Baby eten/drinken

Ik ben niet op de hoogte van de diverse opties. Gehomogeniseerd is echter geen optie, gepasteuriseerd wel.

Mike
 
Dat is natuurlijk ook nog een optie hahaha :D
Wat zou ik nog meer door de yoghurt kunnen mengen wat lekker vet is? Jammer creme fraiche vond ze zo lekker maar dat gaat dus de prullenbak in :(
 
Als ze creme fraiche zo lekker vindt zou ik op zoek gaan naar een goede en betaalbare variant. Is er hier iemand die Babywapf kan helpen?

Mike
 
Is het een idee dat ik na afloop van mijn "probleempjes" een samenvattende post maak van wat ze allemaal lekker vindt en makkelijk eet? Als idee voor andere (aanstaande) ouders om op terug te vallen. Ik weet niet of ik de beginpost bijv. kan bewerken?
 
Een goede betaalbare variant van creme fraiche is er volgens mij niet. Voor een biologische gepasteuriseerde versie betaal je al gauw rond de 1,50 euro voor slechts 125 ml.
Creme fraiche is slechts aangezuurde slagroom met karnemelk en een goed betaalbaar alternatief zou kunnen zijn om het daarom eenvoudig zelf te gaan maken.

Bij AH kun je voor een redelijke prijs verse biologische slagroom kopen (zonder carrageen)
https://www.ah.nl/producten/product/wi191621/ah-biologisch-verse-slagroom

Een goede echte karnemelk is deze.
https://www.ah.nl/producten/product/wi233759/den-eelder-boeren-karnemelk

Verwarm 250 ml gepasteuriseerde slagroom lauwwarm. Schenk dit in een potje of bakje. Voeg vervolgens 2 eetlepels (25 ml) karnemelk toe. Roer het goed door elkaar. Dek met behulp van keukenpapier en een elastiekje de bovenkant van het potje of bakje af. Laat het mengsel vervolgens op kamertemperatuur 24 uur staan. Roer na 24 uur door en zet het vervolgens nog 24 uur in de koelkast. Na 2 dagen is je crème fraîche klaar.
 
Hoi Ben,

Weet jij of die slagroom van de ah gehomogeniseerd is of niet? Als die niet gehomogeniseerd is, is het een goed alternatief om zo een flinke voorraad te maken, alleen hoe lang is het houdbaar? KAn ik gewoon de houdbaarheid van de basisproducten aanhouden?

Dankjewel Mike! Ik wacht nog even het antwoord van Ben af. Ik had nog wel een ander vraagje aan jou: is het überhaupt zinvol om mijn kind creme fraiche te voeden, buiten dat ze het lekker vindt. Als het zinloos is, niet veel toegevoegde waarde heeft, ga ik liever op zoek naar wat anders :P
 
Botervet (melkvet) is zo'n beetje het meest gezonde vet wat er is, niet voor niets is je kleine er dol op! Als het zinloos was, had ik je niet geholpen met het aandragen van een alternatief.

Mike
 
Dankjewel, super :). Botervet als in roomboter lust ze niet in de pure versie haha, maar dat doe ik ruimschoots door het eten! Ik ga deze week aan de slag met het maken van de creme fraiche, jullie horen van me. Gaat donderdag pas lukken, is tot die tijd gehomogeniseerde creme fraiche heel erg, anders gooi ik het zo de prullenbak in :D.

En is mijn Griekse yoghurt 10% vet heel toevallig dan ook niet gehomogeniseerd (helaas....)? Anders moet ik dat zelf ook maar gaan maken :(.
 
Griekse yoghurt van welk merk? Ik zou de creme fraiche die je nu hebt gewoon opmaken, je kleine is er gek op. Dan blijft ze gewend aan de smaak en kun je haar binnenkort een hogere kwaliteit voorschotelen.

Mike
 
Griekse yoghurt zaanse hoeve/katharos/melkan/zuivelmeester/lidl

Gewoon van de supermarkt dus eigenlijk, net welke supermarkt ik ben.

Nog een vraagje over de creme fraiche: heb het niet kunnen terugvinden op het forum, maar wat is het grote verlies bij homogenisatie. Dus die bolletjes worden door een zeef gedrukt, zodat het "vet" soort van egaal is verdeeld door het hele product, de vetmoleculen worden kapot gemaakt. Is het dan dat de vetmoleculen niet meer goed zijn voor het lichaam? Verliezen ze hun waarde als "botervet"?
 
Ja, de vetbolletjes worden kapotgedrukt waardoor ze minder goed te verteren zijn. Ik heb laatst een hele lekkere biologische Griekse yoghurt gekocht bij de AH. Het merk weet ik even niet meer, zal eens gaan kijken.

Mike
 
Klinkt misschien dom hoor, maar als ik in de vertering niks merk, is het dus eigenlijk een prima product (gehomogeniseerde creme fraiche) Of zie ik iets over het hoofd?
 
Als de vertering goed gaat heb je mazzel, maar daarmee heb je nog steeds geen optimale voedingswaarde afkomstig van de vetoplosbare vitamines, die eveneens beschadigd worden door homogenisering.

Mike
 
Oke, het is me duidelijk :). Als de vertering goed gaat, is het dus ok om te eten, maar geen optimaal profijt, liever dus niet gehomogeniseerd. (lijkt me altijd nog beter dan het bambix granen dieet van elke dreumes)

Hoor nog graag van Ben of die slagroom gehomogeniseerd was.
 
De verse biologische slagroom van AH is gepasteuriseerd. Ook Tanja heeft je deze slagroom al een keer eerder aanbevolen zag ik. Haar woorden: ''AH bijvoorbeeld heeft prima bio slagroom.''
Qua houdbaarheid kun je gewoon de datum van het product aanhouden. Zelf ben ik niet zo bang om slagroom te gebruiken die een week of langer over datum is. Zorg voor schone spullen en gebruikt verder gewoon je neus en smaakpapillen ten alle tijde. Voor een baby daarbij misschien wel iets voorzichtiger zijn qua datum houdbaarheid.
Zelf koop ik het huismerk biologische Griekse yoghurt ook regelmatig bij AH.
https://www.ah.nl/producten/product/wi238963/ah-biologisch-griekse-stijl-yoghurt

In onderstaand artikel wordt ook de nadelige gevolgen van gehomogeniseerde vetdeeltjes besproken.
https://vetgezond.wordpress.com/2013/02/11/45/
 
Jeff, de auteur van dit artikel en deze blog, is een forumlid van het eerste uur. Hij heeft veel kennis van zaken en de reden voor zijn afwezigheid hier is dat hij zijn eigen weg is gegaan met zijn blog. More power to him!

Mike
 
Zou je iplv slagroom ook rauwmelkse room kunnen gebruiken om crème fraiche zelf te maken? Denk het wel toch?
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.176
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan