Baby eten/drinken

Mais (ook soja) is volgens mij één van de meest genetisch gemodificeerde voeding die er bestaat.

http://www.wijwordenwakker.org/en/gezondheid/gentech/p1241

https://www.trouw.nl/home/-genetisch-gemodificeerde-mais-is-vergif-~a4f336b8/

Ik koop ook wel eens eieren rechtstreeks van een biologische dynamische boer, waarvan de dooier regelmatig knal oranje is. Maar dan zie ik ook pompoenen als voeding in de tuin liggen waar de kippen rondscharrelen.
Verder koop ik als alternatief het liefst eieren van demeter (ook biologisch dynamisch)

Ik zou zeggen, spoor (motiveer) je ouders aan om andere eieren te gaan kopen.

Demeter heeft ook een goede karnemelk (te koop bij ekoplaza) die niet is gehomogeniseerd. Die van het merk Drentse Aa is ook erg goed. Ook van karnemelk kun je zelf hangop maken, door deze overnacht uit te laten lekken in een theedoek.



 
WAAAAAAA meen je niet, ik wist niet dat het zo erg was!! Dus alle eieren die ik haar heb gevoed (heel veel) hebben zelfs kwaad gedaan ipv goed. wohooo dat is even klote voelen. ik stop er per direct mee, maar kan de komende maanden geen vervanging regelen (financieel). komt in mei ongeveer weer.

mijn god, wat heb ik toch gedaan.
 
Het was niet geheel de bedoeling je zo te laten schrikken. Het is slechts info en kennis (bewustwording) waar je iets mee kan gaan doen, en natuurlijk dan altijd beter vroeg dan laat. Dit jezelf nu kwalijk gaan nemen heeft totaal geen zin omdat je er nog niet van bewust was. Een goed biologisch eitje (bij een natuurwinkel) koop je voor rond de 30 cent, dus daar hoef je het misschien toch niet voor te laten?
 
HEb me er toch aan gewaagd, demeter eitjes van ekoplaza, maar wat een lichtgele dooiers! Had ze vorig jaar ook tijdens het fipronil schandaal gekocht, toen waren ze ook zo licht.

En yoghurt hangop van raw power wel duur hoor.. 400 gram 3,79 is binnen 3 dagen toch wel op.

Wil zo een rauwe eidooier door de yoghurt doen voor dochter 17 mnd vindhet wel spannend.. is de 1e keer, toch ergenseen angst voor salmonella
 
Het huismerk ekoplaza eieren zijn biologisch en niet van demeter.

https://www.ekoplaza.nl/producten/product/eieren2

Bij ekoplaza worden wel eieren verkocht van demeter onder de naam Groengilde.

https://www.ekoplaza.nl/producten/product/eieren4

Zelf koop ik mijn demeter bij een andere natuurwinkel waar ze goedkoper zijn als bij ekoplaza, maar niet iedereen zal het geluk hebben meerdere natuurwinkels in zijn omgeving te treffen.

Ook al is de kleur van de dooier van een biologische ei licht, dan geef ik daar persoonlijk toch altijd nog de voorkeur aan boven bv een reguliere of maisei van kippen die hoogstwaarschijnlijk gevoederd zijn met gmo voeding.

Om de angst voor salmonella enigszins bij je weg te nemen, lees o.a. het volgende artikel:
Weliswaar van de groenevrouw waar menig forumlid niet zo gecharmeerd van is, maar het artikel over rauwe eieren van haar vind ik wel goed, helder en duidelijk.

https://groenevrouw.nl/rauwe-eieren/
 
De yoghurt hangop van raw power zou je toch eventueel prima kunnen afwisselen met yoghurt van demeter?
Vooral de Volle Yomio vind ik persoonlijk erg lekker en zacht. Ook vind ik hem qua dikte (vaak) lekker lobbig.
Mocht je deze yoghurt toch nog te dun vinden, laat hem dan gewoon in de koelkast in een theedoek een aantal uur of een nachtje uithangen.
 
De Groene Vrouw/Poepdokter komt altijd met onzinnige adviezen, zoals dit uit jouw link:



Wil je een ei rauw gebruiken, dan moet je het wel wassen – vlak voor gebruik. Gewoon in een sopje met wat bio-afwasmiddel. Desnoods daarna even afspoelen in een badje met een scheutje azijn. Daarna direct gebruiken, en klaar is Kees.

Zucht. Ik heb er ook 1: ga eerst zelf onder de douche staan voordat je een ei in de hand neemt!

Mike
 
:-) Ja inderdaad, dat stukje is inderdaad iets minder. Maar ze heeft het hierbij wel over het ei inclusief eiwit dat bij het breken van de ei misschien in contact kan treden met een nog vuil of poep restje?
Persoonlijk vind ik het ook overtrokken met eieren die uit de winkel komen en mijns inziens goed schoon of behandeld zijn, maar misschien heeft ze deze info ook wel ingebouwd om vooral 'gezeik' vanuit instanties te voorkomen.
Ik koop zelfs ook wel eens eieren rechtstreeks van de boer en deze zitten nog wel eens vol met poepresten. Ik was deze dan zelf toch ook toch nog wel even met water en azijn. Of dit ook onzinnig is durf ik niet met zekerheid te zeggen, ook al ga ik er vanuit dat de eieren van zeer gezonde kippen komen.
Over het algemeen vind ik het wel een goed en duidelijk artikel.
 
Ze eet wat yoghurt een avocado en een half ei:

En yoghurt hangop van raw power wel duur hoor.. 400 gram 3,79 is binnen 3 dagen toch wel op.

Sommige mensen hebben voor iedere oplossing wel een probleem.


 
@ Ben
Bedoelde demetereitjes bij ekoplaza, niet van het merk ekoplaza, foutje! Ik ga vandaag bij een andere natuurwinkel, hoop dat ze daar een goedkoper alternatief hebben.
Kwam inderdaad ook dat artikel tegen, maar het ljkt me wat overdreven om het met afwasmiddel te wassen. De volle yomio is minder vet, dat vind ik jammer voor een kind in de groei. Ik betaal dan wel extra, lekker tegenstrijdig na al mn gezeur, dan maar krap in de portemonnee.

@Mike
vond het inderdaad ook overdreven..

@ Tanja
Sorry je hebt gelijk, moet het er voor over hebben.. en als ik dan kijk wat andere moeders uitgeven aan fruit(potjes), flesvoeding, dure babykoekjes valt het wel weer mee. Had een berekening gemaakt:
1,25eur yoghurt per dag
0,85eur ei per dag
(als ze bovenstaand eet, lukt die hele avocado op een dag niet meer, dus dat win ik qua kosten, wissel het af)
avondeten zoete aardappel groente lamsvlees roomboter (onder de 1 euro??)
Valt dus totaal gezien wel mee, ik geef eigenljik geen tussendoortjes. Tussendoortjes zijn hapjes yoghurt.. en moedermelk. Op advies van jou ben ik eigenlijk flink geminderd met fruit, niet eens 1 stuk per dag, ook omdat ze dagen van bij de oppas meer fruit eet, compenseert weer lekker de hoeveelheid suiker.
 
Ben nu trouwens ook in onderzoek naar grasgevoerde koeien bij mij in de buurt, binnenkort heb ik wel de mogelijkheid om dat te kopen en hopelijk zelf mijn yoghurt te maken!
 
Misschien een stomme vraag, maar de reden dat ik 's avonds vlees, zoete aardappel/rijst, groente geef, is omdat ik dat hier vaak ben tegen gekomen in topics over maaltijden over de dag. Maar de dagen van de oppas krijgt ze relatief veel fruit, lukt me niet hier verandering in te krijgen, dus moet het doen met wat ik heb.

En voor mij scheelt het ook qua tijd, en veel minder stress.. en wat is er nou mooier dan een uitgeruste mama :(
Nee serieus, maar kan ik dus gewoon op zulke avonden na het werk yoghurt met eigeel mixen en dat aan haar geven ipv nog staan koken (ookal is dat ook snel klaar, maar soms wil je nog sneller..)

EN: ik kan nergens terugvinden waarom rauwe eidooiers.. is gebakken niet hetzelfde? Al krijg ik er wel makkelijker dooiers in zo rauw door de yoghurt..
 
Dochterlief is de laatste dagen, toevallig na het starten met de rauwe eidooiers, erg druk? veel driftbuien waarbij ze het hoofd heftig achterover slaat en per se haar zin wil krijgen.

Ook heeft ze 1x een beetje overgegeven. Denk geen salmonella omdat het daarna gelijk weer weg was. Ze eet er nu 2 op een dag door de yoghurt. Waarom adviseert WAPF een ei 2 min te koken en dan te pellen en het eigeel zo te geven. Is dat toch veiliger dan rauw ???
 
Hoi wapfers

IK BAAL ALS EEN STEKKER.
Ga haast denken: had ik maar brood aangeboden!

Kind eet al bijna een half jaar geen yoghurt, geen melk, niks! 50 a 100 ml moedermelk op een dag.
Groente? Nee! Fruit? Nee!

Weet je wat ze eet? 3 eidooiers, een halve banaan en met geluk 2 EETLEPELS warm eten. Dit is echt alles! En nee ik vergeet geen hapjes tussendoor om te noteren!

Sinds ik hier voor het laatst ben geweest (ongeveer februari) gaat het al zo.
Dus aub beperk je kind niet in niet-wapf voedsel, voor je het weet eten ze niks!

Heb zo een spijt.
 
Heej Babywapf,

Ik ga even de 'zweefteef' uithangen hier, maar het eerste wat in mij opkwam toen ik je bericht las, was het woord: rust. Het kan namelijk heel goed zijn dat je kind niet eet omdat hij/zij jouw turbulente energie oppikt. Als jij je er zo ontzettend druk om maakt, werkt dit niet bepaald mee. Probeer het los te laten, de kans is groot dat (geef het wat tijd!) het verbetert. Zoek afleiding en geniet van je kind, wees niet aldoor bezig met eten/drinken.

Tuurlijk; het is belangrijk, maar mijn gevoel is (ik kan het mis hebben natuurlijk!) dat het nu veel te beladen is geworden.

Zorg ervoor dat jij positief bent en je goed voelt, dat is 'stap 1'.
 
Wat had je je kind dan liever gegeven? Liga met sinaasappelsap? Olvarit? Pap? Ik zie niet zo goed wat het alternatief is namelijk. Wapf is gewoon echt eten, geen rommel. Juist bereidde granen behoren trouwens ook tot de opties met de tijd.
Ik denk dat muis ook een punt heeft, eten is stress en je draagt dat uit. Lastig om los te laten, dat begrijp ik.
 
Lieve babywapf,

oww ik herken het zo, we zitten een beetje in hetzelfde schuitje. Mijn zoontje is vandaag precies
11 maanden. Ook ik was bijna obsessief bezig met het goede eten geven. Ongeveer een weekje geleden krijgt hij toch af en toe brood (desem broodje) gewoon om hem te laten wennen aan het kauwen en slikken en hem even te laten klungelen. Ik kan het beter loslaten, hij krijgt zijn (rauwe) yoghurt wel, hij krijgt zijn bouillon binnen, enz, de basis is goed. Probeer het iets meer los te laten en gewoon te genieten van je kindje en het eten, wat je dan ook geeft. Je kindje is nog jong er is nog een hele toekomst om kennis te laten maken met dit voedsel :).
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.166
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan