Ik heb even een 'bewaar-experiment' gedaan met de beestenbottenbouillon. Ik heb de bouillon zonder problemen twee weken gewoon in de koelkast bewaard. Ik las overal dat je de bouillon moet invriezen als je 'm niet binnen drie dagen opmaakt. Ik heb echter geen vriezer, alleen zo'n klein vriesvakje in mijn tafelmodel koelkast; wij zijn maar met z'n tweetjes (dochter van 8 en ik). Ik maak zo'n 5 liter bouillon ineens, waar we zo'n 2 weken mee doen. Twee keer per week maak ik dan een liter soep als avondeten na een vastendag en de volgende dag gebruik ik het restant als aanvulling op mijn lunch of avondeten.
Vorige week had ik weer ruim 5 liter gemaakt, van 2 koeienknieën, 1 schenkel en 1 mergpijp. Ik laat de botten eerst een nacht in gefilterd koud water staan met zo'n 3 eetlepels appelazijn en vervolgens laat ik ze zo'n 24 uur pruttelen (schuim eraf scheppen) met wat kruidnagels, laurier, etc. Tussendoor haal ik alles wat eraf te halen valt aan zeen, vet, merg, prut, etc. van de botten af, dat pureer ik (niet het vlees) en gooi ik terug in de bouillon. Als ik denk dat de botten wel genoeg geprutteld hebben, haal ik de botten eruit en laat ik de bouillon al roerend wat afkoelen. Vervolgens schep ik het in glazen potjes van een halve liter. Die laat ik een nacht afkoelen in koud water in de gootsteen met de deksels er los op, waarna ik de volgende ochtend de potten dichtdraai en in de koelkast wegzet.
Er had zich een keiharde, dikke witte laag van wel 3 cm per pot gevormd op de bouillon. Gunstig, dacht ik al, dat sluit de boel mooi af! En ja hoor, we hebben zonder problemen de bouillon in twee weken opgemaakt. Prima te bewaren zonder in te vriezen dus!