Beestenbottenbouillon maken

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Jordy
  • Startdatum Startdatum
Ik denk dat ik weet wat je met bottensmaak bedoelt en ik ben zelf steeds meer geurige groente gaan toevoegen om balans te bereiken. Ook vond ik na het tweede keer dezelfde botten koken veel meer bottensmaak hebben en vond ik bouillon minder lekker. Maar dat ie minder lekker was kwam volgens mij ook omdat er weinig vet in zit tweede keer.

Ik doe denk ik simpeler dan de meeste hier qua smaken toevoegen. Bij mij gaan er twee uien, vijf zes bleekselderij stokjes, peperkorrels, wortel van peterselie als ik die heb, zout. Tegen het einde van de kooktijd doe ik er ook nog peterselie stengels in van een half of heel bosje. Blaadjes bewaar ik voor andere gerechten. Dit is voor kipensoep. Bij rund/kalf vind ik een paar, niet te veel, knoflookteentjes ook goed en een halve ui dat ik op een gaspit rooster.

Ik vind bijv pastinaak in bouillon niet een verbetering. Zo ook niet restanten van andere groenten zoals bijv broccoli stengels. Ook doe ik er geen wortel in omdat het dan snel te zoet kan zijn.

Ik pureer ook niet maar zeef de bouillon, gooi de groenten weg en bewaar de rest.

 
Oh, en San, bouillon moet je nog wel op smaak brengen als je het wil eten. Dat kan zelfs betekenen dat je het wat gaat verdunnen met water (hangt af hoe ver het ingekookt is) maar daarnaast wat ik dan meestal doe is in een kleine pan, voldoende voor het gezin, bouillon, wortel in rondjes gesneden, soms een bleekselderij stengeltje heel fijn gesneden, ipv pasta doe ik vaak een of twee eieren, geklutst, veel fijn gesneden peterselie blaadjes. Eieren en peterselie niet koken maar toevoegen, roeren en vuur uit zetten.

 
Dat bottensmaakje herken ik ook van de 2e keer. Toen had ik het geweekt in azijn en de 1e keer niet. Na echter de 1e paar happen en een positieve mindset was de soep heerlijk. Ik heb de bouillon nog wel verdunt en met kruiden en vooral veel zout heb je helemaal geen blokje meer nodig. Misschien moet je meer vet (kokosolie, palmolie, roomboter, vet van het dier)toevoegen. En wat groente met een dominante smaak, maar met de prei en d knoflook doe je dat al. Snij je de knoflook fijn, of pers je hem, van persen wordt hij ook dominanter. Je kan misschien ook het beste veel meer verdunnen met water of een keer niet in de week zetten met azijn. Je moet het tenslotte wel lekker vinden. Vanuit daar ga je langzaam toe naar hoe je het zou willen. Wel super dat je blijft proberen.

 
wat bij mij altijd perse in de soep moet is SELDERIJ.

Dat is voor mij de smaakmaker in de soep, samen met het KZzout.

En wat denk je van de maggiplant, ook zo'n ouderwetse maar heerlijke smaakmaker.

 
San, nu ik er even goed op heb gelet snap ik wat je bedoeld met een 'bottensmaak'.

Het was mij nooit zo opgevallen en ik vind het niet erg maar het klopt inderdaad.

Dus ik weet niet of dat veel minder wordt.

Wat je nog wel kan doen is een kippenbouillon maken volgens hetzelfde recept.

Volgens mij is deze bottensmaak daar veel minder nadrukkelijk in aanwezig.

Anders kan je het altijd nog blijven gebruiken om groenten in te koken en in sauzen e.d.?

PS: ik denk dat het mij nu opviel doordat ik een beker pure bouillon heb gehad zonder groenten of vlees erin.

 
Geen idee wat een 'bottensmaak' is, ik werk dergelijke soepen (ik haal nl. de groente er niet achteraf uit) met veel smaak en plezier naar binnen. Misschien moet je ook meer gaan denken aan soepen dan bouillons en dus de groente erin laten zitten. De groente die ik gebruik is in ieder geval de klassieke 'mirepoix' van wortel. selderij en ui en vaak nog bloemkool of broccoli. Ook voeg ik wel eens kerriepoeder of garam massala toe als smaakmaker. En uiteraard gaat er ook Keltisch zeezout en gemalen zwarte peper in. Als de pure smaak van de bouillon je tegenstaat, verhul deze dan met smaakmakers en denk meer in termen van een soep dan een gezeefde bouillon.

Mike

 
San, Ik weet wel wat je bedoelt met die typische bottensmaak, dat ruik je ook als het staat te pruttelen. De tip van Pike over kippenbouillon is goed, die hebben dat smaakje niet, ook vissenbouillon zou dan een oplossing kunnen zijn voor jou. Als je het door een stoofschotel doet met een flink glas wijn en kruiden proef je er ook niet veel meer van. Ook een beetje citroensap maskeert die smaak een beetje. En oosterse kruiden inderdaad.

 
ik kook ook altijd rijst in bottenbouillon zodanig dat ik niets hoef af te gieten.

1 kop rijst, 1 kop bottenbouillon, 1 kop water.

Je kan ook 2 koppen bottenbouillon doen, ik vind de smaak geen probleem. Echter de rijst op zich wordt dan zo voedend dat ik geen pap meer kan zeggen na de nasi o.i.d. :D

Ook de jus is bij mij veel boter met bottenbouillon en een binder.

 
@allemaal: kippenbouillon vind ik heerlijk! Alleen vind ik het wel veel bewerkelijker om te maken, want ik kan alleen aan hele biokippen komen, die ook ontleed moeten worden ;-) Als het aan mij lag at ik dit hele dagen. Dit weekend gaan we langs de Hanos om een flinke soeppan te halen, zodat ik met 1 kip heel veel soep kan maken, dan hoef ik maar 1 keer te ontleden.

Rijst is inderdaad ook een goed idee om in de soep te doen. Ik ga alle genoemde tips hier ter harte nemen, en hopelijk lust ik het daarna wel. Vind het zo zonde om het te schrappen, omdat er zoveel voedingsstoffen inzitten.

@Tanja: door een stoofschotel doen is ook een goed plan, denk dat de smaak dan een stuk minder sterk is.

 
Zo aardig wat berichtjes opeens ;)

Mijn 1e poging gedaan vandaag en heb gister een rvs 10liter pan bij Ikea aangeschaft.

Hoe ik het aangepakt heb.

-Een nacht laten weken [Zelfs wat langer] 2 stukken schenkel en 2 stukken mergpijpen in de pan.

Water zoals in het topic terug aangegeven ongeveer 5cm boven het bot met vlees.

3lente uien biologisch,3penen biologisch en 2prei biologisch grof gesneden erin.

-Voor het koken alle groentes eruit gevist [volgende keer laat ik het erin zo onpraktisch] en zonde om het weg te gooien.

Heb het ongeveer 4uur gekookt en aparte biologisch rundergehaktballetjes erbij [apart gewokt] en eet ik er eventueel in de avond bij.

-Smaak: Inderdaad een bottensmaak, maar absoluut niet vies wel heb ik er aardig wat keltisch zeezout en gemixte pepers bij gedaan voor de smaak.

-Uiterlijk soep: Vrij dun, dus een echte bouillonsoep.

Als je deze soep iets dikker wilt maken hoe kan je dan makkelijk de soep dikker maken met alleen pureren of ook anders?

-Verder is het merg nog keihard, dus zoals sommige zeggen het op te eten omdat het gezond is?

Dan mis ik een paar tanden vrees ik ;)

Nog genoeg dingetjes om aan te passen volgende keer, zoals de schuim/spul van de botten eerst laten opkomen en wegscheppen en dan pas de groente erin.

Ben benieuwd hoe lang ik ermee kan doen heb ongeveer 7liter aan bouillon met vlees en groente erin.

 
Met gelatine en merg wordt de soep uit zichzelf dikker (en romiger). Kippenteentjes bevatten de meeste gelatine!

Mike

 
@fastnotbad ik heb nu ongeveer 4uur gekookt is veel te kort dus?

Smaakte al goed op poekie zijn website stond 4 tot 8uur volgens mij.

Kost wel aardig wat gas zo, dus ook niet tevaak doen :p

Wat zijn nog meer gelatine opties?

 
de ene keer word het wel gelatine de andere x niet en ik doe niks anders, vind ik wel gek.

Kan je ook bio gelatinepoeder toevoegen?

 
Jordy, merg is rauw al zacht. Je hebt waarschijnlijk botten zonder merg.

Gelatine zal uit elkaar vallen bij hoge temp. Daarom heel zachtjes koken. En ook: gewrichten en pezen bevatten veel gelatine. Als je rechte stukken bot hebt zonder gewrichten zal er niet zo veel gelatine in bouillon zitten. Ossenstaart is een goede voor dikke, plakkerige soep.

 
He na het avondeten had ik de pan nog op vuur laten staan.

Ik zie nu pas gelatine ontstaan ;) en dat delen merg nu los beginnen te komen.

Dat zo'n bouillon nog zo voedzaam kan zijn ! heb er wel gehakt balletjes bij gedaan dat vult natuurlijk extra.

Kan maar 2 bakjes totaal 4000ml vullen voor in te vriezen.

Heb nog 2Liter over dus kan ik die met gesloten deksel voor morgen laten staan of wordt het dan slecht?

 
pan in koud water zetten om snel af te koelen, zeker met onweer in de lucht, kan de soep zuur worden als hij te lang warm staat.

 
De hele pan kan met inhoud en al in de koelkast, als hij eenmaal is afgekoeld. Zo doen wij het als we ruimtegebrek hebben.

Mike

 
Quote:
Voor het koken alle groentes eruit gevist [volgende keer laat ik het erin zo onpraktisch] en zonde om het weg te gooien.



Heb je de groente ook laten weken bij de botten? Dat is niet nodig hoor, je kan de groenten erbij doen nadat je het spul aan de kook hebt gebracht en het meeste van het eventuele schuim eraf hebt gehaald.

Quote:
@fastnotbad ik heb nu ongeveer 4uur gekookt is veel te kort dus?



Voor runderbotten is dat aan de korte kant ja. Langer is beter dan komt er meer uit.

Ik laat het de laatste tijd tussen de 24 en 36 uur opstaan. Maar dan heb ik ook hele zware gewrichten e.d. erbij zitten.

En zo duur is het denk ik niet qua gas hoor. Ik heb wel eens naar de gasmeter gekeken terwijl de bouillon opstond en deze bewoog op het eerste gezicht niet eens. Pas na enige tijd kijken kon ik zien dat deze heel langzaam doorliep.

 
Ik heb de botten(veel gewrichten erbij dat wel) laatst opnieuw gebruikt, dus een tweede ronde en daar komt nog steeds heel veel gelatine vanaf.

 
Quote:
En zo duur is het denk ik niet qua gas hoor



dat is inderdaad niet duur, de meter komt nauwelijks van zijn plekkie.

Als de ketel gaat draaien (verwarmen, douchen), dan gaat ie als een tierelier.

Dus lang koken op gas is niet duur!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.530
Berichten
538.160
Leden
8.661
Nieuwste lid
MamavanJ
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan