Baby eten/drinken

Hoi Ben,

Dat van Tanja herinner ik me inderdaad, was toen echter nog niet bekend met het homogenisatie verhaal. Wist niet dat die bio slagroom niet gehomogeniseerd was, misschien de bio creme fraiche ook niet? Ik ga contact met ze zoeken.

Dat artikel verduidelijkt een hoop.. schaamschaam, heb de creme fraiche weggepleurd, wat voel ik me dom.

Binc, ik denk het wel, die room is toch ook slagroom?
 
Of die room echt slagroom is denk ik niet. Het is namelijk heel moeilijk om net zo stijf te kloppen als de gewone slagroom. Het is de room van de melk. Soms kan de Mel afgeroomd worden en dan heb je ds alleen de room. Het adres waar ik mijn spullen haal is op de vingers gerikt dat ze niet meer mogen afromen. Ik proef dit meteen terg in de melk. De melk is zonder afromen echt beduidend vetter. Waar ik eerder een dikke 14 liter in de week dronk, krijg ik dat nu ook echt niet weg. Ik vond de melk lekkerder toen ie wel nog afgeroomd werd.
Er zijn wel een aantal koks die deze room op een ingewikkelde manier wel stijf geklopt krijgen. Vandaar dat ik ook nieuwsgierig ben of je van rauwmelkse room crime fraiche zou kunnen maken.
 
De natuurlijke roomlaag die ontstaat als je rauwe melk laat staan heeft ongeveer een vetgehalte van 15-20%. Slagroom is room met een vetpercentage van 30-40% die ontstaat door de melk te centrifugeren. Hoe langer je centrifugeert des te hoger natuurlijk ook het vetpercentage. De lager het vetpercentage, des te moeilijker wordt het opkloppen van de slagroom. De verser de slagroom (qua houdbaarheidsdatum), des te moeilijker is deze ook op te kloppen. Vandaar waarschijnlijk ook veelal standaard de toevoegingen van bindmiddelen/emulgatoren.
Om slagroom ook goed op te kunnen kloppen is het belangrijk dat deze zo koud mogelijk is. Een foefje kan zijn om de slagroom voor het kloppen een kwartiertje of zo in de vriezer te leggen. Koks die de slagroom nog ouderwets met de hand opkloppen doen dit ook meestal op ijswater (water vermengd met ijsblokjes)
Room met een vetpercentage van rond de 20% is naar mijn weten enkel lobbig (yoghurt dikte) te krijgen. Of je moet gaan werken met speciale emulgatoren of stikstof. De vetpercentage van room kun je eventueel ook ophogen door er wat mascarpone aan toe te voegen.
Of je van rauwmelkse room ook creme fraiche kan maken weet ik niet. Dit is ook afhankelijk van de vetpercentage en een kwestie van uitproberen. Hoewel ik niet denk dat deze echt dik zal gaan kunnen worden, maar eerder misschien lobbig.
 
Onderstaande beschrijving kwam ik ook nog tegen.

''Niet gehomogeniseerde melk wordt langzamer verteerd. Het stremt eerst in de maag en geeft lang een verzadigd gevoel. Het wordt langzaam toegelaten tot de darm. De gal zorgt vervolgens tot het emulgeren van de vetbolletjes, waarna het vet verteerd kan worden. Als er geen gal meer in de darm komt, verlaat het overtollige vet via de ontlasting het lichaam. Homogeniseren gooit het hele natuurlijke proces van de spijsvertering in de war.''
 
Babywapf, er is niets voor je om te schamen. Er is gewoon heel veel onduidelijkheid betreffende gepasteuriseerde en al dan niet gehomogeniseerde melkproducten.
Bij een niet biologische creme fraiche ben ikzelf nog nooit tegengekomen dat op de verpakking stond vermeld of deze is bereid van gepasteuriseerde slagroom. Waarom zou dat zijn? In principe zou een creme fraiche juist gewoon bereid moeten zijn uit gepasteuriseerde slagroom, maar ik vraag me daadwerkelijk af of dit dus ook zo is?
Ik ben wel eens een merk creme fraiche in een supermarkt tegengekomen die nog maandenlang houdbaar was. Het zette mij in ieder geval aan het denken.
Ook met melk heb je zoiets. Soms wordt er in een artikel gesproken dat alle melk uit de supermarkt gehomogeniseerd zou zijn, hoewel er op een pak toch vaak duidelijk bij de meeste melk alleen gepasteuriseerd staat. Is deze melk dan tevens ook gehomogeniseerd? Volgens dit artikel dus wel: https://rubriek.nl/kook/soorten-melk
Ook kom je steeds vaker de term hoge pasteurisatie tegen, zelfs bij biologische melk van bv het merk Arla. Bij geitenmelk zie je dit ook vaak, met uitzondering van de geitenmelk van Den Eelder, deze zou weer laag gepasteuriseerd zijn.

Pasteurisatietemperaturen variëren van 62 - 90°C en pasteurisatietijden variëren van seconden tot minuten. We kunnen het volgende onderscheiden:

• batch pasteurisatie: 62 – 65°C tot 30 minuten
• hoge temperatuur/korte tijd pasteurisatie (HTST – High Temperature Short Time): 72 – 75°C, 15 – 240 seconden
• hoge hitte/korte tijd pasteurisatie (HHST – High Heat Short Time): 85 – 90°C, 1 – 25 seconden.
 
Jeetje wat een informatie allemaal.

Denk dat wel alle melk gehomogeniseerd is inderdaad Ben, maar waarom het niet op de verpakking staat?

Schaamte tja.. zou willen dat ik me beter had voorbereid, bij een volgend kind ben ik dat hopelijk meer.

Het moet ook allemaal in je budget passen.
 
Hey Mike,

Zou die niet gehomogeniseerd zijn? Kan er niks over vinden op de site. Anders blijf ik bij mijn huismerk, klinkt misschien dom, maaranders wordt het onbetaalbaar bij mij. Dan maar geen bio helaas.

De avocados elke dag zijn al duur genoeg haha :D maar die eet ze met gemak eentje op dus dat wil ik haar niet afnemen.
 
Als ik door mijn rauwmelkse yoghurt heen ben haal ik idd ook altijd de yoghurt die Mike hier neer zet. Maar dan gaat er toch wel nog slagroom doorheen bij mij. Of crème fraiche ?
 
Je kan trouwens ook zelf yoghurt maken. Scheelt wellicht in de kosten.
 
Ga er gemakshalve maar vanuit, zolang het tegendeel niet duidelijk is, (alle) melk en dus ook de yoghurt (gemaakt van deze melk) uit de supermarkt gehomogeniseerd is (inclusief bio/eko).

Het enigste bedrijf dat hierin wel zéér transparant is, is Demeter (Zuiver Zuivel).
Hun melk is niet gehomogeniseerd en vertoont dus ook nog een natuurlijke oproming.
Op het gebied van de verwerking gaat Demeter in een aantal gevallen verder dan EKO, zoals het niet-homogeniseren (= stukslaan van de vetdeeltjes) van melk en het uitsluiten van belastende toevoegingen.
https://www.ekonoom.nl/biologische-volle-melk-demeter-zuiver-zuivel-1-liter
https://www.zuiverzuivel.nl/product/volle-melk/

Hierdoor kun je er dus van uitgaan dat hun yoghurt producten ook niet gehomogeniseerd zijn.

https://www.zuiverzuivel.nl/product_categorie/yoghurt/

Ook zijn hun producten regelmatig in de aanbieding.
https://www.ekoplaza.nl/producten/product/volle-yomio

Demeter heeft trouwens ook een babylijn Holle.
https://nl.holle.ch/nl_NL/onze-producten/bio-babypotjes

Mijn advies voor dit moment zou daarom zijn met betrekking tot yoghurt als voeding voor de baby:
Koop een Demeter yoghurt product en vermeng deze met opgeslagen verse biologische slagroom van AH. Op deze wijze heb je een goed gezond, niet gehomogeniseerd en betaalbaar product.
 
Zelfs het merk Weerribben homogeniseerd zijn Biologische A2 Volle Jersey Melk.

https://weerribbenzuivel.nl/images/stories/pdf/Biologische%20A2%20volle%20Jersey%20melk.pdf

https://weerribbenzuivel.nl/assortiment-1/14-melkdranken/124-a2-vollejersey

Zodra je op melk ziet staan ''Ook ideaal om op te schuimen'' kun je er al zo goed als zeker van uitgaan dat deze dus gehomogeniseerd is.
 
Pff waarom verpesten ze alle in potentie mooie producten door homogenisatie :( het is zover ik begrijp niet eens nodig voor de houdbaarheid..
 
Voor de mensen die denken met gepasteuriseerde geitenmelk beter weg te komen, vergeet het maar!
Alle merken in de supermarkt zijn gehomogeniseerd. Ook het merk den Eelder waarvan ik nog enigszins twijfelde omdat ze een laag pasteurisatie proces zouden hanteren, hebben me bericht dat ook zij hun melk en geitenmelk homogeniseren. Ze verhitten hun geitenmelk kort (ong. 20 seconden) op ± 77˚C. Vind ik persoonlijk geen lage temperatuur van pasteuriseren, zoals ze zelf omschrijven.

https://deneelder.nl/producten/geitenmelk/

Over het homogeniseren vermelden ze het volgende:
Onze geitenmelk (en dit geldt ook voor de koemelk) wordt gehomogeniseerd.

Homogenisatie is strikt genomen niet verplicht, maar ongehomogeniseerde melk roomt op. Het gevolg is dat er een laagje room op de melk drijft en dit wordt door de consument in het algemeen niet op prijs gesteld. Door homogenisatie wijzigt de structuur van de melk (er ontstaan minuscule “vetbolletjes”), maar de bestanddelen van de melk veranderen niet.

Stel je toch eens voor, dat de consument een pak melk voor gebruik weer eens zou moeten schudden.
En velen zich maar blijven afvragen waar die darmproblemen toch vandaan komen.

Dacht misschien nog weg te kunnen komen met de vrij dure biologische geitenmelk die o.a. ook bij AH te koop is, maar nee hoor. Ook deze is gehomogeniseerd, dat trouwens wel netjes op de verpakking stond vermeld.


 
Babywapf, ik weet het, het is (diep)triest!
Homogeniseren is er enkel voor om een pak melk niet te hoeven schudden, en in combinatie met een hoge pasteurisatie proces voor het beter kunnen opschuimen van de melk.
Er van uitgaande dat vele zuivelproducten van deze gehomogeniseerde melk worden gemaakt, kwark, yoghurt, vla etc, is mijn conclusie wel getrokken.
Ik ga enkel nog voor rauwmelkse en Demeter zuivelproducten.
 
Wat ben ik blij met 2 boeren in de omgeving die kwark en yoghurt verkopen. De ene biogisch de ander wel bewust maar niet helemaal bio maar altijd beter dan wat je bij de supermarkt koopt.
 
Hey allemaal,

Even een (ongevraagde) update! Ik heb ondertussen een mail naar AH gestuurd en ben nog in afwachting van hun antwoord, ik denk eerlijk gezegd dat die bio slagroom ook gewoon gehomogeniseerd is, maar ik gebruik hem nu toch maar, moet het maar doen met wat ik heb.

Zag bij de ekoplaza wel rauwmelkse yoghurt hangop, wel prijzig, maar dat ga ik eens proberen.

Dochterlief is intussen nog steeds niet happig naar zelf eten, laat haar haar gang gaan, maar dan eet ze praktisch niets, dus voed haar zelf toch lekker bij.

Ik geef haar yoghurt meer, omdat deze gehomogeniseerd is, dus alleen moedermelk als zuivel en soms wat bio ah slagroom door haar eten.

Voor de rest eigenlijk hetzelfde, elke dag 1 hele avocado, 1/2 eidooiers (slechte kwaliteit, hoop niet dat ik hier kwaad ipv goed mee doe.. zijn van die goedkope maiseieren), en dan zoete aardappel lamsgehakt en groente met roomboter. Geen tussendoortjes, als wel tussendoortje is dat een halve banaan of iets dergelijks.

Als ik het zo neerzet lijkt het wel ondervoeding :D of in ieder geval slechte kwaliteit spul hmmmm schuldgevoelens
 
Goed van je dat je een mail hebt verstuurd naar AH over hun bio slagroom. Ik zou er ook niet meer raar van staan op te kijken als deze inderdaad ook gehomogeniseerd is en ben daarom ook zeer nieuwsgierig. Waarom nu ook mijn twijfel? Bij ekoplaza hebben ze sinds kort ook het merk Söbbeke slagroom in hun assortiment opgenomen waarbij wel in de beschrijving duidelijk wordt aangegeven dat deze niet gehomogeniseerd is. Ik ben zelf een slagroom groot gebruiker en zal daarom ook flink balen mocht die van AH toch ook gewoon gehomogeniseerd zijn. Maar uiteindelijk betaal ik toch liever meer voor goed en transparant product, en zeker als het aankomt op vet.

https://www.ekoplaza.nl/producten/product/slagroom8

Een goede keuze dat je de rauwmelkse yoghurt hangop hebt gekocht. Inderdaad is deze behoorlijk prijzig, maar je koopt hierbij wel echte voeding zoals het behoord te zijn.

Ik snap het alleen niet helemaal goed van die maiseieren? Waarom ook niet dan bv de biologische eieren van ekoplaza?

Verder zou ik zeggen stop met die schuldgevoelens, deze zijn ook niet bepaald goed voor je eigen gezondheid (stress). Je doet nu al je best door interesse te hebben in voeding en daardoor nu ook al bewust andere keuze's te maken qua aankoop van bv de yoghurt. Mocht iets niet financieel haalbaar of mogelijk zijn, dan is dat dan maar even zo en ook dan nog kun je gewoon kijken wat op zo'n moment wel het belangrijks is.
 
Had eerder gelezen dat die van AH niet gehomogeniseerd was, maar ik denk dat ze dat bij de klatnenservice hebben gezegd omdat er gepausteriseerd staat op de verpakking! Geloof er niks van, even afwachten dus.

Anders stap ik ook over op andere slagroom, heb voor de creme fraiche nog geen alternatief behalve zelf maken, maar dan moet ik dus een niet gehomogeniseerde karnemelk hebben en die heb ik niet.

geen geld voor die eieren en die maiseieren kopen mn ouders, dus dat scheelt dan weer, wel een mooie stevige gele dooier, maar zal wel door de mais komen???
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.166
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan