Beestenbottenbouillon maken

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Jordy
  • Startdatum Startdatum
He hoe lang kan je de bouillon bewaren in de koelkast [dus niet in de vriezer] ?

Heb 3 volle bakken nu, dus kan 1 a 2 weekjes vooruit ;)

 
Ik heb ook voor het eerst bouillon getrokken dit weekend. Nou het valt goed in de smaak hier. Mijn zoontje van 1 goot het naar binnen :lol: hij weet blijkbaar wat goed voor hem is!

 
He KaMama mooi!

Heb jij gewoon een vloeibare variant gemaakt of wat dikkere? ;)

Mij bevalt het ook om zo af en toe een grote pan klaar te maken.

 
ik heb schenkel en ossestaart in de diepvries liggen. Ik ga ervanuit dat ik het vlees eerst ga ontdooien (12 uur of zo) voordat ik er bouillon van ga trekken; of hoeft dat niet ?

Ook neem ik aan dat je vlees pas kunt marineren als het ontdooid is.

Er is vast wel iemand die hier een antwoord op weet... alvast bedankt.

 
Ik gooi ook bevroren botten in het water met azijn en laat het 2-3 uur staan voordat ik het opzet. Om te marineren moet vlees wel ontdooid zijn.

 
Aangezien heel mijn voedingspatroon bijna helemaal wapf is, kon de beestenbottenbouillon natuurlijk niet achter blijven..

en eergisteren naar de boederij gegaan en een groot bio bot van de rund gehaald..

Eerst de hele nacht laten weken in koud water met een flinke scheut (troebel) appelazijn. en vervolgens van 10:00 tot 22:00 heeeel zachtjes laten pruttelen.. daarna alles van het bot afgehaald, in de blender gedaan, en weer terug de pan in.. en een nacht lang laten afkoelen.. het rook heerlijk en kon echt niet wachten om met de lunch mn soepje te nemen..

Fink wat keltisch zeezout erbij, en wat verse groenten..

Maar, een flinke teleurstelling, het is totaal niet gelatine-achtig, of dik.. maar gewoon waterige soep met drijvende witte fladdertjes...

En het had een vreemde smaak... (misschien ets te veel azijn?)

Niet vies, maar ook niet echt lekker zoals ik hierboven had gelezen...

Dit hoef ik in ieder geval niet te proberen om te geven aan mn kinderen ;-)

Iemand tips wat ik verkeerd heb gedaan? en hoe ik wel een lekkere dikke soep krijg?

 
Dat gelatineachtige zie je alleen in de koelkast, als je het verhit wordt het gewoon vloeibaar.

En hoe waterig het is hangt af van de hoeveelheid water je hebt gebruikt t.o.v. de botten en of je de boel in hebt gekookt of niet.

En ook of je een bot hebt met veel kraakbeen eraan etc.

Dus, hoe groot was dat bot, wat voor soort bot was het en hoeveel water heb je erbij gedaan?

En zag dat bot er ongeveer uit zoals deze hier?

http://www.mijnalbum.nl/Album=AJAMAPX8

 
dankje pike!

Dan is dat dus het probleem !.. veelste veel water... ik twijfelde namelijk nog toen ik het water erbij deed, ik dacht: dat is wel erg veel water in vergelijking met zo'n bot..

Thanks.. :) toch direct mn gevoel moeten volgen..

Water was wel flink ingekookt al want het water was ruim 3 cm gezakt.. alleen dus niet dik geworden...:)

zit er nou wel wat voedingswaarde nog in? of kan ik beter nieuwe maken?

Is er trouwens een richtlijn? hoeveel Liter water op kilo bot??

 
Quote:
alleen ik had maar 1 bot...



Dan was dat het probleem :mrgreen:

Quote:
zit er nou wel wat voedingswaarde nog in? of kan ik beter nieuwe maken?



Nee gewoon opeten/drinken. Er zit genoeg in.

Quote:
Is er trouwens een richtlijn? hoeveel Liter water op kilo bot??



Niet dat ik weet, ik volg altijd gewoon mijn gevoel.

Ik heb nog wel ergens een foto van een pan met botten. Zal ik ff opzoeken.

 
Dit is toch wel het minimale aantal botten dat ik gebruik in een pan van 9 liter:

http://www.mijnalbum.nl/Album=AJAMAPX8#CEKR3X84

Meestal heb ik meer botten en ook meer gewrichten en/of andere stukken waar kraakbeen aan zit.

Hierin zitten nog vrij veel mergpijpjes in waar niet zoveel gelatine af zal komen maar wel mineralen etc.

 
Je kan het volgende ongeveer aanhouden: de botten (of het bot) tot ongeveer 5 centimeter onder water zetten. Heb je 1 bot, dan neem je een kleine pan, heb je veel botten, dan neem je een grote soeppan.

Het is gewoon een kwestie van oefenen, een beetje van dit en een beetje van dat ;)

 
Ik heb even een 'bewaar-experiment' gedaan met de beestenbottenbouillon. Ik heb de bouillon zonder problemen twee weken gewoon in de koelkast bewaard. Ik las overal dat je de bouillon moet invriezen als je 'm niet binnen drie dagen opmaakt. Ik heb echter geen vriezer, alleen zo'n klein vriesvakje in mijn tafelmodel koelkast; wij zijn maar met z'n tweetjes (dochter van 8 en ik). Ik maak zo'n 5 liter bouillon ineens, waar we zo'n 2 weken mee doen. Twee keer per week maak ik dan een liter soep als avondeten na een vastendag en de volgende dag gebruik ik het restant als aanvulling op mijn lunch of avondeten.

Vorige week had ik weer ruim 5 liter gemaakt, van 2 koeienknieën, 1 schenkel en 1 mergpijp. Ik laat de botten eerst een nacht in gefilterd koud water staan met zo'n 3 eetlepels appelazijn en vervolgens laat ik ze zo'n 24 uur pruttelen (schuim eraf scheppen) met wat kruidnagels, laurier, etc. Tussendoor haal ik alles wat eraf te halen valt aan zeen, vet, merg, prut, etc. van de botten af, dat pureer ik (niet het vlees) en gooi ik terug in de bouillon. Als ik denk dat de botten wel genoeg geprutteld hebben, haal ik de botten eruit en laat ik de bouillon al roerend wat afkoelen. Vervolgens schep ik het in glazen potjes van een halve liter. Die laat ik een nacht afkoelen in koud water in de gootsteen met de deksels er los op, waarna ik de volgende ochtend de potten dichtdraai en in de koelkast wegzet.

Er had zich een keiharde, dikke witte laag van wel 3 cm per pot gevormd op de bouillon. Gunstig, dacht ik al, dat sluit de boel mooi af! En ja hoor, we hebben zonder problemen de bouillon in twee weken opgemaakt. Prima te bewaren zonder in te vriezen dus!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.147
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan