Beestenbottenbouillon maken

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Jordy
  • Startdatum Startdatum
Bedankt Jordy.

En je moet er net zoveel water bij doen dat het water ongeveer 5 centimeter boven de botten zit.

 
Succes Jordy. En de merg haal je na het koken eruit, inderdaad dat witte in het midden. Is dan super zacht en kan je er zo uitdrukken.

Nee, niet spaans wel een Indische oma.

 
Ja de laurier en jeneverbes geven nog wat extra smaak aan de bouillon.

Wat je ook met de merg doet, erin laten of eruit halen, als je het maar op eet want het is heel erg gezond voor je.

 
Graag gedaan en bedankt Amancay!,denk dat ik bij Ikea of ergens anders even een grote hoge pot ga halen is toch wel handiger voor de 2e keer ;)

@ Alexandra dankje!

Ok ja heb zelf ook een indonesische[half] Pa ;) grappig.

@Pike wat voor gezondheidsvoordelen heeft dat merg btw?

Dan laat ik het erin uiteraard.

Denk zelf dat zo'n warme soep in de ochtend een hele goede kickstart is ben benieuwd.

Vult zo'n soep goed?

Ben zelf van plan om er wel biologische gehaktballetjes bij te doen.

 
Merg is gewoon supergezond! Volgens mijn moeder moet je t eten met wat zout en peper. Ik eet t zo op, zonder toevoegingen.

Ga eerst maar eens proeven en ervaren. Dan weet je vanzelf of het vullend is, een goede start van de dag of beter valt met de lunch of misschien een beker tussendoor.

 
Ok mooi, ja ik laat het donderdag of vrijdag wel even weten of het enigszins gelukt is ;)

Ja misschien handig mee te nemen in een bekervorm i.p.v de bekende [glutenvrij] boterhammen op de dagen dat ik wel werk :)

Zie bij Ikea een soeppan van 10liter voor 27Euro goeie formaat ;)

Heb helaas geen keramieksoeppannen gevonden die zijn vrijwel niet te vinden en zeker niet in deze formaat.

Mijn keramieke wokpan ben ik overigens erg tevreden over.

 
Quote:
altijd? En wat is het, dat je het eraf moet scheppen?


Dat vraag ik mij dus ook af, wat is dat schuim en waarom moet het voor consumptie weg. Ik doe dat niet altijd, is dat slecht?

 
Quote:
What is Bone Marrow?

Bone marrow is the sponge-like tissue that fills the cores of larger bones in humans and animals.1 Marrow produces blood cells (which carry oxygen to the body), lymphocytes (which support the immune system) and is a major source of stem cells, which help the body repair itself. Bone marrow is rich in nutrients such as calcium, sulfur, iron, potassium, phosphorous, and magnesium, and helps strengthen bones and connective tissues in the body.

Also found in bone marrow are collagen, gelatin2 and Chondroitin Sulfate. Collagen makes up about a quarter of the total body protein in mammals and is the building block of cells to bones, ligaments, cartilage and the brain. Gelatin (like found in Jell-O) is a form of collagen used in food, is quickly absorbed by the body and highly digestible. Chondroitin Sulfate, one of the building blocks of cartilage, is often used to help slow the breakdown of cartilage in the joint - also known as osteoarthritis3.



http://www.sunrisefarm.net/newsarticles/benefitsofbonemarrow.html

@Laigueglia, ik heb begrepen dat het een soort gekookte eiwitverbindingen zijn die je beter weg kunt halen omdat ze anders een bittere smaak aan de bouillon kunnen geven.

Ik heb ook wel eens gehoord dat het "verontreiniging" is maar ik denk persoonlijk dat het het eerste is.

 
Dankje Pike, kan dus waarschijnlijk geen kwaad als je niet afschuimt. Zie dat onze voorouders ook niet echt doen trouwens.

 
Na meerdere varianten te hebben geprobeerd vind ik de BB-Bouillon nog steeds niet te eten. Mijn vriend en dochter lusten het ook niet (dochter alleen als ik het over avocado doe of groenten er in kook). Ik vind het echt jammer, want kan heel gemakkelijk aan bio-botten komen. Vindt iedereen het nou echt lekker?

 
Er is al eerder een discussie geweest overwel of niet afschuimen. Toen kwamen we er ook niet uit met zijn allen. Gewoon je gevoel volgen.

Zelf doen wij ook altijd een groot blik kokosmelk erin.

Lia

 
San, doe je er wel een stuk soepvlees of schenkel bij voor de lekkere smaak, en prei, ui wortel en selderij en Keltisch zeezout mee laten trekken?

Ik ken eigenlijk niemand die zo'n bouillon niet lust.

 
San, wat vinden jullie er niet lekker aan? Te vet, zuur of bitter?

Als we dat weten dan kunnen wij misschien iets bedenken waar het aan kan liggen.

 
@marianu: ik laat eerst de botten en/of een stuk schenkel trekken met azijn. Laatst had ik inderdaad groenten mee laten trekken, en er later nieuwe groenten bij in gedaan.. Heb er ook eens de staafmixer opgezet om alles te vermalen (ipv blender zoals ik las in het recept van Poekie). Dan gaat het schuimen, nog viezer, brrr. Mijn gezin en ik zijn dus uitzonderingen qua bouillon denk ik. Jammer hoor! Ik geef nog niet op, maar heb al een paar keer een pan weggegooid...

@Pike: ik denk dat het de bottensmaak is. Vroeger trok mijn moeder ook wel eens bouillon met een bot erin, maar dat smaakte echt anders. Denk omdat ze er bouillonblokjes in deed. Wat je ook in die soep doet, die bottensmaak blijft zo duidelijk proefbaar. Verder blijft het een wat smakeloos geheel. Laatst omeletreepjes er in gedaan en een berg curcuma, peper, etc. En toch vond ik het nog steeds water met bottensmaak. Misschien ben ik gek? :mrgreen:

 
Ik pureer de bouillon niet. Ik haal alle groenten die meegetrokken hebben eruit en die gooi ik weg. Het vlees doe ik soms terug, soms niet. Daarna doe ik er wat bloemkoolroosjes of asperges in die ik gaar laat trekken in de soep.

Dat pureren met de groenten en vlees erin vind ik ook niet lekker, maar de heldere bouillon is echt lekker hoor. En op smaak maken met keltisch zeezout. Bouillonblokjes heb je helemaal niet nodig.

 
Ik doe dat ook zo Marianu. Vind ik ook minder lekker al dat pureren. Een heldere bouillon vind ik het lekkerst.

Welke soort groenten gebruik jij vaak San?

Wat ik doe is het volgende:

Ik neem 2 tot 5 kilo botten, voornamelijk gewrichten

Deze doe ik in een pan, water erbij en een klein beetje appelazijn.

Even laten staan, ik doe dat eigenlijk nooit langer dan een uurtje of zo maar langer is ook goed (beter waarschijnlijk)

Dan net aan de kook brengen en schuim eraf halen.

Zo een uurtje of twee laten pruttelen, net aan de kook d.w.z. af en toe een bubbeltje te zien.

Dan de laurierblaadjes een beetje zout en jeneverbessen erbij.

De laatste 5 uur of zo doe ik er de volgende grof gesneden groenten bij: ui, prei en bleekselderij.

Dan alles door een vergiet en klaar is Pike.

De groente gooi ik weg en het vlees dat erin zit en dat nog op het bot zit bewaar ik.

Ook haal ik het meeste van het gestolde vet eraf. Die bewaar ik in de koelkast om mee te bakken of om later naar behoefte terug in mijn eten en/of bouillon te doen

zo heb ik een pure bouillon die ik overal voor kan gebruiken. Om soep mee te maken, om zo te drinken of om in sausen te doen.

In het begin niet teveel zout erbij doen omdat je beter er te weinig zout in kan doen dan teveel.

 
@Marianu: nee dat pureren vond ik ook helemaal niks. Ik wil inderdaad geen bouillonblokjes gebruiken, zonde.

Hoi Pike,

Ik gebruik wortels, bataten, ui en knoflook. Ik zal jouw recept nog eens proberen, want vind het zonde de BB-Bouillon definitief op te geven. Op zich ben ik helemaal niet zo moeilijk met eten, maar soms lust ik gewoon echt iets niet.

 
Die wortels,bataten en knoflook zouden best nog wel eens de boosdoeners kunnen zijn.

Was vergeten te zeggen dat ik er ook altijd wat zwarte peper in mee laat koken en later als het klaar is naar smaak keltisch zeezout

 
Ik weet niet precies wat je met bottensmaak bedoeld. De bouillon van mij smaakt gewoon uitstekend. Misschien vind ik dat lekker bottensmaak? :? :wink:

De merg haal ik er meestal uit omdat ik vaak puur bouillon maak om ergens anders voor te gebruiken en om in te vriezen.

Deze eet ik dan met de rest van het vlees op in een soepje of gooi ik door een omelet.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.470
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan