Baby eten/drinken

Volgens eetwijzer.nl (ik weet het, maar toch ben ik bang dat ze wat te kort krijgt)

- te weinig groente
- te weinig fruit
- te weinig brood
- aardappel/rijst/pasta genoeg
- te veel vis/ei/vleesproducten/peulvruchten
- te veel moedermelk (te weinig ander vocht, geen 1 liter vocht totaal per dag, zo een 400-500 ml moedermelk)
- te weinig noten
- te weinig vet op brood/bereiding maaltijd (gebruik flink roomboter, maar ze eet inderdaad geen brood)
- te weinig energie (kcal)
- te veel vet
- te veel eiwit
- te weinig vezels
- te weinig ijzer (dacht dat eidooiers een goede bron waren, eet ze 2-3 van per dag)
- te weinig DHA
- te weinig calcium (baart me zorgen, gaat ze dan weinig groeien in de lengte)
- te veel vitamine A
- vitamine D voldoende
 
Klinkt als een super dieet wat je kindje eet. Niet sarcastisch bedoeld. En te veel moedermelk... serieus?! Dat kan helemaal niet! Te veel vitamine A klinkt ook heel gezond aangezien dat in de voedings richtlijnen van het voedingscentrum enzo echt te laag is, zeker voor een jong kind dat nog volop moet groeien.

Kan je in het Engels lezen? Op de Amerikaanse site van de Weston A. Price foundation kan je heel veel informatie vinden over voeding voor kinderen en baby's. Ook hebben ze iedere week een nieuwe podcast online over voeding. Zijn er ondertussen ook wat specifiek over kinder voeding, is gratis te beluisteren.

Daar hebben ze ook foto's en verhalen van baby's en kinderen die zo eten er heeel gezond uitzien. Dat neemt misschien je twijfel weg.

Er is ook een Nederlandse site daar weet het forumlid Tanja alles van. Maar jammer genoeg staat daar nog niet zo veel info als om de Amerikaanse site.

Als je het niet kunt vinden dan plak ik wel wat linkjes :).

Super dat je zo bewust bezig bent met de voeding van je kindje!

Complotdenker
 
Ik ken eetwijzer niet, maar wat een onzin dat ze teveel moedermelk zou krijgen. Kan niet. Moedermelk is compleet voedsel, logisch dat ze dan minder ander voedsel eet. Te weinig calcium zal dan ook wel meevallen.
Te veel vet zal ook niet snel gebeuren. Een kind moet 35% van de calorieën uit vet halen. Dat is veel. Lekker blijven geven dus.
Ik zou de groente- en fruithoeveelheden omdraaien, 2 x groente en een beetje fruit. Wennen aan zoet is makkelijk. Te weinig noten? Noten heeft een kind op die leeftijd niet nodig lijkt mij. Niet teveel stressen, dat is pas slecht.
 
Je doet je forumnaam geen eer aan als je met eetwijzer aan komt zetten natuurlijk ?
Ja lever, zeker achteraan gaan, daarmee kun je alle twijfels aan tekorten gelijk afvinken, da’s moeder natuurs multivitamine. Lekker veel borstvoeding idd ook niets om je zorgen over te maken. De eiwitten hebben ze nodig om te groeien, bouwstoffen. En zeker altijd in combinatie met vet, ook daarvan krijgen ze niet teveel van hoor. Heb vertrouwen in je kindje, die kleintjes weten meestal wel wat goed voor ze is, als je ze maar niet teveel zoet geeft.

Succes
 
@complotdenker

Ik maak me vooral zorgen om de hoeveelheden die ze eet, zo 3 dagen per week eet ze tot de avond een gebakken ei en in de avond nog wat hapjes.
Zou graag de linkjes zien!

@melca ik eet zelf nog niet 100% wapf dus zo compleet is het helaas niet, ze groeit tot nu toe wel oke. Is tussen de 10 en 11 kg met 14 mnd

@tanja, dat is dan even zoeken naar een halal variant en hoe het lekker maken voor een baby.. eidooiers zijn ook vrij compleet behalve de vit c maar je moet er zoveel van eten denk ik om geboeg energie te krijgen of niet?? Hele dag teren op 2/3 dooiers en minimale hoeveelheden groente fruit, twijfel zo of ik dat wel goed doe
 
Meeste baby’s eten de lever zo, rauw (2 weken in de vriezer op -18 dan is dat veilig) gewoon klein stukje aanbieden, anders kort in roomboter gebakken.
En bouillon dus. Daar kun je botten, groenten en vlees voor gebruiken heel voedzaam.

En verder: groeit het kindje goed?
 
Vraag me af of ik biologische grasgevoerde halal botten en lever kan vinden.. iemand enig idee?

Kindje is 14 mnd en tussen de 10 en 11 kg erg levendig slaapt nauwelijks. Heeft vandaag tot de avond bijna niks gegeten (halve banaan) en in de avond 5 eidooiers gebakken
 
Is halal.zo belangrijk omdat je moslim bent? Je maakt het nl. wel lastig voor jezelf op deze manier.

Mike
 
Ik zou op lam gokken van een islamitische slager. Of daar vragen waar de kip vandaan komt. Je eet zelf toch ook vlees?

Mijn dochter begon ook pas substantieel iets te eten toen ze 1,5 was.

Als je kindje groeit en gezond uitziet dan laat los die onzekerheid. Eten moet niet verbonden worden met stress, maar een feestje zijn. Laat lekker knoeien en proeven met alles wat je wil geven. Kluiven op koteletjes, knoeien met boter en zachtgekookte groenten en stukjes vis.
 
Las in een ander topic over te veel vitamine a, dacht dat dit praktisch onmogelijk was, twijfel nu weer over het dieet van dochterlief.

Vandaag 1 gebakken ei en van 2 gebakken eieren alleen het eigeel. En stuk of 4 olijven.
 
Even antwoord geven op vragen die de mensen die je tips geven en meedenken is wel zo beleefd.
Steeds alleen maar je twijfels delen komen we niet echt verder mee. En het is niet de eerste keer dat je niet echt reageert/communiceert.
 
Hoi Tanja,

Excuses, ik doe wel degelijk iets met de tips, vergeet alleen af en toe te reageren :)

Ik ga gelijk op de fb pagina kijken en zodra ik weer wat geld binnen heb het boek bestellen!
 
Hoe staan jullie eigenlijk tegenover nachtschades als babyvoeding?

Mijn dochter kan prima (15 mnd) tot de avond bijna alles weigeren als ze 's avonds dan nog alles weigert maar wel nachtschade accepteert (aardappel/brocolli/wortelpuree) met lekker roomboter erdoorheen, is dat dan niet prima voor af en toe?

En mijn kolfopbrengst daalt, wat zou ik als alternatief kunnen bieden? Water lukt maar paar slokjes.

Groetjes.
 
Beste forumgenoten

Heb volgens mij eindelijk een halalbron voor de lever!!

Hoe maak ik dit lekker eetbaar voor een moeilijk etende baby??
 
Ik denk dat je op moet houden je baby als moeilijk etend te zien. Als je nu al zit te stressen over eten, hoe en van wie moet het kind dan leren dat eten leuk en ontspanning is.

Ik heb je al gezegd dat je ze met eten moet laten spelen, proeven en ontdekken.

Bak een klein stukje in roomboter. Neerleggen en genieten.

Hier staat een recept van mij met “verstopt” orgaanvlees, kun je ook lever voor gebruiken. Of in gehaktbrood verwerken.
 
Hoi Tanja,

Daar ga ik zeker mee aan de slag, want ze is dol op vlees. Ik wil mijn vlees bij www.kaddour.nl halen, zou je een kijkje kunnen nemen op de site? Dit is het enige halal wat een beetje verantwoord lijkt.

Mijn stress komt voort uit doordat ik tijdens de zwangerschap helemaal niet WAPF heb geleefd en in mijn omgeving ook niemand heb die er achter staat. Alle kinderen in mijn omgeving eten zoveel, mijn dochter heeft 2 maaltijden per dag en zelfs die zijn weinig. Dus iedereen brengt me aan het twijfelen en maakt me onzeker.
 
Ziet eruit als een betere slager, misschien niet het beste(grasgevoerd), maar beter als bio industrie. Haalbaar is ook belangrijk.

Ik at ook niet wapf tijdens mijn zwangerschap, geen reden om daar over te blijven stressen. Jammer dat er geen steun uit de omgeving komt, maar je doet het voor jezelf en je kind, de rest is bijzaak. Kinderen die zich volstoppen met vulling (brood, rijst, pasta etc) zijn echt niet beter af. Je kunt jezelf niet blijven vergelijken met anderen. Vet is nu eenmaal geconcentreerd voedsel.

Gek op vlees? Waarom geef je dat dan niet???
 
Inderdaad ik wil ook dat het haalbaar is, maar is het niet zo dat als de lever niet van goede afkomst is, dat het dan te veel afvalstoffen heeft (vooral voor een baby?)

Dat is ook waar, ik had eens de voedingsstoffen bekeken, die krijgt ze wel veel meer binnen. Maar qua energie/kcal is het wel stuk minder, is dat erg? Of is voldoende voedingsstoffen met een stuk minder kcal dan aanbevolen ook oke?

Omdat ik dacht te veel vlees =te veel eiwitten en belastend? Ze is dol op het vlees van lamsbout, vooral als het goed zacht gebakken is.. Maar de komende maanden is dit voor mij niet haalbaar om meer dan 1/2x per week aan te bieden, omdat ik niet thuis woon.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.516
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan