "binnenkomt"?

(dit is een serieuze vraag, geen retorische) :?

Bij volwassenen met depressie zou ik rond de 1gram (1000mg) per dag verspreid over de dag van een goed opneembare soort innemen.

Of naar darmtolerantie, pas dan weet je zeker dat je lichaam genoeg heeft gekregen.

https://www.fatsforum.nl/topic/obstipatie/page/2#post-27346

Je bent ineens gestopt met ad. Dat is zeer onverstandig en potentieel levensgevaarlijk! Je schrijft dat het sindsdien veel beter met je gaat, maar je voorsteltopic liegt er niet om qua klachten. Ik denk dat jij onder behandeling zou moeten komen te staan van een deskundige arts of therapeut, die veel weet van lichaamseigen hormoontherapie. Je kunt dit niet weg-eten, zoveel is zeker!

Mike

@Indigo: Die crème lijkt me eerlijk gezegd eng om te gebruiken maar ik zal dan toch eens die verhandeling lezen waar je het over hebt. Of misschien eerst de tip van Mike maar eens, naar een deskundig arts.

@Mike: Die a.d. is in 2012 gestopt, de klachten zijn er al veel langer dan dat. Dat het beter gaat bedoel ik met name de psychische kant. De rest is ook al veranderd, zat in een rolstoel anderhalf jaar en nu niet meer dus dat is voor mij al een hele verbetering ook.

Maar inderdaad zou het verstandig zijn om ook eens naar een deskundige arts toe te gaan.

Moet ik even zoeken naar zo'n arts die daar veel van weet. Heeft Ron Velthuis daar goede kijk op? Ik zag dat die ergens genoemd werd en dat is in onze buurt, zou wel handig zijn dan. Ik zie op zijn site dat hij wel wat kan met bijnieruitputting maar over hormoontherapie zie ik zo niets. Ik zal hem eens bellen deze week.

Quote:
Hoe oud is jouw dochter ook alweer Marijan?

hoi Indigo,

dat boekje heb ik een paar jaar geleden al eens gelezen, misschien nog maar een keer lezen, misschien zie ik dingen nu anders.

Ik vind het magnesiumverhaal lastig, vandaar dat we het op de huid smeren (van Zechsal).

Er zijn zoveel soorten dat ik door de bomen het bos niet kan zien.

Onze dochter is inmiddels 23. Alles moet ik aan haar aflezen en dat is best lastig. Al haar reacties zijn lang niet te peilen.

Ik ben nu ongeveer twee weken van de Seroxat af. Qua bijwerkingen gaat het goed, want ik heb echt heel langzaam afgebouwd. Maar mentaal ben ik een wrak. Ik ween dagelijks, heb terug last van angsten en trek me vanalles aan. Ik hou dit niet langer vol. Als alternatief heb ik 5htp uit griffonia simplicifolia gebruikt maar ik kreeg hier vreselijke hartkloppingen van. Ik nam 2 x 75 mg.

Mijn omgeving wil absoluut dat ik terug aan de antidepressiva ga. Ik weet eerlijk gezegd niet meer wat doen. Als ik eerlijk ben, had ik toen wel een leven...nu denk ik er vaak aan ermee te stoppen want ik beleef aan niks nog plezier. Ik zak stilletjes aan weg.

Terug aan de Seroxat ookal wil ik dit niet omdat het zo ongezond is maar terug een leven hebben? Of een ander alternatief proberen? Mijn arts sprak me van 5htp uit een andere bron, saffraan maar durf dit niet goed proberen uit angst voor opnieuw hartkloppingen.

Hulp. Ik zie het echt niet meer zitten

Ik heb last van een dwang/angststoornis en volgens mijn familie heb ik echt ondersteuning nodig van Seroxat.

wat ik ook gemerkt heb is dat mijn aders duidelijk zichtbaar en gezwollen zijn over heel mijn lichaam. Ook door het stoppen of van vermoeidheid?

Hoi Klavertje4,

Tot mijn grote schrik lees ik dat jouw familie vindt dat jij ondersteuning van Seroxat nodig hebt.

Zelf heb ik behoorlijk wat ervaring met anti-depressiva, en de doktoren vertelden mij dat ik deze voor de rest van mijn leven zou moeten slikken. Echter ben ik drie jaar geleden gestopt en heb ze niet meer geslikt. Eerder in de periode dat ik ze voorschreven kreeg ben ik ook een paar keer gestopt maar lukte met het totaal niet en keerde ik depressief en wanhopig terug naar de pillen.

Drie jaar geleden heb ik mijn voedingswijze behoorlijk radicaal omgegooid. De suiker en fast food ging de deur uit en ik nam volop groente, fruit en dergelijke.

Ik wil niet zeggen dat ik nooit meer depressieve gevoelens of angstgevoelens heb, maar deze komen vooral opzetten als ik mijn dieet niet op orde heb en mijn lever en andere organen (denk hierbij ook aan de bijnieren en darmen) te zwaar belast zijn.

Laat je niet van de wijs maken door je omgeving. Uiteraard is het goed bedoeld, maar een antidepressivum is niet de weg naar je gezondheid, maar is het pad naar het ravijn. Het maakt veel kapot (vanwege de zeer slechte ingrediënten) en stompt je af.

Depressie en angst zijn gevoelens die uit je lijf voortkomen. Er zijn vele succesvolle verhalen op het internet te vinden dat mensen 'genezen' zijn van angst, depressie, schizofrenie, of welk ander psychiatrisch etiket dan ook met gezonde voeding. Richt je op deze positieve verhalen en filter eruit wat voor jou haalbaar is; dat liever, dan het advies van je familie volgen.

Heb je al eens verder laten uitzoeken hoe het zit met jou schildklier? Dat was toch ook niet helemaal goed? Ik heb echt de indruk dat je het eerst nog maar eens in die richting moet zoeken. Maar dan wel bij een goede arts die je uitgebreid wil testen en dan eventueel ook dierlijk schildklier extract wil voorschrijven.

Over afbouwen van AD heb ik verder geen ervaring mee.

Klavertje 4,

er zijn mensen hier op het forum die merken dat toevoegen van veel vet heeft geholpen bij afbouwen van AD en daardoor ook de angsten beter de baas blijven.

Vet is voedsel voor je hersenen dus. Eet hier dus veel van, of doe je dat al?

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan