Beestenbottenbouillon maken

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Jordy
  • Startdatum Startdatum
Cholesteroliscool,

Maar die kookt ook nog steeds neem ik aan? De naam zegt het wel iedergeval.

Wel mooi apparaat en niet duur.
Maar ik ben benieuwd of dat idd zo is wat Claudia zegt.
Dan valt voor iedereen de soep nog een heel stuk te verbeteren.

Zelfs als je het op gevoel niet laat borrelen is de kans best groot dat het boven de 90 graden is.. water kookt immers bij 100 graden.
Een gebied van 10 graden waar in men fout kan zitten, dat is veel.
 
bottenbouillons worden toch voornamelijk voor het helen van de maag gedronken?
Als dat althans het doel is, dan maakt het toch niet veel uit als er aminozuren verloren gaan, zolang er maar voldoende gelatine vrijkomt...

Onze ervaring met het maken van bottenbouillons is dat 4 uur in een grote pan voldoende is...na die 4 uur doen we de pan in koud water (liefst met ijszakjes zodat die snel afkoelt), die proces herhalen we een aantal keer tot de pan goed afgekoeld is en daarna doen we de pan in de koelkast, na iets meer dan een halve dag als de bouillon goed koud is geworden in de koelkast, verschijnt de gelatine.

Het aantal botten tellen we nooit, het is meer op gevoel... we zorgen er voor dat de pan op de bodem in ieder geval goed gevuld is, met schenkels, mergpijpen en 1 ossenstaart...daarnaast kan je er van alles aan groeten en kruiden bij doen, naar gelang de behoefte/smaak.

We doen de pan trouwens altijd op de kleinste gaspit en op bijna de laagste stand, we gebruiken geen warmte verdeler daarbij...je ziet af en toe wat belletjes omhoogkomen, maar het borrelt absoluut niet.

Reiziger
 
Maarten: de temperatuur heb ik niet gecontroleerd maar borrelen zoals in een braadpan op een gaspitje op de laagste stand doet het apparaat niet.
Wat je wel ziet is iets opstijgende vloeistof maar dat heeft meer met het temperatuurverschil bij het verwarmingselement onderin en een iets lagere temperatuur bovenin te maken waardoor er wat langzame beweging in de vloeistof komt.
 
nee niet specifiek voor de maag, voor alles, de voeding is zeer goed op te nemen (e misschien dus om de rede die claudia aan wend, losse aminozuren inplaats van eiwitten)

gelatine bestaat uit eiwitten, eiwitten uit aminozuren, dus als het door het stollen idd weer gewoon verteerd moet worden inplaats van zo opkunnen nemen is dat wel een gemist iets.

als je bellen ziet (ook maar een paar) dan is de bodem 100 graden, bij 100graden krijg je pas gas vorming.
dus je zit er dan dik boven de 90.
wat de temperatuur in het midden, of aan het opervlak is is denk ik niet zo te zeggen, maar dit zal uiteraard lager zijn dan aan de bodem.
 
Heeft iemand bio botten gekocht van een barf winkel? Ik wil betaalbare bio botten kopen, maar weet niet waar. Wat kan je doen met bio kipnekken? Die zag ik voor 12e.
 
Zoals in dit topic beschreven heb ik de flubbertjes, merg en kraakbeen etc na zes uur sudderen in blender gedaan.
Heb een schenkel mergpijpje en stuk knie erin v grasgevoerde koe.
T vlees in de koelkast fijngesneden weggezet.
Na het blenden (werd grijze smurrie) alles in de pan terug gedaan en nu is alles grijzig wit gewolkt.., :-(
Vorige week n perfecte bouillon gemaakt met dikke gelatine van boven tot beneden in de pan(koelkast temp) mooi helder ook.. Toen flubbers fijn gesneden...
Nu ziet t er niet uit! Kan ik dit nog eten??? T staat nog te pruttelen maar las net dat dit niet oke is??
 
Het ziet eruit als dat schuim wat je eraf schept in t begin ... Onverteerbare eiwitten oid?
(Ook afgeschept in t begin)
Kan t ook natuurlijk door een doek zeven...
Als t geen kwaad kan ga ik t lekker eten natuurlijk
Wb pruttelen las net dat t niet hoger mag dan 90 graden? Of is dat onzin dan ... Pruttelen is 100 graden lijkt me
 
Hallo, ik heb begrepen dat er maar een enkeling is hier die bottenbouillon in een hogedrukpan maakt. Waarom doen niet meer mensen dat want gezien de tijd lijkt me dat praktischer? Ik zit een beetje te twijfelen of ik zo'n pan aan zal schaffen of het gewoon in mijn standaardpan ga maken op mijn sudderplaatje.
 
Hallo, ik heb begrepen dat er maar een enkeling is hier die bottenbouillon in een hogedrukpan maakt. Waarom doen niet meer mensen dat want gezien de tijd lijkt me dat praktischer?

In een hogedrukpan (de naam zegt het al) heb je door drukopbouw tijdens het koken mogelijk een temperatuur die op zo'n 120 graden uitkomt.
Het is het tegenovergestelde van een slowcooker maar met beiden zul je een bouillon kunnen maken.
 
Is er ondertussen meer ervaring met slowcookers?
O.a. een nieuwe Crock pot is ongeschikt.
Ook op de lage stand gaat het koken en wordt de gelatine vernietigd.
(en dat is geen defect, ze zijn hoger ingesteld dan vroeger)
 
Vorige maand een slowcooker gekocht, en sindsdien maak ik vaak bottenbouillon met bio botten. En een dag erna word het slijmerig (gelatine!). Zowel als ontbijt en avondmaaltijd drink ik het regelmatig.
 
DeSouZa: welke heb je? (merk, type)
Met een au bain marie kregen we wel gelatine. (slijmerig spul inderdaad)
 
wij maken de bottenbouillon van onze eigen bio-koeien, als deze klaar is gieten we het op een ovenplaat , in de vriezer koelen waarna we het in ijsblokjesvorm uitsnijden ,zo hebben we altijd vooraad.
 
Hoe laat doe jij je lezing(en)?
Heb nog geen Nieuwsbrief gekregen dat ze 3 dec.een Open Dag hebben,maar ik ga wel en zou graag bij je lezing willen zijn!
Babbe.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.146
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan